Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Låt gulddrömmar leva i hela landet

"Idrott bidrar inte enbart till förbättrad folkhälsa och ökad gemenskap, utan för oss i Mora kommun, även till ökad inflyttning." Det säger Anna Hed i februari månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora och ordförande i SKR:s beredning "Tillväxt och regional utveckling."

 

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

VM: Miljonrullning och maktkamp i ligorna

 FC Barcelona hade fram till 2015 inget proffslag. Storklubbarnas intåg i damfotbollen är en pågående supertrend. England rider på en framgångsvåg efter EM-guldet och i USA vinner ligan mark genom att locka familjerna.

 Kampen om bollen mellan Barca och Houston Dash i en cupmatch 2021, får symbolisera den hårdnande kampen om spelare och pengar mellan den allt starkare amerikanska ligan och de storsatsande europeiska klubbarna.

 Få kunde 2015 föreställa sig att FC Barcelona sex år senare skulle slå ut Real Madrid och Wolfsburg i Uefa Women’s Champions League inför två fullsatta Camp Nou. Matcherna lockade över 91 000 åskådare och adderade nya publikrekord till fotbollshistorien. Analysföretaget Deloitte ger årligen ut ”Football Money Report” som rankar Europas största fotbollsklubbar ur ett ekonomiskt perspektiv. Den 26:e upplagan av rapporten visar att alla de 20 största klubbarna har ett damlag, varav 17 lag spelar i den högsta ligan i respektive land. För första gången någonsin rankas damlagen. Störst intäkter har Barcelona som säsongen 2021/22 drog in drygt 90 miljoner kronor genererat från bland annat framgångar i Champions League och växande marknadsoch reklamintäkter. Fotbollsanalytikern Tim Bridge, vid Deloitte Sport Business Group, ser att damfotbollen kommer att tillföra en ekonomisk tillväxt till klubbarna.
– Intäkterna som genereras av storklubbarna i detta tidiga stadium visar på ett signifikant värde som damsidan kommer att inbringa till klubbarna kommande säsonger. Den ekonomiska rankingen visar en tydlig engelsk dominans. På andra plats ligger Manchester United med cirka 70 miljoner kronor följt av Manchester City (60 Mkr), Paris Saint-Germain (40 Mkr), Arsenal (20 Mkr) och Tottenham (20 Mkr).

 
EM en boost för engelska ligan
 Förhoppningarna om ett växande fotbollsintresse var stora i England inför EM på hemmaplan 2022. Det överträffades när landslaget ”The Lioness” slog Tyskland i finalen och fick lyfta pokalen inför ett utsålt Wembley. Efter EM-succén riktades strålkastarljuset mot engelska högstaligan Women’s Super League(WSL). När säsongen 2022/23 var färdigspelad med Chelsea FC som mästare hade milstolpen 500 000 åskådare passerats.
– Det har ofta sagts att succén för det engelska landslaget i EM skulle hjälpa till att öka intresset för den inhemska fotbollen. Det är sannerligen sant, kommenterade FA-chefen för damfotboll, Kelly Simmons, den positiva publikutvecklingen ..

Följt utvecklingen
 En person som följt damfotbollens utveckling de senaste 20 åren är meriterade proffstränaren Martin Sjögren som ingår i ett team inom Uefa som genom Uefa Women’s Champions League studerar utvecklingen av sporten.
– England har den dominerande ligan som lockar till sig mest kapital och spelare I Europa. Det finns också ett tv-avtal som är enormt i jämförelse med de andra ligornas. Det blir svårare för klubbar i andra ligor att locka spelare. Det gäller till exempel Lyon som varit en stor maktfaktor inom damfotbollen de senaste tio åren.      Nu vill spelarna till England där intresset och pengarna finns. Allt större pengar flödar in till WSL som i mars 2021 kunde presentera ett rekordavtal med Sky Sport och BBC. Tv-avtalet är det största i damidrottens historia och uppges enligt brittiska medier vara värt åtta miljoner pund per år. Nyligen tecknades ett lukrativt titelsponsoravtal med banken Barclays och enligt sajten globaldata.com uppgick ligans totala intäkter från sponsorer till 170 miljoner pund. Det stärker WSL-klubbarnas konkurrenskraft sportsligt och ekonomiskt. I Uefas poängrankning över länders klubbframgångar i Uefa Women’s Champions League under den senaste femårsperioden toppar Frankrike före Tyskland, Spanien, England och Italien. Den snabba utvecklingen lär kasta om maktordningen. Det växande sportsliga och ekonomiska gapet är en utmaning för fotbollen i allmänhet och för ligorna som förlorar mark i synnerhet.

 


Tyskland tappar
Tyska ligan ”Bundesliga Frauen” har tappat i position och marknadsvärde. Strukturen med välkända klubbnamn i ligan finns och regerande mästare är storklubben Bayern München. För att komma tillbaka in i matchen har studien ”New Perspectives
The Commercial future of Womens Bundesliga” tagits fram. I den konstaterar Christian Keller, klubbdirektör i FC Köln, att alla klubbar måste satsa mer på damfotbollen.
– I framtiden blir det inte möjligt att runda tjejer och damfotboll. Om klubbar vill vara holistiska och visa på en mångfald kan de helt enkelt inte utelämna ett segment som utgör 50 procent av vårt samhälle.

 Den tyska ligan målar upp ett offensivt framtidsscenario där de totala intäkterna säsongen 2031/32 ska uppgå till över en 1,5 miljarder kronor från dagens nivå på drygt 210 miljoner. Försäljning av medierättigheter har under nuvarande avtalsperiod inbringat cirka fyra miljoner. Under den kommande avtalsperioden från säsongen 2023/24 ska medieintäkterna genera 60 miljoner per år.
– Professionaliseringen av Bundesliga är i fokus när det kommer till utveckling av tysk damfotboll. Studien visar att investering i damfotboll är inte bara ett socioekonomiskt ställningstagande utan det finns en stor ekonomisk potential, säger Doris Fitschen, ansvarig för damfotbollsutveckling vid tyska fotbollförbundet DFB.

Statligt stöd i Spanien
 Spanska högsta ligan
lider av en obalans även i toppskiktet. Barcelona har blivit mästare 8 av de senaste 12 säsongerna. Förra året stod klubben för historiens största spelaraffär i damfotbollen när engelska stjärnspelaren Keira Welsch värvades från Manchester City i ett treårigt mångmiljonavtal. Ärkerivalen Real Madrid får i nuläget konkurrera om andraplatsen och ligger på tionde plats i den ekonomiska rankingen med en omsättning på cirka 16 miljoner kronor. En milstolpe inträffade i juni 2021 när ligan professionaliseras med hjälp av statligt stöd. I Juli 2022 omstrukturerades ligan under namnet Liga F.
– Det viktiga för ligan har varit att skapa en professionell struktur, säkra sponsorer och ett avtal med tv-bolag för att sända alla matcher live, säger María Rodrigo Sagastizábal, kommunikationsdirektör för Liga F.
– Målen framåt är att förbättra arenorna, öka antalet följare och stötta föreningarna i att professionalisera sina organisationer. Vi behöver också utveckla en ekonomiskt hållbar modell för ligan och klubbarna samt ingå allianser med andra ligor.


 Italien är i likhet med Spanien en stormakt inom fotbollen med VM-guld och med landets anrika Serie A. Men det är först inför säsongen 2022/23 som motsvarigheten ”Serie A Femminile TIM” blev fullt ut professionaliserad. I likhet med spanska ligan föranleddes det av ett politiskt beslut. Det italienska parlamentet stiftade en ny lag som trädde i kraft 2020 och med den följde ett ekonomiskt ligastöd på 11 miljoner euro. Ligans utveckling har omfattat en minskning från 12 till 10 lag och ett borttaget lönetak för att kunna attrahera spelare. I år skedde ett sportsligt trendbrott där Juventus fick se sin svit på fem raka ligatitlar bruten av Roma.


Bästa damligan i världen
 På andra sidan Atlanten i USA finns en annan maktfaktor inom damfotbollen. The National Women’s Soccer League (NWSL) skiljer sig markant från de europeiska ligorna. Ligan är stängd och utgörs av 12 lag med privat ägande. Inför säsongen 2024 planeras ligan utökas med två lag: Bay FC och Utah Royals FC. Klubbarnas hemmaarenor är större, där flera har publikkapacitatet på över 20 000 åskådare. Det senaste publikrekordet sattes i september i fjol när de nyetablerade lagen San Diego Wave FC och Angel City FC möttes i premiärmatchen på Snapdragon Stadium inför 32 000 åskådare.
– Det händer mycket spännande nu inom damfotbollen i USA. De är mästare på marknadsföring och på att skapa resurser till ligan. Mest intressant i utvecklingen är att lagen lyckas locka så många åskådare, säger Martin Sjögren som ser att Europa har mycket kvar att göra för att locka mer publik:
– Det finns ett massivt intresse vid speciella matcher. Manchester United kan sälja ut Old Trafford vid ett derby mot City, men nästa vecka är det 1 500 på läktarna mot West Ham. I USA kommer publiken varje vecka. Det är inte samma rivalitet mellan klubbarna utan matcherna paketeras mer som familjeevenemang. I likhet med andra amerikanska proffsligor har NWSL ett lönetak för klubbarna och draftningar av spelare inför säsongsstart. Det skapar en jämnhet som många andra ligor saknar.
– Amerikanska ligan är den enda av de stora ligorna där lag nummer 14 kan slå lag nummer 1. Ligan är också bra, vilket man kan se i försäsongsturneringar där det är helt jämnt när Barcelona och Bayern München möter Portland och de bästa amerikanska lagen. Jag skulle ändå säga att den amerikanska ligan är den bästa i världen, avslutar Martin Sjögren.

 

 


 

Text: Johan Thorén
Mail: johan@sportaffarer.se
Foto: TT

 

 



FAKTA LIGORNA

BUNDESLIGA FRAUEN
Land: Tyskland
Titelsponsor: Google Pixel
Grundat: 1990
Antal lag: 12
Nuvarande mästarklubb: Bayern München (4:e titeln)
Mesta mästarklubb: FFC Frankfurt/Eintracht Frankfurt samt VfL Wolfsburg (7 titlar vardera)
Tv-partner: DAZN, Magenta Sport



DIVISION 1 FÉMININE

Land: Frankrike
Titelsponsor: Arkema
Grundat: 1974
Antal lag: 12
Nuvarande mästarklubb: Lyon
Mesta mästarklubb: Lyon (16 titlar)
Tv-partner: Canal+ (Frankrike)



NATIONAL WOMEN’S SOCCER LEAGUE
Land:
USA
Grundat: 2012
Antal lag: 12
Nuvarande mästarklubb: Portland Thorns FC
Mesta mästarklubb: Portland Thorns FC (3 titlar)
Tv-partner: CBS Sport



SERIE A FEMMINILE
Land: Italien
Titelsponsor: TIM
Grundat: 1968 (professionell från säsongen 2022/23)
Antal lag: 10
Nuvarande mästarklubb: Roma
Mesta mästarklubb: Torres (7 titlar)





WOMEN’S SUPER LEAGUE
Land: England
Titelsponsor: Barclays
Grundat: 2011
Antal lag: 10
Nuvarande mästarklubb: Chelsea FC
Mesta mästarklubb: Chelsea (6 titlar)
Tv-partner: Sky Sports och BBC Sports






DAMALLSVENSKAN
Land:
Sverige
Grundat:1988
Titelsponsor: OBOS
Antal klubbar: 14
Nuvarande mästare: FC Rosengård
Flest titlar: FC Rosengård (12 st)
Tv-Partner: Viaplay





EKONOMI I EUROPA - DELOITTE FOOTBALL MONEY LEAGUE 2023

INTÄKTER GENERERADE AV EUROPEISKA DAMKLUBBAR SÄSONGEN 2021/22


KLUBB/INTÄKTER I EURO(En Euro=11,69 Sek den 12/7)
FC Barcelona: 7.7m
Manchester United: 6m
Manchester City: 5.1m
Paris Saint-Germain: 3.6m
Arsenal: 2.2m
Tottenham: 2.1m
Chelsea: 1.8m
Bayern Munich: 1.7m
Everton: 1.5m
Real Madrid: 1.4m
Liverpool: 1.2m
West Ham: 1.1m
Leicester City: 0.4m
Atlético de Madrid: 0.1m

Källa: Deloitte Football Money League



USA
 - För en intressant artikel om ekonomin i den amerikanska proffsligan NWSL på den amerikanska finans- och ekonominyhetskanalen CNBC(ägs av NBC): Klicka här!
I takt med det stigande intresset i USA
ökar värdet konstant på de inhemska proffsklubbarna. Den högst värderade klubben värderas till över 100 miljoner dollar.





HUR STÅR SIG DÅ DEN SVENSKA LIGAN I DEN INTERNATIONELLA KONKURRENSEN?

 

 OBOS Damallsvenskan möter tuff konkurrens när den globala proffsfotbollen är i snabb förändring. Framtiden kräver mer av intäkter, marknadsföring och talangutveckling. När Uefa rankar klubbars framgångar i Uefa Women’s Champions League under senaste femårsperioden kommer Sverige på sjätte plats. Toppar gör Frankrike före Tyskland och Spanien. Svenska mästarlag som FC Rosengård och BK Häcken ställs mot globala sportvarumärken som Barcelona och Bayern Munchen.

- Den globala utvecklingen går snabbt och det blir klyftor mellan ligor med ekonomiska medel som lilla Sverige inte kan konkurrera med idag, säger Tomas Hoszek, ordförande för Elitfotboll Dam. Fotbollslandet England ligger på fjärdeplats. Det lär vara en tidsfråga innan engelska storklubbarna klättrar i tabellen.

 Huvudtränaren för Linköping FC som tagit klubben till Champions League där Arsenal FC väntar till hösten, ser den utvecklingen:
- Klubbarna i England kommer vara ledande kommande åren med stöttning från herrsidan och förbundet samt stora intäkter från tv-rättigheter, säger Andreé Jeglertz (bilden) som i sommar lämnar klubben för att bli förbundskapten i Danmark.

 I en ekonomisk analys av OBOS Damallsvenskan från 2021 uppgick de samlade intäkterna till 137 miljoner kronor och det såldes spelare för totalt sex miljoner. EFD ser att den svenska högsta ligan kan hävda sig i konkurrensen genom spelarförsäljningar och en hållbar klubbekonomi.
- Vi behöver förstärka talangutvecklingen i landet och klubbarna måste få bättre ekonomi som bygger på intäkter från kommersiella partners och publik. Vi behöver också få på plats ett system för ersättningar vid spelarförsäljningar.

 En fråga som väcks är om det finns plats för renodlade damklubbar i framtidens proffsfotboll.
- Ja, det gör det om klubbarna är lika bra på att organisera sin verksamhet samt marknadsföra sin produkt som många herrklubbar är, säger Andreé Jeglertz som ser att ligan behöver minskas till antal lag.

 Tomas Hoszek ser att jämställdhetsaspekten kan tala för damklubbarna:
- De kommer att behöva professionalisera sina verksamheter, men troligtvis kommer klubbar med både herr och dam inte alltid att tänka jämställdhet. När det går sämre för herrlaget kanske snaran dras för damerna.

 OBOS Damallsvenskan omfattar idag 14 klubbar, där flera internationella ligor har färre antal i sina högsta divisioner.
- Det måste komma in mer pengar centralt till ligan genom TV-rättigheter och från större sponsorer. Det måste hjälpa föreningarna att utveckla sin verksamhet. Idag har ligan för många lag, vilket gör att den inte är fullt professionell, då många lag inte kan erbjuda en bra miljö för spelarna, avslutar Jeglertz.



FIFAS SENASTE VÄRLDSRANKING AV DAM-LANDSLAGEN TOP 6


1) USA
2) TYSKLAND
3) SVERIGE
4) ENGLAND
5) FRANKRIKE

6) SPANIEN


 

Datum: 2023-07-12

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå