Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Framgångsresa på två hjul

 "Framgång inom en idrott mäts ofta i medaljer eller andra sportsliga framgångar. Det må vara vad allmänheten uppskattar och värderar, men för ett förbund är det andra faktorer som avgör hur väl man lyckas. Eftersom det är fakta som sällan når utanför den inre kretsen, finns det därför anledning att i detta inlägg berätta om den framgångsresa som Svemo (Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet) befinner sig på". Så inleder Håkan Leeman september månads debattinlägg. Håkan är förbundets ordförande.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER

Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Idrottsforum.org

- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 


Sponsrings & Eventföreningen

- Branschorganisationen för sponsrings- och evenemangsindustrin.

Sveriges Olympiska Kommitté

- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

Krönikor

Snålblåst över den svenska skivbranschen

Jag har på ett eller annat sätt jobbat inom den svenska skivbranschen i 40 år. Det som nu händer och har hänt under de senaste 2-3 åren gör mig både förbannad och besviken. För ett par veckor sedan basunerades det i kvällspressen ut att den Digitala försäljningen har gott om den Fysiska. Det är en för slarvig analys.

Närmre 80% av det som dessa källor räknar till digital försäljning består av streamade tjänster typ Spotify där man i regel enbart går in och lyssnar på separata låtar och betalar 99 kr. i månaden för den reklamfria tjänsten. Bara 20% är köpt digital nedladdning. Då behöver man inte vara en kärnfysiker för att förstå att ersättningen från Spotify till skivbolagen inte är i närheten av de intäkter skivbolagen går miste om nu när den fysiska cd försäljningen minskar. CD skivan har normalt ett överlägset ljud och innehåller en innersleve med information och låttexter och bjuder dessutom på trivselfaktorn att kunna ställas in i CD hyllan. Trots det har CDförsäljningen i Sverige gått ned med 33% jämfört med samma period förra året. I övriga Europa är den vikande trenden inte lika påtaglig. Än så länge.
 Vad beror det på att Sverige är så drabbat? Våra medier har så länge jag kan minnas alltid gnällt över priserna på LP skivan och sedan CD. Sedan kom internetexplosionen och skivbolagen var inte i närheten att förutspå dess genomslagskraft och inte hjälpte det till att flera av våra Folkvalda ställde sig på den illegala sidan vilket var och är bedrövligt. Motåtgärder förväntades men det var bara att glömma eftersom Branschen fortfarande mådde ganska bra med stora företag på nätet och även grossister som tillhandahöll bolagens produkter.Till slut måste några i bolagens näringskedja börja tappa försäljning och inte oväntat var det de riktiga skivbutikerna som inte är i närheten av att få rabatter som de stora kedjorna alltid varit bortskämda med. Där har vi mycket av anledningen till att den fysiska försäljningen rasar och skivbutiker läggs ner på löpande band. Därför är det skrattretande när skivbolagen alltid har pratat om hur viktiga butikerna med kunskap och entusiasm är och har varit för dom.Man kan se lite av denna s.k. utveckling under senare år där skivbutikernas betydelse har marginaliserats i form av Idol där ett fåtal har fått en riktig karriär, vi hämtar andan under jul och nyår för sedan brakar det loss med uttagningar till Schlagerfestivalen.
 Sverige håller andan. Europa- final i maj och man tänker att nu kommer bolagen att lösgöra resurser för all den nya och spännande musik som vi alla vet finns där ute.Nej och åter nej. Allsång på Skansen går snart igång med halvt hysteriska kvällstidningar som Hejaklacksledare med krigsrubriker som följd. Allsången tar slut och bolagen trumpetar ut höstens kommande plattor. Nu skall musikindustrin återhämta sig. Hurra!!!. Vi som verkligen älskar musik tog visst ut glädjen i förskott. SvT avslöjar redan nu vilka städer-orter som får arrangera 2012 års uttagningar till schlagern och som grädde på moset börjar Idol till veckan och så där håller det på. Svenska skivbolag hade under många år ett fantastiskt gott rykte ute i världen att breaka artister-grupper långt före alla andra länder. Det berodde oftast på att vi hade fantastiska skivbutiker med kunskap och service men de håller på att försvinna och då kommer skivbolagens kris att aktualiseras mer än någonsin.

 

Datum: 2011-09-11

Wolfgangs Vault - En guldgruva


Inför höstrusket vill jag varmt rekommendera en guldgruva för alla musikälskare: http://www.wolfgangsvault.com/

Promotorn och konsertarrangören Bill Graham spelade in merparten av de konserter han arrangerade och det mesta har inte getts ut på skiva.
Leta upp er favoritartist. Välj konsert. Slå er sedan i favoritfåtöljen, luta er tillbaka och njut.

 



 







Bilden:

 Bill Graham och Robert Plant när det begav sig.

 

Datum: 2011-08-13

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå