Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Sommaren en högtid för idrottsevenemang

"Behovet av tillförlitlig och grundläggande data var påtagligt för arrangörer av evenemang under pandemin, då okunskapen om evenemangens betydelse och effekter blottades. Krisen innebar att idrotts- och kulturorganisationer började att samarbeta för att skapa en trovärdig och robust information om evenemangssverige."
 
Det säger Staffan Movin i juni månads debattinlägg. Staffan är ordförande för
branschorganisationen Svenska Motionslopp och En Svensk Klassiker. Han är även ordförande i idrottens Advisory Board till Center for Sport and Business vid Handelshögskolan i Stockholm och sitter i juryn för Sport & Affärers utmärkelse "Sveriges främsta idrottskommuner".

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia

Sveriges Radio, P1
- Livsnödvändig. Skulle P1 försvinna så lämnar vi riket

Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Nyhetsarkiv     •     Nyhetsarkiv     •     Nyhetsarkiv     •

Han gav britterna OS och London en pånyttfödelse

Nu är världens största idrottsevenemang, de olympiska spelen, i London snart över. Sport & Affärer fick som enda tidning en exklusiv intervju med Sebastian Coe - den ytterst ansvarige för OS 2012 - när han besökte Stockholm i juni i samband med jubileet av Solskensolympiaden 1912. Läs nedan en förlängd version av intervjun som publicerades den 26 juni i Sport & Affärer nummer 2.


Sebastian Coe fotograferad med Stockholms Stadshus i fonden. Innan Stadshuset byggdes, bodde på
Hantverkargatan 1, en gång simhopperskan Greta Johansson med sin familj. Hon blev Sveriges första
kvinnliga olympiska guldmedaljör under Solskensolympiaden 1912.


 Sebastian Coe är den adlade OS-guldmedaljören som föredrar Seb framför Sir, åker kommunalt, spisar jazz och går på Stamford Bridge. Han fick ta över Londons OS-kandidatur för att han är politiker ut i fingerspetsarna och höll ett tal som fick IOK-delegater att byta knapp.


När började du planera för livet efter din löparkarriär?
- Jag visste redan som 14-15 åring, att jag ville bli politiker. Jag blev kandidat för det konservativa partiet bara några veckor efter det att jag slutat med friidrotten och invald som parlamentsledamot inom loppet av två år.

Fanns det då tankar om att göra en karriär inom IOK?
- Nej, min ambition efter friidrotten var inte att arbeta med politiken runt idrotten, utan med politiken runt politiken.

Drömde du om att ta OS till London?
- Jag insåg redan under 80-talet att London var rätt stad för en kandidatur. Vi gjorde försök vid tre tillfällen med regionala städer, men min instinkt var att om du ska upp mot världsmetropoler som New York, Sidney och Moskva måste det vara med London.

"Talet tog 12 minuter att skriva, två år att förbereda och 30 år att skapa"

 



Ditt sluttal i Singapore har tillskrivits stor betydelse för att London fick spelen..

 - Min bedömning var att talet behövde vara personligt och annorlunda. Det behövde utgå från mina egna erfarenheter som ung atlet och varför idrott betydde något för mig och förändrade mitt liv, och varför det nu var vårt tillfälle att göra det för fler människor. Talet tog 12 minuter att skriva, två år att förbereda och 30 år att skapa.

Är det för mycket pengar i kandidaturindustrin?
- Det skulle vara så om det handlade om 16 dagar av sport, men det är inte det. Titta på den enastående pånyttfödelsen av East London, en av de fattigaste stadsdelarna i Europa, och hur sport har varit katalysatorn. OS-budgeten på 9,3 miljarder Pund, som ofta citeras i media, utgörs till 75 procent av East London.

På det sättet blir spelen ett politiskt verktyg?
- Tittar du på historien har OS-rörelsen inte bara varit en spegel eller eko av samhället utan trendsättande. OS kommer med sin kraftfullhet alltid, från tid till annan, att attrahera politiska intressen. I stort har rörelsen hanterat dessa intressen väl och spelen är varken mer eller mindre politiska nu än de någonsin varit endlink .

Hur lyckades ni överträffa målet på 700 miljoner pund för det lokala sponsorprogrammet under den ekonomiska krisen?
- Vi hade ett fenomenalt team och allt sköttes internt utan inblandning av byråer eller agenter. Inget gick förlorat till provisioner, vilket var viktigt. Visionen vi formade i Singapore attraherade inte bara IOK utan även globala företag som förstod att vi delade deras agenda för samhällsansvar. Vi arbetade hårt för att snabbt förstå vad de här företagen inom de olika branschkategorierna var intresserade av för att bli partners.
- En annan nyckel var att vi gjorde också en klar distinktion mellan traditionell sponsring och ett olympiskt partnerskap. En traditionell sponsor är någon som sätter reklam på en fotbollströja och räknar ROI (Return On Investment) utifrån hur många ögonpar som har sett budskapet. Man skriver ett tvåårskontrakt, och det kan bli ett tredje år om det blir framgångsrikt. Det fungerar inte med ett olympiskt partnerskap. För det första får du inte göra reklam på arenan och för det andra måste du arbeta mer långsiktigt. Du kan inte som sponsor förlita dig på att avkastningen och fördelarna uppstår i samband med sex veckor av hospitality runt spelen. Därför har vi arbetat mycket nära företagen för att OS verkligen ska fungera för dem.

Det måste ha varit svårt för företagsledningarna att avböja en OS-legendar?

- Jag kan ta viss cred för att känna vissa människor som vi kunde starta tidiga dialoger med. Jag förklarade också för mitt team att om lampan inte är på hos styrelseordföranden eller vd:n, försök inte ta det neråt i organisationen. Ledarskapet runt det här sköts från toppen. Ta banken Lloyds TSB som var först att teckna ett avtal, det kom till stånd på grund av att deras dåvarande styrelseordförande, Victor Blank, förstod vilken påverkan idrott har i lokalsamhället. Det varit rubriker om bland annat biljettpriser, budgetöverskridningar och affären runt sponsorföretaget Dow Chemical.

Vad har varit svårast att hantera?
- Det finns inget som har kommit som en överraskning för mig. När du ska leverera ett OS kommer det avgörande ögonblick, då du måste göra balanserade bedömningar och sätta dessa i rätt proportion. Biljetter är alltid en sådan fråga eftersom fler människor vill gå än du har biljetter att distribuera. Det är alltid en utmaning. Du vet att publika transporter i varje global storstad är utmaning och att kunna leverera ett tryggt och säkert OS är en annan. Men det är vid dessa tillfällen som den sanna kvaliteten i ditt team prövas och om du har gjort rätt föreberedelser för att kunna stå stabilt när det blåser.

Tycker du kritiken mot Dow Chemical har varit orättvis? (Klicka här för bakgrund)
- Du måste vara väldigt öppen i det här. Jag förstår genuint hur känslig den här fruktansvärda katastrofen är för människor i Bhopal och Indien. Det finns saker som behöver hanteras och tas ansvar för, men det är en sak mellan den indiska regeringen och provinsen Madhya Pradesh. Dow Chemical var varken ägare eller operatör av fabriken vid tidpunkten för katastrofen, utan blev det först 17 år senare via ett uppköp. Efterspelet har även behandlats vid högsta domstolen i Indien. Jag förstår att människor tycker att det finns saker som måste redas ut. Men jag tycker inte det är speciellt förnuftigt att sammanblanda det här, för det är två väldigt olika saker.

Hur väl har ni lyckats med arvet runt hållbarhet?
- Min instinkt har hela tiden varit att den mest krävande intressenten inte är regeringen, borgmästaren eller IOK, utan Londonborna. De ställer betydligt mer sofistikerade och krävande frågor nu än vad de skulle gjort för 30-40 år sedan. Nu säger de: ”Ja, vi förstår värdet av ett OS, men hur ska ni få fler barn att utöva idrott? ”Ja, vi förstår att det behövs en ny arena, men hur stor behöver den vara och vem kommer att använda den efteråt?”.
- Jag tycker vi levererar ett hållbart OS. Av alla arenor vi använder är 70 procent existerande arenor. Arenorna som byggs och blir permanenta är vad London idag saknar. Tittar du på hur vi har skapat OS-byn finns det inget bostadsområde som på samma sätt överträffar dagens byggstandarder. Vi har också breddat ambitionen till att inte bara fokusera på att minimera avfall, energianvändning och koldioxidavtryck utan till hur stadsdelen kommer se ut om 20 år.

Har du direktkontakt med Londonborna?

- Jag åker kommunalt varje dag och har konversationer med folk hela tiden. De är överlag positiva och jag kan garantera att under de första 30-sekundrarna de pratar om OS handlar det till 90 procent om betydelsen för deras barn eller barnbarn.

IOK arbetar med att få unga människor intresserade av OS, hur gör ni för att attrahera ungdomarna?

- Vi försöker nå ungdomar genom nya och sociala medier. Om du vill kommunicera med ungdomar måste du göra det via medier som är bekanta för dem och på ett för dem vettigt sätt. Vi genomför också ett utbildningsprogram över Storbritannien som involverar över 25 000 skolor. Det innebär att skolorna integrerar olympiska värderingar och låter ungdomarna definiera dessa för sig själva och i sin vardag.

Vad kan OS tillföra London som destination?

- Alla globala destinatinationer behöver genomgå förnyelse och utveckling. Har du fyra miljarder människor som på plats eller via någon av alla tillgängliga medieplattformar följer OS på något sätt innebär det en enorm möjlighet för London att visa upp inte idrotten utan även sitt kulturliv.

Kan ett OS ha större betydelse i sämre tider?

- Det finns både ett ekonomiskt och själsligt arv. Det ekonomiska arvet är tydligt och redan etablerat i att byggkontrakt till ett värde av 5- 6 miljarder pund har gått till brittiska företag och nära en miljard i affärer har genererats av organisationskommittén runt spelen. Det själsliga arvet ligger i att vi inte skiljer oss från andra globala ekonomier, men att brittiska folket har ett OS att se fram emot i sommar. Det har lättat upp stämningen och gett en fläkt av optimism.

Vilket råd kan du ge Sverige i kampen om att få bli värd för ett  OS?
- Rådet jag kan ge till Sverige och alla länder som vill söka ett OS är att fokusera på arvet efter spelen. Centralt i vår vision är att inspirera unga människor till att börja idrotta. Det gäller att ha ett genuint svar på frågan varför man vill arrangera ett OS.

 När vi skiljs åt på Centralbron väntar Sheraton och ännu ett möte före ännu en galamiddag, den här gången i Blå hallen i Stadshuset med sällskap av det svenska kungaparet. Men däremellan ska Seb Coe klämma in ett löppass och föga kommer vardagsmotionärerna runt Riddarfjärden ana vem det lätta steget tillhör som dragit upp ännu en spurt.


AV: JOHAN THORÉN



FAKTARUTA – SEBASTIAN NEWBOLD COE
Befattning: Ordförande för LOCOG
Född: 29 september 1956 i Chiswick London, uppvuxen i Sheffield.
Familj: Omgift med Carole Annett 2011. Två söner och två döttrar från tidigare äktenskap.
Utbildning: Ekonomi och socialhistoria vid Loughborough University.
Intressen: Friidrott, fotboll (favoritlaget Chelsea FC), boxning, politik, kultur och historia.
Favoritböcker: Biografier
Favoritmusik: Jazz
Skomärke: Ambassadör för Nike (knuten till märket sedan 1978).
Löpning: Springer 3-4 pass i veckan.
Sportsliga meriter: 2 OS-guld 1 500 meter och 2 OS-silver 800 meter (1980 Moskva och 1984 Los Angeles). EM-guld 800 meter 1996 i Stuttgart. Noterade 8 världsrekord utomhus och 3 inomhus.
Karriär:
Medlem av Parlamentet för de konservativa 1992-1997. Ansvarig för Londons kandidatur (2004). Vice president för Internationella Friidrottsförbundet (IAAF). Äger en kedja av exklusiva hälsoklubbar. Adlad till Lord Coe KBE 2006.


Klicka här för dokumentären London på väg mot OS


Solskensolympiaden:

Sebastian Coe deltog i början av juni i firandet av Solskensolympiaden 1912 i Stockholm. Det var under det tillfället Sport & Affärer fick till stånd ovanstående intervju efter en längre tids planering. Bilderna togs vid samma tillfälle av Jörgen Hildebrandt.

Stockholm erbjuder det här jubileumsåret en rad aktiviteter som en hyllning till den senaste men förhoppningsvis inte sista olympiaden på svensk mark.


Solskensveckan i början av juni var en av dessa.
Kollla in inslaget från SvT inför Solskensveckan genom att: Klicka här!
Klicka här för ett axplock från den mycket uppskattade veckan!
SOK om Solskensveckan.

Och här för 283 bilder..

Den 14 juli avgjordes ett Jubileumsmarathon vars sträckning låg myckcet nära marathonloppet som genomfördes under olympiaden 1912. Jubileumsloppet blev en sportslig och publik succe´.
Över 10 000 deltog i loppet, nästan lika många fanns som publik på Olympiastadion och mängder glada människor kantade loppet. Ytterligare ett bevis för den utpräglade löparboomen vars genomslag den ovan intervjuade Sebastian Coe får ta åt sig en del av äran för.
Klicka här för bilder och referat från Jubileumsmarathonloppet i Stockholm den 14 juli.

I slutet av juli kördes jubileumsseglingar i Nynäshamn.


Ta här del av Arena Stockholms presentationsfilm "Hundra år av idrott och kultur".

På Riksidrottsmuseet pågår hela året en utställning om OS i Stockholm 1912.
Fri entre´. Sevärt och intressant. Utöver OS utställningen mycket annat sevärt. Inte minst ett digert filmarkiv att dyka ner i.

 I höst deltar SOK:s ordförande Stefan Lindeberg under seminariet Professionell Idrott med punkten De Olympiska Spelen 1912 - 2012. Klicka här för hela programmet. Boka din plats i tid!


 

Datum: 2012-07-26

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå