Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Paralympics och OS i Sverige en boost för idrott och samhälle

"Ett Paralympics och vinter-OS i Sverige kan bli en vinst för hela samhället. I så fall är det en vinst som inte enbart kan räknas i pengar".
 Det skriver David Lega i april månads debattinlägg. David är kommunalråd för KD i Göteborg och sitter i Idrotts- och föreningsnämnden där. Han har själv deltagit under två Paralympics.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER

Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Idrottsforum.org

- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Sponsringsläget i förbunden     •     Sponsringsläget i förbunden     •

Sponsringsläget i förbunden 2018

 

 

2018 ökar sponsringen kraftigt i flera förbund, och störst ökning gör Skidförbundet med hela 24 miljoner kronor. Samtidigt fortsätter klyftan mellan de tio förbund som drar in mest i sponsring och övriga 61 specialistförbund att växa.

Sport & Affärer har genomfört sin årliga kartläggning av specialidrottsförbundens sponsorarbete sedan 2007, och för varje år har den totala summan för de tio största förbunden ökat. Skidförbundet gör en kraftig ökning, som enligt förbundet beror på att värdet för tv- och marknadsrättigheter har ökat, men även utan deras rekordsiffror sker en stor ökning. I år landar den totala summan för de tio främsta förbunden på 469,9 miljoner kronor, vilket är en ökning på 43,5 miljoner kronor. Noterbart är att Fotbollsförbundet, som har störst sponsorintäkter, för första gången inte ökar.

 

26 förbund ökar sin sponsring, vilket är bättre än både 2017 (18 förbund) och 2016 (22). I många av de små förbunden handlar det framförallt om ökad sponsring från Svenska Spel. Handbollförbundet och Golfförbundet befäster sina platser på topp5 över de förbund som drar in mest sponsorpengar. Handbollförbundet som nästa år lär uppleva effekterna av årets VM-succé ökar med 4,7 miljoner medan Golfförbundet ökar med 3 miljoner kronor. Skidskytteförbundet står för den tredje största ökningen på 4,1 miljoner kronor, en ökning med hela 31 procent mot 2017.

 

Procentuellt gör Tyngdlyftningsförbundet (300%), Tennisförbundet (212,5%) och Gymnastikförbundet (128,6 %) störst ökningar. Endast nio förbund minskar sin sponsring, vilket är färre än 2017 (13 förbund), men fler än 2016 (8). Det återstår att se om OS-resultaten 2018 kan påverka enskilda förbunds sponsring 2019.

 

Så här har undersökningen gått till

Sport & Affärer har för tolfte året i rad kartlagt sponsorläget i de 71 svenska specialidrottsförbunden utifrån följande kriterier:

• Beloppet eller värdet skall uppgå till minst 50 000 SEK per år.

• Rabatter eller så kallade ”kick-backs” skall även det ge förbundet minst 50 000 SEK per år.

• Sponsorer av enskilda evenemang eller tävlingar (SM-sponsorer eller liknande) räknas inte med, utan intäkterna/värdet skall finansiera förbundets övergripande verksamhet.

 

Vi redovisar som vanligt den beräknade totalintäkten för 2018 från sponsring och kommersiella samarbeten för förbunden, som den uppskattats av förbunden själva. De sponsorintäkterna som har redovisats finansierar förbundets övergripande verksamhet. Vi har valt att redovisa alla sponsorer utan inbördes ordning i storlek eller värde.

 

Avgränsningar

I alla undersökningar måste avgränsningar göras för att få jämförbara resultat. Det gör att resultaten inte alltid upplevs stämma med verkligheten. Vissa förbund söker affärsmässiga samarbeten som inte klassas som traditionell sponsring, medan andra förbund eftersträvar icke-traditionella samarbeten med näringslivet som ger ekonomiska möjligheter att sänka delar av kostnaderna för förbundet eller genomföra aktiviteter som ej skulle ha genomförts utan samarbetspartners. Enskilda event och tävlingar har stor betydelse för många förbund och dess ekonomi, men inkluderas inte som tidigare nämnts i denna sammanställning.

 

Fotnot 1: Bowlingförbundet har brutet verksamhetsår. Förhandlingar pågår med företag.

Fotnot 2: Brottningsförbundet vill inte uppge exakt siffra då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.

Fotnot 3: Har ambition att hitta externa partners och finansiärer, men det är oklart om de hinner det redan 2018.

Fotnot 4: Förhandlingar pågår med företag

Fotnot 5: Ökningen beror på att Gymnastikförbundet har fått två nya sponsorer.

Fotnot 6: Ytterligare sponsorer finns som har uppfyllt kriterierna men de vill inte synas.

Fotnot 7: Under 2018 sjösätter Korpen ett nytt system där alla korpföreningars medlemmar, cirka 125 000 personer, ska samlas. Möjlighet att kommunicera med alla medlemmar tros kunna attrahera nya partners.
Fotnot 8: Svemo har inga sponsorer för förbundets verksamhet. Däremot finns sponsorer som riktar sig till deras grenar som motocross, enduro och speedway och då kopplat till viss typ av verksamhet som SM, EM, VM, ungdomsverksamhet, enstaka event och utvecklingsprojekt. Svemo centralt har valt att inte aktivt skaffa sponsorer då de sponsorpengar som finns tillgängliga behövs primärt hos förare, klubbar och tävlingsarrangörer.
Fotnot 9: Förbundet har tre verksamhetsdelar - Svenska Handikappidrottsförbundet, Sveriges Paralympiska Kommitté och Special Olympics Sweden – de kommersiella rättigheterna är uppdelade i dessa. Beloppet som anges är den totala summan.

Fotnot 10: Omsättningen har ökat på grund av att värdet av tv- och marknadsrättigheter har ökat. Summan omfattar Alpint, Längdskidåkning, Freestyle, Skicross, Snowboard,

Speedskiing, Telemark, Backhoppning med Nordisk kombination, Rullskidåkning och Freeskiing.

Fotnot 11: Förbundet har stora förhoppningar på ökning 2019.

Fotnot 12: Ökningen är enligt Tennisförbundet en blandning av hårt arbete och att företagen börjar bli mer intresserade av att synas med tennis.

Fotnot 13: Förhandlingar pågår med företag.

Fotnot 14: Volleybollförbundet vill inte uppge exakt siffra då det skulle röja uppgifter som är exklusiva för alla parter.


| A-Ö | Kommentar | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 |

Kommentar

 

 

Ni är ett litet förbund som ökar med hela 4,1 miljoner kronor och ligger på sjunde plats över mest sponsorintäkter.  Varför är ni så duktiga på sponsring Håkan Blidberg, marknad & kommunikationsansvarig, Svenska Skidskytteförbundet?
– Den här positiva utvecklingen påbörjades efter VM 2008 i Östersund då förbundet bestämde sig för att arbeta fokuserat med förbundssponsring. Framgångsfaktorerna har varit att vi jobbat långsiktigt och varit duktiga på att rekrytera och aktivera sponsorskap. Vi ser till att sponsorerna får valuta för pengarna och erbjuder dem kundevent i världsklass både i Östersund och utomlands. Dessutom arrangerar vi VM i Skidskytte i Östersund 2019 vilket erbjuder helt nya möjligheter för sponsorskap. Våra landslagsåkare är positiva och lättillgängliga så det finns alltid goda möjligheter att skapa bra content för sponsorerna. Som landslag är vi annars på väg igenom en ganska besvärlig generationsväxling, men vi har som målsättning att sportsliga resultat inte ska vara avgörande för vårt sponsringsarbete.

 

Golfförbundet ökar med hela 3 miljoner kronor i år och ligger på fjärde plats över mest sponsorintäkter. Hur kommer det sig Anders Dalered, marknadschef vid Golfförbundet?

– Det är många faktorer som spelar in, bland annat att vi är trovärdiga och jobbar med frågor som sträcker sig utanför idrotten. Vi jobbar mycket med jämställdhet, golf som friskvård - där vi sedan i år äntligen är godkända för friskvårdsbidrag - och erbjuder en idrott för alla under hela livet vilket företag uppskattar. Att det skrivs mer om golf och att vi har stora idrottsliga framgångar har också spelat in. Sen har vi en stor attraktiv målgrupp med drygt 491 000 aktiva medlemskap i våra golfklubbar.

 

Simförbundet minskar sin sponsring Jan Dahlberg, marknadschef Svenska Simförbundet, samtidigt som ni har en superstjärna som Sarah Sjöström i landslaget. Hur kommer det sig?
 – Nedgången som syns beror på att ett huvudsponsorskap, EON, inte har ersatts. Bortser man från det så har sponsorintäkterna ökat. En trend inom sponsring, som gäller för såväl idrottsrättigheter som för andra typer av rättigheter är det som kallas endorsement , dvs att sponsorer fokuserar på en individ (Zlatan, Sarah m.fl.) som blir talesperson och ambassadör för varumärket. För oss innebär detta att en svensk simmare för första gången nu kan få riktigt attraktiva individuella sponsoravtal och vi är naturligtvis jätteglada för Sarahs skull.
Med Sarahs, och övriga i landslaget, senaste framgångar under 2016 och 2017 har vi just nu ett ”all time high” avseende medieintresse. Våra internationella tävlingar som VM och EM sänds direkt i SVT. Simning är också en av de mest efterfrågade OS-idrotterna, vilket bland annat visar sig av tittarsiffrorna i Sverige från år 2016 ; Simning lockade över 129 miljoner TV-tittare (ackumulerat).

Det ställs idag nya krav på oss som rättighetsinnehavare. Även om det till viss del fortfarande finns kunder som enbart önskar exponering på eliten (som ett renodlat reklamutrymmes-köp) ser vi idag ett helt annat behov hos partners än för bara 5 år sedan. Att skapa affärsmässiga lösningar och relevant content för nya partners samt att hitta kreativa sätt att aktivera sponsorskapet i det nya medielandskapet har blivit centralt.

Inom Simförbundet arbetar vi sedan en tid tillbaka aktivt med dessa frågor och vi har lanserat ett antal spännande koncept som bidrar till partnerns affärsmål med hjälp av kreativ aktivering.

Vid sidan om landslags- och elitverksamheten tar vi exempelvis nu fram ett antal intressanta koncept inom vårt breddområde; simkunnigheten. Vår vision är att alla, unga som gamla, ska kunna simma. Vi har i detta arbete nytta av att simningen som sådan är enda idrott som står på skolbetyget – du måste kunna simma vid 12 års ålder. För företag som vill profilera sig mot barnfamiljer finns här ett stort antal möjligheter och vi för just nu diskussioner med aktörer i ett flertal branscher.

En framgångsfaktor i detta arbete är tillgång till tid i bassäng (oavsett om det rör simskola, organiserad träning eller spontanmotion). Något som börjar bli en trång sektor i många städer, då många simhallar (ofta byggda på -70 talet) nu har tjänat ut. Vi möter även här många förfrågningar om samarbete i olika former.

 

Svenska Simförbundet är ett av de mest framgångsrika idrottsförbunden med ett stort antal OS-, VM-och EM-medaljer bärgade under en lång räcka av år. Med 170.000 medlemmar i 300 klubbar, drygt 1 miljon sim-motionärer och med över 35 miljoner besök i simhallarna runt om landet är svensk simning en av de största ”folk-hälso-rörelserna”.

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå