Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Sommaren en högtid för idrottsevenemang

"Behovet av tillförlitlig och grundläggande data var påtagligt för arrangörer av evenemang under pandemin, då okunskapen om evenemangens betydelse och effekter blottades. Krisen innebar att idrotts- och kulturorganisationer började att samarbeta för att skapa en trovärdig och robust information om evenemangssverige."
 
Det säger Staffan Movin i juni månads debattinlägg. Staffan är ordförande för
branschorganisationen Svenska Motionslopp och En Svensk Klassiker. Han är även ordförande i idrottens Advisory Board till Center for Sport and Business vid Handelshögskolan i Stockholm och sitter i juryn för Sport & Affärers utmärkelse "Sveriges främsta idrottskommuner".

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia

Sveriges Radio, P1
- Livsnödvändig. Skulle P1 försvinna så lämnar vi riket

Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     SM i sponsring     •     SM i sponsring     •     SM i sponsring     •

| 15 i topp | Bästa klubbar/utvald idrott Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 Damklubbar 2013 | Klubbar i fotbollsallsvenskan och superettan | 2010 | 2011 | 20122013 |

SM i sponsring 2012

Återigen presenterar Sport & Affärer den unika listan över de 15 idrottsföreningar i Sverige som tar in mest intäkter genom sponsring och företagsförsäljning.
Även i år är majoriteten av klubbarna ishockeyklubbar men vi kan notera att antalet fotbollsklubbar blir allt fler och att flera av fotbollsklubbarna har ökat kraftigt som Örebro SK, Helsingborgs IF och Kalmar FF. Malmös största klubbar inom ishockey och herr och damfotboll - Malmö FF, LdB FC Malmö och Malmö Redhawks – hade tillsammans 104 miljoner kronor i företagsförsäljning. Det är värt att påpeka att det inte finns något facit för företagsförsäljning. Vissa klubbar har många små partners, några satsar på färre och större partners medan andra föredrar en blandning. Oavsett strategi så är klubbarna duktiga på att hitta nya kreativa vägar för att öka sin försäljning. Som vanligt har vi även gjort en separat damlista. Nytt för i år är att vi i samband med de resultaten samtidigt i parentes redovisar placeringen i Demoskops och Sport & Affärers undersökning om klubbarna med starkast varumärken enligt svenska folket. Vi kopplar alltså på så vis ihop styrkan i klubbens varumärke med säljresultaten.
TEXT PIERRE EKLUND

ARENANS ROLL
Det går inte att bortse att Arenan spelar en viktig roll för hur klubben kan utveckla sin försäljning. Saknar klubben loger och namnrättigheter osv. påverkar detta intäkterna och även hur klubben placerar sig i denna lista. Samtidigt finns det ishockeyklubbar som spelar runt 30 hemmamatcher på en säsong medan fotbollsklubbarna endast har 15 hemmamatcher. Sport & Affärer anser dock att listan fyller sin funktion då den belyser hur varje enskild klubb tar tillvara på de förutsättningar som finns för just deras idrott och marknad.

Våra frågor:
1) Hur mycket drar ni in på sponsring och företagsförsäljning säsongen 2011/2012* inklusive fasta sponsorkontrakt, dräktreklam, arenareklam, VIP/företagsbiljetter samt försäljning av företagsloger och arenanamn? Slutspel, kvalserie, kval eller spel i Europa ska inkluderas. Moms ska exkluderas.
2) Hur ser er marknads/sponsoravdelning ut?
3) Vilka är era största samarbetspartners?

* Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2011. SHL:s centrala avtal ingår ej i ishockeyklubbarnas svar. Centrala prestationsbaserade avtal från Svensk Elitfotboll ingår ej.
Demoskop frågade 1 017 personer i åldrarna 18 - 89 år vilka tre svenska idrottsklubbar som de anser har det starkaste varumärket. Inom parentes anges placeringen i årets topplista samt röstandelen i procent. Demoskops undersökning blir årligt återkommande och resultatet publiceras varje år i nr 1 av Sport & Affärer.

Malmö FF

1) MALMÖ FF (Magnus Svensson, försäljningschef)

1) 67 miljoner kronor inklusive spel i Europa. (4:a, 10,1%)

2) Fyra personer, en säljande försäljningschef, två säljare samt en sponsorkoordinator.

3) Swedbank (Namnrättighetssponsor), Puma (Dräktleverantör), ICA (Dräktsponsor) samt Peab, E.ON, Sydsvenskan och Carlsberg (Tribunsponsorer)

HV71

2) HV71 (Emil Danielsson, marknadschef)

1) 53,2 miljoner kronor inklusive kvartsfinal. (8:a, 2,9%) (55)

2) Marknadschef Emil Danielsson samt 2,5 KAM-tjänst

3) Husqvarna AB, Intersport, Liljedahl Group och Fagerhults Belysning

LINKÖPING HC

3) LINKÖPING HC (Anders Mäki, vice klubbdirektör)

1) 52,8 miljoner kronor Trots de uteblivna sportsliga resultaten nådde vi en mycket bra nivå där vi överträffade grundserien från året innan. Tyvärr blev det ju inget slutspel för oss och därmed heller inga vidareintäkter för slutspelsdelen i fasta säsongsavtal, VIP-biljetter eller ny slutspelsförsäljning och därför stannade det på 52,8 miljoner kronor. (16:e plats, 0,5%)

2) LHC Marknad består av fyra säljare och ett kundcenter som tar emot telefonorder och hjälper till med administration och leverans. Jag ansvarar för gruppens arbete men delar detta med andra arbetsuppgifter. Vi har även en liten reklambyrå, LHC Ord & Bild AB, på fyra personer som ägs av klubben och som svarar för allt marknadsföringsmaterial åt vår sportkoncern, vilket är ca 30 procent av byråns omsättning. Övrig del är externt där de hjälper andra företag bland annat partners med marknadsföringsmaterial.

3) LHC Diamantpartners är Cloetta, Energizer, Mobilföretaget 3, Länsförsäkringar Östgöta, Mediahuset Corren, Stångåstaden, Handelsbanken, Reebok, Svensk Cater, Team Sportia, Toyota Material Handling (f d BT), SCAN, Tekniska Verken, Danske Bank och Nulink.

Brynäs

4) BRYNÄS IF (Sven Engwall, marknadsansvarig)

1) 51,8 miljoner kronor inklusive final och SM-guld. (10:e plats, 1,8%)

2) Marknadschef Sven Engwall samt tre säljare. Konsulter i form Profilic AB och Sulku Consulting.

3) Bauer Hockey, Leaf Sweden (Läkerol), AB Karl Hedin och Kraft Foods (Gevalia).

Luleå

5) LULEÅ HOCKEY (Peter Jidström, klubbdirektör)

1) 47,3 miljoner kronor inklusive kvarts-final. (15:e plats, 0,8%)

2) En säljchef, två säljare

3) SSAB och LKAB.

Modo

6) MODO HOCKEY (Fredrik Östman, försäljningschef)

1) 47 miljoner kronor inklusive kvartsfinal. (12:e plats, 1,4%)

2) Vi har en försäljningsavdelning där Fredrik Östman är försäljningschef med tre företagssäljare.

3) Holmen, Fjällräven, ICA, Stadium, Allehanda Media

Färjestad BK

7) FÄRJESTAD BK (Håkan Loob, VD)

1) 43 miljoner kronor inklusive semifinal, hade det blivit final hade vi fått 45 miljoner kronor. (6:a , 5,5%)

2) Tre personer som bland annat arbetar med försäljning.

3) Löfbergs Lila och Stadium.

IF ELFSBORG

8) IF ELFSBORG (Sten Strinäs, marknad)

1) 43 miljoner kronor inklusive spel i Europa, 39,7 miljoner kronor i lokal sponsring i bygden. (ej med topp17)

2) Tre företagssäljare

3) Swedbank Sjuhärad, Folksam, Ellos, Pulsen, Input , Netonnet, Umbro

Timrå

9) TIMRÅ IK (Carina Norberg, försäljningschef)

1) 40 miljoner kronor inklusive kvalserien. (ej med topp17)

2) Vi är fyra som jobbar mot företag, (inklusive jag som är försäljningschef). Vi har två som jobbar mot privat.

3) Norrporten, SCA, E.ON, Skoda, Peab, Arla, Corvara, Sundsvalls Tidning

Frölunda Indians

10) FRÖLUNDA INDIANS (Magnus Philipson, försäljningschef)

1) Mellan 39 och 40 miljoner kronor inklusive kvartsfinal (notera att Frölunda inte har några intäkter från försäljning av loger och arenanamn då man inte äger Scandinavium). (9:e plats, 2,7%)

2) Tre säljare (Stefan Larsson, Jonas Esbjörs och Magnus Philipson) som jobbar med försäljning av olika marknadsföringsaktiviteter runt Frölunda HC. Vi har en person som fokuserar på det administrativa runt försäljningen.

3) Våra dräktpartners är de som investerar mest i Frölunda.

4

IFK GÖTEBORG (Fredrik Abrahamsson, försäljningschef)

1) 36 miljoner kronor ingen arenareklam (-)

2) 1 säljchef och 3 säljare

3) Prioritet Finans, ICA och Adidas

 

12) VÄXJÖ LAKERS (Nina Bremer, ekonomichef)

1) 34,4 miljoner kronor

2) 1 marknadschef, 1 säljare, 1 assistent.

3) Vida koncernen, Lagans byggnads AB, Ello i Lammhult AB.

8

13) HELSINGBORGS IF (Rickard Nilsson, marknadschef)

1) Cirka 33 miljoner kronor inklusive spel i Europa. 2011 var för HIF en väldigt framgångsrik säsong, på alla plan. Såväl sportsligt som ekonomiskt. Våra sportsliga framgångar medförde att avtal med prestationsklausuler föll ut och ökade intäkterna. Företag som enbart köper säsongskort är inte inräknade. (7:a, 2,9%)

2) En marknadsansvarig, en säljare och en event/koordinator

3) Resurs Bank och Puma

6

14) ÖREBRO SK (Eva Palmér, marknadsansvarig)

1. 32,2 miljoner kronor inklusive spel i Europa (ej med topp17)

2. Tre heltidsanställda och en deltid på 30 procent.

3. Malmbergs, Mätcenter, Örebro Kommun och Demcom.

 

15) KALMAR FF (Per Rosenqvist, marknadschef)

1. Cirka 31 miljoner kronor (17:e plats, 0,4%)

2. Tre anställda på marknadsavdelningen.

3. Guldfågeln, Hjältevadshus, Kopparbergs Bryggeri, Puma, CA-fastigheter.

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå