Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

OS 2026 till Sverige – ger många vinnare

"Det finns många missuppfattningar och myter kring vad ett vinter-OS och Paralympics skulle kosta och vad det skulle betyda för svenska skattebetalare. Så låt mig förklara hur spelen blir en vinstaffär för den svenska staten."
inleder Peter Reinebo juni månads debattiinlägg. Peter är verksamhetschef vid Sveriges Olympiska Kommitté.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG
  • Indycar
    Bilsport
    Klicka på Indycar för länk till schema, 10/3 - 22/9
  • Stafesten
    Löpning
    Flera orter, 21/8 - 18/9
  • SDHL och slutspel
    Ishockey damer
    Klicka på SDHL och slutspel för länk till spelschema, 6/9 - 23/3
  • SHL
    Ishockey - visas på C More Hockey
    Klicka på SHL för länk till spelschema, 14/9 - 13/3
  • SHE Handboll dam
    Handboll
    Klicka på SHE Handboll dam för länk till spelschema, 15/9 - 14/3

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Sponsringsläget i förbunden     •     Sponsringsläget i förbunden     •

Sponsringsläget i förbunden 2019

 

 

Efter förra årets kraftiga ökning av sponsorintäkter i specialidrottsförbunden kommer nu en motreaktion. För första gången sedan Sport & Affärer påbörjade sin kartläggning minskar de totala intäkterna för de tio största förbunden med drygt sju miljoner kronor 2019.

 

Ända sedan Sport & Affärer startade sin årliga kartläggning av specialidrottsförbundens sponsring 2007 har det funnits en tydlig trend – den totala summan för de tio förbund som har störst sponsorintäkter har växt för varje år samtidigt som klyftan mellan dem och övriga 61 specialidrottsförbund har ökat. Mellan 2018 och 2019 minskar dock totalsumman för första gången sedan kartläggningen inleddes, från 469,9 miljoner kronor till 462 miljoner kronor. Anledningen till minskningen är att de två förbund som dominerar listan över sponsorintäkter – Svenska Fotbollsförbundet och Skidförbundet – tillsammans tappar 18 miljoner kronor i sponsorintäkter.

 

Bland övriga åtta förbund i topp10 ökar sju förbund sin sponsring, men i förhållande till 2018 är deras ökningar blygsamma. De tio förbund som ökade mest i reella tal förra året hade en total ökning på 47 miljoner kronor medan topp10 i år endast landar på 15,5 miljoner kronor. I den listan hamnar Golfförbundet i år på sjätteplats med en ökning på en miljon kronor, ett belopp som förra året endast hade genererat i en delad tiondeplats på samma lista.

 

Tittar vi i ett längre perspektiv är inte 2019 ett dåligt år vad gäller sponsorintäkter, det är snarare så att 2018 nu framstår som ett extremt bra år. Förra året ökade 26 förbund sina intäkter, i år är det 22 förbund vilket kan jämföras med 2017 (18 förbund) och sommar-OS-året 2016 (22 förbund). De totala sponsorintäkterna är större i år än vad de var 2017 och 2016. I många av de små förbunden handlar det framförallt om ökad sponsring från Svenska Spel.

Under ledning av Anna Nordkvist, tidigare marknadschef på Svenska Ishockeyförbundet, har Bilsportförbundet tagit stora kliv och är med en ökning på 3,3 miljoner kronor det förbund som ökar mest i reella tal. Sett i procent ökar förbundet med 132 procent mot föregående år. Handbollsförbundet, Ishockeyförbundet och Skidskytteförbundet fortsätter sin positiva trend uppåt, och i år avancerar Skidskytteförbundet en placering i topp10-listan över de förbund med störst sponsorintäkter. Elva förbund minskar sin sponsring, vilket är färre än 2017 (13 förbund), men fler än 2018 (9).

 

Så här har undersökningen gått till

Sport & Affärer har för trettonde året i rad kartlagt sponsorläget i de 71 svenska specialidrottsförbunden utifrån följande kriterier:

• Beloppet eller värdet skall uppgå till minst 50 000 SEK per år.

• Rabatter eller så kallade ”kick-backs” skall även det ge förbundet minst 50 000 SEK per år.

• Sponsorer av enskilda evenemang eller tävlingar (SM-sponsorer eller liknande) räknas inte med, utan intäkterna/värdet skall finansiera förbundets övergripande verksamhet.

 

Vi redovisar som vanligt den beräknade totalintäkten för 2019 från sponsring och kommersiella samarbeten för förbunden, som den uppskattats av förbunden själva. De sponsorintäkterna som har redovisats finansierar förbundets övergripande verksamhet. Vi har valt att redovisa alla sponsorer utan inbördes ordning i storlek eller värde.

 

Avgränsningar

I alla undersökningar måste avgränsningar göras för att få jämförbara resultat. Det gör att resultaten inte alltid upplevs stämma med verkligheten. Vissa förbund söker affärsmässiga samarbeten som inte klassas som traditionell sponsring, medan andra förbund eftersträvar icke-traditionella samarbeten med näringslivet som ger ekonomiska möjligheter att sänka delar av kostnaderna för förbundet eller genomföra aktiviteter som ej skulle ha genomförts utan samarbetspartners. Enskilda event och tävlingar har stor betydelse för många förbund och dess ekonomi, men inkluderas inte som tidigare nämnts i denna sammanställning.

 

Fotnot 1: Bowlingförbundet har brutet verksamhetsår. Förhandlingar pågår med företag.
Fotnot 2: Brottningsförbundet vill inte uppge exakt siffra då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.
Fotnot 3: Castingförbundet har under 2018 arbetat med utveckling som kommer leda till fler övergripande samarbeten med externa aktörer under kommande år.
Fotnot 4: Flygsportförbundet har inga sponsorer, men jobbar med frågan.
Fotnot 5: Friidrottsförbundet har enbart lämnat en prognos. De senaste två åren har det slutgiltiga utfallet varit nästan en miljon kronor lägre än prognosen. Det har skett en ökning, men alltså inte så stor som prognosen säger. Förbundet räknar med att få in en ny partner på hög nivå 2019.
Fotnot 6: Förhandlingar pågår med fler företag.
Fotnot 7: Förhandlingar pågår med fler företag.
Fotnot 8: Svemo har inga sponsorer för förbundets verksamhet. Däremot finns sponsorer som riktar sig till deras grenar som motocross, enduro och speedway och då kopplat till viss typ av verksamhet som SM, EM, VM, ungdomsverksamhet, enstaka event och utvecklingsprojekt. Svemo centralt har valt att inte aktivt skaffa sponsorer då de sponsorpengar som finns tillgängliga behövs primärt hos förare, klubbar och tävlingsarrangörer.
Fotnot 9: Förbundet har tre verksamhetsdelar - Svenska Handikappidrottsförbundet, Sveriges Paralympiska Kommitté och Special Olympics Sweden – de kommersiella rättigheterna är uppdelade i dessa. Beloppet som anges är den totala summan.
Fotnot 10: Förhandlingar pågår med fler företag.
Fotnot 11: Summan omfattar Alpint, Längdskidåkning, Freestyle, Skicross, Snowboard,
Speedskiing, Telemark, Backhoppning med Nordisk kombination, Rullskidåkning och Freeskiing.
Fotnot 12: Förhandlingar pågår med företag.


| A-Ö | Kommentar | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 |

AKADEMISKA IDROTTSFÖRBUNDET

400 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel

BADMINTONFÖRBUNDET

1 300 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Uppsala kommun, RSL, Svenska Spel, Uppsala Gymnasieboende och Awesome Group.

BANDYFÖRBUNDET

8 000 000 SEK (Ökning 800 000, +11,1%)
Sponsorer: Svenska Spel, Påhlsson Daylight, CCM, PM Sales, Bauer Media och Scandic.

BANGOLFFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

BASEBOLL- OCH SOFTBOLLFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

BASKETBOLLFÖRBUNDET

8 300 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Bonnierförlagen, Loka, SJ, Scandic, Folksam, Spalding, Stadium, Mediroyal, Inprint, Postkodstiftelsen och Molten.

BILJARDFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

BILSPORTFÖRBUNDET

5 800 000 SEK (Ökning 3 300 000, +132%)
Sponsorer: Förlags AB Albinsson och Sjöberg, Skruvat AB, Folksam, Folkspel, Autoracing, Europcar, Svenska Spel, NeH, Sensor Alarm, Grand Travel, Aros Sport Media, First C och Passionlab.

BORDTENNISFÖRBUNDET

2 000 000 SEK (Ökning 200 000, +11,1%)
Sponsorer: STIGA Sports AB, Hello Sweden promotion AB, Allt i Transport AB, Folkspel, SRB Travel Group AB och Köpings kommun.

BOULEFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

BOWLINGFÖRBUNDET

150 000 SEK (Ökning 50 000, +50%) Fotnot 1
Sponsorer: Nordic Amusement Group, Marginalen Bank och Sambla

BOXNINGSFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

BROTTNINGSFÖRBUNDET

>150 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 2
Sponsorer: Nike, Folksam och Puts & Tegel i Örebro AB.

BUDO & KAMPSPORTFÖRBUNDET

840 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel

BÅGSKYTTEFÖRBUNDET

150 000 SEK (Ökning 100 000, +200%)
Sponsorer: Stenwall-koncernen

CASTINGFÖRBUNDET

75 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 3
Sponsorer: Svenska Spel

CRICKETFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

CURLINGFÖRBUNDET

875 000 SEK (Ökning 250 000, +40%)
Sponsorer: Swerock, 361°, Bauhaus, Scandic, NeH, Stjärnägg och Svenska Spel.

CYKELFÖRBUNDET

2 000 000 SEK (Minskning 3 000 000)
Sponsorer: PostNord, Sportson, Nordic Choice, Gotland Sports Academy och Enervit

DANSSPORTFÖRBUNDET

175 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel

DARTFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

DRAGHUNDSPORTFÖRBUNDET

100 000 SEK (Minskning 150 000)
Sponsorer: Bozita Robur

DRAGKAMPFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

DÖVIDROTTSFÖRBUNDET

60 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: PAB Press

FLYGSPORTFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 4

FOTBOLLFÖRBUNDET

155 000 000 SEK (Minskning 5 000 000)
Sponsorer: Svenska Spel, Adidas, Scandic, Aftonbladet, Swedbank, Carlsberg, Coca-Cola, Mondelez, Malaco, Folksam, SJ, Fabege, ICA, Volvo, NeH, Folkspel, Kiwa Inspecta, Estrella, Hertz, Cloetta, Netrelations, Björk & Boström, Mediatec, Cavaliere, Steve Perryman, Svenska Kyrkan, Stjärnurmakarna, Svea Sport,  TMG Tabergs, Leeads, Grand Travel, LA Travel, Privab, Svensk Jordelit, Kontorab, Björks Buss, Orkla Food, Electronic Arts, Expressbild, Panini, Kommunalarbetarförbundet, ISP, Hörmann, Arkitektkopia, Skånefrö, GML Sport, Gårdajohan, KSAB Konstgräs och Polytan.

FRIIDROTTSFÖRBUNDET

18 600 000 SEK (Ökning 2 105 000, +12,7%) Fotnot 5
Sponsorer: Arkitektkopia, Atea, Bauhaus, Citygross, Craft, Eksjöhus, Erlandssons, Folksam, Folkspel, Grand Travel, Hygien Of Sweden, Interbus, Intersport, ISP, Mabi, MTR, One Partner Group, Orrefors Kosta Boda, Prioritet Finans, Rekomo, Scandic, Sporrong, Sundström Safety, Svenska Spel, Tallink Silja, Teknos, Textilia och Umara

FRISBEEFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

FÄKTFÖRBUNDET

125 000 SEK (Ökning 62 500, +100%)
Sponsorer: Svenska Spel

GOLFFÖRBUNDET

26 000 000 SEK (Ökning 1 000 000, +3,8%) Fotnot 6
Sponsorer: Folksam, MoreGolf, Ahlsell, Callaway, Swedbank, Golfstore, Dormy, Puma, Cutter&Buck, Skandia, Volkswagen, Tallink-Silja, Spendrups, Viaplay, Granngården, Kontorab, Scandic, Europcar, Folkspel, Svenska Spel, Golf plaisir, Better You, fOCI, Wendre, VS Persson bussar och NextCasa4U.

GYMNASTIKFÖRBUNDET

3 200 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 7
Sponsorer: Vera Sport, Pensum, Svedea, LEG, Unisport, Scandic Hotels, Svenska Spel, Catea och Folkspel.

GÅNG- OCH VANDRARFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

HANDBOLLFÖRBUNDET

25 100 000 SEK (Ökning 2 600 000, +11,6%)
Sponsorer: Svenska Spel, KEMPA, XL-Bygg, BRING, Scandic, SJ, NEH, Grand Travel Group, Geberit, Gjensidige, Sparbanken Skåne, Simplicity, Sparbanken Rekarne,
Nätverket Svenska Framtidslandslaget, ISP – Arenareklam, Erlandsson Bygg, One Partner Group, Prioritet Finans, MediRoyal, Rehaboteket, Sportspharma, Unisport, Generation Pep och Trossa.

INNEBANDYFÖRBUNDET

13 000 000 SEK (Ökning 500 000, +4%)
Sponsorer: Svenska Spel, Returpack/Pantamera, Försvarsmakten, Folksam, Ford, Team Sportia, XRcise, NeH, Newbody, Unihoc, Unisport och MABI.

ISHOCKEYFÖRBUNDET

70 000 000 SEK (Ökning 2 580 000, +3,8%)
Sponsorer: Aftonbladet, Bauer Media Group, Beijer, Café Bar, CCM, Enervit, Europcar, Grand Travel, Intersport, ITF, Leader Foods, Live Arena, Mataki, Mercuri Urval, NeH, Nocco, Norrmejerier Passion lAB, Proctor & Gamble, Pour, Pro Sharp, SAS, Scandic, Skoda, Sportivity, Svedea, Svenska Spel, Time Advokatbyrå, Traveller Buss, TV & Radio, Upplevelseinstitutet och Ågrenshuset.

ISSEGLARFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

JUDOFÖRBUNDET

400 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: SBI Sport och Svenska Spel

KANOTFÖRBUNDET

550 000 SEK (Ökning 180 000, +48,6%)
Sponsorer: T2 Data, Errea och Nelo

KARATEFÖRBUNDET

750 000 SEK (Ökning 250 000, +50%)
Sponsorer: Kaiten och Svenska Spel

KLÄTTERFÖRBUNDET

325 000 SEK (Ökning 325 000)
Sponsorer: Dynafit och Svenska Spel

KONSTÅKNINGSFÖRBUNDET

450 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Scanworld, Sporrong och Choice.

KORPEN

275 000 SEK (Minskning 275 000)
Sponsorer: Folksam Ömsesidig Sakförsäkring

KÄLKSPORTFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

LANDHOCKEYFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

MOTORCYKEL- OCH SNÖSKOTERFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 8

MÅNGKAMPFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

ORIENTERINGSFÖRBUNDET

1 700 000 SEK (Ökning 250 000, +17,2%)
Sponsorer: Folksam, Nordenmark, Nordic Green Energy, Idre Fjäll, Bagheera, Silva, Sportdoc (Svea Medical Sport) och Svenska Spel.

PARASPORTFÖRBUNDET & SVERIGES PARALYMPISKA KOMMITTÉ

10 700 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 9
Sponsorer:
Sveriges Paralympiska Kommitté Huvudsponsorer – ATG, Folksam, ICA och Toyota samt Kone, SKF, Jysk och Svensk Adressändring som sponsorer.
Officiella Leverantörer: Scandic, Adecco och Grand Travel.
Svenska Parasportförbundet Huvudsponsorer – Folksam, ICA och ATG samt Kone, SKF, Svensk Adressändring och Jysk som sponsorer.
Officiella Leverantörer: Scandic, Hemma Kommunikationsbyrå och Grand Travel.
Special Olympics Huvudsponsor: ICA, Sponsorer: Hemma Kommunikationsbyrå och Partner: Scandic, Grand Travel och PGM.

RACERBÅTFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

RIDSPORTFÖRBUNDET

14 500 000 SEK (Ökning 500 000, +3,6%)
Sponsorer: Folksam, ATG, Saab, Granngården, Resia, LRF, NEH, Nordic Choice Hotels, Equi Tours, Animo och Horseware.

RODDFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Minskning 150 000 SEK)

RUGBYFÖRBUNDET

100 000 SEK (Ökning 100 000) Fotnot 10
Sponsorer: BLK och Mc David

SEGLARFÖRBUNDET

1 800 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Musto/Sebago, Wallenius Wilhelmsen, Volvo, Harken, Liros mfl.

SIMFÖRBUNDET

6 000 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Apolloresor, Arena, Scandic, Malmsten, Medley, Svenska Resebolaget, Luma Eatery, Acess Rehab, Vansbrosimningen, NEH och Svenska Spel.

SKATEBOARDFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

SKIDFÖRBUNDET

110 000 000 SEK (Minskning 13 000 000) Fotnot 11
Sponsorer: Vattenfall, AUDI, Bauhaus, Craft, Forefront, GoodYear, Helly Hansen, Infor, Life, Michelin, OBOS, Nocco, re:member, Scania, SkiStar, Svenska Postkodlotteriet, Thermia, Tenson, Weber, Volkswagen, Åre2019 mfl

SKIDSKYTTEFÖRBUNDET

19 130 000 (Ökning 1 770 000, +10,2%)
Huvudsponsorer: ATG, Fristads och Skånska Byggvaror. Teamsponsorer: STANLEY Security, DEWALT, SJ, IFS, BIG Travel och Swedemount. Samarbetspartners: Hestrahandsken, BLIZ, BMW, Europcar, Volvo Trucks, Polar, NJIE, Idre Fjäll, MARWE, MoreSpace, WIST Last & Buss, Maurten, Mizuno, SportsGym, Access Rehab och Restaurang Arctura

SKOLIDROTTSFÖRBUNDET

400 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel

SKRIDSKOFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

SKYTTESPORTFÖRBUNDET

300 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Norma/Gyttorp, Stadium/Umbro.

SPORTDYKARFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Minskning >50 000)

SQUASHFÖRBUNDET

80 000 SEK (Minskning 20 000)
Sponsorer: Salming Sports

STYRKELYFTFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

SVENSKA AMERIKANSK FOTBOLLFÖRBUNDET

150 000 SEK (Ökning 25 000, +20%)
Sponsorer: Svenska Spel 

TAEKWONDOFÖRBUNDET

175 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel

TENNISFÖRBUNDET

3 050 000 SEK (Minskning 700 000)
Sponsorer: Elite Hotels , Gjensidige, RS-Bollen, Robin Söderling, Volkswagen , Svenska Spel , Europcar , WLK, VMI och Quality Team.

TRIATHLONFÖRBUNDET

1 700 000 SEK (Minskning 1 050 000) Fotnot 12
Sponsorer: Apollo, TYR, Scandic, Wahoo, RF/Svenska Spel, ON skor och Livtjänst.

TYNGDLYFTNINGSFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Minskning 150 000)

VARPAFÖRBUNDET

75 000 SEK (Ökning 75 000)
Sponsorer: Svenska Spel.

VATTENSKIDFÖRBUNDET

<50 000 SEK (Oförändr.)

VOLLEYBOLLFÖRBUNDET

120 000 SEK (Ökning 20 000, +20%)
Sponsorer: Mikasa/Basesport.

10 största

 

10 största 2019

De största förbunden, sponsorintäkter i kr

1. Fotbollförbundet 155 000 000 SEK

2. Skidförbundet 110 000 000 SEK

3. Ishockeyförbundet 70 000 000 SEK

4. Golfförbundet 26 000 000 SEK
5. Handbollförbundet 25 100 000 SEK

6. Skidskytteförbundet (7) 19 130 000 SEK

7. Friidrottsförbundet (6) 18 600 000 SEK

8. Ridsportförbundet 14 500 000 SEK

9. Innebandyförbundet 13 000 000 SEK

10. Parasportförbundet 10 700 000 SEK

Totalt 462 030 000 SEK vilket kan jämföras med 469 890 000 SEK förra året (ny på listan eller förra årets placering i parentes).

+ ökar mest

 

+ Ökar mest 2019
Dessa förbund har ökat sponsringsintäkterna mest mellan 2018 och 2019 i reella tal
1. Bilsportförbundet (ny)   3 300 000
2. Handbollförbundet (2)   2 600 000

3. Ishockeyförbundet (5)    2 580 000
4. Friidrottsförbundet (9)   2 105 000

5. Skidskytteförbundet (3) 1 770 000
6. Golfförbundet (4)           1 000 000
7. Bandyförbundet (ny)         800 000
8. Innebandyförbundet (ny)  500 000

9. Ridsportförbundet (ny)     500 000

10. Klätterförbundet (ny)      325 000

Totalsumman för tio förbund är 15 480 000 vilket kan jämföras med förra året då summan var 47 170 000 SEK för de tio främsta förbunden (ny på listan eller förra årets placering i parentes).

% ökar mest

 

% Ökar mest 2019
Dessa förbund har ökat sponsringsintäkterna mest mellan 2018 och 2019 i procent

1. Bågskytteförbundet 200%

2. Bilsportförbundet 132%

3. Fäktförbundet 100%

4. Bowlingförbundet 50%

4. Karateförbundet 50%

6.  Kanotförbundet 48,6%

7. Curlingförbundet 40%

8. Volleyförbundet 20%
8. Svenska Amerikanska förbundet 20%
10. Orienteringsförbundet 17,2%
Klätterförbundet, Rugbyförbundet och Varpaförbundet går från mindre än 50 000 kronor till över gränsen på 50 000 kronor och har därmed inga siffror från 2018 att jämföra med.

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå