Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Låt gulddrömmar leva i hela landet

"Idrott bidrar inte enbart till förbättrad folkhälsa och ökad gemenskap, utan för oss i Mora kommun, även till ökad inflyttning." Det säger Anna Hed i februari månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora och ordförande i SKR:s beredning "Tillväxt och regional utveckling."

 

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Evenemangsenkäten     •     Evenemangsenkäten     •

Evenemangsenkäten

| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2023 |


Evenemangsenkäten 2023


 2023 gör Sport & Affärers årliga evenemangsenkät, med några av Sveriges största idrottsevenemang, comeback efter ett uppehåll under pandemin. Enkäten ger en unik skildring av den ekonomiska verklighet och förutsättningar som Sveriges främsta idrottsevenemang verkar i.

Enkätfrågorna till evenemangsarrangörerna:

1.) Vem/vilka arrangerar/äger evenemanget?
2.) Vilken omsättning hade evenemanget 2022?
3.) Hur mycket intäkter hade evenemanget från biljetter och/eller deltagaravgifter?
4.a) Hur mycket intäkter hade evenemanget från sponsorer/partners och reklam?
4.b) Vilka är era huvudpartners/främsta sponsorer?
5.) Hur mycket uppgick de totala kostnader för evenemanget?
6.) Vilka är era största utgifter (utgiftens namn/benämning och belopp)?
7.) Vad var det totala antalet prispengar?
8.) Vad blev det ekonomiska resultatet 2022?
9.a) Vad var det totala antalet deltagare? b.) Hur många kvinnor deltog? c.) Hur många män deltog? d.) Hur många utländska deltagare deltog?
10.a) Sammanlagd publik på plats? b.) Uppskattat antal tittare via TV och/eller webb-TV?
11.) Interaktioner/visningar/klick/följare - olika siffror från sociala medier.
12.) Hur stor är evenemangets turistekonomiska omsättning (belopp, årtal och vilka som ligger bakom mätningen)?
13.) Vilka är era framtidsplaner?


IO= Inte officiellt
IU = Inga uppgifter




A-I | K-R | S-Ö






Elitloppet

Intervjuad: Markus Myron, marknads- och kommunikationschef

1. Stockholms Travsällskap äger varumärket och har arrangerat Elitloppet sedan 1952.
2. 42 miljoner kronor i omsättning + 388 miljoner kronor i totalt spel.

3. 35 miljoner kronor

4. 6 miljoner kronor

5. IU

6. Prispengar, personal, tillfälliga byggnationer på och runt om arenan, reklam

7. 28 miljoner kronor

8. Positivt, cirka 11 miljoner kronor.

9. a) 366 hästar (32 % utlandsfödda och 21 % utlandstränade) och 138 kuskar

9. b) 20 p      9. c) 80 %     9. d) 32%

10. a) 36 000   10. b) Saknar kompletta tittarsiffror men Elitloppet har sänts via linjär- eller webb-TV i 17 länder på fyra kontinenter. Förutom Sverige så är dessa Australien, Belgien, Danmark, England, Finland, Frankrike, Italien, Kanada, Nederländerna, Norge, Nya Zeeland, Sydafrika, Tyskland, Ungern, USA, Åland, Österrike

11. IU

12. IU

13. Fortsätta utvecklingen. Stärkt internationellt utbyte.


Till toppen






GKSS Match Cup Sweden

Intervjuad: Mattias Rahm, projektledare GKSS Match Cup 2023

1. GKSS har nu (2023) återtagit helhetsansvaret för GKSS Match Cup Sweden. Under de senaste 15 åren har vi haft två olika kommersiella partners som ansvarat för totalekonomin, så därför kan vi inte svara på flertalet av frågorna.

2. IU

3. IU

4. a) IU

4. b) Nordea och VINGA (2020-2023)

5. IU

6. IU

7. 600 000 kronor

8. IU

9. a) 70         9. b) 40         9. c) 30          9. d) 40

10. a) 30 000                       10. b) Ingen TV-produktion 2022.

11. IU

12. IU

13. Vi vill säkerställa tävlingens status på världsscenen. Vårt mål är återbygga evenemanget som ett äkta GKSS-evenemang där föreningen och sporten sätts i fokus.


Till toppen






Gothia Cup

Intervjuad: Dennis Andersson, cup-general

1. BK Häcken

2. 86 miljoner kronor

3. Cirka 50 miljoner kronor deltagaravgifter. Bruttointäkt försäljning 4,2 miljoner kronor.

4. a) IO

4. b) Största huvudpartner är SKF. Officiella partners är Volvo, Puma, Pantamera, NEH, Länsförsäkringar, GB Glace, McDonals, Kronfågel, Turkish Airlines, Estrella, SJ, Elektronskandia, Mathem, 3, SEB, DXC, Kopparbergs, Via, Libress.

5. IO

6. Kommunala kostnader (planer och inkvartering) samt marknadsföring.

7. 0 kronor

8. Prognos 7,5 miljoner kronor

9. a) 35 100  9. b) 30%      9. c) 70%      9. d) 48%

10. a) 450 000                    10. b) 3200 matcher live-streamades via webb.

11. Facebook 152 000 följare, Instagram 60 000 och TikTok 60 000.

12. Turistekonomisk omsättning 430 miljoner kronor. Statlig intäkt 140 miljoner kronor. Mätningen gjord av Göteborg & Co 2014.

13. Utveckla det Hållbara Gothia Cup.


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






Kistaloppet

Intervjuad: John Laselle, verksamhetsledare Löparakademin

1. Löparakademin IF

2. Cirka 550 000 kronor

3. 0 kronor

4.a) Cirka 550 000 kronor

4.b) Vasakronan Kista galleria, Rinkeby-Kista Stadsdel

5. Cirka 300 000 kronor exklusive lönekostnader

6. Medaljer och priser, cirka 40 000 kronor

7. Se ovan.

8. Cirka 100 000 kronor.

9.a) cirka 2000 deltagare    b.) 50 % tjejer                    c.) 50 % män

10.a) Cirka 5000 personer på plats.

11. IU

12. IU

13. IU


Till toppen






Lidingöloppet

Intervjuad: Eva-Lena Karlsson, ekonomichef Lidingöloppet

1. IFK Lidingö Skid- och Orienteringsklubb samt IFK Lidingö Friidrott

2. 20 miljoner kronor

3. 12 miljoner kronor

4. a) 8 miljoner kronor

4. b) Huvudpartners Tata Consulting Agency och Stadium

5. 19,9 miljoner kronor

6. 19,9 miljoner kronor fördelat på bland annat tälthyra/byggnationer, tidtagning, ljud, funktionärsersättningar, transport och medaljer.

7. 208 000 kronor

8. 100 000 kronor

9. a) 22 695  9. b) 40%      9. c) 60%

10. a) 45 000                       10. b) 40 000 stycken

11. 330 000 unika besökare på webben, 12 700 följare på Instagram, 24 500 på Facebook, TCS-appen 12 800 nedladdningar. Press/PR Lidingöloppshelgen har räckvidd på 6 miljoner personer.

12. IU

13. Fortsätta utveckla evenemanget både nationellt och internationellt med ett digitalt fokus.


Till toppen






Midnattsloppet

Intervjuad: Lars Eriksson svensk vd Midnattsloppet Nordic AB

1. Hammarby Friidrott/ Midnattsloppet Nordic AB

2. 11 miljoner kronor

3. 8 miljoner kronor

4. a) En miljon kronor

4. b) Stadium/Vitamin Well

5. 13 miljoner kronor

6. Deltagartröja, ljus, ljud, transporter, och löner

7. 0 kronor

8. -30 000 kronor

9. a) 13 500  9. b) 49%      9. c) 51%      9. d) IU

10. a) Cirka 100 000          10. b) Ej aktuellt

11. Hemsida cirka 300 000 unika användare, Facebook 43 000, och Instagram 12 000.

12. Ingen mätning gjord.

13. Att överleva


Till toppen






Nordea Open

Intervjuad: Sara Bergh, Operation Manager

1. Arena Båstad AB

2. 42,5 miljoner kronor

3. 6,5 miljoner kronor

4.a) IU

4.b) Nordea, Porsche, Emirates, Eleda, Jool Group, och Elite Hotels

5. IU

6. Prispengar
7. 7,8 miljoner kronor

8. IU

9.a) 109        b.) 48            c.) 60             d.) 100

10.a) 66 000                       b.) Tv-tittare linjär tv 3,9 miljoner och digital-tv 1,2 miljoner.
11. Facebook: räckvidd 852 000 och likes 14 955, Instagram: räckvidd 156 042 och exposures 2 641 158, hemsidan: besökare 143 086.

12. I samband med evenemanget 2022 genomfördes en turistekonomisk undersökning på uppdrag av Båstad Turism & Service, Event in Skåne och Arena Båstad. Undersökningens primära syften var att mäta den turistekonomiska omsättningen kopplat till evenemanget, målgruppen på plats i Båstad samt lokalbefolkningens attityd till Nordea Open. Undersökningen visar att cirka 80 000 unika personer befunnit sig i Båstad, av vilka cirka 63 300 var turister. Cirka hälften av turisterna passade på att besöka Nordea Open under vistelsen. De turister som besökte Nordea Open besökte evenemanget cirka två dagar och tillbringade ytterligare cirka 4 dagar i Båstadregionen som en del av sin sommarsemester. Sammanlagt spenderade man ca 238,6 miljoner i samband med vistelsen

13. 2023 firar ATP veckan 75 år vilket firas genom en Sunset Tennis med tennis, ceremonier och musikunderhållning på onsdagen den 19 juli. WTA fick utmärkelsen Tournament of the Year av spelarna vilket är ett kvitto på att spelarna trivs i Båstad. Vi vill fortsätta att utveckla tävlingarna med målsättningen att bli den starkaste grustävlingen på touren i vår kategori.


Till toppen






Partille Cup

Intervjuad: Fredrik Andersson, generalsekreterare

1. IK Sävehof

2. Cirka 50 miljoner kronor

3. Cirka 60 procent av omsättningen

4. a) Cirka 3 miljoner kronor

4. b) Toyota, Hummel, NeH, GB Glace, och Kopparbergs

5. Ej klart

6. Inkvartering, mat, och uppbyggnation

7. 0 kronor

8. Hela vinsten går in i IK Sävehofs verksamhet

9. a) 22 500  9. b) 52%      9. c) 48%      9. d) 56%

10. a) 560 000 besökare/vecka                10. b) Antal livestreams 390 000 och antal tittare cirka 585 000.

11. Antal sidvisningar webb 16 537 987. Antal besökare år webb 1 043 000. Facebook antal följare 70 000. Instagram antal följare 15 600.

12. 300 miljoner kronor, Göteborg & Co

13. Inget som vi vill gå ut med i dagsläget


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






SM-veckan Vinter och Sommar

Intervjuad: Per Bergljung, Evenemangsansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet

1. SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med aktuell värdstad och berörda specialidrottsförbund.  Sveriges Television är sändande bolag.

2. Går ej att svara på eftersom vi har ca 20-40 idrotter som ansvarar för sina egna evenemang (tävlingar) inom ramen för konceptet SM-veckan.

3. Under SM-veckan vinter tog värdstaden Skövde fram ett entrékoncept i form av en mössa som gällde som inträde för alla tävlingar under veckan. Sammanlagt såldes 6 000 mössor a 299 kronor styck. De som inte hade mössa fick betala en entréavgift på respektive evenemangsområde/tävlingsarena på 100 till 150 kronor. Under SM-veckan sommar i Linköping var det endast ett fåtal idrotter som tog inträde. Inträdeskostnaden brukar variera mellan 40 och 200 kronor. Idrotterna bestämmer själva sitt eventuella inträde och tillfaller föreningen/arrangören. SM-veckan som evenemang hanterar inga entréavgifter.

4. a) Den centrala partnerstrukturen (RF:s) för SM-veckan ska dra in cirka 3 miljoner kronor/SM-vecka (inkluderat barteravtal). Till detta tillkommer givetvis värdstadens samarbetspartners som oftast handlar om leverantörsnivå samt respektive SF:s/idrotts egna sponsorintäkter.

4. b) Huvudpartner Svenska Spel och Byggmax. Nationell partner Folksam, NEH, och Strawberry (fd. Nordic Choice Hotels).

5. SM-veckan sommar är större än SM-veckan vinter. SM-veckan sommar kostar RF och värdstaden cirka 11-12 miljoner kronor.

6. Största utgiftsposterna handlar framför allt om stöd till arrangörsföreningar, arenaanpassningar, personalkostnader, TV-produktion och marknadsföring.

7. Det är upp till respektive specialidrottsförbund/idrott, men i de flesta idrotterna delas inga prispengar ut.

8. Idag redovisar vi inte ett resultat för helheten av SM-veckan. Värdstaden och RF arbetar med separata budgetar utifrån sina olika roller i evenemanget. Både Piteå och Linköping klarade att hålla sina respektive rambudgetar.

9. a) Piteå (vinter 2022) cirka 1800 deltagare och Linköping (sommar 2022) 4080 deltagare         9. b) 44% både vinter och sommar          9. c) 51% vinter och 55% sommar              9. d) Ej aktuellt

10. a) SM-veckan vinter cirka 17 400 och SM-veckan sommar cirka 67 600.         
10. b)
Piteå: Total räckvidd: 2 454 000 (antalet tittare som sett minst tre minuter av sändningar från Piteå) och SVT Play 1 243 520 (videostarter).

Linköping: Total räckvidd: 1 243 520 (antalet tittare som sett minst tre minuter av sändningar från Linköping) och SVT play: 749 840 (videostarter)

11. Totalt antal följare: Facebook cirka 20 700 och Instagram cirka 4300.

Bevakningen i sociala medier sker i öppna konton och profiler. Det har sannolikt förekommit fler inlägg i privata konton.

Piteå: I sociala medier har 2 105 inlägg postats, varav 47% på Facebook, 32% på Instagram och 14% på Twitter.

Linköping: I sociala medier har 3 496 inlägg postats, varav 44% på Facebook, 41% på Instagram och 10% på Twitter.

12. SM-veckan vinter 2022 (Piteå): 24 322 000 kronor

SM-veckan sommar 2022 (Linköping): 80 267 000 kronor

Upplevelseinstitutet gör mätningar.

13. Att SM-veckan klättrar på listan över Sveriges populäraste årligen återkommande idrottsevenemang (Sportnavigatorn). Fortsatt utveckla konceptet för evenemanget så att fler städer har möjlighet och inspireras att ansöka om att få arrangera en SM-vecka. Utveckla ett attraktivt och kvalitativt idrottskoncept. Intensifiera arbetet med evenemangets legacy (bestående effekter) genom att bland annat stärka regionala evenemangsorganisationer och utveckla deltagande arrangörsföreningar (utbildningsprogram). SM-veckan är ett idrottsevenemang som ligger i framkant ur ett hållbarhetsperspektiv. Utveckla konceptet för Mötesplats SM-veckan (seminarier om idrottens utvecklingsfrågor) som en del av SM-veckan. Riksidrottsförbundet och SVT har skrivit ett samarbetsavtal till och med sommaren 2028. Fler än 60 av RF:s 71 medlemsförbund deltagit i SM-veckan sedan starten 2009 och intresset fortsätter att öka.

Följande värdstäder är klara: Umeå sommar 2023, Luleå/Boden vinter 2024, Västerås sommar 2024, Borås vinter 2025, Norrköping sommar 2025, och Karlstad sommar 2026.


Till toppen






Stockholm Open

Intervjuad: Jamie Perry, VD Stockholm Open Media & Marketing AB

1. Stockholm Open AB äger licensen till ATP-turneringen Stockholm Open. Dotterbolaget Stockholm Open Media & Marketing AB ansvarar för driften och alla kommersiella rättigheter.

2. Cirka 30 miljoner kronor

3. Cirka 30%

4. a) Cirka 40%

4. b) Audi, Emirates, Betway, Stureplansgruppen, Westfield Täby Centrum, och Fabege.

5. Cirka 30 miljoner kronor

6. Prispengar, cirka 700 000 euro

7. Cirka 700 000 euro

8. En mindre budgeterad förlust

9. a) Cirka 70                     9. b) 0           9. c) Cirka 70                      9. d) Cirka 65

10. a) 30 000                       10. b) 1,7 miljoner tv-tittare i Sverige, 3,2 miljoner inklusive sportnyheter. Ytterligare cirka 400 000 genom streaming via SVT play. Globalt cirka 4,2 miljoner tv-tittare.

11. Räckvidd Facebook 226 424, Instagram 115 928, och TikTok 580 142.

12. Har ingen mätning på det men 36% av våra biljettköpare kommer utanför Stockholmsområdet.

13. En tennisturnering i världsklass, världens mest hållbara tennisturnering, bästa 250-turneringen på touren.


Till toppen






Svenska Skidspelen

Intervjuad: Ulrika Back, vd

1. Svenska Skidspelen AB arrangerar världscuptävlingarna i Falun, på uppdrag av Svenska Skidförbundet, som fått evenemanget tilldelat av Internationella Skidförbundet (FIS).

2. 13 miljoner kronor.

3. Cirka 4 miljoner kronor.

4. a) Cirka 8 miljoner kronor.

4. b) IU

5. 11 miljoner kronor.

6. 3 miljoner kronor prispengar, 1,5 miljoner kronor personalkostnader, 1,2 miljoner kronor ersättning för logi/resa/nations support till teamen och 900 000 kronor ersättning för funktionärer från lokala skidklubbar.

7. 3 miljoner kronor.

8. 2 miljoner kronor

9.a) Cirka 250 aktiva, 200 ledare/staff    b.) av aktiva cirka 100 kvinnor        

c.) av aktiva cirka 150 män                      d.) av aktiva cirka 220 utländska

10.a) 18 000 publik                                  b.) Cirka 11-12 miljoner

11. 12 500 följare Facebook respektive 2600 Instagram. Räckvidd Facebook 1,5 miljoner och räckvidd Instagram 55 000. Gäller under säsongen 2021/2022, men dessa har ökat i och med vår digitala satsning på SoMe senaste säsongen.

12. Ingen aktuell mätning gjord av externt företag. Men baserat på antal besökare och andelen som är tillresta spenderar dessa i snitt 1000 kronor per person, det vill säga 18 miljoner kronor (lågt räknat). Övriga tillresta som har evenemangsuppdrag och bor i Falun under perioden är cirka 700 personer, vilka genererar cirka 7 miljoner kronor i transporter, kost/logi (lågt räknat).

13. Mycket fokus på innovationsprojekt kopplat till hållbarhet, utveckla evenemanget i nära samarbete med aktiva åkare och publik, driva evenemangsfrågor för erfarenhetsutbyten och samarbeten mellan evenemang, förberedande tävlingar inför Skid-VM i Falun 2027.


Till toppen






Svenskt Derby

Intervjuad: Anna Thelander, marknadsansvarig Svensk Galopp/Jägersro Galopp

1. Svensk Galopp AB

2. IO

3. IO

4.a) IO

4.b) IO

5. IO

6. IO

7. Cirka 7 miljoner kronor
8. IO

9.a) IU          b.) IU            c.) IU            d.) IU

10.a) 1500 personer           b.) IU

11. IU

12. IU

13. Ett av våra stora mål är att få tillbaka publiken. Vi har haft publiktapp efter åren med pandemi.


Till toppen






Sweden Sports Acdemy

Intervjuad: Maria Ejderstedt, projektledare

1. Sweden Sports Academy

2. 2,6 miljoner kronor

3. 2,6 miljoner kronor

4. a) 0 kronor

4. b) Ej aktuellt

5. 2,7 miljoner kronor

6. Personal, 900 000 kr

7. 0 kronor

8. -100 000 kronor

9. a) 720       9. b) 432       9. c) 288        9. d) 10

10. a) Ej aktuellt                10. b) Ej aktuellt

11. Antal följare Facebook 6400, antal följare Instagram 2200

12. Ej aktuellt

13. Vi kommer att fortsätta utveckla våra camps inom olika idrotter på olika platser för att så många som möjligt ska få uppleva riktigt bra och utvecklande träning.


Till toppen






Vasaloppet

Intervjuad: Karin Svärd, administrativ chef

1. Vasaloppsföreningen Sälen-Mora ägs av IFK Mora Idrottsallians till 77 procent och Sälens IF till 23 procent.

2. Cirka 150 miljoner kronor

3. IO

4. a) IO

4. b) Huvudsponsorer är IBM, Volvo, Preem, Ahlsell och Stadium.

5. IO

6. Största utgiftsposten är arenakostnader.

7. 1,3 miljoner kronor i prispengar i både skid-, cykel, och löploppen, tävlingsklasserna dam och herr samt spurtpriser.

8. Vasaloppet genererar varje år cirka 20 till 25 miljoner kronor tillbaka till idrotts- och föreningslivet i form av funktionärsarvoden till ett 50-60-tal funktionärsföreningar inklusive ersättning till våra ägarföreningar samt avgifter till skid- och cykelförbunden.

9. a) 51 674 till Vasaloppets vintervecka, 23 240 till Vasaloppets sommarvecka.                    9. b) 34% vinter, 27% sommar                9. c) 66% vinter, 73% sommar                    9. d) Under vinterveckan kom 13,6% från andra nationer än Sverige. Totalt deltog 62 olika nationer.

10. a) IU       10. b) Vasaloppets egen Playtjänst, Vasaloppet.TV hade 740 000 tv-tittare för Jubileumsvasan, Vasaloppets vintervecka och Vasaloppets sommarvecka 2022. SVT:s direktsändning av Vasaloppet hade i snitt 1 485 000 tittare, räckvidd 2 834 000. Total räckvidd Vasaloppshelgen 5-6 mars 4 592 000.

11. Vasaloppets sommarvecka 2022, total räckvidd Facebook och Instagram 695 000.

Vasaloppets vintervecka 2022, total räckvidd Facebook och Instagram 2,3 miljoner.

12. Cirka 113 miljoner under Vasaloppets sommarvecka 2022. Undersökningen gjordes av Upplevelseinstitutet.

13. Just nu är våra prioriterade utvecklingsprojekt marksäkring, snösäkring och digital utveckling samt att komma tillbaka till samma nivå på verksamheten som före pandemin.


Till toppen






Volvo Car Scandinavian Mixed

Intervjuad: Henrik Hilford, vice vd We Do Sports Europe AB

1. DP World Tour och We Do Sports Europe AB

2. 50 miljoner kronor

3. IO

4. a) IO

4. b) Vår titelpartner: Volvo Car Sverige

5. IO

6. IO

7. 2 miljoner US dollar

8. IO

9. a) 156       9. b) 78         9. c) 78          9. d) 120

10. a) 46 000                       10. b) Sänds i 162 länder i 2500 timmar över 4 dagar. Ca 550 miljoner hushåll nås.

11. IU

12. 49,5 miljoner kronor, gjord av Upplevelseinstitutet 2022.

13. Vi kommer fortsätta att rotera emellan storstäderna i Sverige


Till toppen






Världsungdomsspelen

Intervjuad: Per Crona, projektansvarig

1. Örgryte IS Friidrott

2. 1,8 miljoner kronor

3. 1,4 miljoner kronor

4. a) 230 000 kronor

4. b) Intersport, Scandic och Craft.

5. Cirka en miljon kronor

6. Hyra Ullevi och teknisk utrustning, 325 000 kronor

7. 0 kronor
8. Cirka 800 000 kronor

9. a) 2900     9. b) 1400     9. c) 1500      9. d) 1100

10. a) 8-10 000                   10. b) Cirka 40 000

11. IU

12. Cirka 3000 hotellnätter och 1 500 Lisebergsbesök.

13. 2023 tvingas vi flytta från Ullevi till Slottsskogsvallen på grund av en rad musikkonserter. Osäkert om vi kommer tillbaks då staden inte satsar på Ullevi som idrottsarena längre. Vi ser dock positivt på det hela. Slottsskogsvallen är en underbar arena och vi jobbar intensivt på att uppgradera den till moderna krav.


Till toppen






Vätternrundan

Intervjuad: Oskar Sundblad, vd

1. Motala Allmänna Idrottsförening- Idrottsallians , MAIF IA.

2. Cirka 41 miljoner kronor.

3. Cirka 30 miljoner kronor.

4. a) Cirka 8 miljoner kronor.

4. b) Stadium, SKODA, Enervit, Carlsberg, Craft, ICA mfl.

5. IO

6. Säkerhetsåtgärder

7. 0 kronor, Vätternrundan är ett motionslopp.

8. Ca 8,8 miljoner kronor betalades ut till våra medlemsföreningar och våra cirka 4 000 funktionärer.

9. a) 23 000  9. b) 22%      9. c) 78%      9. d) 25%

10. a) IU       10. b) Cirka totalt 100 000 under samtliga dagar.

11. Räckvidd cirka 220 miljoner.

12. Ingen färsk mätning, men cirka 100 miljoner kronor.

13. Återkomma till där vi var innan pandemin, det vill säga fortsätta satsa på upplevelsen samt olika typer av folkhälsofrämjande initiativ.


Till toppen






Åhus Beach AB

Intervjuad: Lotta Gall, vd/ceo

1. Åhus Beach AB arrangerar Åhus Beachfotboll Festival 1-8 juli, Åhus Beachhandboll Festival 13-22 juli samt Åhus Beach E-sport Festival 1-22 juli.

2. 2022 hade bolaget en rörelseomsättning om 18,9 miljoner kronor.

3. 36 % av nettoomsättningen (6,5 miljoner kronor).

4.a) 30 % av nettoomsättningen (5,4 miljoner kronor).
4.b) Sparbanken Skåne och Mercedes Benz.

5. Rörelsekostnader uppgick till 18,8 miljoner kronor.

6. Utveckling och implementering av Åhus Beach e-handel, för 2022 investerade vi ca 700 000 kronor i utveckling av denna.

7. 0 kronor.

8. Rörelseresultat 108 000 kr

9.a) Cirka 10 000 på Åhus Beachhandboll och 3 500 på Åhus Beachfotboll ÅBHF

b.) 60 % på Åhus Beachhandboll och 30 % på Åhus Beachfotboll.

c.) 40 % på ÅBF och 70 % på ÅBF

d.) 2022 hade vi inga utländska lag

10.a) 180 000 besökare på 18 eventdagar

b.) Sändningar via Solid Sport cirka 10 000 viewers.

11. En halv miljon människor nås av Åhus Beachs budskap i sociala medier.  Våra videos på Tiktok har 25 000 visningar. Vår hemsida har över 4 miljoner sidvisningar och 200 000 besökare under juni och juli.

12. 2018 gjordes en turistekonomisk rapport på uppdrag av Kristianstad Kommun, det var Rubin som stod bakom den. Den visar att Åhus Beachfotboll hade 30 miljoner och Åhus Beachhandboll 130 miljoner i turistomsättning. Dessa siffror mötte vi inte 2022 och kommer troligtvis inte heller göra det 2023.

13. I år har vi rekord med antal deltagande lag på Åhus Beachfotboll, det är jätteroligt och vi hoppas att vi nu har satt denna turnering på kartan. För Åhus Beachhandboll så kommer vi inför 2024 att titta på utlandslansering av turneringen i främst Danmark och Norge.


Till toppen






ÖTILLÖ, The Swimrun World Championship

Intervjuad: Dominik Leu, partners & sponsors

1. ÖTILLÖ AB

2. 3,4 miljoner kronor

3. 200 000 kronor

4. a) En miljon kronor

4. b) ARK & Vivobarefoot

5. 2,9 miljoner kronor.

6. Hotellkostnader 750 000 kronor och logistik 500 000 kronor.

7. 117 000 kronor.

8. IO

9.a) 320        b.) 102 kvinnor                   c.) 218 män

d.) 172 from 18 nationer

10.a) 1500                          b.) 300 000

11. 20 000

12. Cirka 3 miljoner kronor.

13. Växa sporten Swimrun och ÖTILLÖ Swimrun World Series internationellt


Till toppen



Övriga evenemang


 Stockholm Triathlon

Intervjuad: Johanna Green, tf. kanslichef

 2022 var vi tvungna att ställa in Stockholm Triathlon efter sent besked från Stockholm stad gällande vägarbete på Västerbron så tyvärr har vi inga svar på frågorna från förra året. Den 5/8 i år kommer Stockholm Triathlon genomföras på Djurgården och vi hoppas på folkfest.

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå