"Idrott bidrar inte enbart till förbättrad folkhälsa och ökad gemenskap, utan för oss i Mora kommun, även till ökad inflyttning." Det säger Anna Hed i februari månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora och ordförande i SKR:s beredning "Tillväxt och regional utveckling."
- Floorball Games
Innebandyturnering
Linköping, 5-21/4 - Paralympiatravet
Trav
Olika orter, 6/4 - 4/5 - OBOS Allsvenskan (dam)
Fotboll
Klicka på Allsvenskan (dam) för länk till spelschema, 13/4 - 9/11 - Diamond League Premiär
Friidrott
Xiamen, Kina, 20/4 - Skrylleloppet
Traillöpning
Södra Sandby, 20/4
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• SM i sponsring • SM i sponsring • SM i sponsring •
| 15 i topp | Bästa klubbar/utvald idrott | Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 | Damklubbar 2013 | Klubbar i fotbollsallsvenskan och superettan | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Damklubbar 2012
1) Hur mycket drar ni in på sponsring och företagsförsäljning säsongen 2011/2012* inklusive fasta sponsorkontrakt, dräktreklam, arenareklam, VIP/företagsbiljetter samt försäljning av företagsloger och arenanamn?
2) Hur ser er marknads/sponsoravdelning ut?
3) Vilka är era största samarbetspartners? Inom parentes finns förra årets summa presenterat. T.ex. (61) – 61 miljoner kronor. * Fotbollsklubbarna svar avser säsongen 2011. SHL:s centrala avtal ingår ej i ishockeyklubbarnas svar. Centrala prestationsbaserade avtal från Svensk Elitfotboll ingår ej.
1) LdB FC Malmö (Niclas Carlnen, general manager) 1. Cirka 10 miljoner kronor. inklusive spel i Europa. 2. En heltidstjänst samt styrelsen och övriga oavlönade. 3. Cederroth |
|
2) Tyresö FF (Hans Löfgren, marknad) 1. 6,2 miljoner kronor 2. En sponsorchef, tre säljare affärsnätverket omsättning 500 000 kronor, tre säljare UN Women (socialt projekt) 500 000 kronor, sex ideella projektledare, reklambyrå med två personer, en PR och på kommunikation. 3. Strabag, Swedol, Toyota, Fontana, Tyresö kommun, Securitas och SEHed. |
|
3) Umeå IK (Niklas Westman, klubbchef) 1.5,2 miljoner kronor 2. 1,5 säljare plus aktiv marknadsgrupp från styrelsen. 3. PUMA/Intersport, Balticgruppen, Motorcentralen, Fronta Umeå Reklam, Arkitektkopia, Nazar, Bostaden, Umeå Energi, Telecom Networks (T3), Länsförsäkringar, Västerbottens Kuriren, First Date. |
|
4) Linköpings FC (Torbjörn Hanzi, marknadschef) 1. 4,8 miljoner kronor 2. Marknadschef Torbjörn Hanzi jobbar 75 procent med LFC. Under 2011 har Ida Johansson och Dan Ahxner arbetat med LFC Marknad på deltid. 3. Under 2011 var LFC:s största partners Botrygg, Toyota Material Handling (f d BT), Nulink och Puma. |
|
5) Northland Basket (Anna Jonsson, klubbdirektör) 1) 4,5 miljoner kronor 2) En Marknadschef och en klubbdirektör 3) Northland Resources, Lulebo, Ferruform, Office, Luleå Energi, Heri, Läkarjouren, Sensia |