Sport och Affärer

Senaste nytt onsdag 1/2:

Senaste nytt

Witts Hits Januari uppe nu     •     Witts Hits September     •     Witts Hits Augusti uppe nu!     •     Witts Hits juli uppe nu!     •     Witts Hits Juni uppe nu!     •     Witts Hits Mars uppe nu!     •     Fler skäl för elever att cykla till skolan     •    

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Allt svårare att bedriva damelitfotboll

 Anrika Umeå IK kämpar för sin överlevnad, Växjö DFF redovisar miljonskulder och Eskilstuna United DFF tvångsdegraderas på grund av sin dåliga ekonomi. I slutet av 2022 hamnade även damallsvenska bredd- och elitföreningen IFK Kalmar i medialt fokus på grund av sin ansträngda ekonomi.                I februari månads debattinlägg berättar sportchefen Tommy Nyberg och avgående ordföranden Håkan Brynielsson om förutsättningar och svårigheter med att driva en elitförening i OBOS Damallsvenskan.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     SM i Sponsring     •     SM i Sponsring     •

| 2021 | 2022 | Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 | Damklubbar 2013 | Damklubbar 2014 | Damklubbar 2015 | Damklubbar 2016 | Damklubbar 2017 | Damklubbar 2018 | Damklubbar 2019 | Damklubbar 2020 | Damklubbar 2021 | Damklubbar 2022 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |


SM i sponsring 2022


2022 är det 13:e året i rad som Sport & Affärer kartlägger sponsor- och företagsförsäljningen bland Sveriges främsta idrottsföreningar. Kartläggningen visar att även om klubbarnas totala intäkter har återhämtat sig bra från pandemins effekter har sponsring och företagsförsäljningen inte kommit upp i samma nivå som tidigare.

 

Ända sedan 2010 har Sport & Affärer genomfört en årlig kartläggning av de 15 idrottsföreningar och fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning. En av fördelarna med en årlig kartläggning är att kunna jämföra resultat över tid. I årets kartläggning, där Sport & Affärer har tittat på idrottsföreningar under säsongerna 2021 och 2021/22, redovisar de 15 främsta klubbarna en sponsring och företagsförsäljning på totalt 565,1 miljoner kronor.

 

Det är en klar ökning mot förra året när totalsumman för de 15 främsta klubbarna låg på 438,1 miljoner kronor, men lägre än kartläggningen 2020 när totalsumman var 594,2 miljoner kronor och 2019 (689,3 miljoner kronor). Alla föreningar, även de största, har märkt av nedgången. Det återstår att se i vilken omfattning som svenska företag vill och kan satsa på sponsring och reklam framöver med tanke på de nya samhällsutmaningar som har tillkommit under året.

 

Sedan kartläggningen startade har Mesta Mästarna i fotboll, Malmö FF, legat i toppen av listan. Trots spel i Champions League säsongen 2021 noterade föreningen bara en marginell ökning i sponsorintäkterna som landade på 54,9 miljoner kronor. Utöver dessa intäkter uppgick ersättningen från UEFA till 302,1 miljoner kronor och event- och konferensintäkter till 16,2 miljoner kronor. Två år tidigare låg event- och konferensintäkterna på 21,2 miljoner kronor.

 

På topp15-listan finns endast fem fotbollsföreningar, varav tre är från Stockholm. De senaste åren har Hammarby IF närmat sig AIK och Djurgårdens IF och med en ökning på 8,9 miljoner kronor på ett år och 44,6 miljoner kronor i sponsring- och företagsförsäljning gör klubben ett ryck och befäster sin position som etta i Stockholm. Djurgårdens IF, som rent sportsligt har varit bäst i huvudstaden de senaste åren, redovisade 29,3 miljoner kronor – tolv miljoner kronor bakom AIK och bara 100 000 kronor före IFK Göteborg. IF Elfsborg, som har tillhört topp15 i många år, ligger utanför listan, drygt fyra miljoner kronor från 15:e-platsen.

Listan domineras som vanligt av SHL-klubbarna, och tio ishockeyföreningar på listan är ett nytt rekord. Luleå Hockey som tappade 13,5 miljoner kronor i sponsring och företagsintäkter säsongen 20/21 ökade året efter med 17,4 miljoner kronor vilket innebär en andraplats på listan med 44,8 miljoner kronor i intäkter. Frölunda Hockey som gjorde störst tapp av alla SHL-klubbar säsongen innan, ökar drygt 9 miljoner kronor. Lite överraskande är det att Malmö Redhawks, som hamnade på plats 12 av 14 klubbar i SHL:s intäktsliga, är sjua på listan, strax bakom Frölunda Hockey.

 

En ännu större överraskning är att HV71, som under säsongen spelade i Hockeyallsvenskan, placerar sig före topplag som Rögle BK, Färjestad BK, Skellefteå AIK, Leksands IF och Växjö Lakers. Rögle BK, som i förra årets lista slutade trea, bäst av alla SHL-klubbar, ökar endast med tre miljoner kronor medan Växjö Lakers är tillbaka på topp15-listan för första gången sedan 2019. Brynäs IF och Linköping HC hamnar för första gången utanför listan, cirka tre miljoner kronor (BIF) och fem miljoner kronor (LHC) bakom Smålandsklubben.

 

Damlistan domineras som vanligt av FC Rosengård som ökar sina sponsorintäkter med nästan en miljon kronor och redovisar 11 miljoner kronor. Sveriges främsta basketklubb, Luleå Basket, passerar återigen 8-miljoner kronor och tar andraplatsen. Trots att Eskilstuna United DFF har haft stora problem med att få positivt ekonomiskt resultat de senaste säsongerna är klubben skickliga på att säkra sponsor- och reklamintäkter. Eskilstunaklubben placerar sig trea, före Women’s Champions League-klubben BK Häcken FF som minskade sina sponsor- och reklamintäkter med hela 1,5 miljoner kronor under första året sedan Kopparbergs/Göteborg FC verksamhet gick över i BK Häcken.

 

Strax bakom Piteå IF Dam på femteplats hamnar topplaget Linköping FC. Klubbens ordförande Paul Lindvall flaggar för att föreningen, som tar ett stort samhällsansvar, ska ta ett omtag vad gäller sponsor- och reklamintäkter och framförallt bli bättre på att teckna fler fleråriga sponsoravtal.


Sport & Affärer har tittat på:

1) Hur mycket drog klubben in totalt på intäkter från reklam, sponsring och partners säsongen 2021/22* inklusive försäljning av företagsloger och arenanamn enligt deras årsredovisning?

2) Redovisar klubben andra intäkter som kan relateras till sponsring och event? Intäkter från restaurang och biljettförsäljning räknas inte med.

3) Hur ser klubbens marknads/sponsoravdelning ut?

4) Vilka är klubbens största samarbetspartners?
 

* Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2021.

 

För de klubbar som har tappat sponsorer inför och under 2022 kommer det ekonomiska bortfallet först märkas under kartläggningen 2023 eftersom årets lista gäller säsongen 2021 för fotbollsklubbar, och 2021/2022 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat. Kortsiktigt får svensk idrott räkna med lägre siffror för åtminstone säsongerna 2022/23 och 2023/24 då inflationen lär påverka näringslivets förmåga att sponsra idrotten under 2023.

MALMÖ FF

1) MALMÖ FF

1) 54,9 miljoner kronor (54,6)
2) Intäkter från UEFA uppgick till 302,1 miljoner kronor och event- och konferensintäkter till 16,2 miljoner kronor.
3) Försäljningschef Magnus Svensson, tre säljare, och en koordinator.
4) Puma, Volkswagen, Tillmobil, TicTac, Eleda och Unibet.

LULEÅ HOCKEY

2) LULEÅ HOCKEY

1) 44,8 miljoner kronor (27,4)
2) Nej
3) Marknads- och försäljningschef Peter Jidström och tre säljare.
4) SSAB och LKAB.

HAMMARBY IF

3) HAMMARBY IF

1) 44,6 miljoner kronor (35,7)
2) Intäkter från UEFA uppgick till 12,9 miljoner kronor
3) Försäljningschef Patrik Blomquist, tre key account manager, och en marknadskoordinator.
4) Huski Chocolate, Craft, Spendrups, Köket och gården, Intersport, Limitado, Sefina, Unibet, och Volkswagen Stockholm

AIK FOTBOLL

4) AIK FOTBOLL

1) 41,6 miljoner kronor (25,6)
2) Intäkter från UEFA uppgick till 3,6 miljoner kronor.
3) Partner- och leveransansvarig Nicole Bertilsson och två säljare.
4) Notar, BenQ Sweden, Svea Ekonomi, Nike, Fabege, Stadium och Volkswagen Stockholm, Unibet och Voky.

ÖREBRO HOCKEY

5) ÖREBRO HOCKEY

1) 41,0 miljoner kronor (25,4)
2) Nej
3) Kommersiell chef Jonas Almqvist och tre säljare.
4) Bauer, BRL, Herok, Malmbergs, och NEH.

FRÖLUNDA HOCKEY CLUB

6) FRÖLUNDA HOCKEY CLUB

1) 39,9 miljoner kronor (30,3)
2) Nej
3) Säljledare Henrik Bengtsson och fem säljare.
4) Bjurfors, Bohus, Cash Buddy, Ford, Input, Intersport, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Nordic Wellness, NTEX, Sankt Jörgen Park, Serneke, Stena och Tranpenad.

MALMÖ IF REDHAWKS

7) MALMÖ IF REDHAWKS

1) 39,8 miljoner kronor (22,1)
2) Nej
3) Kommersiell chef Marcus Larsson, två säljare och en säljkoordinator.
4) RSA, Akea, Areco, Bjurfors, Bravida, Climat80 Gruppen, Doxa, Klarabo, Malmö Arena, Malmö ställningsservice, Solution team, och Treano.

HV71

8) HV71

1) 37,9 miljoner kronor (29,7)
2) Nej
3) Två säljare och en marknadskoordinator.
4) Husqvarna, Fagerhult, Liljedahl Group, Intersport och Bauer.

RÖGLE BK

9) RÖGLE BK

1) 35,3 miljoner kronor (32,3)
2) Nej
3) Försäljningschef Christian Sandell och två säljare.
4) Backahill, Catena, Bauer, Resurs Bank.

FÄRJESTAD BK

10) FÄRJESTAD BK

1) 35,2 miljoner kronor (27,6)
2) Intäkter från eventverksamhet uppgick till 2,4 miljoner kronor och konferens och uthyrning till 9,9 miljoner kronor.
3) Försäljningschef och två säljare.
4) Löfbergs, Voky, Stadium, Karlstad energi, Schaktmiljö AB, Kewab, Länsförsäkringar, Fläktteknik, Mcdonalds, Coop, Tingvallastaden, Consto AB, Grönsakshuset, Hockeystore och Klaravik.

LEKSANDS IF

11) LEKSANDS IF

1) 34,4 miljoner kronor (23,5)
2) Nej
3) Marknadschef Patric Skoglund och två säljare.
4) AB Karl Hedin, Bauer, Clas Ohlson, Leksands Resort, Leksands Sparbank, Leksands Knäckebröd och Tegera.

SKELLEFTEÅ AIK HOCKEY

12) SKELLEFTEÅ AIK HOCKEY

1) 29,6 miljoner kronor (27,3)
2) Intäkter från eventverksamhet uppgick till 1,7 miljoner kronor.
3) Marknad- och försäljningschef Håkan Billing och två säljare.
4) Skellefteå Kraft och Boliden.

DJURGÅRDENS IF FOTBOLL

13) DJURGÅRDENS IF FOTBOLL

1) 29,3 miljoner kronor (26,9)
2) Intäkter från UEFA uppgick till 2 miljoner kronor.
3) Affärsområdesansvarig Daniel Malmgren och fem säljare.
4) Prioritet Finans, Unibet, Adidas, Effektiv, Eleda, Fxoro, Infrakraft, Nordic Wellness, OBOS, Pulsen, Stadium, Sundström Safety, Svenska Spel och Volkswagen Stockholm.

IFK GÖTEBORG

14) IFK GÖTEBORG

1) 29,2 miljoner kronor (24,8)
2) Intäkter från UEFA uppgick till 3,2 miljoner kronor.
3) Kommersiell chef Magnus Eriksson, en säljledare, en säljare och en koordinator.
4) Serneke, Unibet, Atea, Craft, Effektiv, Eleda, Elkontakt, Fameco, Länsförsäkringar, Merinfo.se, Morris Law, Nordic Wellness, Silfverlok Invest, Stenfastigheter och Volkswagen Göteborg.

VÄXJÖ LAKERS

15) VÄXJÖ LAKERS

1) 27,6 miljoner kronor (17,4)
2) Nej
3) Försäljningschef Fredrik Sandberg och två säljare.
4) Vida.

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå