Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Sommaren en högtid för idrottsevenemang

"Behovet av tillförlitlig och grundläggande data var påtagligt för arrangörer av evenemang under pandemin, då okunskapen om evenemangens betydelse och effekter blottades. Krisen innebar att idrotts- och kulturorganisationer började att samarbeta för att skapa en trovärdig och robust information om evenemangssverige."
 
Det säger Staffan Movin i juni månads debattinlägg. Staffan är ordförande för
branschorganisationen Svenska Motionslopp och En Svensk Klassiker. Han är även ordförande i idrottens Advisory Board till Center for Sport and Business vid Handelshögskolan i Stockholm och sitter i juryn för Sport & Affärers utmärkelse "Sveriges främsta idrottskommuner".

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia

Sveriges Radio, P1
- Livsnödvändig. Skulle P1 försvinna så lämnar vi riket

Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

Summering av fotbolls-VM i Sydafrika

 Drygt ett år efter fotbolls-VM i Sydafrika har revisions- och konsultföretaget Grant Thornton Sydafrika summerat effekterna av evenemanget. Bland annat blev VM en gigantisk försäljningsframgång för den omdiskuterade vuvuzelan och nyhetstrafiken på Internet slog nytt rekord.


 
Grant Thornton Sydafrika, som gjorde den ekonomiska studien inför Sydafrikas ansökan om fotbolls-VM, har nu ett år efter mästerskapet summerat effekterna av evenemanget som ägde rum den 11 juni-11 juli 2010. Grant Thorntons beräkningar baseras på statistik från en rad källor som t.ex. ankomststatistik vid gränskontroll, landets officiella turismstatistik och egna uppgifter som sammanställts av Grant Thorntons revisorer och rådgivare.

Korta fakta
• I genomsnitt sågs varje VM-match av knappt 70 miljoner.
• 350 000 utländska besökare spenderade ca 7,2 miljarder kr under mästerskapet
• Mest spenderade australiensarna ca 16 900 kr under sin vistelse jämfört med ca 5400 kr för afrikanska besökare. Européer spenderade i snitt ca 11 400 kr.
• Den total ekonomiska påverkan av besökarna under VM uppgick till cirka 16 miljarder 
• Arrangemanget kostade totalt ca 36,1 miljarder kr
• Totalt såldes 1,8 miljoner vuvuzelas (1 miljon internationellt, 800 000 i Sydafrika)
• Biljettintäkterna uppgick till 2,6 miljarder kr
• Snittpriset på hotellrum ökade med 60%
• Ölmarknaden ökade 12% under juni 2010


Vuvuzelans segertåg över världen

 VM 2010 bidrog med ett nytt ord till the Oxford Dictionary of English: vuvuzela, som röstades fram av 320 språkvårdare i 60 länder till VM:s främsta ord. Hela 800 000 vuvuzelas såldes på plats i Sydafrika och en miljon internationellt. Internetsajten Amazon.com upplevde en försäljningsökning av vuvuzelas med 1000%.

VM slog Obama
Fotbolls-VM skapade också ett nytt rekord för nyhetstrafik på Internet fredagen den 11 juni 2010. Drygt 12 miljoner besökare per minut noterades i slutet av öppningsmatchen, vilket slog det tidigare rekordet på 8,5 miljoner besökare per minut, när Barack Obama valdes till president 2008. Antalet Twitter tweets ökade till drygt 3200 tweets per sekund under VM från normala 750.

Ekonomiska satsningar
 De omdiskuterade ekonomiska satsningarna i Sydafrika har Grant Thornton summerat till ca 36,1 miljarder kr, vilket skulle utgöra endast sex procent av samtliga offentliga investeringar räknat från budgetåret 2006/2008 tills idag . Från och med nu fram till 2013 är det endast tre procent som utgör VM-relaterade satsningar. Sydafrikas finansdepartement har också uttalat att inga infrastrukturinvesteringar som gjordes har finansierats genom långsiktiga skuldåtaganden, utan har funnits i de vanliga årliga budgetallokeringarna sedan 2006.
– Sydafrika har dock ett budgetunderskott på 5,3 procent under 2011, vilket ursprunglig budgeterades som ett överskott innan den globala krisen, säger Gillian Saunders, som är ansvarig för rådgivningstjänster på Grant Thornton i Sydafrika.
Finansdepartementet har indikerat att regeringen valde att se VM som ett verktyg att hjälpa Sydafrika att uppfylla sina utvecklingsmål, vilket medförde kostnader som gick utöver de som FIFA-kontrakten krävde, för att försäkra att Sydafrika investerade i infrastruktur med ett värde för framtiden. Saunders menar att investeringarna lett till en bättre livskvalitet och värdefulla tillgångar för samhället.

Turismen i Sydafrika efter VM
 Grant Thorntons kartläggning visar att turismen i Sydafrika visar en mycket svag tillväxt för närvarande, trots att man innan VM spådde en boom i turismen som en följd av VM. Grant Thorntons analys är dock att ett stort antal företag i turismbranschen inte hade överlevt den nuvarande ekonomiska nedgången, som bland annat inneburit minskad internationellt resande, om det inte varit för den ökning som VM gav. Sydafrika lider också för närvarande av överkapacitet på hotellrum i Kapstaden med omnejd.
 FIFA:s studier av Sydafrikas invånare som genomfördes i augusti 2010 visade att 91% av sydafrikanerna ansåg att VM förenade människorna i landet, 94% trodde att mästerskapet skulle stärka turismen och 88% ansåg att det medfört förbättringar av vägar och infrastruktur.
 En annan undersökning utförd av African Response of international visitors visade att 92% av de internationella besökarna skulle rekommendera Sydafrika till vänner och släktingar, jämfört med att 88% uppgav att de skulle rekommendera Tyskland efter VM 2006, och att 96% skulle besöka Sydafrika igen. Grant Thornton Sydafrikas beräkningar, som är baserade på bl.a.
 SA Tourism Research och ankomststatistik, visar att cirka 350 000 utländska besökare spenderade omkring 7,2 miljarder kr under VM, med en total ekonomisk effekt på cirka 16,3 miljarder kr.

Infrastruktur ger nya evenemang
Bland de infrastruktursatsningar som gjordes inför mästerskapet kan nämnas nya världsarenor, förbättrat vägnät, telekommunikationen, säkerhetssystem och flygplatser. Dessutom byggdes den nya flygplatsen King Shaka Airport i KwaZulu Natal samt Gautrain och Rapid Bus System. Sydafrikas främsta konsertarrangör Big Concerts menar att tillgången på arenor i Sydafrika sedan fotbolls-VM med teknik i världsklass, säkerhet och hög kompetens är huvudorsaken bakom inflödet av internationella artister som U2, Cold Play, Kings of Leon och The Script till Sydafrika.
– Blickar man framåt, så ger regeringens beslut att ansöka om att stå värdnation för samväldesspelen 2022, en fantastisk möjlighet, eftersom det ger oss chansen att förbereda oss ytterligare för att långsiktigt stå värd för de Olympiska spelen med mindre investeringskrav än vad som annars skulle behövs, avslutar Gillian Saunders.



Källa: Grant Thornton

 

Datum: 2011-08-16

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå