Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Det är dags att tänka nytt

"Hur kan vi ändra strukturer och organisationsformer så att fler kvinnor vill agera som ledare? Frågan är inte hur vi ska uppmuntra kvinnor att ansluta sig till uppdragen i föreningslivet utan hur vi kan ändra systemet så att fler kvinnor kan och vill ansluta sig". Det säger Lucy Rist i augusti månads debattinlägg. Lucy är vd för Girls in Sport som på många olika plan arbetar för ökad jämställdhet inom idrotten.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER


Centrum för idrottsevenemang

- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
 

Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.

Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     SM i Sponsring     •     SM i Sponsring     •

| 2017 | 2017 | Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 | Damklubbar 2013 | Damklubbar 2014 | Damklubbar 2015 | Damklubbar 2016 | Damklubbar 2017 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |


SM i sponsring 2016

För sjunde året i rad presenterar Sport & Affärer en kartläggning av de 15 idrottsföreningar och de fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning. Ishockey är den stora vinnaren medan årets stora ”sponsorstad” är Malmö med tre lag på de två listorna.

 

Listan över de 15 idrottsföreningar som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning har alltid dominerats av Sveriges största ishockeyföreningar och sedan förra året har ytterligare två fotbollsföreningar – Helsingborgs IF och Örebro SK – lämnat topp15. AIK Fotboll, som ökade sina sponsorintäkter ifjol, och IFK Göteborg får hård konkurrens nästa år när Leksands IF närmar sig underifrån. 

IFK Norrköping, som vann SM-guld 2015 och landade på 27 miljoner kronor i sponsring, kan på sikt ta sig in på topp15 beroende på spel i Europa och andra följder av det efterlängtade guldet. Av Stockholmslagen närmar sig Hammarby IF Fotboll toppen och siktar på 30 miljoner kronor 2016. 

Med eller utan Champions League är Malmö FF återigen årets främsta förening vad gäller sponsring och företagsförsäljning. Endast hospitality-paketen i Champions League låg på 18,8 miljoner kronor, vilket är mer än flera allsvenska föreningars totala sponsorintäkter. Malmö Redhawks återkomst till SHL innebar en plats på listan och FC Rosengård hamnade i topp bland damerna. Malmös tre bästa klubbar har ett starkt stöd av näringslivet och drog tillsammans in omkring 130 miljoner kronor.

 

När det gäller ishockeyklubbarna ökade Frölunda HC, Luleå Hockey och Örebro Hockey mycket genom avancemang i slutspelet. Modos nedflyttning blev också en hård smäll ekonomiskt då de tappade stora sponsorintäkter och hamnade utanför topp15 för första gången. För de klubbar som har tappat sponsorer under 2016 kommer det ekonomiska bortfallet först märkas under nästa års kartläggning eftersom årets lista gäller senast avslutad säsong, det vill säga säsongen 2015 för fotbollsklubbar och 2015/2016 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat.

 

Text: Pierre Eklund.


VÅRA FRÅGOR

1. Hur mycket drog ni in totalt på sponsring och företagsförsäljning säsongen 2015/16* inkl. fasta sponsorkontrakt, dräktreklam, arenareklam, VIP/företagsbiljetter samt försäljning av företagsloger och arenanamn? Moms ska exkluderas och INTE ingå i siffran. Sponsring som relateras till slutspel, spel i Europa, kval samt kvalserie ska inkluderas.
2. Hur ser er marknads/sponsoravdelning ut?

3. Vilka är era största samarbetspartners?

 

* Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2015. Hockeyligans centrala avtal ingår ej i ishockeyklubbarnas svar.

 

Centrala prestationsbaserade avtal från Svensk Elitfotboll eller UEFA ingår ej.

MALMÖ FF Magnus Svensson, försäljningschef

1) MALMÖ FF Magnus Svensson, försäljningschef

1) 88,3 miljoner kronor (inklusive hospitality-paket i Champions League på 18,8 miljoner kronor)
2) Fyra personer inklusive säljande försäljningschef.

3) Swedbank (Namnpartner), Puma (Dräktleverantör) och Volkswagen (Dräktpartner).

FRÖLUNDA HOCKEY CLUB Peter Kymmer, presschef

2) FRÖLUNDA HOCKEY CLUB Peter Kymmer, presschef

1) Cirka 54,5 miljoner kronor (inklusive SM-guld och CHL-guld)

2) Försäljningsavdelningen på FHC är tre säljare som säljer FHC hela produktutbud

3) Har en bredd i vår partnerstruktur med på många Göteborgsbaserade företag ex SKF, Stena Metall, Volvo Cars, Intersport, Easton, Bjurfors, Bohus, Ehrenborg, Serneke, Input Interiör & Sohlbergs Buss.

HV 71 Peter Ståhl, ekonomichef

3) HV 71 Peter Ståhl, ekonomichef

1) 53,6 miljoner kronor (inklusive kvartsfinal och spel i CHL)
2) Åtta personer inklusive biljett och media.
3) Husqvarna, Fagerhult, Liljedahl Group, Intersport och Bauer

LINKÖPINGS HC Anders Mäki, klubbdirektör

4) LINKÖPINGS HC Anders Mäki, klubbdirektör

1) 49,2 miljoner kronor (inklusive kvartsfinal och spel i CHL)
2) Marknadsgruppen består av fyra säljare och vårt kundcenter som tar emot samtal och hjälper till med administration och leverans.

3) LHC:s diamantpartners är SAAB, Länsförsäkringar Östgöta, Intersport, Mediehuset Corren, Stångåstaden, Handelsbanken, Botrygg AB, CCM Hockey, Martin & Servera, Toyota Material Handling Europe, Tekniska Verken, Danske Bank, Nulink och Kjell Askling Bil (Toyota).

LULEÅ HOCKEY Jocke Darhammar, event/marknad

5) LULEÅ HOCKEY Jocke Darhammar, event/marknad

1) 48 miljoner kronor (inklusive semifinal och spel i CHL)

2) Tre säljare heltid och en spindel i nätet som gör resten. Sen jobbar vår vd med alla större avtal.

3) SSAB, LKAB och Coop Norrbotten.

ÖREBRO HOCKEY Maria Andreasson, säljare

6) ÖREBRO HOCKEY Maria Andreasson, säljare

1) 47,5 miljoner kronor (inklusive kvartsfinal)
2) Fyra personer

3) Elon, Concent, Ambitiös och Easton

BRYNÄS IF Per Johansson, ekonomichef

7) BRYNÄS IF Per Johansson, ekonomichef

1) 46,6 miljoner kronor (inklusive åttondelsfinal)
2) Försäljningschef och tre säljare
3) Gevalia, Gävle Energi, BillerudKorsnäs, Intersport mfl.

FÄRJESTAD BK Stefan Larsson, vd

8) FÄRJESTAD BK Stefan Larsson, vd

1) 46 miljoner kronor (inklusive kvartsfinal och CHL)

2) Marknadsavdelningen består av tre säljare på exponering.
3) Löfbergs Lila

IF ELFSBORG Sten Strinäs, marknadsansvarig

9) IF ELFSBORG Sten Strinäs, marknadsansvarig

1) 44 miljoner kronor (inklusive en miljon i Europa League)

2) Lina Wettergren, Martin Andersson, Johan Sjöberg och Sten Strinäs

3) Swedbank Sjuhärad, Folksam, Pulsen, Input, Netonnet, ellos

VÄXJÖ LAKERS Nina Bremer, ekonomichef

10) VÄXJÖ LAKERS Nina Bremer, ekonomichef

1) 40,8 miljoner kronor (inklusive semifinal och CHL)
2) En marknadschef, en säljare och en marknadsassistent.

3) CCM, Vida, Intersport, Wilo, Input

SKELLEFTEÅ AIK

11) SKELLEFTEÅ AIK

1) 40,2 miljoner kronor (inklusive final och CHL)
2) Tre personer som jobbar med företagsförsäljning.

3) Boliden, Skellefteå Kraft, Alltele m.fl.

MALMÖ REDHAWKS Marcus Larsson, marknadsansvarig

12) MALMÖ REDHAWKS Marcus Larsson, marknadsansvarig

1) 32,5 miljoner kronor

2) Två på marknad som levererar produkten samt fyra säljare

3) McDonalds, Areco, Ställningsbyggarna, Malmö Arena, Sysav, Climat 80, APQ El, Bravida och Inter Sport

AIK FOTBOLL Mikael Ahlerup, vd

13) AIK FOTBOLL Mikael Ahlerup, vd

1) 32,1 miljoner kronor (inklusive Europa League).
2) Sköts av Lagadere Sports via avtal med AIK Fotboll
3) Åbro, Adidas, Stadium, Svea Ekonomi, VW Stockholm och Fabege

IFK GÖTEBORG Anna Landberg, företagsförsäljning

14) IFK GÖTEBORG Anna Landberg, företagsförsäljning

1) Cirka 31,6 miljoner (inklusive Europa League och exklusive arenareklam och loger som IFK Göteborg inte har rättigheter för).
2) Tre anställda på IFK Göteborgs företagsförsäljning med säljstöd från externa bolaget ISP
3) Har flera bra samarbetspartners och vill inte endast välja ut ett par stycken.

Rögle BK Joel Sandborg, kommersiellt ansvarig

15) Rögle BK Joel Sandborg, kommersiellt ansvarig

1) Cirka 31 miljoner kronor

2) En försäljningschef, två säljare, en säljare/marknadskoordinator (delad tjänst på 50 procent på respektive del sälj- och koordinator).

3) Lindab, Backahill och Resurs Bank är de största. Intersport, ICA Maxi, Cernelle, ER-HO Bygg AB mfl.

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå