Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Sommaren en högtid för idrottsevenemang

"Behovet av tillförlitlig och grundläggande data var påtagligt för arrangörer av evenemang under pandemin, då okunskapen om evenemangens betydelse och effekter blottades. Krisen innebar att idrotts- och kulturorganisationer började att samarbeta för att skapa en trovärdig och robust information om evenemangssverige."
 
Det säger Staffan Movin i juni månads debattinlägg. Staffan är ordförande för
branschorganisationen Svenska Motionslopp och En Svensk Klassiker. Han är även ordförande i idrottens Advisory Board till Center for Sport and Business vid Handelshögskolan i Stockholm och sitter i juryn för Sport & Affärers utmärkelse "Sveriges främsta idrottskommuner".

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia

Sveriges Radio, P1
- Livsnödvändig. Skulle P1 försvinna så lämnar vi riket

Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

DN Galan - friidrottens svar på Båstadtennisen?

DN Galan är ett av Sveriges mest populära sportevenemang och är också den största årligt återkommande friidrottstävlingen. Under årens lopp har det satts inte mindre än 83 världsrekord på Stockholms Stadion, något som i kombination med att tävlingen är en del av friidrottens elitdivision Diamond League gör att förväntningarna på tävlingen är minst sagt höga. På hemsidan möts besökaren av positiv självmedvetenhet där arrangörerna själva beskriver tävlingen:


”DN Galans unika blandning av traditionell friidrottstävling och futuristisk sportshow med musik, ljudeffekter och den senaste tekniken på en liten historisk arena skapar en magisk stämning som har gjort tävlingen omtalad och respekterad världen över.”


Sport & Affärer valde att utifrån alla lovord och förväntningar ta del av evenemanget för att se hur världseliten presterade på Stockholms Stadion, både på och utanför arenan.


Arenafrågan är en unik punkt för DN Galan. Jämfört med världsstäder som Shanghai , New York och Paris arrangemang på sina moderna jättearenor är det starkt av Stockholm, att med sitt lilla men anrika Stadion, locka den absoluta världstoppen. Inte bara en gång utan år efter år. Faktum är att man till och med, på papperet, lyckades få världens tre genom tiderna snabbaste män att bli aktuella till 100-metersloppet (notera att Asafa Powell drog sig ur pga. skada). Detta var något som Diamond Leagues huvudsponsor Samsung starkt bidrog till genom att bekosta den största delen av herrarnas startpengar. Men att starka startfält år efter år återkommer till Stockholm måste bero på något annat än enbart bonusar?


Thomas Andersson på Future har varit verksam på sponsormarknaden i många år och är övertygad om vad DN Galans starka startfält beror på förutom den extra slanten som vissa sponsorer lägger.

- Man tar hand om gästerna! De tävlande får bästa tänkbara service från det att de anländer på flygplatsen och till dess att de är där igen för att åka vidare. Det är inget som är unikt för bara DN Galan utan något som går igenom i flera svenska evenemang, menar Thomas. Han fortsätter och berättar att det förmodligen har att göra med att vi svenskar är väldigt gästvänliga och oerhört skickliga på att se vilka behov som betyder mest för de aktiva. Vi har sett liknande trender i Båstads Swedish Open i flera år där världsspelare kommer till turneringen som egentligen är en av tourens allra minsta. Där menar man också att framgången beror på servicen för ledare och aktiva .


Innan fredagens tävlingar och under kvällen anordnade DN Galan en sponsoraktivitet där man lockade gäster med mat och underhållning samt utlovade mingel med stjärnorna. Knappt 200 gäster var på plats, bjöds musikunderhållning och korta intervjuer med några av de aktiva, men om sanningen ska fram var det ett arrangemang som ur ett affärsperspektiv inte var mycket att notera. De flesta av besökarna var där för vänner och nära kollegor, inte många visitkort bytte ägare. De delar som erbjöds var som det mesta under veckan proffsigt anordnat men jag vill inte påstå att arrangemanget som helhet levde upp till den stjärnglans man förväntar sig av att se vid Diamond League-symbolen. Den “exklusiva” VIP-känslan infann sig aldrig. Den stjärnglans som minglade runt var några tidigare aktiva svenska atleter, bland andra Kajsa Bergqvist, Malin Ewerlöf-Krepp och Maria Akraka. Till kvällens försvar ska det dock sägas att DN Galan och Stockholms Stadion inte är den största av tävlingarna i serien.


Sportarenorna i förändring

En modell som flera sporter borde ta efter och som säkert kommer att växa allt mer närmsta åren är koncept som DN Galan Big Shot. Ett koncept där man tagit ut en del av friidrottstävlingarna från huvudarenan och istället avgör de mitt i Kungsträdgården inför ögonen på allmänheten som får komma väldigt nära tävlingen. I DN Galans fall är det kulstötningen som tagits ut och istället för att vara en gren i vimlet hamnar de tävlande ensamma i fokus, samtidigt som grenens status lyfts då man som besökare verkligen får perspektiv på sporten och de resultat som presteras. Faktum är att en annan tävling i Diamond League, den som avgörs i Zürich, har kopierat idén med DN Galan Big Shot och flyttar ut en del av sina tävlingar till stadens centralstation. På tågstationen i Zürich har man gjort flera liknande event där man bland annat spelar Euro Floorball Tour, en cup med världens bästa landslag i innebandy.


Enligt Peter Mann, en av världens mest erfarna och respekterade sponsorkonsulter (numera VD för pmplegacy), är vad som förr kunde betraktas som sportarenan idag något helt annat:

- Arenan för sportupplevelser har ändrats genom åren. I början var det en plats för idrottare att testa sina färdigheter, sen blev publiken allt viktigare och det var otroligt viktigt att arenan var stor, säger Peter. Idag menar han att andra arenor växer fram där publiken får komma väldigt nära och nästan känna på prestationerna. Det är ett helt nytt perspektiv där arenan är en stor del av tävlingarnas image och varumärke. Han avslutar med att återigen poängtera hur viktigt det är för publiken att få känna sig delaktiga i upplevelsen.


Även STCC har varit inne på idén att ta sporten till publiken istället för tvärtom, detta i och med stadsloppet i Göteborg. Det är dels ett sätt att skapa extra PR och spridning till målgrupper som annars kanske inte skulle ta sig till varken racingbanan eller Stockholms Stadion, men i DN Galans fall också ett grepp för att förlänga hela evenemanget. Den huvudsakliga delen av DN Galan, tävlingarna för eliten, genomförs på några timmar under fredagskvällen och för en sponsor är det en väldigt begränsad tid att synas på. Lösningen som DN Galan presenterar på det här problemet är att förlänga evenemanget med bland annat aktiviteterna i Kungsträdgården där det också ingår uppträdanden och prova på-aktiviter. Dessutom pågår DN Galan Youth under hela helgen, en tävling för de mellan 12-19 år men med samma stjärnglans över upplägget som den stora galan. Deltagarna presenteras av speakern, det är inmarscher till varje gren, prisutdelarna är några utav ”de stora” stjärnorna, man livesänder vissa grenar via Internet och dessutom bygger man upp en VIP-by för sponsorerna även till den här galan. Det kan låta spretigt och svårt att arrangera med alla aktiva som ska ha sitt samtidigt som man ska överleverera till sponsorerna, men det som knyter allting samman är varumärket DN Galan som är starkt förankrat och ger tyngd i aktiviteterna och trygghet till alla inblandade.

- För att lyckas med att förlänga arrangemanget krävs noggrant arbete och framförallt kontinuitet. Man kanske måste fortsätta i tio år för att verkligen sätta ett tydligt intryck och få ut det bästa av möjligheterna, säger Thomas Andersson och nämner några andra evenemang som han anser ha lyckats, bland andra Elitloppet, Stockholm Open och Masters-tävlingarna i golf.


Kanske kan man till kommande år önska sig att den utflyttade delen av DN Galan byts ut med jämna mellanrum för att ge stockholmarna chans att se prov på andra atleter i världsklass, stavhopp borde exempelvis vara en gren som gjuten för att väcka uppmärksamhet. Dock kan man inte komma ifrån att mycket av DN Galans arv sitter kvar i väggarna på Stockholms Stadion, men hur det blir med stadion i framtiden är det nog ingen som riktigt vet. Att Djurgården vill ha en ny fotbollsarena är en ständigt aktuell diskussion och frågan är då vad som händer med friidrotten i Stockholm om denna arena blir ett utbyggt Stockholms Stadion? En sak är i alla fall säker, så länge DN Galan fortsätter vara ett arrangemang i världsklass och lockar stjärnor som Usain Bolt kommer inte Stockholms Stad kunna ta ett beslut om att plocka bort löparbanorna från den gamla OS-arenan.


Personliga varumärken kommer vara viktigt för friidrottens framtid

På det hela taget blir man efter nästan en vecka med evenemanget, trots den fina svenska arrangörstraditionen, imponerad över hur bra sportupplevelser som DN Galan lyckas skapa. Friidrotten i ett vidare grepp kommer dock att fortsätta ha en något oförtjänt stämpel till att vara en mindre glamourös sport, något som på sikt gör sponsorarbetet lite annorlunda då man i vissa fall helt kommer få förlita sig på de personliga varumärkena som sporten ändå har. De sponsoraktiveringar som besökarna stötte på under fredagskvällen var inte mycket att jämföra med det vi såg under bland annat tennisveckorna i Båstad. Förutom den traditionella exponeringen, som försvann i vimlet på Stadion, och traditionella grensponsorer som speakern ropade upp var det svårt att urskilja och måste det ha varit svårt för besökarna att minnas några sponsorintryck över huvud taget. Utanför arenan fanns endast ett fåtal tält uppställda men ingen riktig aktivitet som verkligen aktiverade besökarna, varken Fortum eller DN lyckades få den inströmmade publiken att verkligen vilja gå till deras monter/tält och frågan är om man inte kan hitta på roligare sätt att aktivera en friidrottsrättighet än att erbjuda rabatter på tidningsprenumerationer?


Slutligen måste man säga att under årets upplaga av DN Galan var det inget tvivel om att OS-kungen Usain Bolt var det stora dragplåstret, men som han själv uttryckte det i en intervju efter att ”bara” slutat på andra plats i 100-metersfinalen: ”Jag kan förlora, så är sporten.”


Utanför arenan kommer dock Bolt fortsätta att vara friidrottens gunstling och leverera prestationer i världsklass – precis som DN Galan.


Av Magnus Berglund



Fakta DN Galan :

Arrangörer: Stadionklubbarna (Bromma IF, Fredrikshofs IF,Hammarby IF, SoIK
Hellas, Huddinge AIS, Hässelby SK, IFK Lidingö, Spårvägen FK, FK Studenterna, Tureberg FK,
Täby IS och Väsby IK).
Sponsorer: NIKE, Nordic Sea Hotel, Nordic Sport, RICOH, Saabis Stockholm, telavox, DN, Fortum, IP Only.
Omsättning 2009: ca 15 miljoner kronor.
Sponsorintäkter 2009: ca 8 milj kronor -provisioner 
Biljettintäkter 2009: ca 5 milj kronor
Publik 2010: Utsålt! Ca 15 000
Tv tittare 2010: 1 025 000

Från och med 2010 ingår DN Galan i IAAF.s högsta liga Diamond Leauge.

 

Datum: 2010-08-17

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå