![Sommaren en högtid för idrottsevenemang](https://www.ypanel.se/inside/uploaded/sa/staffan_1.jpg)
"Behovet av tillförlitlig och grundläggande data var påtagligt för arrangörer av evenemang under pandemin, då okunskapen om evenemangens betydelse och effekter blottades. Krisen innebar att idrotts- och kulturorganisationer började att samarbeta för att skapa en trovärdig och robust information om evenemangssverige."
Det säger Staffan Movin i juni månads debattinlägg. Staffan är ordförande för branschorganisationen Svenska Motionslopp och En Svensk Klassiker. Han är även ordförande i idrottens Advisory Board till Center for Sport and Business vid Handelshögskolan i Stockholm och sitter i juryn för Sport & Affärers utmärkelse "Sveriges främsta idrottskommuner".
- Tour de France
Cykel
Frankrike, 29/6 - 21/7 - Nordea open
Tennis
Båstad, 8-21/7 - Åhus Beachhandboll Festival
Beachhandboll
Åhus, 11-20/7 - British Open
Golf
St Andrews, Skottland, 14-21/7 - Gothia Cup
Fotboll
Göteborg, 14-20/7
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
Sveriges Radio, P1
- Livsnödvändig. Skulle P1 försvinna så lämnar vi riket
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
Uppsalas Super Bowl - en svensk klassiker
Mitt under Bandy-VM pågår förberedelserna för Sveriges kanske mest laddade idrottsfinal. Mellan den 18-20 mars 2011 arrangeras för 21 gången i ordningen Bandyfinalen på klassisk mark, nämligen NCC Studenternas i Uppsala. Sport & Affärer har intervjuat några tongivande personer bakom det folkkära eventet som med sin dragningskraft blivit till något mer än en SM final. Bland de intervjuade finner vi bland annat huvudvärden NCC och Svenska Bandyförbundets marknadschef Per Selin.
Finalen genererar fler jobb
Uppsala Kommun är stolta över att återigen arrangera Bandyfinalen och beskriver finalen som ”kronan i juvelen” för Uppsala som eventstad. Jag har intervjuat Magnus Lohe, Marknadschef för Destination Uppsala AB och varumärkeschef. Kan du beskriva Bandyfinalens betydelse för Uppsala som kommun och evenemangsstad?
-Bandyfinalen är väldigt viktig för Uppsala kommun, det är juvelen i kronan för oss. Staden får ett gemensamt event att prata om och hela helgen när finalerna spelas går i bandyns tecken. Sett till arbetstillfällen är finalerna enormt viktiga då de genererar 25-30 jobb som aldrig annars skulle skapats.
Vilka är era förväntningar på årets final?
-Ur ett evenemangsperspektiv så är det att locka fler besökare, något vi lyckats med varje år. Ifjol slog vi publikrekord på över 25000 åskådare, detta trots det dåliga vädret. Vi ser även Bandyfinalen som en motor för bandyns utveckling och vi anser det passa bra att ha finalen just i Uppsala med tanke på att vi har 10 klubbar i staden.
Vad har kommunen för ansvar före och under genomförandet?
-Svenska Bandyförbundet äger evenemanget och Uppsala Kommun står som arrangör.
Hur ser vinstdelningen ut mellan Kommun, förbund och sponsor?
-Det är en affärsmässig uppgörelse vi inte kommenterar. Det viktigaste för oss är utvecklingen av Uppsala som evenemangsstad och utveckling av sporten.
Lohe uppggav i Sport & Affärer nr 1 2010 att finalen omsätter ca 30 Mkr för en helg sett till hotell, restauranger och butiker. Andra medier har uppgett att Uppsala köpt rättigheterna till bandyfinalen av förbundet för 4,5 Mkr per år, en summa som Lohe inte vill kommentera.
Hur ser biljettförsäljningen ut på förhand, blir det nytt rekord igen?
-I dagsläget ligger vi på samma nivå som ifjol vid samma tidpunkt för privatförsäljningen av biljetter. Däremot har vi en ökad försäljning på företagsbiljetter om vi jämför med fjolåret, vilket är mycket bra och vi ser ljust på framtiden och hoppas på ännu ett publikrekord.
Vilka lag tror du får spela finalklassikern i år?
-Mycket svårt att sia om och vågar knappt uttala mig om det, men som tabelläget ser ut idag så ser det ut som att det är de två översta lagen som även kommer stå i final. Som Uppsalabo hoppas man självklart på att Sirius ska ta sig till final.
Vi har även talat med Charlotte Skott – Marknadsstrateg Destination Uppsala AB och ansvarig för Bandyfinalen - som ska ge oss klarhet i vad som väntar oss tredje helgen i mars.
Charlotte, beskriv något om det som händer i Uppsala fram till årets finalhelg den 18-20 mars- Lördagen den 5 mars kommer det hållas ett Cityevent i Uppsala med fokus på idrott där samtliga Elitlag i Elitidrottsstaden ges möjlighet att visa upp sig, exempelvis kommer Mika Kohonen från Storvreta innebandy vara där. Under dagen kommer det även vara artister på toppnivå som ger evenemanget en helhetsupplevelse för alla som är där. Våra samarbetspartners kommer även ha utställningsytor. Den 5 mars går även startskottet för vår traditionsenliga stadsinklädnad där varje år erbjuder en unik installation. I år är det en både rolig, nyttig och spännande installation på Stora Torget.
- Längre fram i mars efter damernas final den 19 mars är det Bandygala med Damernas segermiddag som hålls på Uppsala Konsert och Kongress. Söndagen den 20 mars är det den traditionsenliga Bandyfrukosten där ca 1500 gäster äter pyttipanna och försnack av ledare och spelare inför Herr-finalen. Efter herrarnas final är det bankett på Uppsala Slott.
- Arenaområdet är öppet fredag – lördag - söndag under finalhelgen och har möjligheter till både enklare förtäring och mat. Då Dam- och Herrfinalen spelas på separata dagar finns det möjlighet att endast besöka Damfinalen på lördagen, med separat Damfinalsbiljett, där ett unikt erbjudande tagits fram, ”Gå två för en”, med förköpsbiljett.
Vi vänder oss nu till Svenska Bandyförbundets marknadschef Per Selin
Vilka är förbundets förväntningar?-Att vi får uppleva samma succé som förra året. Men med tanke på snöstormen ifjol ser jag gärna att med vackert väder kunna slå det rekordet.
Vilken är förbundets roll?
-Det är vår tävling och vår final. Uppsala har köpt rättigheterna att distribuera finalen utav oss.
Det har blivit stor happening av en relativt liten sport, hur har det blivit så ?
-Bandyfinalen är en svensk idrottsklassiker likt Vasaloppet som engagerar många människor. Det är endast 1 final vid ett tillfälle vilket vi anser som viktigt. Många andra idrotter försöker nu omorganisera och göra likt Bandyfinalen och endast ha en final, vilket vi tycker är positivt och roligt. Bandyfinalen kan räknas som ett svenskt Super Bowl som man längtar till varje år .
Vad omsätter finalen?
-Finalen genererar massor för både Svenska Bandyförbundet och Uppsala! Synlighet, stor uppmärksamhet för en relativt liten sport, ett antal årsarbeten i Uppsala och en stor möjlighet för besökarna att uppleva ett unikt utomhusevenemang.
Hur jobbar förbundet med marknadsföringen av finalen ?
-Tillsammans med Uppsala kommun arbetar vi mycket digitalt och i sociala medier. Vi har bland annat en egen hemsida för Bandyfinalen(www.bandyfinalen.se). Vi annonserar i rikspress och landsortpress för att nå den breda massan och i lokaltidningen för att nå våra lokala aktörer då Uppsala är ett stort upptagningsområde till finalen.
Vilka lag möts i årets final?
-Drömfinalen vore Sirius – Hammarby rent publikt. Det finns egentligen 8 lag som kan slåss om finalplats sett till tabelläget. En enkätundersökning gjord av förbundet bland samtliga spelare visade att de helst ser Villa Lidköping i final. (spelarna fick inte rösta på sitt eget lag) Så jag får väl önska samma sak som våra bandyspelare, att Villa spelar final
Det ryktas att finalen ska flyttas, varför ?
-Det är inget rykte utan vi för aktivt en diskussion med elitklubbarna om finalen eventuellt ska flytta till någon av de nya arenorna i Stockholm eller stanna kvar i Uppsala eller flyttas någon annanstans. Vi har inget beslutat och kommer inte ta något beslut förens tidigast i vår då vi har kontrakt med Uppsala fram till 2012.
NCC:s fjärde år som sponsor
Byggföretaget NCC har de senaste åren varit huvudvärd för den traditionsrika folkfesten Bandyfinalen. Sport & Affärer har talat med Jennie Sahlsten, marknadschef på NCC Mälardalen angående deras huvudvärdskap.
Vad innebär NCCs sponsorskap av Bandyfinalen?
-Sponsorskapet innebär att NCC är huvudvärd för Bandyfinalen. Detta är fjärde och sista året som vi är det och hoppas nu på att något annat företag i Uppsala vill ta över huvudvärdskapet till detta viktiga Uppsalaevent.
Varför ska NCC sluta vara huvudvärd till bandyfinalen?
-NCC går in som huvudvärd för fjärde året eftersom finalen är ett viktigt event för Uppsala och vi som deltagare i Varumärke Uppsala ska verka för Uppsala som en stad för boende, besök och företagande. Det är många företag som är delaktiga i varumärkesarbetet och vi ser nu gärna att någon annan tar över huvudvärdskapet och ansvaret för att finalen finns kvar i Uppsala.
Varför har NCC valt att exponeras med just Bandyfinalen? - Bandyfinalen är ett av Uppsalas i särklass största arrangemang som ger Uppsala en synlighet på riksplanet. För att skapa en ännu bättre final har vi valt att bidra genom att vara huvudvärd.
Vilken har målsättningen varit med er sponsring?
- Bandyfinalen är viktig för Uppsala och vi vill visa att vi tar vårt samhällsansvar och bidrar till ett bra arrangemang i Uppsala.
Hur marknadsför NCC sig före och under finalen?
- Vi namnger arenan – NCC Studenternas. Vi finns med i annonseringen och exponeringen kring arenan och i Uppsala. Vi anordnar barnens byggskola under finalveckan på stora torget i Uppsala.
Vilka riktar sig ert sponsorskap till?
- Till våra anställda, kunder och Uppsalaborna.
Vad uppskattar ni värdet av er sponsring till?
- Det är svårt att uppskatta värdet av vår sponsring i pengar men vi tycker att den har stärkt vårt varumärke på hemmaplan mot Uppsalaborna och våra anställda att vi är ett stort företag med stark lokal förankring som tar ett brett samhällsbyggaransvar och att vi är en del av det varumärkesarbete som vi gemensamt arbetar med.
Hur värdefullt har det varit under dessa fyra åren för NCC som varumärke att sponsra finalen?
- Mycket värdefullt främst mot våra anställda men också för att visa att vi just är det stora företaget med den lokala förankringen som är aktiva i det arbete som görs för att stärka Uppsalas varumärke.
Det slogs publikrekord ifjol då över 25000 entusiastiska bandyfans bevittnade vår svenska klassiker, Sveriges Superbowl – Bandyfinalen på NCC Studenternas. Sport & Affärer ser med spänning fram emot vårens drabbningar och hoppas finalen blir en ekonomisk, sportslig och trevlig uppgörelse för samtliga inblandade aktörer.
Av: Niclas Dovander
Finalsponsorer och partners:
Huvudvärd: NCC
Partners: Hyrtältet, Nordea, UKK, UNT
Sponsorer: RixFM, Scenteknik, Högbergs buss, Salléns, Scandic Hotels, Arbetsklädshuset, Tema, ÅF och Uppsala.com
Spelprogram för SM-final helgen 2011:
Fredag 18 mars 18:00 Final Reebok Ungdom Division 1 (födda 1991, 92, 93 eller senare) 20:15 Final Veteran SM (+ 37 år)
Lördag 19 mars 11:30 Reebok Ungdom Division 2 (födda 1993, 94, 95 eller senare) 15:00 Damfinal 17:30 Final New Body Cup F17 (flickor födda 1994 eller senare)
Söndag 20 mars 12:15 Ica Miniallsvenskan (serie för femteklassare) 15:00 Herrfinal
Datum: 2011-01-22