Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Sommaren en högtid för idrottsevenemang

"Behovet av tillförlitlig och grundläggande data var påtagligt för arrangörer av evenemang under pandemin, då okunskapen om evenemangens betydelse och effekter blottades. Krisen innebar att idrotts- och kulturorganisationer började att samarbeta för att skapa en trovärdig och robust information om evenemangssverige."
 
Det säger Staffan Movin i juni månads debattinlägg. Staffan är ordförande för
branschorganisationen Svenska Motionslopp och En Svensk Klassiker. Han är även ordförande i idrottens Advisory Board till Center for Sport and Business vid Handelshögskolan i Stockholm och sitter i juryn för Sport & Affärers utmärkelse "Sveriges främsta idrottskommuner".

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia

Sveriges Radio, P1
- Livsnödvändig. Skulle P1 försvinna så lämnar vi riket

Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

TOUR DE FRANCE - från Florens till Nice

 Årets Tour de France innehåller ett par nyheter. För första gången i loppets historia sker starten i Italien, i Florens, och för första gången sker inte målgången i Paris, utan på Rivieran i Nice.  Här avslutar man efter 21 etapper, med ett tempolopp likt den berömda holmgången 1989 då Greg LeMond vände ett underläge på 50 sekunder till vinst med åtta sekunder över Laurent Fignon. Flera år efteråt kunde Fignon få frågan:  - Du är den som förlorade Touren med åtta sekunder va?  Varpå han svarade: – Nej, jag är den som vann  Frankrike runt två gånger.

  I år inleds loppet tufft, med en stenhård etapp direkt. Från Florens genom Apenninerna där sju berg väntar. Det är inte en etapp som gör att man vinner Touren men en dålig dag kan göra att viktiga sekunder försvinner – sekunder som blir tuffa att ta tillbaka.

  24/5-2024: Blivande vinnaren av Giro d´Italia, Tadej Pogacar, rullar i mål som segrare av etapp 20. Han ses av många som favorit att vinna även årets Tour de France.

 Favorit? Finns tyvärr bara en: Tadej Pogačar, slovenen som fullkomligt krossade motståndet i årets Giro d´Italia. Han har redan två Tour de France-titlar (2020 och 2021) och har visat sig vara en av de starkaste och mest kompletta cyklisterna i modern tid. Han är känd för sin klättringsförmåga, sin styrka i tidstävlingar och sin aggressiva tävlingsstil. Just nu världens bästa etapploppscyklist.
  En som skulle kunnat utmana är dansken Jonas Vingegaard (Team Visma – Lease a bike). Den danske cyklisten vann Tour de France 2022 och 2023 och hade varit storfavorit om han inte vurpat svårt i Baskien runt där han bland annat punkterade en lunga och bröt pelvis.  Han har sedan dess gjort allt för att komma tillbaka i storform men det är osannolikt att så blir fallet. Trots detta ser vi honom som främste utmanare till Tadej Pogačar.

Världens bäste treveckorscyklist

  I toppform är Vingegaard är en utmärkt klättrare, bra på tempo och kort sagt världens bäste treveckorscyklist.
  Några som eventuellt kan vara med är Primož Roglič  (Bora–Hansgrohe) och Remco Evenepoel (Soudal-QuickStep). Roglič tog segern i Dauphiné Liberé tidigare och verkar vara på gång igen. Belgaren  Evenepoel har satsat hårt på årets Tour, men vi tvivlar på att han räcker till när de värsta klättringarna ska avgöras.
  Bakom lurar Egan Bernal (Ineos Grenadiers): Den colombianske cyklisten vann Tour de France 2019 men vurpade svårt och nästan slog ihjäl sig. Har sakta men säkert närmat sig toppen men det lär inte räcka till att utmana om segern. Dock är en topp-femplacering inom räckhåll .

Grusvägar spräcker fältet
  Jakten på den gula tröjan kommer att fortsätta så snart loppet går in i Frankrike, och på etapp fyra väntar där en etapp som tar pelotonen till Col du Galibier. Fem dagar senare är det dags för en etapp som många varnar för då den  innehåller 32 km på grusvägar. Grusvägar brukar alltid spräcka fältet i småbitar.
Svensken Mattias Reck är tränare för proffslaget Lidl-Trek, och vi tog ett snack med honom om årets Tour de France och hur han ser på loppet ur en tränares synvinkel.
Vem vinner?
–  Antingen Tadej Pogačar, eller Jonas  Vingegaard, dom två är i en klass för sig. Eftersom Vingegaard är lite osäker efter sin krasch, säger jag Pogačar och med Vingegaard som främsta utmanare. Primož Roglič kommer att vara närmaste konkurrent till dessa båda, svarar Mattias Reck.
Varför?
–  Pogačar är alltid bra, han ha stark fysik, otrolig mentalt sett och redan en av världens bästa cyklister någonsin. Han verkar ha hittat en ännu högre nivå i år. Sedan har han ett starkt lag kring sig som alla jobbar bara för honom, förklarar Reck.
Fysiskt sett, vilken egenskap är viktigast för att kunna konkurrera om topplatserna?
– Förutom de fysiska förutsättningarna med extrem uthållighet och fatigue resistance, höga mjölksyratrösklar men även förmåga att klara av alla tempohöjningar och attacker, måste kan ha öga för bra positioneringen i klungan för att undvika krascher. Sedan måste man ha ett lugn och tålamod parat med självförtroende, hantera den utomstående pressen, vara en ledare och leda sitt lag samt hantera de dagliga intervjuerna med media dagligen.
- Man ska kunna vara fokuserad men ändå avslappnad för att orka tre veckor plus dagarna innan start.

Vilken-vilka etapper tror du blir de som fäller avgörandet?
–  Alltid lite svårt att säga. Inte sällan blickar man mot de värsta bergen men sen har någon annan etapp gett större tapp (exempelvis tempo eller då det blåst kantvind). Men generellt sett så är alla de tuffare bergsetapperna de som kan fälla avgörande samt tempoloppen. I övrigt så finns det ju många etapper där man inte kan vinna men förlora Touren (ett klassiskt citat :-).
– Trots den tuffa starten i år så ligger de flesta bergsetapperna under andra halvan så det kommer bli en väldigt hård och tuff sista del i Touren! Dessutom är det en väldigt nervös inledning med upp och ner två dagar i Italien, där man lätt kan tappa tid i krascher eller om benen inte riktigt vaknat till liv än (åter: förlora, men inte vinna...)

Ni har ju några bra spurtare i ert lag; Hur skiljer sig de fysiska egenskaperna och kraven här från de som kör för totalen?

–  Spurtare och de som jagar enskilda etapper kan slappna av lite mer mellan varven, det vill säga;  "vila" upp sig lite, och släppa täten ibland. De som kör för sammandraget får aldrig tappa tid och måste därför alltid vara på helspänn.

Jag såg en uträkning om vilken typ av cyklist som "mest går på rött" under Touren och där kom man fram till att det var "spurtarna" – kommentar?

–  Det stämmer.  Det är spurtarens profil att vara mer explosiv, kunna gå mer på rött anaerobt, men sedan får de verkligen slita i bergen.

Hur långt före börjar cyklisterna tänka på Touren och så att säga förbereda sig fysiskt? ... och då lägger man mest vikt på?

 –  Touren finns säkert i bakhuvudet under stora delar av året för alla dom som vet att dom ska satsa och ha det som sitt största mål, men sen är cykel en sport där man tävlar oerhört ofta och de flesta cyklister, även de som kör för sammandraget i Touren, har andra mål tidigare, så man tar det i etapper, delmål.
–  Det blir allt för jobbigt att tänka på Touren hela tiden. Är man klassikeråkare, det vill säga endagarscyklist eller spurtare, så har man sitt största fokus i mars april, innan man tar ett brejk och sen bygger upp formen mot Touren.
– Men en cyklist med fokus att vinna Touren har oftast sina delmål i mars-april med mindre etapplopp och därmed har man höghöjdsläger redan i februari, och sen gör man typ om samma sak igen i maj-juni, dvs höghöjdsläger och kör sedan ett mindre etapplopp, Dauphiné eller Schweiz-runt innan Touren. Så man gör liksom sin uppbyggnads och förberedelse två gånger, förklarar Reck.

 Recks roll är att han har ansvar för alla träningsläger och åker bara på lite tävlingar då och då. Just nu tränare han elva cyklister, varav de mest är kända är spurtkanonen Mads Pedersen och flera av hans hjälpryttare samt Shirin van Anrooij.
  Att Tadej Pogačar utan tvekan är loppet storfavorit anser även en annan Sverigebekant inom cykling, holländaren Aike Visbeek, som tidigare var sportdirektör för det svenska continentallaget Team Cykelcity.
  Nuförtiden fungerar han som Performance Manager i laget med det korta namnet; Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux, men bor utanför Bålsta i Sverige.

Varför tror även du att Pogačar vinner?
– Han är helt enkelt starkast just nu och har proffsvärldens starkaste lag runt sig. Plus att hans förberedelser gått enligt plan. Han har självförtroendet att ta ännu en treveckorsseger  utöver Girot, säger Visbeek.
Främsta utmanare?
– Finns bara två. Jonas Vingegaard och Remco Evenepoel. Frågetecken för Vingegaard om han hunnit tillbaka till formen och Evenepoel måste nog göra sitt livs lopp för att verkligen kunna utmana.

Fysiskt sett, vad är den viktigaste egenskapen som behövs?
– Helt klart förmågan att återhämta sig. Sett över tre veckor gör detta stor skillnad och man den som återhämtar sig bäst får den där lilla extra energin som krävs för att göra skillnad.

Vilken/vilka etapper blir viktigast i år
– Nionde etappen med gruspartierna plus de tre sista.

Hur viktig är Touren för åkarna?
–  Touren är helt enkelt den viktigaste och det mest TV-sända sportevenemanget i världen.

Och för lagen?
– Samma där. Det är där som man når den största publiken och det är loppet som alla sponsorer vill vara med på.

Ert lags mål i år?
– Att vinna en etapp.

Vad är tuffast med att köra Tour de France, loppet i sig eller allt runtomkring?
– Loppet i sig är klart det som är tuffast. Sedan ska ju allt runtomkring också hanteras. Äta restaurangmat i tre veckor och byta hotell varje dag. Vi tar till exempel med oss egen kock så att vi slipper lida av den dåliga franska maten, säger Aike Visbeek.




Text: Pär Edgren

Foto: Bildbyrån/Reuters
Grafer: Tour de France(se samtliga banprofiler nedan, etapp för etapp).




FAKTA TOUR DE FRANCE 2024 I KOMPRIMAT

- Totalt 3 492 km
- Två tempoetapper, totalt 59 km individuellt mot klockan
- Två vilodagar
- Sju släta etapper
- Fem backiga etapper
- Sju bergsetapper
- Grusväg, totalt 32 km på grus på etapp 9



HÅRDASTE BERGSETAPPERNA

Etapp 4: Piacenza till Valloire

 Etappen går från Italien in i de franska Alperna och inkluderar den ikoniska klättringen upp till Col du Galibier som har en genomsnittlig lutning på 6,9 % över 18,1 km, med partier som når upp till 10,1 %.

Etapp 11: Limoges till Le Lioran

 En bergsetapp genom Massif Central med flera tuffa klättringar inklusive Col de Néronne och Col de Pertus. Slutstigningen till Le Lioran har varierande lutningar, med de brantaste partierna runt 9 %.

Etapp 14: Saint-Gaudens till Saint-Lary-Soulan Pla d’Adet

 En av de tuffaste etapperna år  i Pyrenéerna, med en brant slutstigning. Sista biten upp till Saint-Lary-Soulan Pla d’Adet har en genomsnittlig lutning på 8,3 % över 10,3 km, med sektioner som når upp till 11 %.

Etapp 15: Lourdes till Plateau de Beille
  En riktig utmanande etapp med flera klättringar som avslutas med en lång och brant stigning upp till Plateau de Beille dit det i snitt lutar 7,9 % över 15,8 km, med de brantaste delarna som når upp till 11 %.

Etapp 19: Barcelonnette till Isola 2000
  Mål i kända skidorten Isola 2000 dit cyklisterna når efter 16 km uppför med en snittlutning på 6,8 % med partier som når upp till 10 %.

Etapp 20: Nice till Col de la Couillole

 Detaljer: En av de sista bergsetapperna med flera tuffa stigningar inklusive Col de Turini och Col de la Colmiane. Värsta biten – de 15,7 km upp till målet på Col de la Couillole som har en genomsnittlig lutning på 7,3 %. Vissa sektioner når upp till 9 %.

Etapp 21: Monaco till Nice (Individuellt tempolopp) 32 km.
 Den sista etappen är en individuell tidstävling med en kuperad rutt som kan vara avgörande för totalställningen. Trots att det är tempolopp, som brukar vara platt, ska cyklisterna ta sig  över Col d´Eze på 508 meter över havet. Bitvis lutar det  8-9 %, vilket gör det extra utmanande, dels efter 20 dagars tävlande men även sett som tempolopp.



SIFFERFAKTA:

176 - Antalet åkare som kommer att ställa upp vid starten av Touren, fördelade på 22 lag med 8 åkare vardera.
2802 – Högsta passagen som ligger på toppen av Bonette-passet i Alperna. Frankrikes högst asfalterade väg.
52 230 - Den totala höjdskillnaden under 2024 års Tour de France.
2,3 miljoner Euro – totala prissumman. Slutsegraren får 500 000 Euro.



ÅRETS ETAPPER:

 

 

Etapp 1   Lördag 29 juni, Florens-Rimini, 206 Km, backig.




Etapp 2
   Söndag 30 juni, Cesenatico-Bologna, 199 Km, backig.



Etapp 3
   Måndag 1 juli,  Plaisance-Turino, 230.5 Km, slät.




Etapp 4
   Tisdag 2 juli, Pinerolo-Valloire, 140 Km, bergig.




Etapp 5
 
Onsdag 3 juli, Saint-Jean de Maurienne-Saint Vulbas, 177.5 Km, slät.




Etapp 6
  
Torsdag 4 juli, Mâcon-Dijon, 163.5 Km, slät.



Etapp 7
   Fredag 5 juli, Nuits-Saint-George—Gevrey-Chambertin, 25.3 Km, tempo.



Etapp 8
  Lördag 6 juli, Semur-En-Auxois-Colombey-Les-Deux-Églises, 183.5 Km, slät.   

Etapp 9
  Söndag 7 juli, Troyes-Troyes, 199 Km, backig.




Måndag 8 juli, vilodag 1.
    
                                   




Etapp 10
 
Tisdag 9 juli, Orléans-Saint-Amand-Montrond, 187.5 Km, slät.



Etapp 11
 
  Onsdag 10 juli, Évaux-Les-Bains-Le Lioraan, 211 Km, bergig.



Etapp 12
  Torsdag 11 juli, Aurillac-Villeneuve-Sur-Lot, 204 Km, slät.



Etapp 13
  
Fredag 12 juli, Agen-Pau, 165,5 Km, slät.




Etapp 14
    Lördag 13 juli, Pau-Saint-Lary-Souland Pla D`Adet, 152 Km, bergig.



Etapp 15
    Söndag 14 juli, Loudenville-Plateau de Beille, 198 Km, bergig.




Måndag 15 juli, vilodag 2.





Etapp 16
  
  Tisdag 16 juli,  Gruissan-Nîmes, 189 Km, slät.



Etapp 17    Onsdag 17 juli, Saint-Paul-Trois-Châteaux-Superdévoluy, 178 Km, bergig.



Etapp 18
 
    Torsdag 18 juli, Gap-Barcelonette, 180 km, backig.



Etapp19     Fredag 19 juli, Embrun-Isola 2000, 145 Km, bergig.



Etapp 20
  
      Lördag 20 juli, Nice-Col de la Couille, 133 km, bergig.




Etapp 21
       Söndag 21 juli, Monaco-Nice, 33,7 km, tempo.
 

 

Datum: 2024-06-24

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå