![Sommaren en högtid för idrottsevenemang](https://www.ypanel.se/inside/uploaded/sa/staffan_1.jpg)
"Behovet av tillförlitlig och grundläggande data var påtagligt för arrangörer av evenemang under pandemin, då okunskapen om evenemangens betydelse och effekter blottades. Krisen innebar att idrotts- och kulturorganisationer började att samarbeta för att skapa en trovärdig och robust information om evenemangssverige."
Det säger Staffan Movin i juni månads debattinlägg. Staffan är ordförande för branschorganisationen Svenska Motionslopp och En Svensk Klassiker. Han är även ordförande i idrottens Advisory Board till Center for Sport and Business vid Handelshögskolan i Stockholm och sitter i juryn för Sport & Affärers utmärkelse "Sveriges främsta idrottskommuner".
- Tour de France
Cykel
Frankrike, 29/6 - 21/7 - Nordea open
Tennis
Båstad, 8-21/7 - Åhus Beachhandboll Festival
Beachhandboll
Åhus, 11-20/7 - British Open
Golf
St Andrews, Skottland, 14-21/7 - Gothia Cup
Fotboll
Göteborg, 14-20/7
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
Sveriges Radio, P1
- Livsnödvändig. Skulle P1 försvinna så lämnar vi riket
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• SM i Sponsring • SM i Sponsring •
| 2023 | 2023 | Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 | Damklubbar 2013 | Damklubbar 2014 | Damklubbar 2015 | Damklubbar 2016 | Damklubbar 2017 | Damklubbar 2018 | Damklubbar 2019 | Damklubbar 2020 | Damklubbar 2021 | Damklubbar 2022 | Damklubbar 2023 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Damklubbar 2019
Sport & Affärer genomför årligen en kartläggning av de fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning.
För tionde året i rad kartlägger Sport & Affärer sponsor- och företagsförsäljningen bland Sveriges främsta klubbar. FC Rosengård är som vanligt bäst bland damerna. Bakom Malmöklubben klättrar SM-guldvinnarna Piteå IF upp till en andraplats. Trean Luleå Basket är en maktfaktor i svensk basket och det är starkt att ta en andraplats före stora damfotbollsklubbar.
För de klubbar som har tappat sponsorer inför och under 2019 kommer det ekonomiska bortfallet först märkas under nästa års kartläggning eftersom årets lista gäller senast avslutad säsong, det vill säga säsongen 2018 för fotbollsklubbar och 2018/2019 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat.
Våra frågor:
1) Hur mycket drog ni in totalt på sponsring och företagsförsäljning säsongen 2018/19* inklusive fasta sponsorkontrakt, dräktreklam, arenareklam, VIP/företagsbiljetter samt försäljning av företagsloger och arenanamn? Moms ska exkluderas och INTE ingå i siffran. Sponsring som relateras till slutspel, spel i Europa, kval samt kvalserie ska inkluderas.
2) Hur ser er marknads/sponsoravdelning ut?
3) Vilka är era största samarbetspartners?
* Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2018. Centrala prestationsbaserade avtal från Svensk Elitfotboll, Elitfotboll Dam eller UEFA ingår ej.
|
1) FC ROSENGÅRD Jenny Ahlqvist de Souza, klubbchef1) 10 miljoner kronor 2) Består främst av klubbchef och sportchef. 3) Sigma, Otto Magnusson bygg och MKB. |
|
2) PITEÅ IF DAM Håkan Linneruth, vice ordförande1) Cirka 9,2 miljoner kronor. 2) Marknadsgruppen som består av sex personer. 3) Piteå Kommun, Sparbanken Nord, Älvsbyhus, SunPine och Norra. |
|
3) LULEÅ BASKET Christer Sehlin, klubbdirektör1) Cirka 8,3 miljoner kronor 2) Två säljare. 3) Rikshem är vår huvudsponsor. |
|
4) KOPPARBERGS/ GÖTEBORG FC Anders Abrahamsson, marknadsansvarig1) 7,7 miljoner kronor 2) Två deltidsanställda som sköter detta. 3) Kopparbergs Bryggeri, SKF och SKF. |
|
5) LINKÖPINGS FC Peter Green, marknadschef1) 6,8 miljoner kronor 3) Botrygg, Länsförsäkringar Östgöta, Tekniska verken, Dukaten och Linköpings kommun. |