Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Framgångsresa på två hjul

 "Framgång inom en idrott mäts ofta i medaljer eller andra sportsliga framgångar. Det må vara vad allmänheten uppskattar och värderar, men för ett förbund är det andra faktorer som avgör hur väl man lyckas. Eftersom det är fakta som sällan når utanför den inre kretsen, finns det därför anledning att i detta inlägg berätta om den framgångsresa som Svemo (Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet) befinner sig på". Så inleder Håkan Leeman september månads debattinlägg. Håkan är förbundets ordförande.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER

Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Idrottsforum.org

- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 


Sponsrings & Eventföreningen

- Branschorganisationen för sponsrings- och evenemangsindustrin.

Sveriges Olympiska Kommitté

- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Podcast     •     Podcast     •     Podcast     •     Podcast     •

Podcasts

| Senaste | Arkiv alla podcasts | Arkiv video | Arkiv ljud |



Hatten av för Niklas Birgetz och sponsrings- och eventbranschen


 Lagom till Niklas Birgetz 50-årsdag kommer kanske den finaste födelsedagspresenten; fantastiska siffror från IRM((Institutet för reklam- och mediestatistik). 
Sport & Affärer har träffat vd:n för Sponsrings & Eventföreningens för en intervju. 

 Sponsringens andel av reklamkakan stärks och är idag 10,1% av den totala reklamkakan. Idrottssponsringens andel av de totalt investerade 6,9 miljarderna i sponsring är överlägset störst med en andel på 71%. Under 2015 har dock social sponsring ökat kraftigt vilket troligen kan hänföras till långsiktiga trender och den aktuella flyktingsituationen.  Sponsring är idag en naturlig och integrerad del i företagens marknadsstrategier. Bara kultursponsringen står och stampar. Niklas kan även glädja sig åt att eventbranschen växer med en omsättning 2015 på totalt 6,8 miljarder. 
 Sponsring omsätter idag mer än både dagspress(7,4%) och TV-reklam(8,0%). Företagens investeringar inom sponsring och event är tillsammans större än för dagspress och TV-reklam ihopräknat.
Siffrorna för dagspress är fortsatt vikande medan digital reklam(19,0%) fortsätter att växa.
 
 Lyssna här på hur Niklas kommenterar årets siffror från IRM i vår podcastintervju.


Foto: Johanna Lundberg, Bildbyrån.




Rand


Almedalspodden 2015 om idrottens finansiering


 
 Fritt samtal om idrottens finansiering under Almedalsveckan. Medverkande: Love Swartz, Sörmlandsidrotten, Johan Thorén, skribent inom sponsring och evenemang, Niklas Birgetz, vd Sponsrings & Eventföreningen, Gustaf Berencreutz, Sport & Affärer samt Pontus Thorén, från reklambyrån King.



Rand


Almedalspodden 2015 om idrottsevenemang


  Kollegialt samtal om idrottsevenemang under Almedalsveckan. Medverkande: Leif Johansson, Centrum för idrottsevenemang, RF, Peter Rohmée, evenemangsanalytiker, Gustaf Berencreutz, Sport & Affärer och Leif Nilsson, evenemangsinnovatör.



Rand


Niklas Birgetz om årets branschsiffror från Institutet för reklam- och mediestatistik



 Sport & Affärer har träffat Niklas Birgetz, vd för Sponsrings & Eventföreningen för att höra hur han ser på de senaste branschsiffrorna från IRM(Institutet för reklam- och mediestatistik).  Sponsringens andel av reklamkakan växer, i synnerhet idrottssponsring och är i allt högre grad en naturlig och integrerad del i företagens marknadsstrategier. För Niklas är det även glädjande att eventmarknadsföringen växer. Detta sagt samtidigt som dagspress och TV reklam viker medan digital och mobil marknadskommunikation ökar. Hör hur Niklas kommenterar årets siffror i vår podcastintervju genom att klicka på pilikonen längst ner till vänster.  Foto: Johanna Lundberg, Bildbyrån.

Utdrag ur den fullständiga rapporten som släpps under tisdagen:

Hela reklamkakan 2014.
Sponsringskakan 2014.
Sponsringens utveckling 2010-2014.
Omsättning event.
Utveckling event 2010-2104.



Rand


Löparboomen


 Efter en lång höst och vinter är det åter dags för en ny löparsäsong. För Stockholm Marathon Gruppen, Sveriges ledande arrangör av löpartävlingar, arbetas det året runt för att prestera arrangemang i världsklass. Höst och vinter intensifieras det administrativa arbetet på det fina kansliet i Alvik. Avtal ska ses över och  sponsormöten bokas in. Friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK arrangerade Stockholm Marathon för första gången 1979(2000 sprang.100 000 såg på). Ifjol deltog över 270 000 löpare i Marathongruppens olika lopp.  Sport & Affärer har träffat sponsringsansvarige Axel Lönnqvist(bilden) om hans känsla för den kommande säsongen och på den växande löparboomen.

Fotnot:  Det talas i intervjun om avgifter. Nödvändigt är upplåtelseavgifter för skyltar och marknadsstånd som betalas till Trafikverket. Så länge man fått polistillstånd för evenemanget tillkommer inga polisnotor. Stockholm Visitors Board är en av loppets partners och ger arrangören ett "marknadsföringsbidrag" då Marathongruppen är ute i Sverige och i världen för att promota sina lopp och därmed Stockholm som destination. Enbart 2500 platser finns nu kvar att boka in till ASICS Stockholm Marathon den 30 maj(man stoppar vid 22 000 deltagare).

Klicka här för mer information om Stockholm Marathon Gruppen.

 

Foto: Björn Tilly

Klicka på pilen nedan för intervjun.



Rand


Vad har han nu i kikarn?


 
 Sport & Affärer har träffat Djurgården Fotbolls sportchef Bosse Andersson lagom till seriepremiären. Här berättar han bland annat hur han ser på läget för klubben idag sportsligt och ekonomiskt. Han resonerar kring fotboll som integrationsprojekt, om 4-3-3 eller 4-4-2, om att dela Tele2 med Bajen och tyckarna som vill banta ner Allsvenskan från sexton till tolv lag.

 


Intervju: Gustaf Berencreutz
Foto: Björn Tilly

Klicka på pilen nedan för intervjun.



Rand


Almedalspodden del 7: - Digitala trender


 

   Sport & Affärer slog sig ner med Hanna Kastås och Alexander Widén från den digitala kommunikationsbyrån Bazooka för att gå på djupet på temat digitala trender och vad sporten kan lära sig av Dramaten som vill sudda ut gränsen mellan den fysiska och digitala upplevelsen. Intervju: Johan Thorén. Foto: Gustaf Berencreutz.



Rand


Almedalspodden del 6: - Henrik Tjärnström, vd Unibet


 

 Unibet är ett av fler spelbolag som väntar på ett besked om en omreglering av spelmarknaden. I väntan på en licens marknadsför man sig i Sverige från sitt säte på Malta. - Detta är inte förenligt med svensk lag men i linje med EU lagstiftningen. Vi kommer att få en förändring för det är marknaden som driver utvecklingen, säger Henrik Tjärnström(till höger på bilden) i en intervju för Sport & Affärer. Foto: Peter Alling



Rand


Almedalspodden del 5: - Lennart Käll, vd Svenska Spel



 Vi har träffat Svenska Spels vd under Almedalsveckan för att höra hur han upplever nuläget för den svenska spelmarknaden, på bolagets satsningar för ökat spelansvar och om hur Svenska Spel aktiverat sig dessa intensiva dagar i början av juli.

(I inledningen ställs av misstag frågan "Tror du inte att de klubbar som inte visar tydligt engagemang för idrotten..." Ska givetvis ersättas med "Tror du inte att de spelbolag som i ett avreglerat scenario inte på ett tydligt sätt visar engagemang för idrottens sak kommer att åka ut ur marknaden").



Rand


Almedalspodden, Del 4: Vad kännetecknar en framgångsrik idrottskommun


Sport & Affärers pod från Almedalen – del 4
Vad krävs för att kommunerna ska nå framgång som idrottskommuner? Ett brett och djupt rundbordssamtal med fr.v.; David Lega, vice ordförande i Idrott och föreningsnämnden, Robert Petterson, evenemangsforskare vid Mitthögskolan/E-tour, Pehr Palm, vd Event in Skåne, Peter Rohmée, analytiker för listan ”Sveriges Främsta Idrottskommuner”, Daniel Somos (m), ledamot i Idrottsnämnden, Stockholm stad, David Lega, vice ordförande i Idrotts och föreningsnämnden, Jessica Råhlin, Kultur och fritidförvaltningen och avdelningschef fritid.

Sport & Affärers pod från Almedalen – del 4
Vad krävs för att kommunerna ska nå framgång som idrottskommuner? Ett brett och djupt rundbordssamtal med fr.v.; Robert Petterson, evenemangsforskare vid Mittuniversitet/E-tour, Pehr Palm, vd Event in Skåne, Peter Rohmée, analytiker för listan ”Sveriges Främsta Idrottskommuner”, Daniel Somos (m), ledamot i Idrottsnämnden, Stockholm stad, David Lega, vice ordförande i Idrotts och föreningsnämnden Göteborgs stad, Jessica Råhlin, Kultur och fritidförvaltningen och avdelningschef fritid, Växjö kommun. 

Obs: långt oredigerat material pga av tekniska problem vid inspelningstillfälle.





Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå