
Anrika Umeå IK kämpar för sin överlevnad, Växjö DFF redovisar miljonskulder och Eskilstuna United DFF tvångsdegraderas på grund av sin dåliga ekonomi. I slutet av 2022 hamnade även damallsvenska bredd- och elitföreningen IFK Kalmar i medialt fokus på grund av sin ansträngda ekonomi. I februari månads debattinlägg berättar sportchefen Tommy Nyberg och avgående ordföranden Håkan Brynielsson om förutsättningar och svårigheter med att driva en elitförening i OBOS Damallsvenskan.
- Bandy Elitserien 22/23
Bandy
Klicka på Bandy Elitserien för länk till spelschema, 28/10 - 10/2 - SM-veckan Vinter
Vintersporter
Skövde, 31/1 - 5/2 - FIFA Club World Cup
Fotboll
Marocko, 1-11/2 - VM i skidskytte
Skidskytte
Oberhof, Tyskland, 8-19/2 - Beijer Hockey Games
Ishockey
Malmö, 9-12/2
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• Klubbarnas varumärken • Klubbarnas varumärken •
Varje år undersöker Demoskop på uppdrag av Sport & Affärer vilka svenska idrottsklubbar som har det starkaste varumärket enligt svenska folket.
Ett starkt varumärke stärker klubben internt och attraktionskraften skapar ett gynnsamt klimat för nya partnerskap, nya medlemmar, fler supportrar, högre sponsorintäkter och för en större upptagning av talanger. En organisation man vill samarbeta med och verka för. Nedan följer resultatet av de senaste årens Demoskopunderökningar.
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2022
Klicka här!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2020
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2019
Klicka här!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2018:
Klicka här!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2017:
Klicka här!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2016:
Klicka här!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2015:
Klicka här för årets resultat och bakgrundsfakta kring mätningen.
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2014:
Klicka här för resultatet av årets mätning!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2013:
Klicka för resultatet av årets Demoskopundersökning här!
Idrottsklubbarna med starkast varumärken 2012:
Ladda ner resultatet för årets undersökning här!
Kort om Demoskop-undersökningen:
Undersökningen genomförs varje år inom ramen för Demoskops telefonomnibus under perioden 31 januari till 8 februari. Urvalet i undersökningen görs med Demoskops standard för telefonnummerbaserade befolkningsurval. Urvalet är riksrepresentativt och kan sägas utgöra ett mini-Sverige. Resultaten baseras på 1 000 genomförda intervjuer med personer mellan 18–89 år. Urvalsprincipen är densamma som i Demoskops månatliga väljarundersökningar som publiceras i Expressen. Procentandelarna i resultaten utgör antalet svar för en viss klubb i förhållande till det totala antalet klubbar som nämnts. Frågan som ställs till respondenterna är:
- Vilka tre svenska idrottsklubbar anser du har det starkaste varumärket?
Vi utformar frågan på det sättet för att de som svarat inte enbart skall lyfta fram sin egen favoritklubb.