Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i klubbekonomi

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Unos krönikor

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Låt gulddrömmar leva i hela landet

"Idrott bidrar inte enbart till förbättrad folkhälsa och ökad gemenskap, utan för oss i Mora kommun, även till ökad inflyttning." Det säger Anna Hed i februari månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora och ordförande i SKR:s beredning "Tillväxt och regional utveckling."

 

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

Distansarbete hot mot företagsloppen

 Blodomloppet och Vårruset lockar nu tusentals löpare över hela landet till lopp med hägrande picknickkorgar vid målet. Samtidigt utgör distansarbete ett nytt hinder för eldsjälar att värva kollegor vid fikaborden.

 
Sedan 1980-talet har motionslopp växt till antal och storlek. Enligt branschorganisationen Svenska Motionslopp deltog över 1,2 miljoner personer i större lopp under 2019.
- När pandemin slog till var det ett hårt slag och medförde i princip näringsförbud för att arrangera motionslopp. Nu har återhämtningen börjat, men branschen är inte tillbaka på samma nivåer som tidigare, säger Staffan Movin på Svenska Motionslopp.

  Både Vårruset och Blodomloppet tillhör kategorin folkliga motionsevenemang där företag är en viktig målgrupp.

- Vi ser med viss oro för motionerandet när företag efter pandemin fortsätter erbjuda sina medarbetare att arbeta på distans. Grupperna som motionerar på arbetsplatser och deltar tillsammans i loppen blir tunnare och färre. Ofta finns det en engagerad person som får med sig andra vid kaffeautomaten eller på fikarasten. Den typen av möten och sociala interaktioner har minskat.

Vårruset är riktat till kvinnor och kom ur idén att sprida konceptet Tjejmilen över Sverige. Sedan starten 1989 har det växt från 6 städer till tjugo.
-  Vårruset var från början en möjliggörare för kvinnligt motionerande. Idag har nästan alla motionslopp en fördelning fifty-fifty mellan män och kvinnor. Renodlade lopp för kvinnor har fortsatt en roll i att vara en första avslappnad inkörsport till att börja motionera, säger David Fridell, vd på Marathongruppen.

  Blodomloppet startade 1993
utifrån en folkhälsoidé om att framtidens blodgivare borde finnas bland motionslöpare. Numera genomförs 20 lopp i samarbete mellan lokala föreningar och blodcentraler.
- Vi har i princip haft en positiv utveckling hela tiden. När ICA kom in som samarbetspartner i slutet av 1990-talet tog det fart ordentligt och vi blev ett av de större loppen i Sverige bakom Vårruset. Nu är Blodomloppet störst, säger Tomas Hoszek, ordförande i Föreningen Blodomloppet .

Rekordåret var 2017 med 112 000 deltagare följt av ett tapp på 7 000 anmälda två år senare. Det följde en vikande trend för motionsloppen som startade redan 2016, men där Blodomloppet tappade mindre i en branschjämförelse.
- Det kom en dipp i intresset, men ett skäl till att vi höll emot är att Blodomloppet inte bara syftar till att springa ett lopp utan att uppmärksamma blodgivning. Det är en fråga som berör många och i samband med loppen registreras många nya blodgivare. Ett annat skäl som triggar till deltagande är att överskottet går tillbaka till idrotten, säger Tomas Hoszek som bedömer att runt 10 miljoner från loppen går in i föreningarnas ungdomsverksamheter.

 Under pandemin utvecklade Vårruset och Blodomloppet anpassade koncept som kunde genomföras på hemmaplan och behöll kontakten med löparna. Nu när motionsloppen är tillbaka till det normala är målet för arrangörerna tillväxt.

David Fridell vill tydligare kommunicera motionsloppens värden utifrån folkhälsa, turism och inte minst föreningslivet. Det utifrån en unik modell i Sverige och Norden att merparten av loppen är föreningsägda och överskotten går tillbaka till idrotten.
- Vårruset har i år 60 000 anmälda och omsätter cirka 20 miljoner kronor i anmälningsavgifter, vilket i slutändan gör att mycket pengar går tillbaka till idrotten och föreningarna. Det värdet är något vi kan bli bättre på att kommunicera till våra partners och deltagare nu när vi vill komma tillbaka till tidigare nivåer.



Text: Johan Thorén
Mail: johan@sportaffarer.se
Foto: Vårruset



FAKTA

BLODOMLOPPET
Premiärupplagan: 1993, arrangerat av Örgryte IS och IFK Lidingö Friidrott
Arrangör: Föreningen Blodomloppet ihop med lokala arrangörer
Antal städer: 19 (20 lopp)
Period: 10 maj – 6 sept
Lopp: Blodomloppet, Specialomloppet, Lilla Blodomloppet och Blodomloppet på distans
Omsättning: 35 Mkr (15 centralt och 20 Mkr i lokala loppen)


VÅRRUSET
Premiärupplagan:
1989
Arrangör: Marathongruppen (ägs av Hässelby SK och Spårvägens FK) samt 23 medarrangerande lokala föreningar.
Antal städer: 20
Period: 2 maj – 13 juni
Lopp: Fun Run, 2,5 km och 5 km samt 10 km i Göteborg
Omsättning: 20 Mkr plus sponsringsintäkter



SVENSKA MOTIONSLOPP

Antalet deltagare
2019: 1,2-1,5 miljoner
2021: Mindre än 300 000
2023: Prognos Cirka 1,1 miljoner *

Turismekonomiskt värde
2019: 2 miljarder kr
2021: Mindre än 200 Mkr
2023: Prognos 1,5 miljarder kr *

Medel genererat till svensk idrott
2019: 150 Mkr
2021: Mindre än 20  Mkr
2023: Prognos cirka 75 Mkr *




Källa: Svenska Motionslopp
* Bygger på uppskattningar från arrangörerna

 

Datum: 2023-05-16

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå