Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Paralympics och OS i Sverige en boost för idrott och samhälle

"Ett Paralympics och vinter-OS i Sverige kan bli en vinst för hela samhället. I så fall är det en vinst som inte enbart kan räknas i pengar".
 Det skriver David Lega i april månads debattinlägg. David är kommunalråd för KD i Göteborg och sitter i Idrotts- och föreningsnämnden där. Han har själv deltagit under två Paralympics.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG
  • Vårruset
    Löpning
    18 städer från Malmö till Östersund, 2/5 - 13/6
  • STCC
    Bilsport
    I tur och ordning Knutstorp, Anderstorp, Falkenberg, Karlskoga, Rudskogen och Mantorp, 4/5 - 22/9
  • Blodomloppet
    Löpning
    Flera orter, 15/5 - 13/9
  • Franska öppna
    Tennis
    Paris, 21/5 - 10/6
  • Elitloppet
    Trav
    Solvalla, 25-27/5

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER

Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Idrottsforum.org

- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     SM i Sponsring     •     SM i Sponsring     •

| 2017 | 2017 | Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 | Damklubbar 2013 | Damklubbar 2014 | Damklubbar 2015 | Damklubbar 2016 | Damklubbar 2017 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |


SM i sponsring 2013

För fjärde året i rad har Sport & Affärer genomfört en kartläggning av de 15 idrottsföreningar i Sverige som har störst intäkter genom sponsring och företagsförsäljning 2012/2013.

Ända sedan kartläggningen startade har Malmö FF legat i topp, långt från övriga klubbar, men i år har HV71 gjort en stor ökning och närmar sig skåningarna. Listan domineras kraftigt av landets ishockeyklubbar som i år har tio klubbar med på topp15. Att Göteborg är den enda staden med två klubbar på listan visar hur hård den ekonomiska konkurrensen är mellan elitklubbar i fotboll och ishockey från samma kommun, vilket delvis förklarar varför AIK Fotboll är den enda representanten från Stockholm. Sammanlagt drar topp15-klubbarna in 676,2 miljoner kronor i sponsring och företagsförsäljning, vilket är en ökning med 25,5 miljoner kronor i jämförelse med förra årets topp15. När det gäller damernas lista, som fortfarande toppas av LdB FC Malmö, så domineras den kraftigt av fotbollsklubbarna, och med ett lyckat EM i fotboll på hemmaplan i sommar kan intresset förhoppningsvis öka ännu mer till nästa år. För de klubbar som har ändrat sponsorintäkterna under våren kommer skillnaden märkas först under nästa års kartläggning eftersom årets lista gäller senast avslutad säsong, det vill säga säsongen 2012 för fotbollsklubbar och 2012/2013 för ishockeyklubbar och övriga sporter med samma säsongsformat.

Våra frågor:
A. Hur mycket drar ni in på sponsring och företagsförsäljning säsongen 2012/2013* inklusive fasta sponsorkontrakt, dräktreklam, arenareklam, VIP/företagsbiljetter samt försäljning av företagsloger och arenanamn? Slutspel, kvalserie, kval eller spel i Europa ska inkluderas. Moms ska exkluderas. 
B. Hur ser er marknads/sponsoravdelning ut? 
C. Vilka är era största samarbetspartners?

* Fotbollsklubbarnas svar avser säsongen 2012. Hockeyligans centrala avtal ingår ej i ishockeyklubbarnas svar. Centrala prestationsbaserade avtal från Svensk Elitfotboll ingår ej.
Inom parentes anges fjolårsplaceringen

(1) MALMÖ FF (Magnus Svensson, försäljningschef)

1) (1) MALMÖ FF (Magnus Svensson, försäljningschef)

A) Cirka 65 miljoner kronor inklusive spel i Europa. 

B) Fyra personer, en säljande försäljningschef, två säljare samt en sponsorkoordinator.

C) Swedbank (Namnrättighetssponsor), Puma (Dräktleverantör), Rörläggaren

(Dräktsponsor), E.ON, Carlsberg,
Sydsvenskan (Tribunsponsorer)

Swedbank (Namnrättighetssponsor),Puma (Dräktleverantör), Rörläggaren(Dräktsponsor), E.ON, Carlsberg,Sydsvenskan (Tribunsponsorer)(Dräktsponsor), E.ON, Carlsberg,Sydsvenskan (Tribunsponsorer)

(2) HV71 (Emil Danielsson, marknadschef)

2) (2) HV71 (Emil Danielsson, marknadschef)

A) 60,3 miljoner kronor inklusive kvartsfinal och European Trophy. B) Marknadschef samt 2,5 Kam - företagsmarknad. C) Huvudsponsor: Husqvarna AB. Premiumpartners: Fagerhults Belysning, Intersport och Liljedahl Group

(3) LINKÖPING HC (Anders Mäki, vice klubbdirektör)

3) (3) LINKÖPING HC (Anders Mäki, vice klubbdirektör)

A) 58,1 miljoner kronor inklusive slutspel (semifinal), långtidsloger och arenanamn. B) Marknadsgruppen består av 4,5 säljare och vårt kundcenter som tar emot samtal och hjälper till med administration och leverans. C) LHC:s diamantpartners är Cloetta, Energizer, Mobilföretaget 3, Länsförsäkringar Östgöta, Mediehuset Corren, Stångåstaden, Handelsbanken, Reebok, Svensk Cater, Team Sportia, Toyota Material Handling Europé, Tekniska Verken, Danske Bank, Nulink och Kjell Askling Bil (Toyota).

(5) LULEÅ HOCKEY (Peter Jidström, VD)

4) (5) LULEÅ HOCKEY (Peter Jidström, VD)

A) 52,5 miljoner kronor inklusive slutspel (final). B) Tre säljare och en marknadschef. C) SSAB, LKAB

(6) MODO HOCKEY (Mikael Petterson, säljare)

5) (6) MODO HOCKEY (Mikael Petterson, säljare)

A) 49 miljoner kronor inklusive slutspel (kvartsfinal). B) Marknad/försäljningschef och tre företagssäljare. C) Holmen, Fjällräven, ICA, Allehanda Media.

(4) BRYNÄS IF (Sven Engwall, marknadsansvarig)

6) (4) BRYNÄS IF (Sven Engwall, marknadsansvarig)

A) 48,2 miljoner kronor inklusive slutspel (kvartfinal), vilket är ett tapp mot föregående år, men beror på att vi förra året vann SM-guld och spelade semi och finalspel som ger såväl extra reklam som eventintäkter. Fram till slutspelet ökade vi vår försäljning i år jämfört med föregående år. B) Marknadschef Sven Engwall och fyra säljare. C) Bauer Hockey, Leaf Sweden (Läkerol), AB Karl Hedin och Kraft Foods (Gevalia).

(8) IF ELFSBORG (Sten Strinäs, marknad)

7) (8) IF ELFSBORG (Sten Strinäs, marknad)

A) 46,8 miljoner kronor inklusive spel i Europa. B) Fyra säljtjänster - Sten Strinäs, Robert Hedin, Marcus Hedelin, Johan Sjöberg C) Swedbank Sjuhärad, Ellos, Folksam, Pulsen, Input, Net on net, Sohlbergs Buss

(10) FRÖLUNDA HOCKEY CLUB (Magnus Philipson, försäljningschef)

8) (10) FRÖLUNDA HOCKEY CLUB (Magnus Philipson, försäljningschef)

A) 46 miljoner kronor inklusive slutspel (kvartsfinal) B) Försäljningsavdelningen på FHC är tre säljare som säljer FHC hela produktutbud samt två partners ME Sport och Baes som jobbar provisionsbaserat och säljer mindre produktlösningar. C) Vi har en bredd i vår partnerstruktur med på många Göteborgsbaserade företag ex SKF, Volvo, Intersport, Easton, JSM.

(7) FÄRJESTADS BK (Mats Tågmark, marknadschef)

9) (7) FÄRJESTADS BK (Mats Tågmark, marknadschef)

A) 43 miljoner inklusive slutspel (semifinal).
B) Marknadsavdelningen består av tre säljare för exponering.
C) Löfbergs och Stadium.

(9) TIMRÅ IK (Carina Norberg, försäljningschef)

10) (9) TIMRÅ IK (Carina Norberg, försäljningschef)

A) Cirka 39 miljoner kronor inklusive kvalserien.
B) Tre inklusive mig som jobbar mot företag. Två personer mot privatmarknaden.
C) Norrporten, SCA, E.ON, Skoda, Peab, Corvara, Sundsvalls Tidning

(11) IFK GÖTEBORG (Fredrik Abrahamsson, försäljningschef)

11) (11) IFK GÖTEBORG (Fredrik Abrahamsson, försäljningschef)

A) Cirka 38 miljoner utan arenareklam.

B) Vi är en försäljningschef, två säljare och en koordinator.

C) Vår största är Prioritet Finans.

(12) VÄXJÖ LAKERS (Nina Bremer, ekonomichef)

12) (12) VÄXJÖ LAKERS (Nina Bremer, ekonomichef)

A) 34,4 miljoner kronor
B) En marknadschef/säljare, en säljare och en marknadsassistent.
C) Vida koncernen, Lagans byggnads AB, Ello i Lammhult AB.

(13) HELSINGBORGS IF (Rickard Nilsson, marknadschef)

13) (13) HELSINGBORGS IF (Rickard Nilsson, marknadschef)

A) 33,8 miljoner kronor inkl spel i Europa.

B) På marknad är vi en ansvarig, en säljare och marknadsassistent.

C) Huvudsponsor Resurs Bank. HIF Partner Puma, Solid Försäkringar, Intersport samt IT Gården.

(NY) AIK FOTBOLL (Niklas Nestlander, kommersiell chef)

14) (NY) AIK FOTBOLL (Niklas Nestlander, kommersiell chef)

A) 31,6 miljoner kronor inklusive spel i Europa.
B) Vi har en försäljning- och marknadsavdelning som består av tre säljare och en kommersiell chef.
C) Åbro, Adidas, Peab och Stadium.

(14) ÖREBRO SK (Eva Palmér, marknadsansvarig)

15) (14) ÖREBRO SK (Eva Palmér, marknadsansvarig)

A) 30,5 miljoner kronor
B) Marknadsavdelningen består av tre heltidsanställda och en deltid på 30 procent.
C) Våra största partners 2012: Malmbergs, Mätcenter/Sitec, Örebro Kommun, Demcom

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå