
Anrika Umeå IK kämpar för sin överlevnad, Växjö DFF redovisar miljonskulder och Eskilstuna United DFF tvångsdegraderas på grund av sin dåliga ekonomi. I slutet av 2022 hamnade även damallsvenska bredd- och elitföreningen IFK Kalmar i medialt fokus på grund av sin ansträngda ekonomi. I februari månads debattinlägg berättar sportchefen Tommy Nyberg och avgående ordföranden Håkan Brynielsson om förutsättningar och svårigheter med att driva en elitförening i OBOS Damallsvenskan.
- Bandy Elitserien 22/23
Bandy
Klicka på Bandy Elitserien för länk till spelschema, 28/10 - 10/2 - SM-veckan Vinter
Vintersporter
Skövde, 31/1 - 5/2 - FIFA Club World Cup
Fotboll
Marocko, 1-11/2 - VM i skidskytte
Skidskytte
Oberhof, Tyskland, 8-19/2 - Beijer Hockey Games
Ishockey
Malmö, 9-12/2
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• Sponsringsläget i förbunden • Sponsringsläget i förbunden •
Sponsringsläget i förbunden 2022
Sedan 2007 har Sport & Affärer kartlagt sponsorläget i Sveriges 71 specialidrottsförbund. Kartläggningen för 2022 visar att flera förbund fortfarande påverkas av pandemin, men att de tio största förbunden har återhämtat sig starkt. Tillsammans ökar topp10 sina sponsorintäkter med 28,7 miljoner kronor, vilket gör att de för andra gången någonsin passerar en halv miljard kronor i sponsorintäkter.
I år är det 16:e året i följd som Sport & Affärer genomför en årlig kartläggning av specialidrottsförbundens sponsringsintäkter. Förra årets kartläggning visade tydligt vilken inverkan som pandemin har haft på svensk idrott och näringsliv då hela 19 förbund minskade sina sponsorintäkter, en stor skillnad mot året innan då endast sju förbund minskade. I år är det 18 förbund som redovisar en minskad sponsring, vilket är mycket i jämförelse med tidigare år. Skidförbundet, som har ökat i flera år och hade ett OS i år, minskar sina sponsorintäkter med hela 12 miljoner kronor. Cykelförbundet minskar med 54 procent, vilket innebär 1,2 miljoner kronor i reella tal. Ett belopp som även Simförbundet minskar med.
Samtidigt står det klart att vissa förbund, framförallt de största förbunden, börjar återhämta sig från förra årets intäktsras. Fotbollförbundet, Ishockeyförbundet och Innebandyförbundet minskade sin sponsring med totalt 27 miljoner kronor 2021 och i år ökar de med 23 miljoner kronor. De tio största förbunden sett till sponsorintäkter minskade kraftigt förra året, men ökar i år och passerar en halv miljard kronor för andra gången någonsin. Den enda förändringen i topp10 är att Innebandyförbundet tar tillbaka sin tiondeplats från Basketbollförbundet. Totalt är det hela 24 förbund som redovisar ökade sponsorintäkter, vilket är den högsta siffran sedan 2018 då 26 förbund redovisade en ökning.
Skidskytteförbundet och Handbollförbundet, som ligger trea och fyra på listan över de förbund som ökar mest 2022, har visat en positiv trend under flera år. Skidskytteförbundet ökar med drygt sju miljoner kronor medan Handbollförbundet gör en ökning på 4,6 miljoner kronor. Efter att ha tappat två miljoner kronor ifjol redovisar Golfförbundet en ökning på 4,5 miljoner kronor. Totalsumman för de tio förbund som ökar mest i reella tal är 45,7 miljoner kronor vilket kan jämföras med förra året då summan var 14,5 miljoner kronor för de tio främsta förbunden. Utanför listan närmar sig Bilsportförbundet, som för fyra år sedan hade sponsorintäkter på 2,5 miljoner kronor, den prestigefyllda gränsen på 10 miljoner kronor.
På listan över de förbund som gör den största ökningen rent procentuellt finns två nykomlingar, Islandshästförbundet och Padelförbundet. Islandshästförbundet ökar med 400 procent, det vill säga från 200 000 kronor till en miljon kronor. Padelförbundet ökar i sin tur med en miljon kronor vilket motsvarar en ökning på 25 procent. Förbundet sitter i förhandlingar med flera nya avtal och kan nå högre än fem miljoner kronor i år. En stor positiv överraskning är Tennisförbundet som nu tar ett omtag i sitt sponsorarbete och ökar med 135 procent, vilket är cirka 2,7 miljoner kronor.
Så här har undersökningen gått till
Sport & Affärer har för 16:e året i rad kartlagt sponsorläget i de 71 svenska specialidrottsförbunden utifrån följande kriterier:
• Beloppet eller värdet skall uppgå till minst 50 000 SEK per år.
• Rabatter eller så kallade ”kick-backs” skall även det ge förbundet minst 50 000 SEK per år.
• Sponsorer av enskilda evenemang eller tävlingar (SM-sponsorer eller liknande) räknas inte med, utan intäkterna/värdet skall finansiera förbundets övergripande verksamhet.
Vi redovisar som vanligt den beräknade totalintäkten för 2022 från sponsring och kommersiella samarbeten för förbunden, som den uppskattats av förbunden själva. De sponsorintäkterna som har redovisats finansierar förbundets övergripande verksamhet. Vi har valt att redovisa sponsorer utan inbördes ordning i storlek eller värde.
Avgränsningar
I alla undersökningar måste avgränsningar göras för att få jämförbara resultat. Det gör att resultaten inte alltid upplevs stämma med verkligheten. Vissa förbund söker affärsmässiga samarbeten som inte klassas som traditionell sponsring, medan andra förbund eftersträvar icke-traditionella samarbeten med näringslivet som ger ekonomiska möjligheter att sänka delar av kostnaderna för förbundet eller genomföra aktiviteter som ej skulle ha genomförts utan samarbetspartners. Enskilda event och tävlingar har stor betydelse för många förbund och dess ekonomi, men inkluderas inte som tidigare nämnts i denna sammanställning.
Fotnot 1: Badmintonförbundets Forza/Victor-avtal löper ut juni 2022 men förväntas ersättas med avtal av motsvarande storleksordning som tidigare.
Fotnot 2: Bouleförbundet har ej möjlighet att lämna ut namn på sponsor.
Fotnot 3: Bowlingförbundet har brutet verksamhetsår.
Fotnot 4: Brottningsförbundet vill inte uppge exakt siffra då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.
Fotnot 5: Friidrottsförbundet har enbart lämnat en prognos.
Fotnot 6: Sedan Landhockeyförbundets uteslutning ingår landhockey i Svenska Amerikansk Fotbollsförbundet.
Fotnot 7: Gymnastikförbundet kan inte ge exakt svar förrän sista kvartalet 2022 då förbundet har flera diskussioner med partners i gång.
Fotnot 8: Siffrorna inkluderar ej Handbollsligan och SHE.
Fotnot 9: Innebandyförbundet har sedan 2021 upplåtit de kommersiella rättigheterna för Svenska Superligan (SSL) till Föreningen Svenska Superligan.
Fotnot 10: Islandshästförbundet är ny medlem i Riksidrottsförbundet och därmed ny på listan.
Fotnot 11: Karateförbundet uppger att det blivit svårare att få partners på grund av pandemin.
Fotnot 12: Svemo har inga sponsorer för förbundets verksamhet. Däremot finns sponsorer som riktar sig till deras grenar som motocross, enduro och speedway och då kopplat till viss typ av verksamhet som SM, EM, VM, ungdomsverksamhet, enstaka event och utvecklingsprojekt. Svemo centralt har valt att inte aktivt skaffa sponsorer då de sponsorpengar som finns tillgängliga behövs primärt hos förare, klubbar och tävlingsarrangörer. Racerbåtförbundet ingår numera i Svemo.
Fotnot 13: Mångkampförbundets ledning vill inte svara men enligt en källa med insyn är förbundets sponsring oförändrat.
Fotnot 14: Padelförbundet är ny medlem i Riksidrottsförbundet och därmed ny på listan. Har en ambition att nå 8 miljoner kronor i år.
Fotnot 15: Förbundet har tre verksamhetsdelar - Svenska Handikappidrottsförbundet, Sveriges Paralympiska Kommitté och Special Olympics Sweden – de kommersiella rättigheterna är uppdelade i dessa. Beloppet som anges är den totala summan.
Fotnot 16: Rugbyförbundet vill inte svara men enligt senaste årsredovisningen ligger sponsringen under 100 000 kronor.
Fotnot 17: Summan omfattar Alpint, Längdskidåkning, Freestyle, Skicross, Snowboard,
Speedskiing, Telemark, Backhoppning med Nordisk kombination, Rullskidåkning och Freeskiing.
Fotnot 18: Sedan Kälksportförbundets uteslutning ingår kälksport i Skridsko-, Kälk- och Rullidrottsförbundet. Förbundet har ytterligare några partners, men kan ej på grund av sekretess redovisa dessa summor.
Fotnot 19: Squashförbundet förhandlar med två partners för sponsring av landslagskläder, men ej klart i skrivande stund.
Fotnot 20: Tennisförbundet har partners på ingång och kan öka ytterligare under 2022.
FÖRÄNDRINGAR OCH NYA FÖRBUND
Kälksportförbundets, Landhockeyförbundets och Racerförbundets verksamheter har upptagits i andra förbund de senaste åren, se fotnot 6, 12 och 18. Vid riksmötet i maj 2021 valdes Svenska Padelförbundet och Svenska Islandshästförbundet in som medlemmar i Riksidrottsförbundet, och medverkar i listan för första gången i år.
| A-Ö | Kommentar |
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
2018 |
2017 |
2016 |
2015 |
2014 |
2013 |
2012 |
2011 |
2010 |
320 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel
1 250 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 1
Sponsorer: Uppsala kommun, Forza/Victor och Svenska Spel.
400 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: CCM och Craft.
150 000 SEK (Ökning 150 000)
Sponsorer: Europcar, SIA glass och JAKO.
<50 000 SEK (Oförändr.)
8 300 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Adidas, Basketshop.se, Folksam, Loka, Svenska Spel, SJ, Scandic, Inprint, Kostministeriet, Vimla och Generation Pep.
<50 000 SEK (Oförändr.)
8 700 000 SEK (Ökning 800 000, +10%)
Sponsorer: Förlag AB Albinsson & Sjöberg, Auto racing, Colabit, Europcar, Fanatec, First C, Folksam, Folkspel, Grand Travel, Hankook, HIQ, Huski, Hullert Masin AB, Inet, Lbrador, NeH, Motul, Märsta Förenade, Passionlab, Provins Insurans, Porsche, SBF Motorsport, Scandic, Skydda Group, Sportförlaget i Norden, Svenska Spel, Tengtools.
4 000 000 SEK (Ökning 700 000, +21%)
Sponsorer: STIGA Sports AB, Hello Sweden Promotion AB, Karuu AB, Teknos AB, Svenska Spel, Folkspel, SRB Travel Group AB, Köpings kommun, Destination Uppsala. Craft of Scandinavia AB, Destination Kosta, Karlskrona kommun.
50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 2
110 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 3
Sponsorer: Nordic Choice Hotels, Bygg Hemma, Polarpumpen, Enklare ekonomi, Chili och Trademax.
<50 000 SEK (Oförändr.)
>300 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 4
Sponsorer: Folksam, Korpberget, Puts & Tegel, Svenska Spel, Craft, HGB och Good Morning Hotell.
320 000 SEK (Minskning 980 000)
Sponsorer: Svenska Spel
125 000 SEK (Minskning 668 000)
Sponsorer: Svenska Spel.
660 000 SEK (Ökning 162 000, +32,5%)
Sponsorer: Svenska Spel, Region Blekinge och Riksidrottsförbundet
60 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel
60 000 SEK (Minskning 15 000)
Sponsorer: Svenska Spel
1 200 000 SEK (Ökning 240 000, +25%)
Sponsorer: Swerock, Bauhaus, NeH, Svenska Spel/Tillsammans för fler i rörelse, och Stricct Resebyrå.
1 000 000 SEK (Minskning 1 200 000)
Sponsorer: Sportson, Svenska Spel, CCN och CRC
<50 000 SEK (Oförändr.)
60 000 SEK (Ökning 60 000)
Sponsorer: Svenska Spel
100 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Bozita Robur/Doggy AB
<50 000 SEK (Oförändr.)
200 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Craft, Allinsport, Dramaski, Ning AB och Teckenbro.
<50 000 SEK (Oförändr.)
166 000 000 SEK (Ökning 10 000 000, +6,4%)
Sponsorer: Svenska Spel, Adidas, Coca-Cola, Bauhaus, Folksam, ICA, Sportbladet, Volvo, Scandic, Swedbank, NeH, Carlsberg, Fabegé, SJ, OBOS, Husqvarna, Jordelit, Merresor, Hörmann, Ownit, Estrella, Samsonite, EA Sports, Kommunal, Folkspel, Ultimate Nordic, CTC, C-More, Mondelez, Panini, Björk & Boström, Mediatec, Cavaliere, Steve Perryman, Grand Travel Group, ISP, Triumfglass, The Whole Company, Atria, Topps, GML Sport, Gårdajohan, KSAB, Sandmaster, Llentab, Winn Marketing, Tress Sport.
20 760 000 SEK (Ökning 820 000, +4%) Fotnot 5
Sponsorer: Atea, Bauhaus, Evy Technology, Craft, Cytiva, Exakta, Eksjöhus, Fabege, Folksam, Folkspel, Grand Travel, Hallmans, Hygiene of Sweden, Interbus, Intersport, ISP, Mabi, Nestle, Orrefors Kosta Boda, Prioritet Finans, Cramo, Scandic, Sundström Safety, Svenska Spel, Tallink Silja, Textilia, Unisport, Lendo, Resorb och Hälsans Kök.
<50 000 SEK (Oförändr.)
100 000 SEK (Minskning 25 000)
Sponsorer: Svenska Spel
100 000 SEK (Minskning 45 000) Fotnot 6
Sponsorer: Svenska Spel
28 500 000 SEK (Ökning 4 500 000, +18,8%)
Sponsorer: Achusnet, Ahlsell, Big Green Egg, Callaway, Capio, Cutter&Buck, Destination Gotland, Dormy, Elite Hotels, Enkla Elbolaget, Europcar, ESMG, EVY Technoligies, IN/Golf, Folksam, Folkspel, Golf GameBook, Golfhäftet, Golfstore, Golftraveller, Granngården, Greatdays, HereWeGo, Kontorab, MoreGolf Mastercard, Padelpitch, Ping, Puma, Rewell, Scandic, Spendrups, Strihl, Swedbank, Svenska Spel, Viaplay, Vice och VW.
3 750 000 SEK (Ökning 320 000, +9,3%) Fotnot 7
Sponsorer: Craft, Pensum, Svedea, Svenska Spel, Unisport, Scandic Hotel, Folkspel, Vera Sport, och NeH.
<50 000 SEK (Oförändr.)
36 600 000 SEK (Ökning 4 600 000, +14,4%) Fotnot 8
Sponsorer: ATG, CRAFT, XL-Bygg, BRING, Gjensidige, Sparbanken Skåne, Lidl, Stena Recycling, Scandic, Carl Bennet AB, Arjo, Tetra Pak, Tic Tac, SJ, Kempa, One Partner Group, Prioritet Finans, Sundström Safety, Rekomo, NEH, Grand Travel Group, MediRoyal, Rehaboteket, Sportspharma, Unisport?, Smålandsbussen, SWEBAR, Maurten, Nätverket Svenska Framtidslandslaget ?och ISP – Arenareklam.
11 000 000 SEK (Ökning 4 000 000, +57,1%) Fotnot 9
Sponsorer: Returpack/Pantamera, EY, OBOS, Folksam, PUMA, Svenska Spel/RF-SISU, Klubbhuset, NeH, Europcar, Stay Live, Lidl, SJ, Newbody, Allente, Sportswik, Gerflor, Unihoc, StarkRelation, Stricct Travel, Scandic, Toxic, Västanhede och TCT.
59 000 000 SEK (Ökning 9 000 000, +18%)
Sponsorer: Svenska Spel, Beijer Byggmaterial, CCM, Gjensidige Försäkringar, Scandic, Skoda, Addpro, Brothers, Café Bar, Enervit, Europcar, Gainomax, Grand Travel Group, Head & Shoulders, Lidl, LiveArena, Mataki, Mercuri Urval, More print, NeH, Nocco, Prosharp, Ågrenshuset, SAS, Sportbladet, TIME Advokatbyrå, Upplevelseinstitutet, Västanhede Trafik och Taktik.
1 000 000 SEK (Ökning 800 000, +400%) Fotnot 10
Sponsorer: Agria, Svenska Spel, Marma Torp, Uhip, BackOnTrack och NEH
<50 000 SEK (Oförändr.)
240 000 SEK (Minskning 160 000)
Sponsorer: IPPON-SHOP och Svenska Spel.
200 000 SEK (Minskning 150 000)
Sponsorer: Svenska Spel och Nelo.
120 000 SEK (Minskning 160 000) Fotnot 11
Sponsorer: Kaiten och JAKO
1 100 000 SEK (Minskning 600 000)
Sponsorer: LKAB, Dynafit och Svenska Spel.
300 000 SEK (Minskning 100 000)
Sponsorer: Scanworld, Sporrong, Choice och Svenska Spel.
<50 000 SEK (Minskning 225 000)
<50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 12
<50 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 13
3 700 000 SEK (Ökning 300 000, 8,8%)
Sponsorer: Bagheera, Landshypotek Bank, Idre Fjäll, Folksam, Silva, Fabege, Svenska Spel, Sportdoc (Ultimate Nordic AS), Nordenmark, Craft, ICEBUG och Garmin.
5 000 000 SEK (Ökning 1 000 000, +25%) Fotnot 14
Sponsorer: CUPRA, Wilson, Folksam, Matchi, Elite Hotell, Craft, Effektiv, PadelTotal, Eljouren, Simplicity, Power Plate Sverige, Mammuth, Racket Giganten, Hjerta, Mediateknik, Livingsport, Adlitt och Instantpadel.
15 000 000 SEK (Oförändr.) Fotnot 15
Sponsorer: ATG, Folksam, Toyota, Sigma, JYSK, SKF, Uniqlo, Scandic, Grand Travel, NeH, Minnesota Communication, Vinge, Hemma kommunikationsbyrå, Isotop, Hear, Hallvarsson & Halvarsson, Svenska Spel, och Lions.
20 000 000 SEK (Ökning 2 000 000, +11,1%)
Sponsorer: Folksam, ATG, Saab, Granngården, Försvarsmakten, NEH, Equi Tours, Animo och Horseware.
150 000 SEK (Ökning 150 000)
Sponsorer: Skyways Nordic /Filippi och Swedemount
<100 000 SEK Fotnot 16
Sponsorer: Svenska Spel, Hyundai och Macron.
1 300 000 SEK (Ökning 300 000, +30%)
Sponsorer: Robline, Seldén, Svenska Sjö, Ackert, North Sails, Marstrand Yachts, Marstrands Havshotell, Evy Technology, Båths
5 800 000 SEK (Minskning 1 200 000)
Sponsorer: Arena, Scandic, Malmsten, Vansbrosimningen, NEH, Svenska Spel, Folkpool, Fabege, Folkspel och Pahlén.
80 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel
113 000 000 SEK (Minskning 12 000 000) Fotnot 17
Sponsorer: Svenska Spel, AUDI, Bauhaus, Craft, Cramo, Forefront, Folksam, GoodYear, Helly Hansen, Huski Wear, Infor, Ica, Life, Lyko, OBOS, re:member, Scania, SkiStar, Sundström, Svenska Postkodlotteriet, Re:member, Thermia, Vattenfall mfl.
31 565 000 SEK (Ökning 7 035 000, 28,7%)
Sponsorer: Monitor, ATG, Fristads, Autoexperten och Optimera (huvudpartners). Stanley Security, Swegon, Jämtkraft, Volkswagen, Idre Fjäll, och Swedemount (teampartners).
320 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel
55 000 SEK (Minskning 20 000) Fotnot 18
Sponsorer: NoName Sports
800 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Nammo Lapua Oy, Craft och Svenska Spel.
80 000 SEK (Ökning 80 000)
Sponsorer: Svenska Spel
<50 000 SEK (Minskning 80 000) Fotnot 19
100 000 SEK (Ökning 100 000)
Sponsorer: Eleiko och NEH
298 000 SEK (Ökning 123 000, +70,3%)
Sponsorer: Svenska Spel
4 700 000 SEK (Ökning 2 700 000, +135%) Fotnot 20
Sponsorer: Elite Hotels, MATCHi, Gjensidige Försäkringar, Ár functional, RS Sports, HEAD, Office Network , Ledenergy, VMI, och House of Bontin.
1 000 000 SEK (Minskning 500 000)
Sponsorer: Trimtex, Apollo Sports, Scandic och RF/Svenska Spel.
<50 000 SEK (Oförändr.)
107 500 SEK (Minskning 5 000)
Sponsorer: Svenska Spel och Sportalliansen.
155 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Svenska Spel och Craft.
600 000 SEK (Oförändr.)
Sponsorer: Mikasa, BaseSport, Svenska Spel och Genius Sports.
10 största
De största förbunden, sponsorintäkter i kr
1. Fotbollförbundet 166 000 000 SEK
2. Skidförbundet 113 000 000 SEK
3. Ishockeyförbundet 59 000 000 SEK
4. Handbollförbundet 36 600 000 SEK
5. Skidskytteförbundet 31 565 000 SEK
6. Golfförbundet 28 500 000 SEK
7. Friidrottsförbundet 20 760 000 SEK
8. Ridsportförbundet 20 000 000 SEK
9. Parasportförbundet 15 000 000 SEK
10. Innebandyförbundet (ny) 11 000 000 SEK
Totalt 501 425 000 SEK vilket kan jämföras med 472 735 000 SEK förra året (ny på listan eller förra årets placering i parentes).
+ ökar mest
Dessa förbund har ökat sponsringsintäkterna mest mellan 2021 och 2022 i reella tal
1. Fotbollförbundet (ny) 10 000 000
2. Ishockeyförbundet (ny) 9 000 000
3. Skidskytteförbundet (6) 7 035 000
4. Handbollförbundet (2) 4 600 000
5. Golfförbundet (ny) 4 500 000
6. Innebandyförbundet (ny) 4 000 000
7. Tennisförbundet (ny) 2 700 000
8. Ridsportförbundet (10) 2 000 000
9. Padelförbundet (ny) 1 000 000
10. Friidrottsförbundet (3) 820 000
Totalsumman för dessa tio förbund är 45 655 000 SEK vilket kan jämföras med förra året då summan var 14 507 500 SEK för de tio främsta förbunden (ny på listan eller förra årets placering i parentes).
% ökar mest
Dessa förbund har ökat sponsringsintäkterna mest mellan 2021 och 2022 i procent
1. Islandshästförbundet (ny) 400%
2. Tennisförbundet (ny) 135%
3. Taekwondoförbundet (ny) 70,3%
4. Innebandyförbundet (ny) 57,1%
5. Castingförbundet (1) 32,5%
6. Seglarförbundet (ny) 30%
7. Skidskytteförbundet (ny) 28,7%
8. Curlingförbundet (10) 25%
8. Padelförbundet (ny) 25%
10. Bordtennisförbundet (6) 21%
Flera förbund går från noll kronor eller mindre än 50 000 kronor till över gränsen på 50 000 kronor och har därmed inga siffror från 2021 att jämföra med. Förbund där ökningen inte är officiell är inte med på listan (ny på listan eller förra årets placering i parentes).