Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Sommaren en högtid för idrottsevenemang

"Behovet av tillförlitlig och grundläggande data var påtagligt för arrangörer av evenemang under pandemin, då okunskapen om evenemangens betydelse och effekter blottades. Krisen innebar att idrotts- och kulturorganisationer började att samarbeta för att skapa en trovärdig och robust information om evenemangssverige."
 
Det säger Staffan Movin i juni månads debattinlägg. Staffan är ordförande för
branschorganisationen Svenska Motionslopp och En Svensk Klassiker. Han är även ordförande i idrottens Advisory Board till Center for Sport and Business vid Handelshögskolan i Stockholm och sitter i juryn för Sport & Affärers utmärkelse "Sveriges främsta idrottskommuner".

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia

Sveriges Radio, P1
- Livsnödvändig. Skulle P1 försvinna så lämnar vi riket

Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

Nytändning inom friidrotten

 Sport & Affärer närvarade under presskonferensen på Stockholms Stadion där det kungjordes att Bauhaus blir ny sponsor av DN Galan. Dagens Nyheter(DN) har varit namnsponsor sedan 1967. Sedan några veckor tillbaka stod det klart att även Stockholms Stad går in som ny sponsor med tre miljoner kronor.  Dessa nya partnerskap återspeglas i det nya namnet för det årligt återkommande, klassiska svenska friidrottsevenemanget, nämligen; Stockholm Bauhaus Athletics. Det är nytändning på gång. Det är drag kring friidrotten. Och en årligt återkommande evenemangsklassiker i Stockholm är räddad.

 

 Att det råder drag kring svensk friidrott intygar från vänster Roland Berndt, Idrottsförvaltningen Stockholms Stad, Jan Kowalski, evenemangsgeneral, Stadionklubbarna, Johan Saxne, informations- och marknadschef, Bauhaus Sverige AB och Björn Eriksson, ordförande för Svenska Friidrottsförbundet.


 Med Michel Tornéus EM guld och Angelica Bengtssons EM brons i färskt minne verkar svensk friidrott gå in i en ny positiv fas. När Bauhaus, huvudsponsor för Svenska Friidrottsförbundet, idag bekräftade att man även går in som sponsor för DN Galan, som från och med nu lyssnar till namnet Stockholm Bauhaus Athletics, känns det genomtänkt och i linje med nytändningen. Evenemanget tillhör IAAf Diamond League, friidrottsgalornas Rolls Royce, men har ändå dragits med ekonomiska problem.

- Det här gör att vi från ett krisläge nu flyttar fram positionerna. Avtalet med Stockholms Stad var oerhört välkommet, berättar tävlingschefen Jan Kowalski. När vi nu kan lägga till Bauhaus som sponsor ser det mycket ljust ut. Plötsligt har jag en  budget på 1,5 miljoner USD för att locka de hetaste friidrottsnamnen till årets tävling den 30 juli .

Hur lyckades ni få till avtalet med Stockholms Stad?
- Vi har alltid haft ett bra samarbete med Stockholms Stad som ju bland annat äger Stockholms Stadion. Genom den nya politiska konstellationen och kanske främst genom vårt nya idrottsborgarråd, Emilia Bjuggren, som själv är en hängiven löpare och som inser värdet av återkommande evenemang, fick vi till det här avtalet.

 - Hon värnar liksom vi om evenemangets sociala funktion. Män och kvinnor tävlar på samma villkor med samma prispengar. Vi vill att så många som möjligt oavsett bakgrund ska kunna prova på och uppleva friidrott.

- Vi värnar också om traditionen som förstärks genom att tävlingen går på Olympiastadion.


Avtalet med förbundssponsorn Bauhaus tyder på att förbundet mer än förut bjuder in er. Blir ni nu en naturlig tårtbit i friidrottskakan och kommer även nästa förbundssponsor att börja sponsra er?

- Vi hoppas det. Klart är att vi fått en helt annan närhet till förbundet. Vissa avtal kommer att återspegla det här närmandet. Andra är unika för vårt evenemang, säger Jan Kowalski till Sport & Affärer.

- Vi känner att vår nya partner Bauhaus är en mycket passande partner för att rekrytera nytt folk till friidrotten, vilket vi på Stadionklubbarna ser som en primär uppgift.

- Överhuvudtaget har vi den senaste tiden haft en bra och nära dialog med Svenska Friidrottsförbundet, med generalsekreteraren Anders Albertsson och förbundsordföranden Björn Eriksson.

 Bauhaus är sedan ifjol huvudsponsor för Svenska Friidrottsförbundet. Sedan tidigare sponsrar man Svenska Ishockeyförbundet och Svenska Simförbundet.

Johan Saxne är företagets marknadschef.


Hur ser du på er sponsring av svensk friidrott? 

 - Den första anledningen var att vi ville bredda oss och satsa på en sommaridrott som balanserar med hockeyavtalet. Hockeyn står väldigt mycket för det manliga så vi ville även närma oss hela famijen som är vår primärmålgrupp. Friidrotten innehåller element för alla, för bredden. Vi älskar breddidrott.


Hur ser du på steget från förbundssponsring till, som i det här fallet, sponsring av ett evenemang och övertagandet av stafettpinnen från DN?

- Vi förflyttar oss inte utan breddar oss. Vi vill gärna skapa en bro mellan  motionärerna, bredden och eliten genom att sponsra evenemang. Framtiden och utmaningen för all idrott tror jag är att få respektive specialidrottsförbund att närma sig utövarna och tävlingarna.

Hur kommer ni att aktivera er under Stockholm Bauhaus Athletics?

- Vi kommer att aktivera oss under en vecka på plats men redan två månader innan evenemaget kör vi kampanjer på våra varuhus i hela landet med "prova på - aktiviteter". Ett led i arbetet blir att samarbeta med de lokala friidrottsklubbarna.

 

 

 En som bidragit med att sy ihop avtalet mellan Bauhaus och Friidrottsförbundet och senare breddningen till avtalet mellan Bauhaus och Stadionklubbarna är Per SchönborgX2 Business:
- Sponsring är som ett giftermål. Det gäller att hitta den perfekta partnern. Bauhaus och friidrotten hör ihop. Bauhaus söker det folkliga och finner det i sporten.

- När det gäller idrottssponsring är det oerhört viktigt att parterna passar ihop, som i ett äktenskap. Det är för mycket pengar involverat för felsatsningar samtidigt som vi ska komma ihåg att de flesta sporter övervärderar sitt eget värde.

 

 

 Svenska Friidrottsförbundet vill hålla ihop familjen och dit hör evenemangsklenoder som DN Galan och Finnkampen. Det är både en fråga om att flytta fram positioner och att stärka det man redan har. Friidrotten har alltid tillhört top 5 vad gäller svenska folkets favoritidrotter.

- De återkommande evenemangen ligger nära folket och främjar upptagningen till vår idrott, säger Svenska Friidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson. Folk som kommer för att uppleva friidrott på Stadion åker sedan hem för att prova på olika grenar själva. Stockholm Bauhaus Athletics har en viktig funktion.

 Björn sitter även som RF:s representant i gruppen för den nationella evenemangsstrategin.

Har du som förbundets ordförande några andra visioner kring svenska friidrottsevenemang?

- Jag går nu och hoppas och tror att Göteborg kommer att sätta ner foten och går för fullt mot ett Friidrotts VM 2021 till 400-års jubileet. Jag jobbar intensivt för det här men måste ju samtidigt få den politiska klarsignalen.

 

Hur ser du på friidrottens utmaningar?

- Talar vi i allmänna ordalag är de uppdelade i tre delar:
1) Evenemang - de är sockerbitarna som skapar intresse och stimulerar till nyrekrytering

2) Elit - där är vi på väg upp
3) Bredden - här blir det viktigt att locka tex. motionslöparna till den mer organiserade idrotten

- De här sambanden har funnits hela tiden men vi måste bli bättre på att knyta ihop säcken.

 

Stockholms Stad sponsrar från och med i år det klassiska friidrottsevenemanget med tre miljoner kronor. Roland Berndt, idrottsförvaltningen Stockholms Stad, kommenterar:
- Vi tycker att evenemanget har en viktig roll för att locka folk till egen aktivitet och för att stärka Stockholms varumärke och profil som en aktiv evenemangskommun. Banden har alltid varit starka men de blir ännu tydligare nu genom den här satsningen. Vi får heller inte glömma alla ideella insatser, betonar Roland.


 En hängiven friidrottare som med stolthet deltagit och som förhoppningsvis kommer att deltaga i Stockholm Bauhaus Athletics många år till, är vår färske EM guldmedaljör Michel Tornéus. Klicka här för en intervju med honom och Stadionklubbarnas Jan Kowalski gjord av tv4.se

 

 

 

Text: Gustaf Berencreutz
Foto: Bildbyrån

 


FAKTA STOCKHOLM BAUHAUS ATHLETICS


Stadionklubbarna
Tävlingen arrangeras av Stadionklubbarna som bildades 1944 och för närvarande består av tolv föreningar från Stockholms-området. Stadionklubbarna har till ändamål att främja friidrott i Stockholm med omnejd och att etablera och befästa Stockholm som internationell friidrottsarena och en tävlingsplats för friidrott på högsta internationella nivå. Detta skall ske genom att Stadionklubbarna arrangerar olika tävlingar med kringarrangemang, varav minst en tävling per år skall vara på högsta internationella nivå. Denna tävling skall genomföras på Stockholms Stadion. Stadionklubbarna skall även på andra sätt arbeta för och värna om Stockholms stadion med dess traditioner som friidrottsarena samt verka för att aktiva i de föreningar som är medlemmar i Stadionklubbarna får tillfälle att tävla i de tävlingar som Stadionklubbarna arrangerar.

Medlemmarna i Stadiumklubbarna och deras representanter
Bromma IF – Anna-Karin Nordin
Fredrikshofs FIF – Tommie Nordh
Hammarby IF – Henrik Attersand
Huddinge AIS – Anki Lindström
Hässelby SK – Rasmus Olofsson
IFK Lidingö – Jesper Arkinger
Spårvägens FK – Lars Hagström
FK Studenterna – Ylva Odemark
Sundbybergs IK – Jörgen Silén
Turebergs FK – Anders Johansson
Täby IS – Anders Bengtsson
Väsby IK – Carl Berglund

Stockholm Bauhaus Athletics – en av världens bästa friidrottstävlingar
DN Galan rankades 2014 som nummer fyra av de över 600 galor i världen som bedöms utifrån kvalitén på startfälten. Tio färska europamästare tävlade på Stockholms Stadion inför 12.832 åskådare - den högsta siffran på tre år. Genom åren har det satts inte mindre än 83 världsrekord på den klassiska arenan vilket är långt fler än på någon annan arena i världen.

Grenarna  - Torsdag 30 juli 2015
Män: 200 m, 400 m, 1500 m, 3000 m hinder, 110 m häck, höjd, längd och diskus.
Kvinnor: 100 m, 800 m, 3000/5000 m, 400 m häck, stav, tresteg, kula och spjut.


 

Datum: 2015-03-25

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå