![Sommaren en högtid för idrottsevenemang](https://www.ypanel.se/inside/uploaded/sa/staffan_1.jpg)
"Behovet av tillförlitlig och grundläggande data var påtagligt för arrangörer av evenemang under pandemin, då okunskapen om evenemangens betydelse och effekter blottades. Krisen innebar att idrotts- och kulturorganisationer började att samarbeta för att skapa en trovärdig och robust information om evenemangssverige."
Det säger Staffan Movin i juni månads debattinlägg. Staffan är ordförande för branschorganisationen Svenska Motionslopp och En Svensk Klassiker. Han är även ordförande i idrottens Advisory Board till Center for Sport and Business vid Handelshögskolan i Stockholm och sitter i juryn för Sport & Affärers utmärkelse "Sveriges främsta idrottskommuner".
- Tour de France
Cykel
Frankrike, 29/6 - 21/7 - Nordea open
Tennis
Båstad, 8-21/7 - Åhus Beachhandboll Festival
Beachhandboll
Åhus, 11-20/7 - British Open
Golf
St Andrews, Skottland, 14-21/7 - Gothia Cup
Fotboll
Göteborg, 14-20/7
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
Sveriges Radio, P1
- Livsnödvändig. Skulle P1 försvinna så lämnar vi riket
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
En vandrares anteckningar
En vandring i tanke och rum mellan våra svenska idrottskommuner, av samhällsanalytikern Björn-Anders Larsson. Del 1.
Sverige har 290 kommuner och jag har faktiskt varit i alla. Dessutom analyserat mer än hälften av dessa i olika frågor sedan 30 år i min forskarutbildning eller konsultroll. Sedan vi startade IdrottsEkonomiskt Centrum har jag analyserat sportverksamheterna hyggligt detaljerat i 140 kommuner. Alla kommuner är unika. På 70-talet skulle kommunerna vara så lika som möjligt. Lika grå tyckte jag då. Det hindrade den lokala dynamiken som jag ser det. Under 80-talet växte det fram idéer om lokal utveckling och profilering. . För att riktigt komma ner på markplanet men också i en strävan efter mer motion och fysisk utmaning började jag vandra lediga sommardagar från Smygehuk 1996 norrut och är nu i Vittangi i Norrbotten. Vandrar dessutom alltid en runda när jag är i en ort eller stad. Där finns det verkliga livet att se. Landskapet, byggnader , företagande, idrottsanläggningar etc och människor berättar ofta ortens historia och ger besökstips. Min krönika kommer att beskriva mina upplevelser dessa år och kommande år. Kommunerna dvs medborgarna i sina företag och föreningar och i sin kommunala demokrati arbetar alla mot många mål. Alla vill bli unika dvs olika och då kan kommunen bli attraktiv att leva i. Men detta nås inte enbart genom att bygga en multiarena, simhall, kulturhus eller skapa stora event .
Mer unik och intelligent utvecklingsstrategi behövs i varje kommun. Det finns plats för innovationer och kreativitet på flera plan, Jag gör i mitt jobb utvärderingar av samhällsnytta som uppstår av olika åtgärder. Vi kan mäta mycket värden med BNP-jämförbara mått numera. Ekonomisk, social, kulturell utveckling och bättre hälsa och bättre miljö skapas genom människors arbete i de fyra sektorerna : näringslivet, det offentliga, de idéburna organisationerna och hushållen själva . Vissa kommuner har mycket skapande dvs hög BruttoKommunProdukt (BKP) och andra mindre. Kvoten mellan den högsta BKP (formell och informell ekonomi) per capita i kommunerna och den lägsta är mer än 2 till 1. Orten och hela kommunen får intäkter av detta skapande men vi arbets- och studiependlar alltmer och även under fritiden till sport och andra event och som deltagare eller publik.
Eventsystemen (året runt) som Vasaloppet, Allsvenskan, Superettan, Gothia Cup, Elitserien, Sälen, Idre, Åre etc skapar för varje år allt mer positiva värden utöver de ekonomiska för sina orter och kommuner. Mycket mer kan dock göras i denna riktning. Vi är bara i en början av en stark tillväxt för sportindustrin och andra delar av upplevelsenäringarna. Kommuner med ett rikt sport- och kulturliv och då kopplat till kunskapsnäringar har bäst framtid. Några kommuner dvs -dess skapande entreprenörer i olika roller kommer att ta för sig och bli attraktiva, öka eller behålla sin befolkning och öka skattekraften. Mer om detta i nästa krönika.
Bild(nedan) från Skaulo i Gällivare kommun och när jag vandrar på 45-an i Västerbotten(ovan). Ta gärna del av min rapport om Ljungskile SK:s samhällsnyttovärden i relation till Uddevalla kommun och Västra Götalandsregionen. Klicka här!
Björn Anders Larsson
www.nordeg.se/larsson
Datum: 2014-04-12