Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Paralympics och OS i Sverige en boost för idrott och samhälle

"Ett Paralympics och vinter-OS i Sverige kan bli en vinst för hela samhället. I så fall är det en vinst som inte enbart kan räknas i pengar".
 Det skriver David Lega i april månads debattinlägg. David är kommunalråd för KD i Göteborg och sitter i Idrotts- och föreningsnämnden där. Han har själv deltagit under två Paralympics.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER

Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Idrottsforum.org

- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     SM i Sponsring     •     SM i Sponsring     •

| 2017 | 2017 | Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 | Damklubbar 2013 | Damklubbar 2014 | Damklubbar 2015 | Damklubbar 2016 | Damklubbar 2017 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |


SM i sponsring 2015

 

För sjätte året i rad presenterar Sport & Affärer en kartläggning av de
15 idrotts föreningar och de fem damidrottsföreningar i Sverige som har

störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning.

 

För sjätte året i rad presenterar Sport & Affärer en kartläggning av de15 idrotts föreningar och de fem damidrottsföreningar i Sverige som harstörst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning.


Malmö FF hamnar återigen i topp och har tack vare klubbens avancemang till Champions League ökat intäkterna genom att sälja hospitality-paket till sina samarbetspartners för 17 miljoner kronor, vilket är mer än många mindre allsvenska klubbars totala sponsorintäkter.

Utöver detta har Malmö FF även erhållit intäkter från UEFA:s centrala sponsoravtal, men dessa är inte inräknade i den summa som de har redovisat. Champions League gav även klubben möjlighet att skapa nya kontakter och införskaffa kunskap från Europas bästa klubbar som de kan använda i sin verksamhet. Under 2014 ökade Malmö FF:s totalomsättning från 172,6 miljoner kronor till 385 miljoner kronor. HV 71 går igenom en turbulent tid, men har trots endast kvartsfi nalspel ökat sina sponsorintäkter och närmar sig Malmö FF som i många år har varit enda klubb över 60 miljoner kronor. Som vanligt domineras listan av landets ishockeyklubbar där Örebro Hockey är ett bra exempel på hur snabbt en hockeyklubbs sponsorintäkter kan växa. 2013 redovisade klubben 20,5 miljoner kronor. Två år senare är siffran det dubbla. Bortsett från Tyresö FF, som fi ck stora ekonomiska problem och försvann från listan, fortsätter Damernas topp5 att öka. Kopparbergs/Göteborg FC ökade hela fyra miljoner kronor, vilket är en ökning på över 70 procent på ett år. – Vi gjorde ett jättekliv som en följd av att vi anställde Peter Schramm som affärsutvecklingschef. Det var en nödvändighet då våra kostnader har ökat stort och kommunen hjälper inte till så mycket som vi önskar, säger Roger Larsson, kassör i Kopparbergs/Göteborg FC. För de klubbar som har tappat eller fått in nya sponsorer under 2015 kommer den ekonomiska förändringen att märkas först under nästa års kartläggning eftersom årets lista gäller senast avslutad säsong, det vill säga säsongen 2014 för fotbolls klubbar och 2014/2015 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat.


Text: Pierre Eklund.


VÅRA FRÅGOR

1. Hur mycket drog ni in totalt på sponsring och företagsförsäljning säsongen 2014/15*

inkl. fasta sponsorkontrakt, dräktreklam, arenareklam, VIP/företagsbiljetter samt försäljning

av företagsloger och arenanamn? Moms ska exkluderas och INTE ingå i siffran.

Sponsring som relateras till slutspel, spel i Europa, kval samt kvalserie ska inkluderas.

2. Hur ser er marknads/sponsoravdelning ut?

 

3. Vilka är era största samarbetspartners?


I år lade vi till en fråga om andelen kommunal sponsring. De fl esta valde att inte svara på frågan.

* Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2014. Hockeyligans centrala avtal ingår ej i ishockeyklubbarnas svar.

 

Centrala prestationsbaserade avtal från Svensk Elitfotboll eller UEFA ingår ej.


MALMÖ FF Magnus Svensson, försäljningschef

1) MALMÖ FF Magnus Svensson, försäljningschef

1) 80,5 mkr (inkl. klubbens egna
hospitalitypaket i Champions
League på 17 miljoner kronor)
2) Fyra personer inkl. säljande försäljningschef.
En extra säljande
då all försäljning för MFF Event
AB - all försäljning icke matchdagar
såsom konferenser, kongresser,
bolagsstämmor och så
vidare - ingår i MFF sälj numera.
Vi har fortfarande en sponsorkoordinator,
men den personen
ingår i arrangemangsgruppen
och inte i sälj. Vi avropar tjänster
vid behov.
3) Swedbank (Namnrättighetssponsor),
Puma (Dräktleverantör) och
Rörläggaren (Dräktsponsor).

1) 80,5 mkr (inkl. klubbens egnahospitalitypaket i ChampionsLeague på 17 miljoner kronor)

2) Fyra personer inkl. säljande försäljningschef.En extra säljandedå all försäljning för MFF EventAB - all försäljning icke matchdagarsåsom konferenser, kongresser,bolagsstämmor och såvidare - ingår i MFF sälj numera.Vi har fortfarande en sponsorkoordinator,men den personeningår i arrangemangsgruppenoch inte i sälj. Vi avropar tjänstervid behov.

3) Swedbank (Namnrättighetssponsor),Puma (Dräktleverantör) ochRörläggaren (Dräktsponsor).

HV 71 Peter Ståhl, ekonomichef

2) HV 71 Peter Ståhl, ekonomichef

1) 59,5 mkr (inkl. kvartsfi nal och
spel i CHL) , varav kommunal
sponsring mellan 300 000- och
400 000 kronor.
2) Åtta personer inkl. biljett och
media.
3) Husqvarna, Fagerhult, Liljedah

1) 59,5 mkr (inkl. kvartsfi nal ochspel i CHL) , varav kommunalsponsring mellan 300 000- och400 000 kronor.

2) Åtta personer inkl. biljett ochmedia.

3) Husqvarna, Fagerhult, Liljedah

LINKÖPINGS HC Anders Mäki, klubbdirektör

3) LINKÖPINGS HC Anders Mäki, klubbdirektör

1) 53,7 mkr (inkl. semi fi nal och
spel i CHL)
2) Marknadsgruppen består av fyra
säljare och vårt kundcenter som
tar emot samtal och hjälper till
med administration och leverans.
3) LHC:s diamantpartners är SAAB,
Länsförsäkringar Östgöta,
Intersport, Mediehuset Corren,
Stångåstaden, Handelsbanken,
CCM Hockey, Martin & Servera,
Toyota Material Handling
Europe, Tekniska Verken, Danske
Bank, Nulink

1) 53,7 mkr (inkl. semi fi nal ochspel i CHL)

2) Marknadsgruppen består av fyrasäljare och vårt kundcenter somtar emot samtal och hjälper tillmed administration och leverans.

3) LHC:s diamantpartners är SAAB,Länsförsäkringar Östgöta,Intersport, Mediehuset Corren,Stångåstaden, Handelsbanken,CCM Hockey, Martin & Servera,Toyota Material HandlingEurope, Tekniska Verken, DanskeBank, Nulink

MODO HOCKEY Jan Sjölund, ekonomichef

4) MODO HOCKEY Jan Sjölund, ekonomichef

1) 47,9 mkr (inkl. kvalserien)
Kommunalt stöd ca
16,5 mkr (tillägg från red.)
2) En försäljningschef och
två säljare
3) Holmen,

1) 47,9 mkr (inkl. kvalserien)Kommunalt stöd ca16,5 mkr (tillägg från red.)

2) En försäljningschef ochtvå säljare

3) Holmen, Fjällräven, ICA och MittMedia

BRYNÄS IF Hans-Göran Karlsson, avgående klubbdirektör

5) BRYNÄS IF Hans-Göran Karlsson, avgående klubbdirektör

1) 47,3 mkr (inkl. kvartsfi nal)
2) Försäljningschef och tre
säljare
3) Bauer, Länsförsä

1) 47,3 mkr (inkl. kvartsfi nal)

2) Försäljningschef och tresäljare

3) Bauer, Länsförsä

FRÖLUNDA HOCKEY CLUB Peter Kymmer, presschef

6) FRÖLUNDA HOCKEY CLUB Peter Kymmer, presschef

1) 46 mkr (inkl. semi fi nal och CHL)
Kommunal sponsring 0 kronor.
2) Försäljningsavdelningen på FHC
är tre säljare som säljer FHC hela
produktutbud samt en partner
Baes som jobbar provisionsbaserat
och säljer mindre produktlösningar.
3) Har en bredd i vår partnerstruktur
med på många Göteborgsbaserade
företag ex SKF, Stena Metall,
Volvo Cars, Intersport, Easton,
JSM och Bjurfors, Bohus, Ehrenborg,
Serneke, Input

1) 46 mkr (inkl. semi fi nal och CHL)Kommunal sponsring 0 kronor.

2) Försäljningsavdelningen på FHCär tre säljare som säljer FHC helaproduktutbud samt en partnerBaes som jobbar provisionsbaseratoch säljer mindre produktlösningar.

3) Har en bredd i vår partnerstrukturmed på många Göteborgsbaseradeföretag ex SKF, Stena Metall,Volvo Cars, Intersport, Easton,JSM och Bjurfors, Bohus, Ehrenborg,Serneke, Input

FÄRJESTAD BK

6) FÄRJESTAD BK

1) 46 mkr (inkl. fi nal och
European Trophy).
2) Marknadsavdelningen består av
tre säljare på exponering.
3) Löfbergs Lila

1) 46 mkr (inkl. fi nal ochEuropean Trophy).

2) Marknadsavdelningen består avtre säljare på exponering.

3) Löfbergs Lila

LULEÅ HOCKEY Monica Wikström- Johansson, marknads- och försäljningschef

8) LULEÅ HOCKEY Monica Wikström- Johansson, marknads- och försäljningschef

1) 45 mkr (inkl. kvartsfi nal
och CHL)
2) Vi har en marknads- och försäljningschef,
en event- och adminansvarig

1) 45 mkr (inkl. kvartsfi naloch CHL)

2) Vi har en marknads- och försäljningschef,en event- och adminansvarig adminansvarig

och två företagssäljare - en på privatmarknaden och en kombitjänst på företag och butik/kundcentra.

3) SSAB och LKAB

IF ELFSBORG Sten Strinäs, marknadsansvarig

9) IF ELFSBORG Sten Strinäs, marknadsansvarig

1) 42 mkr (inkl. en miljon kronor i
Europa League)
2) Sten Strinäs, Marcus Hedelin,
Johan Sjöberg och Martin
Andersson
3) Swedbank Sjuhärad, Folksam,
Pulsen, Input, Sohlbergs, Netonnet
samt ellos

1) 42 mkr (inkl. en miljon kronor iEuropa League)

2) Sten Strinäs, Marcus Hedelin,Johan Sjöberg och MartinAndersson

3) Swedbank Sjuhärad, Folksam,Pulsen, Input, Sohlbergs, Netonnetsamt ellos

ÖREBRO HOCKEY Jonas Almqvist, företagsmarknadschef

10) ÖREBRO HOCKEY Jonas Almqvist, företagsmarknadschef

1) 41,5 mkr (inkl. kvartsfi nal)
2) Fyra personer
3) Elon, Solidum, IQuity och Easton

1) 41,5 mkr (inkl. kvartsfi nal)

2) Fyra personer

3) Elon, Solidum, IQuity och Easton

VÄXJÖ LAKERS Nina Bremer, ekonomichef

11) VÄXJÖ LAKERS Nina Bremer, ekonomichef

1) 40,2 mkr (inkl. fi nal
och CHL)
2) En marknadschef/säljare, en säljare
och en marknadsassistent.
3) Vida-koncernen, Lagans byggnads
AB och Input

1) 40,2 mkr (inkl. fi naloch CHL)

2) En marknadschef/säljare, en säljareoch en marknadsassistent.

3) Vida-koncernen, Lagans byggnadsAB och Input

SKELLEFTEÅ AIK

12) SKELLEFTEÅ AIK

1) 38,9 mkr (inkl. fi nal
och CHL)
2) Tre personer som jobbar med
företagsförsäljning. Utifrån vilken
tid på säsongen det är har
Skellefteå AIK ibland fl er personer
som jobbar med företag.
3) Boliden, Skellefteå Kraft och
Alltele m.fl .

1) 38,9 mkr (inkl. fi naloch CHL)

2) Tre personer som jobbar medföretagsförsäljning. Utifrån vilkentid på säsongen det är harSkellefteå AIK ibland fl er personersom jobbar med företag.

3) Boliden, Skellefteå Kraft ochAlltele m.fl .

IFK GÖTEBORG Jonas Henriksson, försäljningschef

13) IFK GÖTEBORG Jonas Henriksson, försäljningschef

1) Cirka 36,6 mkr (inklusive Europa
League och exklusive arenareklam
och loger som IFK Göte
borg inte har rättigheter för).
2) En försäljningschef, två säljare

1) Cirka 36,6 mkr (inklusive EuropaLeague och exklusive arenareklamoch loger som IFK Göteborg inte har rättigheter för).

2) En försäljningschef, två säljare och en koordinator.

3) Har fl era bra samarbetspartners och vill inte endast välja ut ett par stycken. (inkl. Europa League och exklusive arenareklam och loger som IFK Göteborg inte har rättigheter för).

AIK FOTBOLL Niklas Nestlander, marknadschef

14) AIK FOTBOLL Niklas Nestlander, marknadschef

1) 28,9 mkr (inkl. Europa
League).
2) Försäljningen ligger under Sportfi
ve som har tre säljare och en
säljchef.
3) Huvudsponsorer: Åbro, Adidas
och Svea Ekonomi.

1) 28,9 mkr (inkl. EuropaLeague).

2) Försäljningen ligger under Sportfive som har tre säljare och ensäljchef.

3) Huvudsponsorer: Åbro, Adidasoch Svea Ekonomi.

ÖREBRO SK Eva Palmér, marknadschef

15) ÖREBRO SK Eva Palmér, marknadschef

1) 26,6 mkr
2) Tre säljare på heltid som var och
en också ansvarar för evenemang,
marknadsföring och projektledare
för extern part.
3) Feldts fi sk, PUMA, Örebro kommun,
Strateg, Nerikes allehanda,
Mätcenter och Ambitiös

1) 26,6 mkr

2) Tre säljare på heltid som var ochen också ansvarar för evenemang,marknadsföring och projektledareför extern part.

3) Feldts fi sk, PUMA, Örebro kommun,Strateg, Nerikes allehanda,Mätcenter och Ambitiös

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå