Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Sommaren en högtid för idrottsevenemang

"Behovet av tillförlitlig och grundläggande data var påtagligt för arrangörer av evenemang under pandemin, då okunskapen om evenemangens betydelse och effekter blottades. Krisen innebar att idrotts- och kulturorganisationer började att samarbeta för att skapa en trovärdig och robust information om evenemangssverige."
 
Det säger Staffan Movin i juni månads debattinlägg. Staffan är ordförande för
branschorganisationen Svenska Motionslopp och En Svensk Klassiker. Han är även ordförande i idrottens Advisory Board till Center for Sport and Business vid Handelshögskolan i Stockholm och sitter i juryn för Sport & Affärers utmärkelse "Sveriges främsta idrottskommuner".

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia

Sveriges Radio, P1
- Livsnödvändig. Skulle P1 försvinna så lämnar vi riket

Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

Förväntat publikrekord men lägre snitt

 Dam-VM 2023 spelas i Australien och Nya Zeeland. Fifa väntar rekordpublik och siktar på 1,5 miljoner totalt; men sett till publiksnittet per match blir ökningen försumbar jämfört med förra VM-turneringen och jämfört med VM 2007 en klar minskning.
Blir Fifa:s spådom verklighet blir det ett trendbrott då de tre senaste spelade VM-turneringarna visat på vikande publikintresse. Till exempel sågs damfinalen 2019 mellan USA och Holland som spelades i Lyon, Frankrike, av cirka 14,3 miljoner tittare i USA, medan finalen 2015 då USA mötte Japan sågs av drygt tio miljoner fler: 25,4 miljoner tittare. Sett till publik på plats sjönk snittet med cirka 4 500 per match från 2015 till 2019. 

Biljettförsäljningen inför VM 2023 har gått bra utan att direkt vara en succé.
Fifa vill måla upp det som det mest publikdragande fotbolls-VM:et hittills och ordförande Gianno Infantino uppgav i veckan att 1 032 884 biljetter sålts. Årets VM omfattar 64 matcher, mot tidigare 52; en ökning på 25 procent. Fler matcher= mer publik. Ser
man till publiksnittet per match är det dock långt ifrån rekordsiffran för 2007 års VM i Kina som snittade på 37 218. Jämfört med senast det begav sig, 2019, blir Fifas målsättning en ökning på modesta åtta procent – inte 25 procent .

VM-siffrorna är långt ifrån publikrekordet för damfotboll. Det slogs 22 april 2022, i Champions League mellan Barcelona och Wolfsburg Camp Nou, där publiksiffran var 91 648. VM-matchen med högst publiksiffra är finalen i USA 1999 mellan USA och Kina där 90 185 personer letade sig upp på läktarna. Årets final som går på Stadium Australia lär inte hota det rekordet trots att det redan är utsålt – arenan tar max cirka 80 000 åskådare. Men en negativ trend kanske har vänts då man sålde fler biljetter första månaden efter biljettsläpp än under de första fyra månaderna 2019. 

Det är fans från mer än 100 olika länder som har köpt biljetter. Majoriteten kommer från de båda arrangörsländerna Australien och Nya Zeeland, följt av USA, England, Kina, Kanada, Qatar, Tyskland, Irland och Frankrike. För svensk del talas det om att ett par hundra svenskar per match kommer att närvara när Sverige spelar.

– Det är rätt bra siffror med tanke på var det spelas, säger Christoffer Lund, biljettansvarig på Svenska Fotbollförbundet.
. Till premiären mot Sydafrika är det cirka 200 svenskar som köpt biljett. Till de andra matcherna är det nästan dubbelt så många (!): 350–400 svenskar har biljett till tvekampen mot Italien, och mot Argentina är de 400. De flesta är lokalt boende svenskar men några hardcore fans flyger dit.

Humana priser
Biljettpriserna är humana: 40 australiensiska dollar, cirka 250 kronor, för en match i gruppspelet. Här gäller det att se upp då vissa biljetter säljs med förbehållet ”begränsad sikt”, men i de fall som den begränsningen består av en genomskinlig glasskiva anser Fifa att sikten ”är obegränsad”. Dyraste biljetterna i gruppspelet är till hemmanationernas matcher; 80 AUD för de bästa platserna både för Australien och Nya Zeelands premiärmöte. Vid båda lagens andra och tredje match sjunker priset till 60 AUD.
Som sig bör kostar den utsålda finalen den 20 augusti mest: 100 AUD. Här finns det chans att hitta en biljett via Fifas ”resale-sida” där biljetterna minst får kosta 15 procent och mest 110 procent av nominellt pris. Det går att hitta biljetter till finalen för låga 44–66 AUD. Märkligt är att ”resale-priserna” är högre för biljetterna till semifinalerna medan matchen om tredjepris värderas lägre: från låga 20 AUD. Priserna till Sveriges matcher ligger på 40 AUD och här finns biljetter ännu kvar. 

En exalterad publik följer VM-finalen mellan USA och Holland på storbilds-tv den 19/7, 2019, i ett parkområde i Chicago.


Text: Pär Edgren
Mail: par@sportaffarer.se
Foto: Bildbyrån


VM-finalen 2023 spelas den 20 augusti på Stadium Australia(Accor Stadium)
Namnsponsor: Accor
Publikkapacitet: ca 80 000
Biljettpriser: 12,5 - 100 AUD


FAKTA VM-PUBLIK

Snittpublik per match
År       Plats           Snitt        Total
2007    Kina           37 218       1 195 336
2011    Tyskland     26 430      1 374 360
2015    Kanada       26 292      1 367 184
2019    Frankrike    21 756      1 131 312
2023    Au/NZ        23 437      1 500 000 ?


Publikrekordet Dam-VM: Finalen 1999 mellan USA och Kina: 90 185 åskådare
Rose Bowl, Pasadena, Kalifornien, USA(bilden nedan).


 

Datum: 2023-07-17

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå