Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Paralympics och OS i Sverige en boost för idrott och samhälle

"Ett Paralympics och vinter-OS i Sverige kan bli en vinst för hela samhället. I så fall är det en vinst som inte enbart kan räknas i pengar".
 Det skriver David Lega i april månads debattinlägg. David är kommunalråd för KD i Göteborg och sitter i Idrotts- och föreningsnämnden där. Han har själv deltagit under två Paralympics.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG
  • Vårruset
    Löpning
    18 städer från Malmö till Östersund, 2/5 - 13/6
  • STCC
    Bilsport
    I tur och ordning Knutstorp, Anderstorp, Falkenberg, Karlskoga, Rudskogen och Mantorp, 4/5 - 22/9
  • Blodomloppet
    Löpning
    Flera orter, 15/5 - 13/9
  • Franska öppna
    Tennis
    Paris, 21/5 - 10/6
  • Elitloppet
    Trav
    Solvalla, 25-27/5

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER

Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Idrottsforum.org

- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     SM i Sponsring     •     SM i Sponsring     •

| 2017 | 2017 | Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 | Damklubbar 2013 | Damklubbar 2014 | Damklubbar 2015 | Damklubbar 2016 | Damklubbar 2017 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |


SM i sponsring 2014

 Sport & Affärer presenterar, för femte året i följd, en kartläggning av de 15 idrottsföreningar och de fem damidrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning 2013/2014.

 Precis som föregående år hamnar Malmö FF i topp, och under 2013 lyckades de öka sin sponsorförsäljning med två miljoner kronor. Sponsringen uppgår nu till hela 67 miljoner kronor, vilket är mer än Kalmar FF:s omsättning. Samtidigt som Malmö FF fortfarande är ohotad etta domineras listan kraftigt av ishockeyklubbar. SHL har tio klubbar på topp 15 där Modo, Brynäs IF, Färjestads BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey ökade sin företagsförsäljning. Örebro SK och Örebro Hockey är två utmärkta exempel på hur viktig representation i högsta ligan är för sponsringsarbetet. Örebro SK tappade sin plats på topp 15 när de åkte ut ur Allsvenskan och intäkterna minskade medan Örebro Hockey, som tog steget upp i SHL förra året, för första gången tog sig in på topp 15. Timrå IK, som numera spelar i Hockeyallsvenskan, gick från 39 till 17 miljoner kronor. I årets lista har vi även publicerat föreningarnas omsättning och resultat före skatt och utifrån dessa siffror kan vi konstatera att ett flertal klubbar blöder ekonomiskt, trots hög sponsring och omsättning. Damernas topp 5 har ökat med 5,85 miljoner kronor i jämförelse med förra årets topp 5, vilket främst beror på en stor ökning hos Tyresö FF. Med tanke på årets turbulens i föreningen lär Tyresö FF inte finnas med på listan nästa år. LdB FC Malmö, som nu spelar under namnet FC Rosengård, har tidigare toppat listan över de fem främsta damidrottsföreningarna. För de klubbar som har tappat sponsorer under våren kommer det ekonomiska bortfallet märkas först under nästa års kartläggning, eftersom årets lista gäller senast avslutad säsong, det vill säga säsongen 2013 för fotbollsklubbar och 2013/2014 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat. Olika förutsättningar Det går inte att bortse ifrån att arenan spelar en viktig roll för hur klubben kan utveckla sin försäljning. Vissa arenor ägs av kommuner eller företag, medan andra ägs av klubbarna. Saknar arenan och därmed även klubben loger och namnrättigheter påverkar detta intäkterna och även hur klubben placerar sig i denna lista. Samtidigt finns det ishockeyklubbar som spelar runt 30 hemmamatcher på en säsong medan vissa fotbollsklubbar endast har 15. Sport & Affärer anser att listan fyller sin funktion då den belyser hur varje enskild klubb tar tillvara på de förutsättningar som finns för just deras klubb, idrott och marknad.


Text: Pierre Eklund.


VÅRA FRÅGOR:
A. Hur mycket drog ni in på sponsring och företagsförsäljning säsongen 2013/2014* inklusive fasta sponsorkontrakt, dräktreklam, arenareklam, VIP/ företagsbiljetter samt försäljning av företagsloger och arenanamn? Slutspel, kvalserie, kval eller spel i Europa ska inkluderas. Moms ska exkluderas.

B. Hur ser er marknads/sponsoravdelning ut?

C. Vilka är era största samarbetspartners?
  

* Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2013. Hockeyligans centrala avtal ingår ej i ishockeyklubbarnas svar. Centrala prestationsbaserade avtal från Svensk Elitfotboll ingår ej.

MALMÖ FF (Magnus Svensson, försäljningschef).

1) MALMÖ FF (Magnus Svensson, försäljningschef).

A. Cirka 67 miljoner kronor inklusive spel i Europa.
B. Fyra personer. En försäljningschef, två säljare samt en sponsorkoordinator.
C. Swedbank (Namnrättighetssponsor), Puma (Dräktleverantör) och Rörläggaren (Dräktsponsor).
Totalomsättning: 172,6 miljoner
Resultat före skatt: 0,5 miljoner

HV 71 (Johan Skogeryd, marknadschef).

2) HV 71 (Johan Skogeryd, marknadschef).

A. 58,8 mkr inklusive slutspel (kvartsfinal) och European Trophy.
B. Åtta personer varav tre säljare.
C. Husqvarna, Kinnarps, Liljedahl, Fagerholt och Intersport Totalomsättning: 148,1 miljoner kronor (koncern)
Resultat före skatt: – 4,5 miljoner kronor (koncern)

Linköpings HC (Anders Mäki, vice klubbdirektör)

3) Linköpings HC (Anders Mäki, vice klubbdirektör)

A. 55,4 miljoner kronor inklusive slutspel (semifinal) och European Trophy.
B. Marknadsgruppen består av 4,5 säljare och vårt kundcenter som tar emot samtal och hjälper till med administration och leverans.

C. LHC:s diamantpartners är Cloetta, Mobilföretaget 3, Länsförsäkringar Östgöta, Mediehuset Corren, Stångåstaden, Handelsbanken, CCM Reebok, Martin & Servera, Team Sportia, Toyota Material Handling Europe, Tekniska Verken, Danske Bank, Nulink och Kjell Askling Bil (Toyota). 

Totalomsättning: 159,7 miljoner kronor (koncern)
Resultat före skatt: – 4,6 miljoner kronor (koncern)

LULEÅ HOCKEY (Janne Dannberg, marknadschef)

4) LULEÅ HOCKEY (Janne Dannberg, marknadschef)

A. 50,5 miljoner kronor inklusive slutspel (kvartsfinal) och European Trophy.

B. Tre säljare och en marknadschef

C. SSAB och LKAB

Totalomsättning: 133 miljoner kronor

Resultat före skatt: – 2,0 miljoner kronor

MODO HOCKEY (Michael Bengtsson, marknads- och försäljningschef)

5) MODO HOCKEY (Michael Bengtsson, marknads- och försäljningschef)

A. Cirka 50 miljoner kronor inklusive Play In.

B. Tre företagssäljare, två inom proaktiv försäljning av säsongskort och en inom ny media.

C. Holmen, Fjällräven, ICA, MittMedia

Totalomsättning: 131 miljoner kronor (koncern)

Resultat före skatt: 0,91 miljoner kronor (koncern)

BRYNÄS IF (Stina Jonsson, försäljningschef)

6) BRYNÄS IF (Stina Jonsson, försäljningschef)

A. 48,4 miljoner kronor inklusive slutspel (kvartsfinal) och European Trophy.

B. Försäljningschef och tre säljare

C. Bauer Hockey, Leaf Sweden (Läkerol), AB Karl Hedin och Kraft Foods (Gevalia).

Totalomsättning: 100,8 miljoner kronor

Resultat före skatt: – 4,26 miljoner kronor

IF ELFSBORG Sten Strinäs, marknadsansvarig)

7) IF ELFSBORG Sten Strinäs, marknadsansvarig)

A. 48 miljoner kronor inklusive spel i Europa.

B. Sten Strinäs , Marcus Hedelin , Johan Sjöberg och Robert Hedin

C. Swedbank Sjuhärad, Ellos , Pulsen, Folksam, NetOnNet, Input och Sohlbergs Buss.

Totalomsättning: 122,5 miljoner kronor (koncern)

Resultat före skatt: – 12,68 miljoner kronor (koncern)

FÄRJESTADS BK (Mats Tågmark, marknadschef)

8) FÄRJESTADS BK (Mats Tågmark, marknadschef)

A. 46 miljoner kronor inklusive slutspel (final) och European Trophy.

B. Marknadsavdelningen består av tre säljare på exponering.

C. Löfbergs och Stadium

Totalomsättning: Presenteras senare på året (2012/2013 hade koncernen 156,9 miljoner kronor).

Resultat före skatt: Presenteras senare på året (2012/2013 var koncernens resultat 2,6 miljoner kronor).

FRÖLUNDA HOCKEY CLUB (Magnus Philipson, försäljningschef)

8) FRÖLUNDA HOCKEY CLUB (Magnus Philipson, försäljningschef)

A. Cirka 46 miljoner kronor inklusive slutspel (kvartsfinal) och European Trophy.

B. Försäljningsavdelningen på FHC är 3,5 st säljare som säljer FHC hela produktutbud samt en partner Baes som jobbar provisionsbaserat och säljer mindre produktlösningar.

C. Har en bredd i vår partnerstruktur med på många Göteborgsbaserade företag ex SKF, Volvo, Intersport, Easton, JSM och Bjurfors.

Totalomsättning: Presenteras senare på året (2012/2013 hade koncernen 125,5 miljoner kronor).

Resultat före skatt: Presenteras senare på året (2012/2013 hade koncernen – 4,78 miljoner kronor).

VÄXJÖ LAKERS ((Nina Bremer, ekonomichef)

10) VÄXJÖ LAKERS ((Nina Bremer, ekonomichef)

A. 37,9 miljoner kronor inklusive slutspel (semifinal)

B. En marknadschef/säljare, en säljare och en marknadsassistent.

C. Vida-koncernen, Lagans byggnads AB, Ello i Lammhult AB

Totalomsättning: 147 miljoner kronor (koncern)

Resultat före skatt: 5,24 miljoner kronor (koncern)

SKELLEFTEÅ AIK (Hans Nordlöf, ekonomichef)

11) SKELLEFTEÅ AIK (Hans Nordlöf, ekonomichef)

A. 36,8 miljoner kronor inklusive slutspel (SM-guld)

B. Tre personer som jobbar med företagsförsäljning. Utifrån vilken tid på säsongen det är har Skellefteå AIK ibland fler personer som jobbar med företag.

C. Boliden, Skellefteå Kraft och Alltele m.fl.

Totalomsättning: 122,9 miljoner kronor (koncern)

Resultat före skatt: 7,8 miljoner kronor (koncern)

IFK GÖTEBORG (Jonas Henriksson, försäljningschef)

12) IFK GÖTEBORG (Jonas Henriksson, försäljningschef)

A. Cirka 36,5 miljoner kronor
utan arenareklam inklusive spel
i Europa.
B. En försäljningschef, två
säljare och en koordinator.
C. Största är Prioritet Finans.
Totalomsättning: 113,5 miljoner kronor
Resultat före skatt: – 3,17 miljoner kronor

A. Cirka 36,5 miljoner kronor utan arenareklam inklusive speli Europa.

B. En försäljningschef, tvåsäljare och en koordinator.

C. Största är Prioritet Finans.

Totalomsättning: 113,5 miljoner kronor

Resultat före skatt: – 3,17 miljoner kronor

HELSINGBORGS IF (Rickard Nilsson, marknadschef)

13) HELSINGBORGS IF (Rickard Nilsson, marknadschef)

A. 31,2 miljoner kronor.
B. På marknad har vi en kommersiell
projektledare, en försäljningsansvarig,
en säljare och en
marknads assistent. Vi förbereder oss för en ny
arena i Helsingborg med därtill hörande större
rättigheter.
C. Resurs Bank, Puma, Solid Försäkringar, Intersport
samt IT Gården.
Totalomsättning: 85,15 miljoner kronor
Resultat före skatt: – 6,69 miljoner kronor

A. 31,2 miljoner kronor.

B. På marknad har vi en kommersiellprojektledare, en försäljningsansvarig,en säljare och enmarknads assistent. Vi förbereder oss för en nyarena i Helsingborg med därtill hörande störrerättigheter.

C. Resurs Bank, Puma, Solid Försäkringar, Intersportsamt IT Gården.

Totalomsättning: 85,15 miljoner kronor

Resultat före skatt: – 6,69 miljoner kronor

ÖREBRO HOCKEY (Hans Traav, marknadschef)

14) ÖREBRO HOCKEY (Hans Traav, marknadschef)

A. 31 miljoner kronor inklusivekvalserien.

B. Fyra personer

C. Elon, Solidum, IQuity och Easton

Totalomsättning: 74,5 miljoner kronor

Resultat före skatt: 1,38 miljoner kronor

AIK FOTBOLL (Niklas Nestlander, kommersiell chef)

15) AIK FOTBOLL (Niklas Nestlander, kommersiell chef)

(Niklas Nestlander, kommersiell chef)
A. 30,2 miljoner kronor.
B. Har en försäljning- och marknadsavdelning
som består av tre
säljare och en kommersiell chef.
C. Huvudsponsorer: Åbro, Adidas och Svea Ekonomi.
Officiella partners: Stadium, PEAB, Fabege
och VUAB.
Totalomsättning: 120,28 miljoner kronor (koncernen)
Resultat före skatt: – 7,9 miljoner kronor (koncernen)

A. 30,2 miljoner kronor.

B. Har en försäljning- och marknadsavdelningsom består av tresäljare och en kommersiell chef.

C. Huvudsponsorer: Åbro, Adidas och Svea Ekonomi.Officiella partners: Stadium, PEAB, Fabegeoch VUAB.

Totalomsättning: 120,28 miljoner kronor (koncernen)

Resultat före skatt: – 7,9 miljoner kronor (koncernen)

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå