Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Sommaren en högtid för idrottsevenemang

"Behovet av tillförlitlig och grundläggande data var påtagligt för arrangörer av evenemang under pandemin, då okunskapen om evenemangens betydelse och effekter blottades. Krisen innebar att idrotts- och kulturorganisationer började att samarbeta för att skapa en trovärdig och robust information om evenemangssverige."
 
Det säger Staffan Movin i juni månads debattinlägg. Staffan är ordförande för
branschorganisationen Svenska Motionslopp och En Svensk Klassiker. Han är även ordförande i idrottens Advisory Board till Center for Sport and Business vid Handelshögskolan i Stockholm och sitter i juryn för Sport & Affärers utmärkelse "Sveriges främsta idrottskommuner".

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia

Sveriges Radio, P1
- Livsnödvändig. Skulle P1 försvinna så lämnar vi riket

Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

EVENEMANGSENKÄTEN 2024

 Sport & Affärers årliga evenemangsenkät, med flera av Sveriges största idrottsevenemang, gjorde comeback förra året efter ett uppehåll under pandemin. Enkäten ger en unik inblick i den ekonomiska verkligheten och förutsättningarna för några av Sveriges främsta idrottsevenemang.

 Hösten 2011 publicerades den första evenemangsenkäten på Sport & Affärers hemsida www.sportaffarer.se vilket följdes av en årlig kartläggning fram till 2019, då enkäten tog ett uppehåll för pandemin. Ett av syftena med enkäten är att kunna följa utvecklingen av svenska idrottsevenemang över tid och om det inte vore för pandemin - som gjorde att flera evenemang hade uppehåll mellan 2020 och 2022 - hade flera av Sveriges främsta idrottsevenemang redovisat bättre siffror när kartläggningen gjorde comeback förra året. I årets kartläggning av evenemangsåret 2023, visar flera evenemang en positiv utveckling .

 

 Mellan 2011 och 2022 ökade Gothia Cups omsättning från 65 till 86 miljoner kronor, och under 2023 gjorde turneringen ett jättekliv till 102 miljoner kronor i omsättning. Prognosen visar en vinst på 10,5 miljoner kronor. Lidingöloppet ökar sin omsättning med tre miljoner kronor medan Midnattsloppets intäkter stiger med 52 procent. Midnattsloppet ökade antalet deltagare från 13 500 till 21 300 och vänder en förlust på -30 000 kronor 2022 till en vinst på två miljoner kronor 2023.

  Störst omsättning av evenemangen har Vasaloppet som ökar från 150 till 160 miljoner kronor, där cirka 25 miljoner kronor går tillbaka till idrotts- och föreningslivet i form av arvoden till funktionärsföreningar inklusive ersättning till ägarföreningar och avgifter till skid- och cykelförbunden. SM-veckan Vinter och Sommar är två andra stora evenemang, men där uppger Riksidrottsförbundet att de saknar en samlad bild vad gäller omsättning då vinterveckans 16 idrotter och sommarveckans 25 idrotter ansvarar för sina egna tävlingar inom ramen för konceptet SM-veckan. Under SM-veckan vinter tog värdstaden Skövde fram ett entrékoncept i form av en mössa som gällde som inträde för alla tävlingar under veckan. Sammanlagt såldes 6 000 mössor för sammanlagt 1,8 miljoner kronor.

  Åhus Beach AB ökar sin rörelseomsättning med 4,5 miljoner kronor till 23,4 miljoner kronor varav 37 procent av nettoomsättningen (8,6 miljoner kronor) består av intäkter från sponsorer/ och partners. 2024 utökas Åhus Beach dessutom med Swedish Beachtour och SM i Beachsoccer. Bland de evenemang som har svarat finns fler som ökar sina intäkter från sponsorer och partners. Med partners som Stadium och Skoda ökar Vätternrundan 37,5 procent, från 8 till 11 miljoner kronor. Rally Sweden drar in 35 miljoner kronor, mer än hälften av omsättningen, från partners medan Vasaloppet har störst partnersintäkter på cirka 40 miljoner kronor.

  På idrottsevenemang med flera deltagare och större publik står biljetter och deltagaravgifter för en betydande del av omsättningen och eventuell vinst, medan partners och sponsorer ofta har en stor betydelse för det ekonomiska resultatet vid mindre evenemang. Gothenburg Horse Show redovisade en omsättning på 33 miljoner kronor, där 20 miljoner kronor kommer från biljettintäkter. För Svenska Skidspelen uppgår posten till 87 procent av omsättningen, och Elitloppet 88 procent.

  En stor del av Elitloppets partnerintäkter används som prispengar. Av de evenemang som delade ut prispengar ligger Elitloppet i topp på 29 miljoner kronor följt av golftävlingen Volvo Car Scandinavian Mixed på 2 miljoner amerikanska dollar, cirka 21 miljoner kronor. Tennisturneringarna Nordea Open i Båstad ligger på 8,5 miljoner kronor och BNP Paribas Nordic Open (Stockholm Open) på 750 000 Euro (cirka 8,5 miljoner kronor).

 Sveriges idrottsevenemang bidrar till samhället på flera sätt, både ekonomiskt och vad gäller förbättrad folkhälsa. Den turismekonomiska omsättningen kring ett enskilt evenemang är enklare att mäta än hur det bidrar till folkhälsan på kort och lång sikt. I samband med Gothenburg Horse Show 2023 gjorde Enkätfabriken en kartläggning som visar att den turismekonomiska effekten landade på 87,5 miljoner kronor. Upplevelseinstitutet genomförde mätningar av Göteborgsvarvet och SM-veckorna som visar att Göteborgsvarvet bidrog med 215,7 miljoner kronor, vinterveckan i Skövde 39,5 miljoner kronor och sommarveckan i Umeå 89,5 miljoner kronor. Destination Kalmar och Kalmar kommun, som har förlängt avtalet med Ironman med tre år med option på ytterligare två år, uppskattar att evenemanget ger tillbaka runt 80 miljoner kronor till kommunen.

 Intresset för ett evenemang mäts numera inte bara i antal deltagare och storlek på publik, utan även antal TV-tittare, och interaktioner och följare på sociala medier. Volvo Car Scandinavian Mixed sändes i 162 länder och nådde cirka 550 miljoner hushåll. Rally Sweden, som nådde cirka 100 miljoner TV-tittare, hade på sina sociala medier-plattformar 49,8 miljoner impressions och 3,1 miljoner engagements. Gothenburg Horse Show redovisade 2,1 miljoner exponeringar på Instagram, och Partille World Cup 7,5 miljoner impressions på Instagram och 122 500 engagements på Tik Tok. Göteborgsvarvets mest uppmärksammade inlägg på Tik Tok 2023 hade 1,5 miljoner visningar och 119 513 interaktioner.

 

 Klicka här för årets enkät som ni även finner under fliken Evenemangsenkäten i menyn.



Text:
Pierre Eklund
Foto: Bildbyrån

 

Datum: 2024-06-12

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå