Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Sommaren en högtid för idrottsevenemang

"Behovet av tillförlitlig och grundläggande data var påtagligt för arrangörer av evenemang under pandemin, då okunskapen om evenemangens betydelse och effekter blottades. Krisen innebar att idrotts- och kulturorganisationer började att samarbeta för att skapa en trovärdig och robust information om evenemangssverige."
 
Det säger Staffan Movin i juni månads debattinlägg. Staffan är ordförande för
branschorganisationen Svenska Motionslopp och En Svensk Klassiker. Han är även ordförande i idrottens Advisory Board till Center for Sport and Business vid Handelshögskolan i Stockholm och sitter i juryn för Sport & Affärers utmärkelse "Sveriges främsta idrottskommuner".

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia

Sveriges Radio, P1
- Livsnödvändig. Skulle P1 försvinna så lämnar vi riket

Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Evenemangsenkäten     •     Evenemangsenkäten     •

Evenemangsenkäten

| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2023 | 2024 |


Evenemangsenkäten 2019


Enkätfrågorna till evenemangsarrangörerna:

1: Vem/vilka arrangerar/äger evenemanget?
2: Hur mycket omsatte evenemanget?
3: a) Största utgiftsposter? b) Totalkostnader?
4: Summa prispengar?
5: Hur mycket drogs in från biljetter, deltagaravgifter och övrig försäljning?
6: 
Hur mycket drogs in från sponsorer?

7: Vad blev det ekonomiska resultatet?

8:  a) Antalet deltagare totalt? b) Hur många män deltog? c) Kvinnor? d) Utländska deltagare?

9: a) Sammanlagd publik på plats? b) via TV eller webb-TV?

10: Antalet utländska besökare på eventet?

11: Hur stor blev den turistekonomiska omsättningen/vinsten? Vilka ligger bakom mätningen?

12: Har ni några framtidsplaner?

IO= Inte officiellt
IU = Inga uppgifter




A-I | K-R | S-Ö






Alpina VM 2019

Intervjuad: Lasse Lindqvist, ordförande i styrelsen för Alpina VM 2019 AB

1. Åre 2019 AB ägs av Svenska Skidförbundet (50%) och Skistar AB (50%). Bolaget likvideras enligt plan 2020. Bolaget genomförde fyra WC-tävlingar i Hammarby, Junior-VM i Åre 2017, World Cup Finalerna 2018 samt Alpina VM 2019.

2. Bolaget omsatte under en femårsperiod cirka 412 miljoner kronor.

3. a) Under femårsperioden: Sport, HR/personal, investeringar, marknad. b) Under femårsperioden cirka 442 miljoner kronor.

4. Cirka 13 miljoner kronor

5. Biljetter 16,5 miljoner kronor. Övrig försäljning ej särredovisad.

6. IU. Det var sammanlagt 47 sponsorer och partners. Sponsorrättigheterna ägdes av Infront.
7. Bolagets femårsverksamhet visade på ett negativt resultat på 30 miljoner kronor beroende på planerade investeringar tillsammans med ägarna (36 miljoner kronor) samt fyra WC-tävlingar i Hammarby (31 miljoner kronor). VM-evenemanget gav ett positivt resultat på 6 miljoner kronor.

8. a) 438 b) 274 män c) 164 kvinnor c) Cirka 410
9. a) Cirka 102 000 besökare. b) 124,8 miljoner TV-tittare live.

10. Cirka 30 000 (28,7%) utländska besökare

11. Den direkta och indirekta effekten (besökarnas meromsättning) enligt ETOURs mätning uppgår till minst 127 miljoner kronor och max 237 miljoner kronor. (En estimerad siffra kan enligt ETOUR vara ca 190 miljoner kronor).

12. Bolaget likvideras enligt plan 2020. Delar av personalen och styrelsen återfinns i WC Åre AB som ska genomföra alpina världscuptävlingar framledes. Nu närmast 12-14 mars 2020 i Åre med parallell slalom, slalom och storslalom för damer.


Till toppen






BAUHAUS-galan

Intervjuad: Jan Kowalski, Meeting Director BAUHAUS-galan

1. Detta arrangeras av medlemsföreningarna till Stadionklubbarna och ägs av dessa.

2. 16,5 miljoner kronor

3. a) Idrottsmän cirka 2/3 av budget b) Total kostnad 16 miljoner kronor.

4. 4 miljoner kronor

5. 1,5 miljoner kronor

6. IO

7. + 500 000 kronor

8. Cirka 300 varav utländska 200, ganska exakt 50-50 könsfördelning

9. a) 10 372 åskådare på Stadion. b) IU

10. Mellan 500 och 1000

11. IU

12. Ja, galan har tecknat förlängningsavtal med Diamond League om att fortsätta vara med i den högsta tävlingsserien samt förlängt avtal med BAUHAUS ytterligare 5 år.


Till toppen






Dalsland kanotmaraton

Intervjuad: Lisa Pedersen, marknadsansvarig

1. Camp Dalsland är en ideell förening som årligen arrangerar: Dalsland X-Country (MTB), Dalsland Gravel Race (Gruslopp på cykel), Dalsland Kanot Maraton, Dalsland Swimrun och Dalsland X-Trail (terränglöpning). Den ideella föreningen Camp Dalsland består av företag inom besöksnäringen och näringslivet i Dalsland. Föreningens syfte är att med hjälp av olika evenemang lyfta fram Dalsland som outdoor-destination och arbeta för en ökad tillströmning av besökare från hela Sverige och övriga världen.

2. Det är svårt att bena ut alla kostnader/intäkter på ett specifikt evenemang, då mycket slås över alla våra evenemang. Inköp gör vi för alla evenemang tillsammans.

3. a) Våra största kostnader för evenemangen är helt klart tidtagningssystemet. Det är en tjänst vi köper in utifrån. För kanotmaraton är det ytterligare ljud, busstransfer och deltagarmat som är stora utgiftsposter. b) IO

4. 0 kronor

5. IO. Ca hälften av intäkterna dras in via startavgifter. Övrigt är sponsor och samarbetsavtal med turistnäring och företag.

6. IO

7. IO

8. a) Ca 500. b) 60% c) 40% d) 50%
9. a) Sammanlagd publiksiffra är svårt att säga men ca 2000 pers under DKM specifikt. Troligtvis det dubbla under årets alla evenemang.

b) Ingen livesändning via webb/tv. Dock kommer Swimrun att webbsändas 2019, då det blir en del av Alliansloppets Nations Challenge.

10. IU

11. IU

12. Ny bansträckning för 2020.


Till toppen






Eken Cup

Intervjuad: Magnus Birath sportchef

1. HK Cliff, AIK och G/T Söder.

2. Drygt 4,2 miljoner kronor

3. a) Ordningställande av spelfältet där drygt 40 mål ska ställas ut, gräs klippas, planer kritas, tävlingskansli byggas, försäljningstält uppföras m.m. Betalning av domare, Gästservice som t.ex SL kort, TallinkSilja. b) 1,7 miljoner kronor.

4. 0 kronor

5. Drygt 1,8 miljoner kronor

6. 200 000 kronor.

7. 30 000 kronor efter att vi betalt ägarföreningarna arbetet dom utfört.

8. 5800 delat på 2650 (flickor), 2450 (pojkar), 400 (kvinnor) och 400 (män). 700-1000 var utländska deltagare.

9. a) 15-20 000 besökare. b) Drygt 19 000 personer såg de fyra finalerna via våra webbsändningar.

10. Drygt 1000 besökare från Finland, Estland, Litauen och Lettland.

11. IU

12. Att fortsätta arbetet med att göra turneringen mer tillgänglig för barn och ungdomar som inte spelar handboll genom att erbjuda aktiviteter som attraherar. Utveckla vårt arbete med Stockholms idrottsförvaltning, SISU, Svenska kyrkan och andra organisationer med samma värdegrund som oss.


Till toppen






Elitloppet

Intervjuad: Markus Myron, marknads- och kommunikationschef

1. Stockholms Travsällskap äger varumärket och har arrangerat Elitloppet sedan 1952.

2. 63,5 miljoner kronor  i omsättning + 380 miljoner kronor i totalt spel, vilket blir 443,5 miljoner kronor.

3. Prispengar, personal, reklam, tillfälliga byggnationer på och runt om arenan.

4. 22,1 miljoner kronor

5. Cirka 32 miljoner kronor

6. 6 miljoner kronor.

7. Cirka 12 miljoner kronor.

8. 381 hästar, 34 % utlandsfödda, 22 % utlandstränade (med ponny)

150 kuskar, a) 77 % män, b) 23 % kvinnor, c) 41 % utländska deltagare (med ponny).

9. a) Ca 45 000 besökare b) Elitloppet sänds direkt i Sverige (ca en miljon tittare), Norge, Finland, Danmark, Frankrike och Australien. Dessutom sänds loppen live via spelombud och webb i cirka 20 länder.

10. 9 000

11. IU

12. Fortsätta utvecklingen. Stärkt internationellt utbyte.


Till toppen






Finansloppet

Intervjuad: Annika Heldt, ansvarig Event & Marknad Finansliv

1. Tidningen Finansliv

2. Cirka 630 000 kronor

3. a) Turebergs IF b) IU

4. 0 kronor

5. Cirka 550 000 kronor.

6. 68 000 kronor.

7. IU

8. a) 950 anmälda. b) 501 män c) 442 kvinnor d) IU

9. a) IU b) Nej

10. IU

11. IU

12. Arrangera Finansloppet även 2020.


Till toppen






Finnkampen

Intervjuad: Jan Larsson, marknadschef Svenska Friidrottsförbundet

1. Svenska Friidrottsförbundet

2. Cirka 7,5 miljoner kronor (exklusive TV rättigheter och marknadsrättigheter i SFIF:s ordinarie samarbetsavtal)

3. a) Arenahyra och evenemangsbyggnation b) IU

4. 0 kronor

5. Biljettförsäljning 3,8 miljoner kronor

6. 2 miljoner kronor exklusive samarbetsavtal med partners till förbundets sponsorer

7. + 2,2 miljoner kronor

8. Finnkampen är en landskamp mellan Sverige och Finland på senior respektive ungdomssidan. Fördelning mellan män och kvinnor 50/50 och följaktligen 50/50 mellan svenskar och finländare

9. a) 19 879

10. Färre än 1000

11. IU

12. Ett av världens äldsta och fortfarande existerande friidrottslandskamper som kommer att fira 100 år 2025. Planering pågår inför jubileet tillsammans med finska förbundet.      


Till toppen






Gothenburg Horse Show

Intervjuad: Erika Olsson, Project Manager Gothenburg Horse Show

1. Got Event (Göteborgs Stad)

2. 39 miljoner kronor.

3. a) Prispengar, arenabyggnationer b) IU

4. 18 miljoner kronor (extra pga Världscupfinaler)

5. 60%

6. 40%

7. Positivt

8. a) Ca 200 deltagare b och c) Ca 50% vardera kön d) Ca 60% utländska deltagare

9. a) 72 000 på plats b) 30 tv-kanaler sänder inklusive SVT. 18 timmar SVT, 10 000 tittare. 260 000 starter SVT Play.

10. 5 %

11. 130 miljoner kronor (Enkätfabriken)

12. Världscupfinaler 2021.


Till toppen






Gothia Cup

Intervjuad: Dennis Andersson, cup-general

1. BK Häcken

2. Cirka 76 miljoner kronor.

3. a) Kommunala kostnader (Planer, inkvartering) samt marknadsföring b) IU. 
4. 0 kronor

5. Cirka 45 miljoner kronor deltagaravgifter, bruttointäkt försäljning 4,2 miljoner kronor.

6. 13,9 miljoner kronor

7. Prognos 7,5 miljoner kronor.

8. 37 200 aktiva deltagare. a) 70 % män b) 30 % kvinnor. c) 57 % av från utlandet.

9. a) Cirka 400 000 ser matcherna på plats. Drygt 24 000 på finalerna samt 54 200 på invigningen. b) 2600 matcher sändes live (streaming)

10. 28 900

11. 430 miljoner kronor, statlig intäkt 140 miljoner kronor (Göteborg & Co, 2014)

12. Utveckla det Hållbara Gothia Cup.


Till toppen






GöteborgsVarvet

Intervjuad: Mattias Grahn, kommunikationsansvarig Göteborgsvarvet

1. Göteborgsvarvet arrangeras av Göteborgs Friidrottsförbund, en ideell förening med 54 medlems/friidrottsföreningar. Göteborgs Friidrottsförbund är ett av Sveriges 23 specialdistriktsförbund inom friidrotten.

2. 48 miljoner kronor 
3. a) Tidtagning, personal och funktionärer. b) IU
4. 0,9 miljoner kronor

5. Biljetter 0 kronor, deltagaravgifter cirka 36 miljoner kronor och övrig försäljning cirka 3 miljoner kronor.    
6. 9 miljoner kronor.
7. Ingen separat redovisning för Göteborgsvarvet, ingår i Göteborgs Friidrottsförbunds redovisning.

8. a) 79 419 totalt under Göteborgsvarvetveckan i maj. Av de 55 000 som var anmälda till halvmaran: b) 64% c) 36% d) 4%

9. a) Cirka 200 000 på plats b) Göteborgsvarvet sändes på gp.se med 300 000 startade strömmar.

10. IU
11. Cirka 300 miljoner kronor (Analysföretaget Origo, på uppdrag av Göteborg & Co 2018)
12. Vi vill erbjuda ett evenemang i världsklass som får många att må bra! Vi vill skapa fysiska mötesplatser och digitala lösningar som förhöjer upplevelsen för deltagare och publik. Vi arbetar för starka och långsiktiga samarbeten med våra samarbetspartners, leverantörer och funktionärer, som är mycket viktiga för evenemangets utveckling. Vi satsar på hållbarhet inom miljö, sociala och ekonomiska aspekter för att utveckla vårt evenemang. Vi ska uppnå de krav och mål vi har i evenemangets ISO-certifiering (ISO 20121). Vi fortsätter att utveckla nya lopp som intresserar vår målgrupp såsom Yogavarvet, Urban Run, Mud Run, stafetter och senaste tillskottet – Virtual Run. År 2021 kommer Göteborgsvarvet att arrangera ett unikt maraton i september, som en del av firandet av staden Göteborg som då fyller 400 år.


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






Kistaloppet

Intervjuad: John Laselle, verksamhetsledare Löparakademin

1. Den ideella föreningen Löparakademin

2. 570 000 kronor

3. a) Tidtagning och nummerlappar b) ca 300 000 kronor exklusive löner. Drygt 500 000 kronor inklusive löner.

4. 0 kronor

5. Ca 10 000 kronor

6. Resten drogs in från sponsorer och stöd

7. Marginellt plus, löner inräknat

8. 3400 anmälda i barn- och vuxenklasser b) 60% c) 40% d) IU

9. a) Ca 15 000 b) IU

10. IU

11. IU

12. Vi fortsätter utveckla arrangemanget och vara en katalysator för motion i socialt utsatta områden


Till toppen






Midnattsloppet

Intervjuad: Lars Eriksson svensk vd Midnattsloppet Nordic AB

1. Hammarby Friidrott

2. Cirka 23 miljoner kronor.

3. a) Deltagartröja, ljus, ljud, scener, marknadsföring och tidtagning. b) Cirka 18 miljoner kronor.

4. 0 kronor

5. Cirka 17 miljoner kronor.

6. Cirka 6 miljoner kronor.

7. Cirka 4 miljoner kronor.

8. a) Cirka 50 000 deltagare b) 52% män c) 48% kvinnor d) Svårt att räkna då vi gör Helsingfors också och då är ju mer än 97% finnar, men om vi räknar Stockholm så brukar den siffran vara cirka 3% och det blir då 2019 cirka 1200 stycken.

9. a) Hela söder glöder i Stockholm och polisen brukar uppskatta att det är över 100 000 människor ute bara för att se Midnattsloppet. b) IU

10. IU

11. IU

12. 2020 blir det inga nya lopp. 2021 firar vi 40 år i Stockholm och då kanske det blir en del extra aktiviteter.


Till toppen






Nationaldagsgaloppen

Intervjuad: Linda Persson, projektledare Nationaldagsgaloppen

1. Svensk Galopp AB

2. IU

3. a) Byggnation och iordningställande bana. b) IU

4. Cirka en miljon kronor

5. Fri entré

6. Cirka 3,4 miljoner kronor.

7. IU
8. a) 35 Jockeys, (dessutom tränare och ägare), och cirka 16 ponnyjockeys

 b) 40% män c) 60% kvinnor c) 8 utländska jockeys
9. a) Ca 50 000 (Uppskattning av Kungliga Djurgårdens Förvaltning) b) Visades i TV4 med cirka 100 000 tittare

10. IU

11. IU
12. Sveriges största Nationaldagsfirande med galoppen i centrum.


Till toppen






O-Ringen

Intervjuad: Henrik Boström, VD O-Ringen AB

1. O-Ringen AB är arrangör av O-Ringen och ägs till 100% av Svenska orienteringsförbundet

2. Ca 40 miljoner kronor.
3. a) Ersättningen till funktionärsföreningar för deras insats under arrangemanget. b) IU

4. Ca en miljon kronor

5. Ca 26 miljoner kronor

6. Ca 14 miljoner kronor

7. Ca 1,8 miljoner kronor

8. a) 21 171 deltagare b) 53 % män c) 47 % kvinnor d) utländska deltagare var 25 % av totalen.

9. a) 2000-3000 b) Radio bevakar

10. Ett par hundra

11. 140 miljoner kronor (Upplevelseinstitutet)

12. Ja, att fortsätta växa organiskt


Till toppen






Olympiatravet (Paralympiatravet 2020)

Intervjuad: Elisabeth Normelli, marknadsavdelningen ATG

1. Olympiatravet är ett samarbete mellan ATG, Sveriges Olympiska Kommitté och Sveriges Paralympiska Kommitté. Olympiatravet firade 40 år 2019 med pompa och ståt.
2. Olympiatravet 2019 omsatte via V75 431,6 miljoner under fyra deltävlingar 30 mars Solvalla, 6 april Jägersro, 13 april Umåker, 21 april Romme och finalen på Åby Travbana den 27 april.

3. a) IO b) IO

4. Total prissumma till startande hästar i Olympiatravets deltävlingar och final var 4,8 miljoner kronor varav vinnaren av finalen erhöll 1,5 miljoner kronor.

5. IO

6. Olympiatravet har inga sponsorer.

7. IO

8. Vi räknar antalet deltagare i ekipage, dvs travhäst och körsven. Totalt antal deltagande ekipage var under deltävlingarna och finalen 50.
9. a) Totalt antal besökare på travbanorna under Olympiatravets fyra deltävlingar och final var 28 125. b) Snittsiffrorna för V75-programmen under Olympiatravet 2019 var, TV12 14.30-16.00 51.000 tittare, TV12 16.00-18.00 117 000 tittare, TV4 18.00-19.00 258 000 tittare. I snitt 35.000 tittare per tävlingsdag.

10. Finns ingen mätning av utländska besökare.

11. Ingen mätning är gjord.

12. Samarbetet med Sveriges Olympiska Kommitté är avslutat. Vi är kvar som huvudsponsor till Sveriges Paralympiska Kommitté. Olympiatravet byter namn till Paralympiatravet med samma upplägg som tidigare.


Till toppen






Partille Cup

Intervjuad: Fredrik Andersson, generalsekreterare

1. IK Sävehof

2. 48 miljoner kronor
3. a) Matkostnader och skolor. b) IU
4. 0 kronor

5. Deltagaravgifter 32 miljoner kroor, övrig försäljning 14 miljoner kronor.

6. 2 miljoner kronor.
7. Hela vinsten går in i IK Sävehofs verksamhet
8. 23 500 a) 48 % män b) 52 % kvinnor c) 61 %

9. a) Cirka 350 000 besökare under veckan. b) 68.000 tittare via livestream.

10. IU

11 Partille Cup genererar 250 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning 2019 (Göteborg & Co).

12. Utöka parahandboll, införa mini-handboll


Till toppen






Red Bull Nordenskiöldsloppet

Intervjuad: Wolfgang Mehl, vd

1. Nordenskiöldsloppet AB i samarbete med Jokkmokks SK och Red Bull Sweden.

2. 2,85 miljoner kronor

3. a) Ersättning till 500 funktionärer från 35 lokala ideella föreningar 400 000 kronor, tidtagningssystem 120 000 kronor, mat och drycker till deltagare 120 000 kronor, hyrning av bilar och pistmaskiner 110 000 kronor. b) 2,8 miljoner kronor

4. 50/30/20t kr för plats 1-2-3 i både dam- och herrklassen, totalt alltså 200 000 kronor.

5. Biljetter: 0, deltagaravgifter 1,1 miljoner kronor och övrig försäljning 150 000 kronor.

6. Totalt 1,75 miljoner kronor.

7. 50 000 kronor

8. a) 460 b) 85% c) 15% d) 190

9. a) Ca 2000 b) webb-TV, 65 000 tittare

10. Deltagare plus medföljande: 315 från 19 länder

11. 13,5 miljoner kronor omsättning för lokala företag (egen utredning baserat på Vasaloppets metod)

12. Öka antal deltagare med 20% per år. Genomföra ett MountainBike ultralopp med ungefär samma bana och samma distans 220 kilometer. Datum 13 juni 2020.


Till toppen




A-I | K-R | S-Ö






Scandinavian Invitation (tidigare Nordea Masters, 2020 Scandinavian Mixed)

Intervjuad: Fredrik Lindgren, marknadsansvarig Norden och Baltikum – The European Tour.

1. The European Tour – Eurpean Tour spelarnas organisation.

2. Cirka 48 miljoner kronor.
3. a) Prissumman och sedan personalkostnader b) IU

4. €1,5m

5. IU

6. IU

7. Vi gick med förlust.

8. a) 156 b) 156 c) 0 d) 128

9. a) 67500 b) Global TV-distribution som når mer än 500 miljoner hem; I Sverige visade TV10 och Viasat Golf live.

10. Cirka 6%

11. Cirka 77 miljoner kronor. Baserat på Upplevelseinstitutets beräkningar från Nordea Masters 2018 med samma spelplats.

12. 2020 börjar vi med ett nytt unikt och spännande koncept med Scandinavian Mixed på Bro Hof Slott 11-14 Juni. För första gången ska kvinnor och män spela samma tävling om en prissumma (€1,5m) och en pokal. Henrik Stenson och Annika Sörenstam står som värdar. Det blir 78 män och 78 kvinnor från The European Tour och The Ladies European Tour som spelar med de bästa svenska spelarna på plats.


Till toppen






Seglarveckan

Intervjuad: Pekko Svensson, projektledare

1. Seglarveckan Båstad arrangeras av Sailing Båstad.

2. 600 000 kronor

3. Ytor i hamnen, logi och mat

4. 0 kronor
5. Biljetter och deltagaravgifter 500 000 kronor
6. 100 000 kronor
7. Blev ett plusresultat
8. a) 200 b) 150 män c) 50 kvinnor
9. a) Ca 20 000 besökare på plats

10. IU

11. IU

12. VM 505 2020 som genomförs i Torekov.


Till toppen






SM-veckan Vinter och Sommar

Intervjuad: Per Bergljung, Evenemangsansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet

1. SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med aktuell värdstad och berörda specialidrottsförbund.  Sveriges Television är sändande bolag.

2. Går ej att svara på eftersom vi har cirka 20-50 idrotter som ansvarar för sina egna evenemang (tävlingar) inom ramen för evenemanget/konceptet SM-veckan.

3. SM-veckan sommar är ju större än SM-veckan vinter (dubbelt så många idrotter). SM-veckan sommar kostar RF och värdstaden cirka 8-10 miljoner kronor. Största utgiftsposterna handlar framförallt om stöd till arrangörsföreningar, arenaanpassningar, personalkostnader, TV-produktion och marknadsföring.

4. Det är upp till respektive specialidrottsförbund/Idrott, men i de flesta idrotterna delas inga prispengar ut.

5. Under SM-veckan vinter tog värdstaden Sundsvall fram ett entrékoncept i form av en mössa som gällde som inträde för alla tävlingar under veckan. Sammanlagt såldes 8 000 mössor a 299 kronor styck. De som inte hade mössa fick betala en entréavgift på respektive evenemangsområde/tävlingsarena på 100-150 kronor.  Under SM-veckan sommar i Malmö var det endast ett fåtal idrotter som tog inträde. Inträdeskostnaden brukar variera mellan 40 och 200 kronor.

6. Den centrala partnerstrukturen (RF:s) för SM-veckan ska dra in cirka 2 miljoner kronor/SM-vecka (inkluderat barteravtal). Till detta tillkommer givetvis värdstadens samarbetspartners som oftast handlar om leverantörsnivå samt respektive SF:s/idrotts egna sponsorintäkter.

7. Idag redovisar vi inte ett resultat för helheten av SM-veckan. Värdstaden och RF arbetar med separata budgetar utifrån sina olika roller i evenemanget. Både Sundsvall och Malmö klarade i det stora hela att hålla sina respektive rambudgetar på 5-6 miljoner kronor.

8. Sundsvall (vinter) – 1 270 deltagare (43 % män 57 % kvinnor)

Malmö (sommar) – 3 475 deltagare (47 % män 53 % kvinnor)

9. Sundsvall a) 30 000 besök och 71 000 besök (enligt Upplevelseinstitutet) b) Toppnotering i SVT på 831 000 tittare (bästa kvarten).

Malmö a) 159 700 besökare och 334 980 besök (enligt Upplevelseinstitutet) b) Toppnotering i SVT på 436 000 tittare (bästa kvarten).

10. IU

11. Sundsvall - specifik = 33,2 miljoner kr (generell 37,1 miljoner kr).

Malmö - specifik = 111 miljoner kr (generell 153 miljoner kr).

Det är Upplevelseinstitutet som ligger bakom mätningen i samarbete med Retriever som gör medieanalysen.
12. Att SM-veckan blir Sveriges populäraste årligen återkommande idrottsevenemang (Sportnavigatorn). Utveckla konceptet för evenemanget (nya kriterier) så att fler städer har möjlighet och inspireras att ansöka om att få arrangera en SM-vecka. Intensifiera arbetet med evenemangets legacy (bestående effekter) genom att bland annat stärka regionala evenemangsorganisationer och utveckla deltagande arrangörsföreningar (utbildningsprogram)

I samarbete med CIE (Centrum för Idrottsevenemang) se till att SM-veckan är ett idrottsevenemang som ligger i framkant ur ett hållbarhetsperspektiv. Utveckla konceptet för Mötesplats SM-veckan (seminarier om idrottens utvecklingsfrågor) som en del av SM-veckan. Riksidrottsförbundet och SVT har skrivit ett samarbetsavtal till och med sommaren 2025. Om vi räknar med SM-veckan sommar 2019 i Malmö har 60 av RF:s 72 medlemsförbund deltagit i SM-veckan sedan starten 2009 och intresset fortsätter att öka. Vi är nu i en process att utse värdstäder för SM-veckan vinter 2023-2024 samt sommar 2023-2024. Vi vill ge våra värdstäder bättre med förberedelsetid för att implementera SM-veckan i ett långsiktigt utvecklingsarbete. Följande värdstäder är redan klara:

Luleå/Boden – vinter 2020

Halmstad – sommar 2020

Borås – vinter 2021

Linköping – sommar 2021

Piteå – vinter 2022

Umeå – sommar 2022


Till toppen






Stadium Sports Camp

Intervjuad: Johan Zahn, General Manager Stadium Sports Camp

1. Stadium Sports Camp AB (SVB) är arrangör och ett eget bolag i Stadium Group. SVB står för ”Särskild Vinstutdelningsbegränsning” och verkställs genom att en stor del av överskottet tillfaller våra samarbetsföreningar i Halmstad och Norrköping. I fjol delade vi ut cirka fem miljoner kronor och är sedan starten år 1995 uppe i nästan 65 miljoner totalt. Vi är Stadiums största Good Citizen-projekt och den naturliga förlängningen av Stadiums egen vision: ”Activate the World”.

2. Evenemanget omsätter cirka 25 miljoner kronor och överskottet som kvarstår efter att alla fakturor är betalda delas med samarbetsföreningarna. På så vis kan vi inspirera fler till ett aktivt liv även utanför Stadium Sports Camp.

3. a) De största utgifterna för Stadium Sports Camp är mat till alla deltagare samt ersättning till föreningarna som närvarar (inklusive utdelningen av överskottet). Därefter löner/ersättningar till ledare och personal samt lokalkostnader för logi och träningsanläggningar. b) IU

4. 0 kronor

5. Totalt omsätter evenemanget cirka 25 miljoner varav merparten kommer från deltagaravgifter och försäljning. En mindre del kommer från sponsorer. En viktig stöttning kommer så klart från Stadium som bistår med marknadsföring, material och arbetstimmar under året.

6. Totalt omsätter evenemanget cirka 25 miljoner varav merparten kommer från deltagaravgifter samt försäljning. En mindre del kommer från sponsorer vilket vi på sikt hoppas blir en större intäktskälla för att skapa mervärde för deltagarna.

7. Resultatet för Stadium Sports Camp blir alltid så nära ett nollresultat som möjligt, precis enligt plan, då kvarstående överskott delas med samarbetsföreningarna.

8. a) Nästan 7 500 deltagare (varav 52 procent var återkommande deltagare, vilket är ett fantastiskt betyg). b) 46% killar c) 54% tjejer d) 175 (rekord)
9. Totalt ungefär 25 000 besökare under fyra söndagar i två städer vilket gör Stadium Sports Camp till en stor idrottshändelse.

10. Uppskattningsvis cirka 350 till 400.

11. Vi har inte siffror för den turistekonomiska delen men vi vet av erfarenhet och insikter från regionerna att Stadium Sports Camp är uppskattat av många, inte minst kommunerna och näringsidkare i områdena.

12. Vi vill alltid utveckla oss och göra lägret till en ännu bättre upplevelse. Den kommande sommaren har vi en helt ny logotyp och grafisk profil som successivt kommer implementeras, den knyter oss an än mer till Stadium och visar på vilket viktigt projekt vi är. Vi fyller även 25 år kommande sommar vilket vi uppmärksammar under våren, bland annat märks det genom att vi tar in en helt ny sport: e-sport, vilket känns riktigt kul.

Andra planer vi har är att utöka samarbetet med sponsorer för att skapa ännu bättre upplevelser för deltagarna samt att antalet sponsrade platser ska uppgå till minst fem procent per år så att fler får chansen att delta på Stadium Sports Camp.


Till toppen






Stockholm Open

Intervjuad: Jamie Perry, VD Stockholm Open AB (fråga 1 och 12). Simon Aspelin, Tournament Director Intrum Stockholm Open 2019 och delägare av Game Set Events AB tillsammans med Jonas Elmblad och Henrik Stenmo (fråga 2-11).

1. Game Set Events arrangerade Intrum Stockholm Open 2019. SPG Event arrangerar Stockholm Open 2020. Stockholm Open AB (bistående av KLTK, SALK och Tennis Stockholm) äger evenemanget.

2. Cirka 31 miljoner kronor

3. a) Prispengar och produktion av evenemanget b) IO

4. 711 000 EUR

5. 35 % av intäkterna.

6. Cirka 65 %

7. IO

8. Cirka 60 spelare

9. a) Cirka 32 000 b) Turneringen visades i cirka 40 länder.

10. IU

11. IU

12. I och med valet av SPG Event som ny operatör ser fram emot att tillsammans utveckla Stockholm Open för att vara ett attraktivt evenemang för spelare, en bredare publik, näringsliv och media de närmaste åren. Detta kommer att nås genom ett starkt engagemang och ambition att arbeta fram kreativa idéer kring evenemanget.


Till toppen






Svenskt Derby

Intervjuad: Anna Thelander, marknadsansvarig Jägersro Galopp

1. Svensk Galopp AB/Jägersro Galopp

2. IO

3. a) Gällande evenemanget artister, underhållning och kringarrangemang som barnområde osv b) IO.

4. 7 miljoner kronor

5. Vi får ingenting av vad restaurangen osv säljer. Entrébiljetter: 57 000 kronor.

6. Ca 600 000 kronor.

7. IO

8. IU

9. a) 4 073 b) IU

10. IU

11. IU

12. Absolut. Vi planerar och har mål inför Svenskt Derby 12/7 2020 då vi hoppas kunna dra ännu mer publik och naturligtvis partners/sponsorer.


Till toppen






Svenskt Grand National

Intervjuad: Johan Persson, projektledare

1. Svensk Galopp AB
2. 1,5 miljoner kronor
3. a) Prispengar b) 1,5 miljoner kronor.

4. Cirka 829 920 kronor.
5. Cirka 220 000 kronor
6. Cirka 120 000 kronor
7. Underskott cirka 220 000 kronor

8. a) 44 hästar med tillhörande ryttare, tränare och ägare. b) 60 %. c) 40 % d) Cirka 12
9. a) 3100 personer b) IU

10. IU totalt, hade runt 25 stycken inbjudna gäster.
11. IU

12. År 2020 skall vi fira 50-årsjubileum av Svenskt Grand National.


Till toppen






Sweden Sport Academy

Intervjuad: Maria Ejderstedt, verksamhetsansvarig.

1. Sweden Sport Academy

2. Ca 4,5 miljoner kronor
3. a) Personalkostnader och måltider till deltagare b) IU

4. 0 kronor

5. 100 %

6. 0 kronor

7. Ej klart.

8. Ca 1400 a) 50% män? b) 50% kvinnor c) 5%

9. Ej aktuellt

10. IU

11. IU

12. Att fortsätta utveckla lägerupplevelsen på bästa sätt.


Till toppen






Swedish Beach Tour

Intervjuad: Adrian Norrby, projektledare

1. Svenska Volleyevent AB (SVEAB) äger konceptet Swedish Beach Tour och deltävlingarna arrangeras tillsammans med en lokal förening. SVEAB ägs till 100% av Svenska Volleybollförbundet.

2. 1,2 miljoner kronor

3. a) Arenabygge, lön PL + domare b) 1,2 miljon kronor

4. 110 000 kronor

5. Gratis inträde, 90 000 kronor i övrigt

6. 400 000 kronor

7. -395 000 kronor.

8. a) 112 spelare b och c) alltid lika många män som kvinnor d) utländska spelare från Australien och England.
9. a) Ca 20 000 besökare b) 3000

10. IU

11. IU

12. 6-7 stopp 2020, många andra evenemang 2019 som tagit fokus från touren. Öka aktivering av besökare för att locka fler aktiva.


Till toppen






Swedish Open (Nordea Open 2020)

Intervjuad: Sara Bergh, projektledare

1. Arena Båstad AB

2. 30 miljoner kronor

3. a) Prispengar b) IU

4. 6,1 miljoner kronor

5. 5 miljoner kronor

6. 70% av omsättningen

7. IU

8. 76 män

9. a) 40 000 b) IU

10. IU

11. IU

12. Tävlingen går nu in i nästa fas med en ny titelsponsor i spetsen – Nordea. Det nya titelsponsorskapet innebär att tävlingen byter namn till Nordea Open. Damveckan är tillbaka i Båstad och kommer vara en plattform för våra svenska spelare att mäta sig mot internationellt motstånd. Nordea blir avsändare för både dam- och herrveckan och vi strävar efter att leverera ett tvåveckorsevenemang med dam och herrtennis i världsklass.


Till toppen






Vasaloppet

Intervjuad: Eva-Lena Frick, vd

1. Vasaloppsföreningen Sälen-Mora ägs av IFK Mora Idrottsallians till 77 procent och Sälens IF till 23 procent.

2. Ca 160 miljoner kronor totalt

3. a) Största utgiftsposten är arenakostnader b) IO

4. 1,3 miljoner, prispengar i både skid- cykel och löploppen, tävlingsklasserna dam och herr samt spurtpriser.

5. IU

6. IU
7. Vasaloppet genererar varje år cirka 20-25 miljoner kronor tillbaka till idrotts- och föreningslivet i form av funktionärsarvoden till ett 50-60-tal funktionärsföreningar inklusive ersättning till våra ägarföreningar samt avgifter till skid- och cykelförbunden.

8. a) vinterveckan 62 360 anmälda deltagare, sommarveckan: 32 762  

b) Ca 69 procent män c) Ca 31 procent kvinnor d) Ca 12 procent

Totalt antal anmälda senaste tio åren:
2019 – 95 122

2018 – 99 847

2017 – 97 411

2016 – 97 001

2015 – 93 934

2014 – 91 446

2013 – 88 207

2012 – 80 624

2011 – 71 683

2010 – 66 047

2009 – 53 591

2008 – 50 656

9. a) Sammantaget cirka 58 000 publiktillfällen under vinterveckan 2019 (ingen undersökning för sommarveckan 2019). b) I snitt hade SVT:s Vasaloppssändning den 3 mars 1 850 000 tittare. Totalt 37,0 procent av befolkningen (3 600 000 tittare) var in och såg minst tre minuter av direktsändningen. Sändningen i SVT Play med åkande reportern Mattias Svahn hade cirka 182 000 strömstarter och huvudsändningen i SVT Play hade 130 000 strömstarter.

Tjejvasan sågs av i snitt 454 000 TV-tittare. Vasaloppets egen nya Playtjänst www.vasaloppet.tv med livestreaming, klipp och målgångar, hade totalt 250 424 tittare under hela vinterveckan och 100 000 under sommarveckan med Cykelvasan, Ultravasan, Vasastafetten och Vasakvartetten. SVT:s sammandragning av Cykelvasan sågs av nära 129 000 tittare samt av cirka 40 000 på SVT Play.

10. IU

11. Cirka 229 miljoner kronor under Vasaloppets vintervecka (Upplevelseinstitutet, 2019). Ingen mätning gjordes för sommarveckan 2019.

12. Just nu är våra prioriterade utvecklingsprojekt marksäkring, snösäkring och digital utveckling.


Till toppen






Världsungdomsspelen

Intervjuad: Per Crona, projektansvarig

1. Örgryte IS Friidrott

2. 2 miljoner kronor

3. a) Hyra Ullevi och tekniskt material 325 000 kronor. b) Cirka 1,1 miljoner kronor

4. 0 kronor

5. 1 600 000 kronor

6. 250 000 kronor

7. 800 000 kronor

8. a) 3500 b) 1700 män c) 1800 kvinnor d) 1400

9. a) Cirka 8-10 000  b) 50 000 webb-TV

10. Cirka 2500

11. Mer än 3000 hotellnätter, övrigt är svårt att bedöma. Cirka 1500 deltagare besökte Liseberg.

12. Stärka vår position som Europas största årliga ungdomstävling. Nå fler nationer och behålla Ullevi som friidrottsarena.


Till toppen






Vätternrundan

Intervjuad: Gunilla Brynell-Johansson, VD MAIF IA Vätternrundan

1. MAIF (Motala allmänna idrottsförening) idrottsallians

2. Cirka 55 miljoner kronor

3. a Säkerhetsåtgärder största utgiftspost b) IO

4. 0 kronor

5. IO

6. IO

7. Totalt går cirka 10,5 miljoner kronor till idrottsklubbarna i idrottsalliansen och till de ytterligare dryga 75 föreningarna som genom att hålla med cirka 4000 funktionärer gör arrangemangen möjliga.

8. a) Cirka 37 000, utöver det 600 barn i det viktiga MiniVättern b) 23 000 c) 14 500 d) IU

9. Enligt HUI undersökningen 2013 cirka 80 000 på plats under cykelveckan. 2000 på plats vid Vättern Bike games, det nya arrangemanget som anordnades för första gången okt 2017. Livesändning sågs av 124 000 personer, total titt-tid 1 240 000 min (2 år o 130 dagar). 81 länder besökte livestreamen. Ny HUI undersökning planeras.

10. Drygt 5 000 utländska deltagare + medföljande familj och vänner.

11. HUI gjorde undersökning 2013. Bedömd omsättning 2019 cirka 90 miljoner kronor. Ny HUI undersökning tillsammans med kommun och ev ytterligare part 2020.

12. Att fortsätta utveckla befintliga lopp samt utveckla nya spännande arrangemang. Fortsatt utveckling av Vättern 100 kilometer med fler elcyklar. Allt utifrån visionen; att få fler att cykla. Fortsatt satsning på Vättern Bike games, en helg på hösten med fokus på andra grenar av cykling än landsvägscykling. Utveckling av MTB cykling, fler MTB lopp. Utveckla de säkraste motionsloppen, roadmodel.


Till toppen






Winning Ground

Intervjuad: Fredrik Gunnarsson

1. Linköpings FC, BK Tinnis och Hjulsbro IK

2. IO

3. a) Mat, planeringsbidrag för planeringsarbete, arrangemangsbidrag för bemanning under arrangemanget, boende t-shirts till deltagare och planavgifter. b) IO

4. IO

5. 85%

6. 15% sponsring och olika bidrag

7. 7% i vinst som förs över till nästa års planeringsarbete inför WG 2020.

8. a) Cirka 1000 b) 100 (ledare) c) Cirka 900

9. a) Cirka 2000 b) IU

10. IU

11. IU

12. Nyhet för WG 2020 är WG LFC Camp där lag erbjuds träningsläger över helgen


Till toppen






ÅF Offshore Race (Gotland Runt 2020)

Intervjuad: Richard Wästberg, kommunikationsansvarig på KSSS

1. Evenemanget ägs och arrangeras av Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS

2. Cirka 12 miljoner kronor

3. a) Största utgiftsposten är att iordningställa hamnen och lägga ut de provisoriska flytbryggorna. b) IU

4. 0 kronor.

5. Det är fri entré och deltagaravgifter ger cirka en miljon kronor i intäkter

6. IO

7. 0 kronor eftersom överskottet går till vår ungdomsverksamhet.

8. a) Vi hade ca 250 startande båtar i ÅF Offshore Race och cirka 60 båtar i den mindre tävlingen ÅF Inshore Race som arrangerades dagen innan den ”stora” starten. Cirka 2500 personer seglade, cirka tio procent var kvinnor och drygt tio procent var utlänningar.

9. Cirka 100 000 besökare på eventområdet på Skeppsholmen under de fyra dagar eventet pågick. Cirka en miljon sidvisningar på vår hemsida www.ksss.se och eventsida www.gotlandrunt.se under den vecka som evenemanget pågick.

10. IU

11. Stor! Eftersom TV-bilder från ÅF Offshore Race har visats i över 50 länder världen över.

12. 2020 kommer Gotland Runt tillbaka efter nio framgångsrika år med ÅF som titelpartner. Gotland Runt har arrangerats sedan 1937. Vi fortsätter att utveckla tävlingen och förenkla och förbättra för seglarna. Men vi förbättrar även evenemangsområdet på Skeppsholmen ytterligare, med fler och ännu bättre restauranger, underhållning och olika ”prova på-aktiviteter”.


Till toppen






Åhus Beach Fotboll och Åhus Beachhandboll festival

Intervjuad: Mats Jönsson, vd/grundare

1. Åhus Beach AB äger båda evenemangen.

2. Jag vet vår omsättning, jag vet catering-omsättningen på festivalområdet och jag vet turistomsättningen, men jag har inte 100 check på vad varje sponsor sålde på festivalområdet på båda eventen samt alla gästnätter mm.  Vår omsättning i bolaget landar på ca 20 miljoner kronor (fg år 17 milj) Cateringomsättningen ungefär lika mycket. Så total omsättning bolag + festivalområde ca 35 miljoner. (fg år 32 milj). När det gäller boendeinkomsterna kan jag inte svara men det rör sig om stora belopp.

3. a) Största utgiftsposten är löner till all personal, följ av tälthyror, hyra av läktare och material. b) IU

4. Till Åhus Beach Fotboll 0 kronor, till Åhus Beachhandboll festivals elitklass 80 000 kr.

5. Åhus Beach Fotboll har entré på 250 000 kr och startavgifterna på ca 800 000 kr. Åhus Beachhandboll festival har försäljning av entré och festivalband på över 4 miljoner kronor och över 3 miljoner kronor i startavgifter.
6. Cash och tjänster ligger på över 8 miljoner kronor (fg år ca 7) för både Åhus Beach Fotboll och Åhus Beachhandboll Festival.
7. Vi har bokslut 31/12, men prognosen pekar på ett plusresultat på cirka 400 000 kronor totalt.

8. Åhus Beach Fotboll har 70% pojkar/män och 30% flickor/damer. Åhus Beachhandboll festival är jämställt 50/50%. Utländska besökare på Åhus Beachfotboll är kanske nästan noll och på Åhus Beachhandboll festival cirka 500 personer. Anledningen är att vi inte har satsat något alls än så länge på utländska marknaden.

9. a) Åhus Beach Fotboll har ca 6000 unika deltagare. Enligt våra mätningar var det 5000 personer i snitt varje dag på Åhus Beachfotboll (alltså deltagare och besökare), vilket gör 5000 personer x 7 dagar = 35000.
Åhus Beachhandboll festival har cirka 16000 unika deltagare och cirka 50000 unika besökare.

Enligt våra mätningar var det 16300 personer i snitt varje dag (alltså deltagare och besökare). Vilket gör 16300 personer x 10 dagar = 163 000.

b) Lokala Kristianstadsbladet, Norra Skåne, Ystad Allehanda skriver om Åhus Beachfotboll. Vad gäller Åhus Beachhandboll festival så är det stora reportage varje dag i Kristianstadsbladet samt reportage i Dagens Industri, Norra Skåne, Ystads Allehanda, Skånska Dagbladet och Kvällsposten mm och olika magasin. Vi har en egen mediekanal och gör mycket själva. Vi har egen Åhus Beach Webb TV som sänder live varje dag. Även SVT och TV4 var på plats och gjorde inslag. Vi har även tagit fram en egen app för våra event som under juli månad var en av de mest nerladdade apparna i Sverige.

10. Till Åhus Beachfotboll nästan 0, till Åhus Beachhandboll festival kanske 1000 personer.

11. 2019 gjorde vi ingen mätning, men Åhus Beachfotboll hade för 2018 en beräknad turistomsättning på cirka 30 miljoner kronor enligt Kristianstad Kommun och Region Skåne. Åhus Beachhandboll festival hade en beräknad turistomsättning på cirka 130 miljoner kronor (lär öka 2019), vilket gör oss till en av de tio största årliga eventen i Sverige.

12. Vi vill mycket, men har haft stora problem 2019 med byråkratin kring flera markfrågor på evenemangstranden i Åhus vilket kostat oss mycket tid, kraft och pengar. Frågor som måste lösas innan vi kan gå vidare. Annars är våra framtidsplaner att utveckla våra evenemang i ett visionsarbete samt få en bättre infrastruktur så att upplevelsen blir bättre för våra besökare. Tyvärr är det tungjobbat.


Till toppen



Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå