Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Sommaren en högtid för idrottsevenemang

"Behovet av tillförlitlig och grundläggande data var påtagligt för arrangörer av evenemang under pandemin, då okunskapen om evenemangens betydelse och effekter blottades. Krisen innebar att idrotts- och kulturorganisationer började att samarbeta för att skapa en trovärdig och robust information om evenemangssverige."
 
Det säger Staffan Movin i juni månads debattinlägg. Staffan är ordförande för
branschorganisationen Svenska Motionslopp och En Svensk Klassiker. Han är även ordförande i idrottens Advisory Board till Center for Sport and Business vid Handelshögskolan i Stockholm och sitter i juryn för Sport & Affärers utmärkelse "Sveriges främsta idrottskommuner".

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia

Sveriges Radio, P1
- Livsnödvändig. Skulle P1 försvinna så lämnar vi riket

Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

EUROPEISK CYKELDEKLARATION ANTAGEN

 EU har under våren antagit den ”Europeiska Cykeldeklarationen” som arbetats fram för att vara ett styrdokument för medlemsländerna i arbetet för att öka cyklandet inom unionen och på så sätt bland annat öka hälsan och minska miljöpåverkan. Kommer de styrande nu att ta hänsyn till deklarationen efter EU-valet? I den svenska valdebatten har cykelfrågorna lyst med sin frånvaro.

 Gatubild från Malmö. Cyklar och elcyklar, dock knappast elsparkcyklar, främjar folkhälsa, miljö
och framkomlighet. Har du ingen egen cykel kan en lånecykel fungera bra i kombination med kollektivtrafiken in till stan. Var får cykeln plats efter EU-valet?

 
 Frågor man genast ställer sig är: Kommer pendlingsstråken för cykel att prioriteras? Kommer en ökad del av närtransporterna att ske med cykel? Kommer cykelfrågorna att sluta behandlas styvmoderligt och äntligen tas på allvar? Och kommer vi att få fler "Fåglums" på tävlingsbanorna?

 Sport & Affärer har försökt att ta tempen på delar av samhället som antas börja arbeta i enlighet med den Europeiska cykeldeklarationen. Även om den inte har någon juridisk kraft, har cykelförespråkare välkomnat ett åtagande från regeringar och EU-parlamentariker att göra Europa till en mer cykelvänlig plats som ett viktigt erkännande av hälso- och miljöfördelarna samt en milstolpe i EU:s transportpolitik.   EU-regeringarna har enats om att cykling är ett av de mest hållbara, hälsosamma och effektiva sätten att minska växthusgasutsläppen när de åtagit sig att bygga fler cykelbanor och parkeringsplatser, förbättra säkerheten för cyklister och främja program för att uppmuntra till att byta från fyra hjul till två.

 Enligt deklarationen, som signerades den tredje april, ska regeringarna åta sig att "betydligt öka en säker och sammanhängande cykelinfrastruktur över hela Europa" samt verka för att öka säkerheten för cyklister, "särskilt genom fysisk separation av cykelvägar från motoriserad trafik när det är relevant, eller genom att säkerställa säkra hastigheter i blandad trafik".

 Förklaringen godkändes också av Europaparlamentet, som tidigt förra året uppmanade EU-kommissionen att utveckla en dedikerad cykelstrategi med målet att fördubbla antalet cyklade kilometer i unionen fram till 2030.
 Förklaringen är faktiskt den första någonsin på EU-nivå som fastställt en allmän politik om cykling .

 En för svensk del, intressant detalj, är att man även sökt främja cykling genom andra lagstiftningsakter, såsom en nyligen antagen lag om passagerarrättigheter som kräver att tågoperatörer tillhandahåller utrymmen för cykeltransport. I Sverige är det i vissa fall i dag omöjligt att ta med sig sin cykel på ett tåg.


Deklarationens beståndsdelar:

Betydelsen av cykelpolitik

 För att cyklingen ska nå sin fulla potential måste den prioriteras i stadsplanering, finansiering och lagstiftning. Aktiva åtgärder behövs för att stödja cykling och säkerställa att cykelpolitiken integreras på alla nivåer av beslutsfattande.

Sociala och hälsomässiga fördelar
 Cykling främjar social inkludering och förbättrar hälsa och välbefinnande. Det är en lågintensiv fysisk aktivitet som minskar riskerna för sjukdomar och tidig död kopplade till stillasittande livsstilar. Dessutom har cykling positiva effekter på mental hälsa och välbefinnande genom att minska stress och öka sinnesfrid. Bicycles with electric assistance (e-bikes, speed pedelecs) är allt populärare och möjliggör för människor att täcka längre sträckor med mindre ansträngning, vilket gör det möjligt att möta rörlighetsbehov för familjer, små och medelstora företag (SMEs) och nå ytterligare grupper såsom äldre personer och personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet.

Ökad cykelinfrastruktur
 För att locka fler människor till cykling behövs bättre cykelinfrastruktur över hela EU, både inom städer och mellan stad och landsbygd. Bättre infrastruktur, såsom separerade cykelvägar, cykelparkering och duschfaciliteter vid arbetsplatser, kommer inte bara att göra cykling säkrare och bekvämare, utan också främja dess användning som ett praktiskt transportmedel för pendling och vardaglig användning. Dessutom kan en utökad cykelinfrastruktur bidra till att främja cykelturismen och skapa nya ekonomiska möjligheter i lokala samhällen.

Investeringsbehov 
 För att uppmuntra fler att cykla krävs investeringar på lokal, nationell och europeisk nivå. Investeringar är avgörande för att förbättra cykelförhållandena och underhålla infrastrukturen. Genom att öka finansieringen för cykelinfrastrukturprojekt och cykelpolitiska initiativ kan EU främja hållbara transportlösningar och skapa fler arbetstillfällen inom cykelindustrin. Dessutom kan investeringar i cykling ge en betydande avkastning på investeringen genom att minska sjukvårdskostnader, förbättra luftkvaliteten och minska trängseln på vägarna.

Säkerhet för alla
 För att uppmuntra människor att cykla måste säkerheten garanteras, särskilt för grupper som tvekar, inklusive kvinnor, barn och äldre. Separerade cykelvägar och säkra parkeringsplatser är avgörande, liksom säkra hastigheter och fordon. Dessutom är det viktigt att främja medvetenheten om cykelsäkerhet och erbjuda utbildning och träning för cyklister och förare för att förbättra förståelsen för cykling och säker delning av vägen. Genom att investera i säkerhetsåtgärder och utbildningsprogram kan vi skapa en säkrare miljö för alla som väljer att cykla som sitt transportmedel.

Stöd till cykelindustrin
  Den europeiska cykelindustrin är en viktig ekonomisk aktör och en global innovatör. Att främja cyklingen är också en möjlighet att skapa kvalitativa gröna jobb och stödja EU:s ekonomiska tillväxt. Genom att investera i forskning och utveckling av cykelteknologi och främja användningen av cykeln som ett hållbart transportmedel kan vi stödja den europeiska cykelindustrins tillväxt och konkurrenskraft på den globala marknaden.

Multimodalitet och cykelturism
 Cykling bör främjas som en del av en bredare multimodal rörlighet och som ett verktyg för hållbar turism. Samverkan mellan olika transportmedel kan förbättra tillgängligheten och sammanlänka urbana och landsbygdsmiljöer. Genom att utveckla integrerade transportsystem och främja cykelturismen kan vi skapa en mer hållbar och effektiv rörlighet för alla medborgare.

Datainsamling för bättre planering
 För att övervaka och utvärdera cykelpolitiken behövs enhetlig datainsamling över hela EU. Detta kommer att underlätta för planering och utvärdering av åtgärder. Genom att samla in och analysera data om cykeltillgänglighet, användning och säkerhet kan vi identifiera utmaningar och möjligheter och fatta välgrundade beslut för att främja cykling som ett hållbart transportalternativ i hela EU.

 

 Cykeldeklarationen  har ju antagits på EU-nivå. Hur kommer den att implementeras där den gör skillnad för cykelpendlaren; i alla våra kommuner?
 Vi ställde frågan till SKR, Sveriges Kommuner och Regioner.
–  EU:s deklaration om cykling är signerad av Infrastrukturministern på det informella transportministermötet som hölls tidigare i april i Bryssel. Det är alltså Sverige som medlemsstat som har signerat deklarationen och inte kommunerna och regionerna, men för kännedom så har Regionkommittén tagit ett ställningstagande för Eus Cykeldeklaration. Även här lyfts det fram att åtgärder på nationell nivå behöver samverka med åtgärder på lokal nivå, säger SKR:s sakkunniga Ida Nelson.
–  År 2017 tog tidigare regering fram en Nationell cykelstrategi som den här regeringen tagit bort på sin hemsida och Stadsmiljöavtalen har avskaffats där det fanns möjligheter för kommuner och regioner att söka medfinansiering för cykelåtgärder. I och med att infrastrukturministern nu signerat EUs deklaration kan det antas att det kommer nya initiativ och satsningar från nationell nivå för ökad och säker cykling. EU:s deklaration on cykling är dock inte lagstiftning eller tvingande, så det återstår att se vilka ambitioner regeringen har i relation till EUs initiativ, menar Ida Nelson, som även framhåller att åtgärder inom transportsystemet på nationell nivå samverkar och skapar synergier med åtgärder på lokal och regional nivå:
  Särskilda medel för att stötta kommuner i arbetet för att ställa om till ett mer hållbart transportsystem behövs. Effekterna av att stadmiljöavtalen tas bort behöver utvärderas, bland annat med avseende på hur det påverkar anspråken på länsplanerna och fördelning av satsningar i storstadsregioner och i andra delar av landet.

Region Stockholm, där många av resorna till jobbet verkligen kan genomföras på en cykel jobbar man för  ökat cyklande.
–  Region Stockholm har en ambitiös cykelpolitik och vi har antagit tuffa mål om att för-dubbla andelen som cyklar i länet, om att bygga ut det regionala cykelvägnätet på 800 km sammanhängande bred cykelväg och har startat ett cykelkansli för att skynda på arbetet. Men det saknas vilja i vissa kommuner och det saknas statliga medel, uppger Linda Jacobsson, pressekreterare.


Och vad tycker då de politiska partierna och hur har de tänkt att agera?
Vi har sökt samtliga riksdagspartier men fick inte svar från alla.



SOCIALDEMOKRATERNA

 – Vi vill  slå fast att cykling är ett mycket miljö- och klimatsmart färdsätt. Inte minst i storstäderna har cykeln en stor potential att avlasta både kollektivtrafiken och vägarna, och även folkhälsoeffekterna av ökat cyklande är betydande. För att cyklingen ska kunna öka och utvecklas behöver enligt vår mening såväl säkerheten som kapaciteten öka. Detta kräver att myndigheterna på lokal, regional och nationell nivå samt EU-nivå ytterligare ökar sina insatser för att främja cykling och gör det till ett mer attraktivt och säkert alternativ för människor i alla åldrar och på olika träningsnivåer och för personer som lever med fysiska besvär.

– Det som behövs göras är:
1 - utveckla och stärka cykelpolitiken
2 - främja en inkluderande, överkomlig och hälsofrämjande rörlighet
3 - skapa mer och bättre cykelinfrastruktur
4 - öka investeringar och skapa gynnsamma villkor för cykling
5-  förbättra trafiksäkerheten
6 -  stödja gröna kvalitativa arbetstillfällen och utvecklingen av en europeisk cykelindustri i världsklass
7 - stödja multimodalitet och cykelturism
8 - förbättra insamlingen av uppgifter om cykling, menar Mikael Magnusson, politisk sekreterare hos Socialdemokraternas trafikutskott.



SVERIGEDEMOKRATERNA

–  Enligt vår övergripande syn på frågan kan jag meddela att Sverigedemokraterna är positiva till cykling och att det byggs cykelbanor där det finns efterfrågan på sådana, men anser samtidigt att cykling inte är en fråga som bör regleras på EU-nivå. Det bör beslutas själva av de enskilda medlemsländerna, inte minst då alla länder har olika infrastruktur, förutsättningar och behov, skriver Ludvig Grufman, på pressavdelningen hos Sverigedemokraterna.



LIBERALERNA

Även Liberalerna uppger sig verka för ett ökat cyklande:
–  EU:s cykeldeklaration är inte bindande, men ett led i EU:s gröna omställning och ökad mobilitet för medborgarna. Något som Liberalerna arbetar för. Deklarationen kommer att ge oss möjlighet att bättre prioritera cykelfrågorna i Sverige. Vi kommer att fortsätta verka för cyklingen i Sverige. Jag vill hävda att Liberalerna för en radikal cykelpolitik, men man kan alltid göra mer, svarar Skriver Lars Granath, Utredare, Liberalernas parti- och riksdagskansli.

- Så här skriver vi i vår trafikmotion:

Ett sammanhängande och trafiksäkert cykelbanenät
  Ett problem för många cyklister är att det finns alltför många ogenomtänkta trafikmiljöer som inte främjar cyklingen och inte heller någon sammanhållen planering. Det är inte rimligt att standarden på cykelvägen försämras när man kommer till en kommungräns.
  Liberalerna vill också göra det enklare att ta med cykeln i kollektivtrafiken. Ju fler som kan ta med cykeln på pendeltåget, desto fler kan låta bilen stå.
Allt fler upptäcker också cykelns fördelar för framkomlighet och hälsa. Det är därför av vikt att utveckla lagar som förebygger en ökning av antalet cykelolyckor i takt med att antalet cyklister ökar. Omfattande forskning från flera länder visar dock att där motorfordon och cyklister delar vägbanan ökar omkörning risken för cykelolyckor.  
 Lagar i många länder i Europa innehåller ett specifikt avstånd på 1,5 meter vid omkörning av cyklister. Ett första steg vore att införa ett hastighetsberoende avstånd vid omkörning av en cyklist. Därmed signalerar lagstiftningen att fler faktorer än bara avståndet påverkar trafiksäkerheten och att det krävs riskkompensation vid omkörningar. Samtidigt måste villkoret vara enkelt att komma ihåg för regelefterlevnaden. Arbetet bakom Tysklands införda förordning som föreskriver att omkörning av cyklister endast får göras med ett säkerhetsavstånd på minst 1,5 meter i tätorter och 2 meter utanför tätort kan utgöra en vägledning.


MILJÖPARTIET

 
Miljöpartiet har länge arbetat för bättre möjligheter för cyklister, både i städer och glesbygd. Cykeldeklaration kommer definitivt att påverka vårt dagliga arbete för att främja ökad cykling. Vi kommer att fortsätta att driva på förbättrad cykelinfrastruktur, ökad cykelsäkerhet och främjande av cykling för att uppmuntra fler att välja cykeln som sitt transportmedel. Framför allt sätter den cykeln på agendan som ett viktigt transportmedel i den gröna omställningen.

 Deklarationen är inte lagstiftande och alltså inte bindande för medlemsländerna att implementera nationellt men den utgör en politisk signal och ett åtagande att främja cykling, men genomförandet är upp till medlemsländerna. Deklarationen anses ändå vara historisk som den första att skapa en gemensam policy för cykling. Genom att erkänna cykelns avgörande roll som en hållbar, tillgänglig och hälsosam transportform för det europeiska samhället och ekonomin, är deklarationen en viktig politisk process och ett viktigt steg mot ett mer hållbart och hälsosamt Europa.

  EU-länderna lovar i och med deklarationen att satsa på infrastruktur för att stärka cykelns roll i samhället. Det kan alltså innebära stort som smått. Exempelvis kan det gälla säkrare cykelbanor, smarta uthyrningslösningar och möjligheten att transportera cykeln på kollektivtrafiken för att kombinera transportsätt. 
Miljöpartiet kommer kämpa för att översätta målsättningen i denna deklaration i EU:s
lagstiftningsarbete och budget. Vi vill bland annat se en EU-gemensam standard för säker gång- och cykelinfrastruktur, eftersom bristen på säkerhet är ett av de största hindren för ökad cykling idag.


 Övriga partier har valt att inte svara trots otaliga påminnelser.
Vem vet - kanske är de ute och cyklar.




FÅGLUMS
 
Och så var det ju den där frågan om vi genom EUs Cykeldeklaration kommer att få fler ”Fåglums”, dvs framgångsrika svenska tävlingscyklister.
  Troligen, då ett ökat cyklande sprider sig i alla riktningar, men då får nog Svenska Cykelförbundet allt lägga på ett kol; de orkade inte ens svara på mejlet vi skickade.





Text: Pär Edgren

Foto: Wikicommons




 

Datum: 2024-06-03

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå