Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Framgångsresa på två hjul

 "Framgång inom en idrott mäts ofta i medaljer eller andra sportsliga framgångar. Det må vara vad allmänheten uppskattar och värderar, men för ett förbund är det andra faktorer som avgör hur väl man lyckas. Eftersom det är fakta som sällan når utanför den inre kretsen, finns det därför anledning att i detta inlägg berätta om den framgångsresa som Svemo (Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet) befinner sig på". Så inleder Håkan Leeman september månads debattinlägg. Håkan är förbundets ordförande.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER

Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Idrottsforum.org

- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 


Sponsrings & Eventföreningen

- Branschorganisationen för sponsrings- och evenemangsindustrin.

Sveriges Olympiska Kommitté

- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Kommunrankingen     •     Kommunrankingen     •


| 2016 | Kriterier 2016 | 2015 | Kriterier 2015 | 2014 | Kriterier 2014 | 2013 | Kriterier 2013 | 2012 | Kriterier 2012 | 2011 | 2010 | Världens bästa sportstäder 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | Folkets pris


Kriterier

KRITERIER FÖR ANALYSEN

Här är kriterierna för Sport & Affärers rankning av Sveriges främsta idrottskommuner.

Huvudlistan.
• Ett idrottspolitiskt program som sammanfattar kommunens övergripande strategi för sina satsningar inom spontan-bredd- och elitidrott. 

Faktorer som påverkar den regionala tillväxten 
• Idrott och evenemang som verktyg för destinationsmarknadsföring.
• Eventstrategi och genomföranderesurser, både ekonomiska och personella.
• Genomförda och planerade större nationella och internationella idrottsevent.

• Utvärderingar av eventens samhällseffekter och specifika samhällsintäkter.
• Tillgång till riksidrottsgymnasier, högskolor och idrottsforskning som skapar nationell och internationell destinationsmarknadsföring och attraktionskraft.
• Infrastruktur: tillgång till arenor för inom- och utomhusevent samt kommunikationsläge och tillgång till hotell och restauranger.
• Företagsklimat: nivån på ohälsotal samt var det är mest attraktivt att bo.

Faktorer som påverkar breddidrotten

• Kommunens satsningar på ungdoms- och motionsidrott, inkluderande jämställd idrott och särskilda satsningar på integration.
• Kommunalt stöd till ungdomsidrotten i form av aktivitetsstöd, lokalkostnader och andra stödformer.
• Tillgång till träningsarenor för bredd- och motionsidrott.
• Tillgång till spontanidrottsplatser i stadsmiljön.
• Särskilda satsningar på idrotten i skolorna.
• Tillgång till friluftsaktiviteter för motionsidrott och handikappidrott liksom satsningar på de äldre och orten som en bra cykelstad.
• Det lokala näringslivets samarbete med breddidrotten.
• Antalet aktiva idrottsföreningar.


Faktorer som påverkar elitidrotten
• Nationella elitidrottsframgångar (internationella och nationella mästerskapstecken, antal elitlag och landslagsmän) i relation tilll folkmängd.
• Kommunalt stöd till elitidrotten.
• Det lokala näringslivets samarbete med elitidrotten.
• Medelstora och större arenor.

Andra analyser som vi tagit hänsyn till
• Svenskt Näringslivs analys av kommunernas företagsklimat.
• Tidningen Fokus analys om var det är bäst att bo i Sverige.
• Naturvårdsverkets och SKL:s analys om kommunernas framtidsplaner, information och omfattning av allmänna friluftsaktiviteter.
• Försäkringskassans och SCB:s analys av kommunernas ohälsotal.
• Cykelfrämjandets analys av Sveriges bästa cykelstad.

1
Karlstad
2
Stockholm
3
Linköping
4
Göteborg
5
Växjö
6
Malmö
7
Västerås
8
Umeå
9
Uppsala
10
Luleå
11
Solna
12
Jönköping
13
Halmstad
14
Östersund
15
Falun
16
Helsingborg
17
Örebro
18
Kalmar
19
Lund
20
Norrköping
21
Eskilstuna
22
Gotland
23
Kristianstad
24
Lidingö
25
Haninge

Karlstad

1) Karlstad

Bra bredd- och elitidrottskommun. Väl utvecklat idrottspolitiskt program med ett tydligt folkhälsoperspektiv. Bra stödformer för aktiviteter för nyanlända flyktingar. Särskilda satsningar på tjejer med invandrarbakgrund. Använder Karlstads universitet för integrationsforskning och projektmedverkan. Använder 0-taxa och har fyra samordnande föreningskonsulenter mot idrotts- och kulturföreningarna. Har bra träningsarenor för ungdomsidrott, men saknar arenor för vissa elitidrotter. Marknadsför elitlagen och eventen inom konceptet ”Great Event”. Mycket bra eventstrategi med fokus inom fem strategiområden. Målsättning att vara Sveriges fjärde främsta eventkommun. Bra genomföranderesurser och en tydlig organisationsstruktur inom kommunen för större event. Kommer att söka Baltic Sea Youth Games 2019 (ungdomstävling för 15 idrotter). Genomför nationella event inom flera idrotter (friidrott, fotbollslandskamper, curling och ishockey), men fortfarande ett fåtal internationella event. Flaggskeppet är Svenska Rallyt, Karlstads Grand Prix i friidrott och internationella curlingtävlingar. Relativt bra ohälsotal och kundnöjdhet när det gäller ”Bäst att bo”. Trea på elitlistan.

Stockholm

2) Stockholm

Bra elitidrotts- och eventkommun. Mycket tydlig ambition att utgöra ”Norra Europas mest populära destination” och ”Capital of Scandinavia”.  För att uppnå detta spelar idrottsevent en viktig del. Begränsad integrationsverksamhet. Har ett mycket bra idrottspolitiskt program med tydliga mätbara målsättningar mot friskvård och hälsa. Har 0-taxa men obalans i efterfrågan av lokaler för ungdomar i åldern 10 till 12 år. Har över 300 spontanidrottsytor men har svårighet att öka antalet utifrån Stockholms befolkningstillväxt. Har en bra eventstrategi och en idag tydligare organisation för genomförande av större idrottsevent. Saknar fortfarande en eventstrateg. Stockholm utgör en av Norra Europas starkaste städer vad gäller stora arenor, inkluderande Friends Arena i Solna. Genomför varje år ett stort antal återkommande större idrottsevent som tillsammans skapar en omfattande regional turistekonomi för Stockholm. Bra ohälsotal och Sverigebäst vad gällerpreferenser som boendeort. Etta på eventlistan.

Linköping

3) Linköping

Har en ambition att bli Sveriges främsta idrottskommun. Visionen är att Linköping ska vara känt för sin idrottsprofil. Har ett bra Idrottspolitiskt program. Kommunen har under de senaste åren gjort två specifika satsningar. Dels ett Breddmiljonkoncept som syftar till att fler ungdomar ökar sin fysiska aktivitet med inriktning mot integration, parasporter och jämställdhet. Dels en Fotbollsfond som har ambitionen att fler unga tjejer börjar spela fotboll. Tillgången på träningslokaler för ungdom och motionsidrott är inte tillräcklig. Inom en fem-års period byggs därför fem nya idrottshallar och en ny simhall. Kommunen har 340 spontanidrottsytor. Elitstödet är bra. Marknadsför sina arenor (SAAB Arena, Linköping Arena, Smedstad Ridsportcenter, lag (Linköping Hockey) och enskilda idrottare (Malin Baryard Johnsson). Har en bra eventstrategi med goda genomföranderesurser samt en stärkt intern organisation för att hantera större idrottsevent. Bra cykelstad.

Göteborg

4) Göteborg

Har inget formellt idrottspolitiskt program, men har sedan länge arbetat med idrotten som verktyg för en förbättrad folkhälsa. Breddstödet till idrotten kommer i framtiden att ta större hänsyn till socioekonomiska förhållanden i samhället. Det ekonomiska stödet till ungdomsidrotten på genomsnittsnivå. Obalans när det gäller ungdomsidrottens behov av tider i inomhushallar och på fotbollsplaner. De senaste årens kraftiga utbyggnad är inte tillräcklig och därför stöttar kommunen utvecklingen av föreningsägda anläggningar. Stark elitidrottskommun – ”Sveriges mest populära idrottsstad”. Destinationsmarknadsföringen fokuserar helt på eventen som verktyg för den regionala utvecklingen. Göteborg utgör en av Europas främsta eventstäder som skapar upplevelser för kommuninvånarna och mycket omfattande turistekonomisk omsättning till besöksnäringen genom ett stort antal nationella och internationella besökare. Har Europas – kanske världens – starkaste årligen återkommande ungdomsturneringar i fotboll (Gothia Cup); handboll (Partille Cup), innebandy (Gothia Innebandy Cup) och basket (Göteborg Basket Festival). Dessa skapar en total turistekonomisk omsättning på 720 mkr per år. Genomför också ett antal spektakulära event som Volvo Ocean Race (målgång 2018), Göteborg Horse Show (EM i Ridsport 2017) och Göteborgsvarvet (sex tävlingar med 87 000 deltagare).  Tvåa på eventlistan.

Växjö

5) Växjö

Utifrån Växjös vision som en ”internationell attraktiv mötesplats med ett världsledande miljöarbete, kreativt näringsliv och stolta invånare” så är kommunen en självklar destination för idrottsevent. Har i den mest invandrartäta stadsdelen Araby skapat en allaktivitetshall (Araby Park Arena) med organiserad spontanidrott sju dagar i veckan. I arenan genomförs också integrationsprojektet ”Idrott och demokratiska rättigheter”. Har ett brett fritidspolitiskt program med bra ekonomiska stödformer. Marknadsför Arenastaden för att attrahera fler internationella och nationella event. Har en tydlig eventstrategi och bra genomföranderesurser. Mäter kontinuerligt eventen. Har behov av fler sporthallar och andra ytor, också för de nya idrotterna. Kommunen har 70 spontanidrottsplatser samt politiska riktlinjer för hur de ska öka antalet. Bra idrottsrelaterad högskoleutbildning. Bra ohälsotal och företagsklimat.

Malmö

6) Malmö

Ett idrottspolitiskt program är under utveckling. Stark breddstödskommun. 0-taxa inom ett brett åldersintervall (4 till 25 år). Utvecklat stödformer för underrepresenterade idrottsungdomar, främst i socioekonomiskt utsatta områden. Spontanidrottsytor och gratis lovaktiviteter prioriterade, inkluderande simträning. Använder idrottsföreningarna som verktyg. Arbetar med två huvudkoncept; ”Spontan i stan” och ”Hela Malmö”. Särskilda insatser på ledarutbildning i områden med låg föreningsaktivitet. Stark elitidrottskommun. Destinationsmarknadsföring främst av Malmö Arena och fotbollslagen Malmö FF och Rosengård FC. Tydlig eventstrategi och bra genomföranderesurser. Satsningar på handboll (EM och VM nivå), fotboll och hästsport. Satsar också på ”udda” internationella event som VM i Dragkamp, VM i Hopprep och Rugby. Regelbundna mätningar av den turistekonomi som idrottseventen skapar. ”Kräver” en ROI på mellan 1:5 till 1:10 för varje satsad skattekrona. Tilldelats SM veckan 2019. Mycket bra spontanidrottsytor. Omfattande samarbete med Regionens eventbolag – Event in Skåne. Tvåa på breddlistan.

Västerås

7) Västerås

Har en bra handlingsplan för idrotten i Västerås fram till 2022. Arbetar aktivt med att skapa fritidsaktiviteter inom socioekonomiskt utsatta områden och inom Rocklundaområdet (2 miljoner besökare per år). Fokuserar på ”pröva på” aktiviteter och aktiviteter i befintliga idrottsföreningar. Satsar på spontanidrott. Genomförde Olympic Day för ungdomar 2016. Särskild utbildning av idrottsledare för motionsidrott + 65. Total breddsatsning på ungdomar och ensamstående flyktingar 26 mkr för 2016. Bra träningsytor för ungdomsidrott. Stark elitidrottskommun med bra destinationsmarknadsföring av lag och enskilda idrottspersoner. Fördelar ca 2 mkr per år till elitidrotten. Dessutom fördelas 3 mkr till de elitföreningar som verkar inom Rocklundaområdet. Har en eventstrategi utan prioriterade typer av event. Satsar på ungdomscuper. Stark utbildningsort med ett av Sveriges största idrottsgymnasier.

Umeå

8) Umeå

Har inget tydligt idrottspolitiskt program. Inte heller en tydlig strategi hur idrottsrörelsen kan medverka i integrationsarbetet. Däremot bra breddstöd till ungdomsidrotten och bra tillgång till träningsanläggningar. Använder i begränsad omfattning elitidrotten som verktyg för destinationsmarknadsföring. Mycket stark elitidrottskommun med 17 lag i de högsta serierna; 13 SM vinnare och lika många idrottspersoner med landslagsuppdrag under 2016. Bra friluftsanläggningar för motionsidrott (Sverigetopp). Omfattande samarbete med Umeå universitet som har en av världens starkaste miljöer inom idrottsforskning (”Idrottsmedicinska enheten”). Har ett mycket stort antal idrottsföreningar i förhållande till folkmängden. Eventfokus på tävlingar på SM nivå, ungdomscuper och extremidrotter av typen triathlon. Bra kundnöjdhet avseende boendeort.

Uppsala

9) Uppsala

Har ett bra idrottspolitiskt program med ett tydligt folkhälsoperspektiv. Den ekonomiska inriktningen är att jämföra investeringar i folkhälsan med den kostnadsbesparing som uppnås med en friskare befolkning. Målsättningen är att vara Sveriges främsta idrottskommun om åtta år. Otydlig beskrivning om idrottsrörelsens roll i integrationsarbetet annat än att utgångspunkten är aktiviteter i skolan och i fritidsverksamheten samt ett ökat genomförandeansvar på näringslivet. Bra balans på träningslokaler för inom- och utomhusaktiviteter. Ingen 0-taxa. Fyrishov tar emot ca 1,8 miljoner besökare varje år. Stark elitidrottsstad. Har elitlag i ca tio idrotter. Använder elitlagen som ambassadörer för destinationsmarknadsföring (18 föreningar medverkar). Har en mötestrategi fram till 2020 som bl.a. beskriver hur Uppsala ska arbeta med idrottsevent. Strategin innehåller också mätbara målsättningar och vilka typer av event som kommunen ska prioritera. Uppsala är en bra cykelstad med relativt låga ohälsotal. Dessutom med bra kundnöjdhet att bo i. Bra utbildningsstad där man kan kombinera elitdrott och studier.

Luleå

10) Luleå

Har ett bra idrottspolitiskt program med starkt folkhälsoperspektiv. Programmet utgör en del av Luleås utvecklingsvision. Använder de större föreningarna som genomförare av integrationsaktiviteter; främst IFK Luleå och Luleå Basket. Genomsnittligt breddidrottsstöd. Relativt god tillgång för ungdomsträningar, förutom för gymnastikgrupper. Har ett stort antal idrottsföreningar i förhållande till befolkningsmängden. Stark elitidrottskommun. Har marknadsföringsavtal med fyra elitlag i ishockey och basket samt med konståkaren Alexander Majorov och paraolympiern Helena Lundbäck. Har ingen eventstrategi men omfattande erfarenhet av att organisera större nationella och internationell idrottsevent. Mäter inte eventen regelbundet. Fokus på ishockey och basketevent. Har arenor för medelstora event.

Solna

11) Solna

Har inget idrottspolitiskt program. Genomför ett tiotal integrationsprojekt för främst ensamkommande ungdomar. Fokuserar breddstödet på aktiviteter, ledarutbildning och projektbidrag. Trots relativt omfattande nybyggnationer av träningsanläggningar räcker inte dessa till för att möta behoven från ungdomsidrotten. Genomför varje år Idrottens Dag i Hagaparken för 15 000 unga besökare och i 45 olika idrotter. Stark elitidrottsstad med över tio elitlag i högsta serierna. Använder elitidrotten som verktyg för destinationsmarknadsföring; främst Friends Arena, men också elitlaget AIK och samarbetet med Svenska Fotbollsförbundet där Friends är Sveriges nationalarena för herrfotboll. Har ingen formell eventstrategi, men har en lång tradition av genomförandet av större event. Förutom ett antal matcher i allsvenskan i herrfotboll genomförs varje år ett antal landskamper i fotboll, Speedway Grand Prix, supermatcher i världsfotboll och Sweden International Horse Show. Utökat samarbete med Visit Stockholm. Sveriges starkaste företagsklimat och topp tre när det gäller bostadsort. Trea på eventlistan.

Jönköping

12) Jönköping

Det idrottspolitiska programmet är under utveckling. Det finns också ett särskilt program för Jönköpings friluftsliv. Integrationsaktiviteterna är begränsade; en sommarskola för nyanlända med 450 deltagare som är genomförd tillsammans med ett tiotal idrottsföreningar. Dessutom gratis simskoleverksamhet. Genomför också ”pröva på” aktiviteter för handikappade två gånger per år. Normalt breddstöd. Bra arenor för ungdomsidrotten, men för viss elitdrott (fotboll, friidrott, gymnastik och ridsport) saknas bra anläggningar. Är ändå en stark elitidrottskommun. Prioriterar motionsidrottsstöd (Jönköping Sverigesjua när det gäller friluftskommuner). Eventstrategin är under utveckling. Under 2016 satsade kommunen på ett antal internationella idrottsevent; Ironman 70.3 (1800 deltagare från 40 länder); VM i Thaiboxning (800 deltagare från 64 länder); EM i Mountainbike (600 deltagare från 26 länder) samt EM i barfotaåkning på vatten (65 deltagare från 10 länder). Dessutom SM tävlingar i mindre idrotter och några landskamper i futsal och handboll. Har 350 spontanidrottsytor.

Halmstad

13) Halmstad

Har inget formellt idrottspolitiskt program, men en tydlig politisk vision om att Halmstad ska vara en utpräglad idrottskommun med en omfattande bredd- och elitverksamhet. Arbetar nu med att ta fram en målbild av Halmstad som idrottsstad. Inriktningen är jämställd idrott, främjande av spontanidrott, ökad samverkan med idrottsrörelsen, ökad samverkan med elitidrotten, inkluderande Högskolan i Halmstad, samt ökat antal idrottsevent för att främja både bredd- och elitverksamheten. Har idag utvecklat stödformer som stimulerar föreningarna att öka antalet barn och ungdomar med utländsk bakgrund i sin verksamhet. Har skapat en kommunal samordningsfunktion för detta. Uppgiften är att anordna aktiviteter och fördela integrationsstödet. Halmstad är en stark lägerstad inom flera idrotter; fotboll, gymnastik, handboll och bordtennis. Under 2017 etableras Stadium Sports Camp i kommunen. Använder i sin destinationsmarknadsföring kända idrottspersoner som ambassadörer och marknadsför Halmstad som Sveriges Golfhuvudstad. I kommunens eventstrategi pekas idrotten ut som ett prioriterat område. Arrangerar event på SM nivå med några internationella event som t.ex. Bordtennis VM för lag 2018. Bra cykelstad. Trea på breddlistan.

Östersund

14) Östersund

Har ett idrottspolitiskt program ”Plan för idrott, motion och rekreation” som bl.a. hanterar frågor om jämställd idrott, tillgänglighet, förhållande till elitidrotten, stöd till anläggningar, inflytande och utvärdering. Idrottens roll som stödfunktion inom integrationsarbetet är otydligt beskriven. Breddstödet inriktas mot att gynna utvecklingen av en god folkhälsa. Genomsnittlig bidragsnivå. Använder både elitlag, event och enskilda idrottspersonligheter i sin destinationsmarknadsföring. Sponsrar genom affärsavtal de event som skapar medieexponering, högt antal deltagare och besökare på regional, nationell och internationell nivå, omfattande konsumtion till besöksnäringen samt arbetstillfällen. Genomför årligen återkommande event inom Skidskytte (World Cup) och ibland ländskidåkning (World Cup) Kommer att genomföra Skidskytte VM 2019. Medverkar i eventet Storsjöcupen med ca 500 ungdomslag i fotboll. Bra region för idrottsforskning och allmänna universitetsstudier. Kommer Östersund att finnas med i en svensk Vinter OS ansökan 2026?

Falun

15) Falun

Har inget utvecklat idrottspolitiskt program. Satsar istället på att utveckla ett Folkhälsoprogram med syftet att skapa jämställda villkor för en god hälsa. Integrationsarbetet fokuserar på att tillsammans med vissa föreningar (Falu Simsällskap, Falu BS fotboll och Breddens IF) öka förutsättningarna för att få in nyanlända i idrottens ledarskapsutbildning, simskoleverksamhet och föreningsliv. Breddstödet syftar till att finansiera utvecklingsprojekt som minskar skillnader i folkhälsan, främst mot socioekonomiskt svaga grupper. Tillgången till isytor är balanserade mot behovet, men inte simträning och inomhusaktiviteter. Stark elitidrottskommun. Destinationsmarknadsföringen genom lag och idrottspersoner är dock klart begränsad. Har en eventstrategi som fördelar 1,6 mkr till vissa mindre och medelstora event, medan de större internationella eventen får stöd utifrån särskilda bedömningar. Eventfokus på SM nivå, särskilt i mindre idrotter som kanotslalom, bågskytte och boule, men också i extremsporter. Större årligen återkommande event är World Cup i längdskidåkning och AXA Floorball Cup. Kommer Falun att vara en del av en svensk Vinter OS ansökan 2026?

Helsingborg

16) Helsingborg

Har ett bra idrottspolitiskt program med riktning mot folkhälsa, inkluderande rörelseaktiviteter för inaktiva ungdomar (”En friskare generation” och ”Bli mitt bästa jag”). Integrationsaktiviteterna fokuserar på att nyanlända flyktingar, inkluderande ensamkommande ungdomar, kan delta i föreningslivet utan kostnad. Aktiviteterna handlar mycket om spontanidrotter och inte enbart om organiserade föreningsaktiviteter. Har ett bra allmänt breddstöd till ungdomsidrotten. Balans när det gäller träningslokaler och gräsytor jämfört med efterfrågan. Relativt stark elitidrottskommun. Använder lag (Helsingborgs IF) och enskilda idrottspersonligheter som verktyg för sin destinationsmarknadsföring. Har en tydlig eventstrategi och bra genomföranderesurser. Mäter kontinuerligt den turistekonomiska omsättningen. Satsar på nationella event på SM nivå samt internationella event inom handboll och inom vissa veterantävlingar.

Örebro

17) Örebro

Ett idrottspolitiskt program är under utveckling. Också en policy om hur kommunen ska förhålla sig till elitidrotten. Örebro genomför tre integrationsprojekt tillsammans med idrottsföreningar inom fotboll, friidrott och handboll. Dessutom ett treårigt projekt i Vivallaområdet med två fotbollsföreningar (ÖSK Fotboll och KIF Örebro) samt Region Örebro. Det framtida bidragssystemet till ungdom- och motionsidrotter är under utveckling. Behovet av inomhuslokaler är större än utbudet. Kommunen har 65 spontanidrottsplatser. Örebro är en stark elitidrottskommun. Fyra elitlag får idag stöd med ca 6 mkr per år för destinationsmarknadsföring (Örebro Hockey, ÖSK Fotboll, KIF Örebro och Örebro Black Nights - amerikansk fotboll). Har en eventstrategi som kräver att vissa kriterier är uppfyllda för att investera skattekronor i ett event. Genomför event på SM nivå i ett flertal mindre idrotter. Har arenor för mellanstora event. Bra utbildningsort för elitidrottare.

Kalmar

18) Kalmar

Har ett idrottspolitiskt program med inriktning på att växa, mötas och en hållbar livsstil. Programmet syftar till att nå nya målgrupper och utgöra ett viktigt verktyg i integrationsarbetet. Destinationsmarknadsföringen prioriterar idrottsturism och idrottsevent eftersom de utgör viktiga verktyg för den regionala utvecklingen. Fokus är på event, möten och lägerverksamhet och kraven är att eventen skapar stort deltagar- och besöksantal samt övernattningar. Satsar mer på anläggningsutveckling än att höja bidragsnivåerna. Tillgången på anläggningar för ungdomsidrotten är god. Spontanidrottsytorna är 75. Har en bra eventstrategi och bra genomföranderesurser. Genomför kontinuerliga turistekonomiska mätningar och har en princip om att varje investerad skattekrona ska ge tillbaka minst tre kronor till den regionala besöksnäringen. De viktigaste eventen är Kalmar Ironman (avtal tom 2018), flera olika motionslopp, Kalmar Grand Prix i cykel (herrelit och ungdom), Kalmar Swimrun (300 deltagare) och några landskamper i fotboll. Har huvudarenor för medelstora event. Har idrottsrelaterad forskning i Kalmar (Linnéuniversitetet).

Lund

19) Lund

Har ett idrottspolitiskt program med inriktning på utveckling av anläggningar, nya bidragsformer samt idrottsevent som upplevelser för Lundaborna. Otydlig beskrivning om idrottens roll i integrationsarbetet, men vissa bidrag har anpassats till särskilda satsningar på ensamkommande ungdomar och flyktingfamiljer med barn. Använder de större idrottseventen som verktyg för destinationsmarknadsföring; Lundaspelen i handboll och basket (10 000 deltagare/750 lag), Lundaloppet (6 000 motionärer) samt Flyinge Hästsportcenter. Arbetar med att utveckla förutsättningarna för spontana och egenorganiserade aktiviteter. Obalans i tillgången av idrottsanläggningar. Satsar särskilt på att utveckla aktivitetsytor för tjejer. Har 25 spontanidrottsplatser. Har ingen eventstrategi, men satsar på vissa mindre internationella event (simhopp, judo, kickboxning) samt nationella event på SM nivå i mindre idrotter (simhopp, trupp gymnastik). Har arenor för medelstora event. Bra cykelstad, bra ”Bäst att bo” stad samt låga ohälsotal.

Norrköping

20) Norrköping

Norrköping är en framgångsrik idrottstad med en stark tradition inom vissa idrotter. En handlings- och genomförandeplan för Idrottstaden Norrköping är under utveckling. Arbetar med konceptet Skogslotten (ridsport) med att stärka förutsättningarna för ensamkommande ungdomar. Har ingen tydlig eventstrategi. Destinationsmarknadsföringen fokuserar på Stadium Sports Camp (6 900 ungdomar och 1 000 ledare), SM veckan 2016 (268 SM mästare, 55 000 besökare; SVT sände i 90h), IFK Norrköpings fotbollsframgångar och Norrköping Dolphins basketframgångar samt eventet Norrköping International Horse Show. Breddstödet under utveckling. Obalans på tillgången av idrottsanläggningar för ungdomsidrotten. De flesta genomförda event ligger på SM nivå i mindre idrotter. Anläggningar för medelstora event.

Eskilstuna

21) Eskilstuna

Har ett bra idrottspolitiskt program – ”Eskilstuna rör sig”.  Har också en omfattande verksamhet för asylsökande och ensamkommande ungdomar – ”Idrott åt alla 2.0”. Använder idrottsevent som verktyg för destinationsmarknadsföring inom varumärkeskonceptet ”EskilstunaEvolution”. Har samarbetsavtal med alla sina elitlag (fotboll, handboll, speedway och friidrott). Genomförde 2015 Junior EM i friidrott och fick då det Internationella Friidrottsförbundets utmärkelse ”Världens mest hållbara friidrottsevenemang”. Genomför årligen travloppet Breeders Crown och Eskilstuna Basket Cup plus event på SM nivå främst i simning och fotboll. Mycket starkt breddidrottsstöd till ungdomsidrotten. Etta på breddlistan.

Gotland

22) Gotland

Har ett brett Fritidspolitiskt program, dock utan mätbara målsättningar. Har också en bra kompletterande strategi för hur internationella och nationella idrottsmöten kan genomföras på Gotland. Fokuserar sin destinationsmarknadsföring på konceptet ”Idrottens Ö” i ett unikt samarbete med Destination Gotland som subventionerar och paketerar transport och boende för deltagare och deras medföljande till idrottsaktiviteter på ön. Genomför ca 75 idrottsevent per år som skapar 120 000 gästnätter. De största eventen är Grand National (enduro som skapar 22 000 gästnätter), Island Games (internationell bred idrottstävling vart fjärde år med deltagande från världens öar; pågår i sju dagar med ca 3 000 deltagare och medföljande), träningsläger för ungdomar (främst i fotboll och innebandy) samt de gutniska sporterna under Stångaspelen. Dessutom genomförs Eurocamp 2016; ett idrottsligt internationellt ungdomsutbyte mellan 17 organisationer från 11 länder. Samarbetar med Campus Gotland (Uppsala universitet) när det gäller idrottsmedicinska forskningsmöten.

Kristianstad

23) Kristianstad

Har en bra kultur- och fritidspolitisk strategi med ”livsmöjligheter” som portalmål. Arbetar utifrån fem delstrategier; jämlikhet, förebyggande, barn och unga, den dynamiska staden samt natur, kultur och fritid som utvecklingskraft för landsbygden. Har behov av fler utomhusanläggningar. Har en ny och tydlig eventstrategi och bra genomföranderesurser. Genomför några event på internationell nivå (handboll, karting), i övrigt nationella event på SM nivå i mindre idrotter. Viktigast är Åhus Beachhandboll Festival med 1 000 lag och 12 000 spelare; totalt har festivalen 75 000 besök. Dessutom IFK Kristianstad i handboll med Sveriges bästa handbollspublik. Har en bra eventstrategi, men utan mätbara målsättningar.

Lidingö

24) Lidingö

Har inget idrottspolitiskt program. Destinationsmarknadsföringen fokuserar på konceptet ”Hälsans Ö”. Genomför ett antal aktiviteter inom detta koncept: ”Hälsans Dag”, seminarier om ”Folk i rörelse”, hälsodagar för all kommunal personal på Bosön samt ”Skolklassikern för funktionsnedsatta personer”.  Det stora eventet är Lidingöloppet som idag består av flera tävlingar utspridda på nästan 15 olika platser i Sverige. Använder sina idrottsföreningar i integrationsarbetet. Särskilt IFK Lidingö i fotboll och friidrott. Dessutom spontanfotbollsaktiviteter och cykelträning för nyanlända. Ett större utvecklingsarbete pågår för att skapa fler idrottsanläggningar. Stark friluftskommun och cykelstad med låga ohälsotal.

Haninge

25) Haninge

Har en stark målsättning om att vara Sveriges bästa idrottskommun till 2018. Visionen är att skapa en meningsfull fritid för alla; minska ohälsotalet; skapa förutsättningar för bredd- och elitidrott samt utveckla event som ger Haningeborna positiva upplevelser. Har utarbetat ett 100 punktsprogram för att nå visionen. Särskild satsning på bidragsformer för åldersgruppen 7 till 20 år. Nyckelord för visionsarbetet är jämställdhet och jämlikhet. Använder vissa mätbara målsättningar. Näringslivssamarbete krävs när det gäller anläggningsutvecklingen. Använder i sin destinationsmarknadsföring kommunens skärgård samt simdrottningen Sara Sjöström. Arbetar inom konceptet ”Sport Campus Sweden” som stöd för elitidrottare som kombinerar studier och elitidrott. Har ingen eventstrategi. Genomför event på SM nivå i de mindre idrotterna. Har 0-taxa för ungdomsidrotten. Obalans för inomhusidrotterna. Satsning på gymnastik, cheerleading och dans och fortsatt mycket bra verksamhet för funktionsnedsatta barn och ungdomar. Bra spontanidrottsytor och motionsanläggningar.

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå