Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Paralympics och OS i Sverige en boost för idrott och samhälle

"Ett Paralympics och vinter-OS i Sverige kan bli en vinst för hela samhället. I så fall är det en vinst som inte enbart kan räknas i pengar".
 Det skriver David Lega i april månads debattinlägg. David är kommunalråd för KD i Göteborg och sitter i Idrotts- och föreningsnämnden där. Han har själv deltagit under två Paralympics.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER

Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Idrottsforum.org

- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     SM i sponsring     •     SM i sponsring     •     SM i sponsring     •

| 15 i topp | Bästa klubbar/utvald idrott Damklubbar 2010 | Damklubbar 2011 | Damklubbar 2012 Damklubbar 2013 | Klubbar i fotbollsallsvenskan och superettan | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |

SM i sponsring 2011

För andra året i rad presenterar Sport & Affärer en unik lista över de idrottsföreningar som tar in mest intäkter genom sponsring och företagsförsäljning. Utifrån klubbarnas svar kan vi enkelt konstatera att det inte finns något facit för hur en klubb ska bedriva sin företagsförsäljning. Vissa klubbar föredrar att ha många mindre partners medan andra fokuserar på att skapa samarbeten med ett fåtal, större partners. I år har vi fokuserat på att göra en lista med de 15 idrottsklubbar som drar in mest intäkter genom sponsring och företagsförsäljning. Ishockey fortsätter att dominera med sammanlagt 9 av 15 klubbar på listan. Vi har även gjort en separat damlista samt en bonuslista över samtliga fotbollsklubbar i Allsvenskan och Superettan.

Våra frågor:
1) Hur mycket drar ni in på sponsring och företagsförsäljning säsongen 2010/2011* inklusive fasta sponsorkontrakt, dräktreklam, arenareklam, VIP/företagsbiljetter samt försäljning av företagsloger och arenanamn?
2) Hur ser er marknads/sponsoravdelning ut?
3) Vilka är era största samarbetspartners? Inom parentes finns förra årets summa presenterat. T.ex. (61) – 61 miljoner kronor. * Fotbollsklubbarna svar avser säsongen 2010. SHL:s centrala avtal ingår ej i ishockeyklubbarnas svar. Centrala prestationsbaserade avtal från Svensk Elitfotboll ingår ej.

1

1) Malmö FF (Magnus Svensson, försäljningschef)

1) Cirka 62 miljoner kronor för 2010 och för 2011 blir det mellan 65 och 68 miljoner kronor. (61)

2) Säljchef är Magnus Svensson. Till sin hjälp har jag tre säljare och en sponsorkoordinator som fokuserar på företagsförsäljning och sponsring. Varumärket, all reklam och framtagandet av säljstödsmaterial ligger på kommunikationsavdelningen, där vi jobbar fem stycken allt som allt. Vid behov av extern konsult använder vi oss av reklambyrån Aaa vid varumärkesarbete och reklam.

3) Swedbank, Puma, PEAB, E.ON, Falcon och Sydsvenskan.

2

2) Linköpings HC (Anders Mäki, vice klubbdirektör)

1) 55,7 miljoner kronor. Vi hade en ökning i grundserien jämfört med säsongen innan vilket kompenserade för det faktum att vi "bara" spelade kvartsfinal jämfört med final året innan. Vi har också en liten ökning i de nytecknade fasta avtalen för loger vilket ger en noga uträknad total för 2010/2011 på 55,7 miljoner kronor. Hade vi gått längre i slutspelet hade vi "krossat" fjolårets siffor! (55)

2) Marknadsavdelningen 2010/2011 var bemannad som året innan med något ökad resurs, undertecknad som ansvarig för gruppen och fyra säljare.

3) Våra Diamantpartners för 2010/2011 är: Caesar Foods, Cloetta, Energizer, JOFA Reebok, Handelsbanken, Nulink, SCAN, Stångåstaden, Team Sportia, Tekniska Verken, Toyota Material Handling, Östgöta Brandstodsbolag, Östgöta Enskilda Bank och Östgöta Correspondenten.

2

3) Frölunda Indians (Mats Ahdrian, klubbdirektör)

1) Cirka 45 miljoner kronor (missade slutspel - notera att Frölunda inte har några intäkter från försäljning av loger och arenanamn då man inte äger Scandinavium). (52)

2) Vi har tre anställda som säljer, vårdar och utvecklar denna affär. Magnus Philipson är försäljningschef. Vi har en backoffice funktion som servar kund med biljetter, 2,5 tjänster. Nykundsbearbetning sker av externa resurser. När kunden kommer in blir de en del av vår egna organisation. TM och personlig försäljning har vi på nykund.

3) Vi har ingen som är tydligt större än de andra.

7

4) Färjestads BK (Mats Tågmark, marknadschef)

1) 45 miljoner kronor. (40)

2) Vi är tre stycken som säljer reklam/sponsring.

3) Löfbergs Lila och Stadium.

10

5) Brynäs IF (Sven Engwall, marknadschef)

1) 44,6 miljoner kronor inklusive slutspel (kvartsfinal) (36,6)

2) Marknadschef Sven Engwall samt tre säljare. Konsulter i form Profilic AB och Sulku Consulting.

3) Bauer Hockey, Leaf Sweden (Läkerol), AB Karl Hedin och Kraft Foods (Gevalia).

4

6) Hv71 (Emil Danielsson, marknadschef)

1) 43,6 miljoner kronor inklusive slutspel. Vi gick till kvartsfinal. (50,9)

2) 2,5 tjänst Key Account Managers företag. Marknadschef Emil Danielsson.

3) Husqvarna AB, Intersport, M-clean, Liljedahl Group, Systeam

5

7) Luleå Hockey (Peter Jidström, klubbdirektör)

1) Cirka 43 miljoner kronor inklusive slutspel (semifinal). (40,7)

2) Säljansvarig Janne Dannberg, samt 3 säljare.

3) SSAB och LKAB

6

8) MODO Hockey (Fredrik Östman, försäljningschef)

1) 42,8 miljoner kronor inklusive kvalserien (40,6)

2) Försäljningschef Fredrik Östman samt två företagssäljare. Marknadsavdelningen bistår med koordinering, kommunikation, säljmaterial, varumärket m m.

3) Fjällräven, Holmen, Allehanda Media, BAE Systems, Stadium

8

9) IF Elfsborg (Sten Strinäs, marknad)

1) 41 miljoner kronor varav 500 000 kronor på Euroleague (40)

2) 2,5 säljtjänster, Mathias Svensson, Marcus Hedelin samt Sten Strinäs

3) Swedbank Sjuhärad, Ellos, Folksam Pulsen , Netonnet Input och Umbro

9

10) Timrå IK (Henrik Hanson, marknadschef)

1) 40 miljoner kronor. (40)

2) Tf Marknadschef, Försäljningschef/Key account, samt 3 st. företagssäljare. Ytterligare 2 personer som sköter privatmarknaden.

3) Norrporten, SCA, E.on, Arla, ISS, Skoda, PEAB, Sundsvalls Tidning.

10

11) AIK Fotboll AB (Johan Cederbrant, försäljnings- och marknadschef)

1) 37 miljoner kronor (29,7 miljoner kronor exklusive moms). Beloppet är inkluderat marknadsrelaterade intäkter från kval till Champions league 2010. I beloppet inkluderas inte AIK Fotbollsförening (ungdomsverksamheten). Däremot inkluderas även damfotboll och eftersom vi är ett börsnoterat bolag (NGM Börsen) kommer vi inte särredovisa beloppet. Men det är ett ytterst litet belopp i det stora hela, så mycket kan jag säga. (-)

2) Vår marknads- och försäljningsavdelning består av totalt tre personer.

3) Våra tre huvudsamarbetspartners är Åbro Bryggeri, Adidas och Peab.

4

12) IFK Göteborg (Fredrik Abrahamsson, försäljningschef)

1) 35 miljoner kronor, nästa år 40 miljoner kronor. Det finns ingen klubb i hela Sverige som drar in lika mycket pengar som oss i enbart dräktreklam. Sen har vi, till skillnad från andra klubbar, inga möjligheter vad gäller vår arena, vi har inga rättigheter för arenareklam, loger eller namnrättighet på arenan. (33)

2) Den som ansvarar för försäljningen är Fredrik Abrahamsson med två stycken interna säljare.

3) Prioritet Finans och ICA.

5

13) Leksands IF (Mats Aspemo, VD)

1) 28,1 miljoner kronor, missade kvalserien. (-)

2) En försäljningschef, två försäljare och två marknadsföring/webb

3) Bergkvist Insjön, Clas Ohlson, Dalakraft, Dalarnas Försäkringsbolag, Ejendals, Leksands Bröd, Leksands Sparbank, Villa Långbers och Skoglunds Leksand.

6

14) Örebro SK (Marino Rahmberg, marknad)

1. Cirka 27,5-28,5 miljoner kronor. (23)

2. En marknadsinriktad VD, en marknadsansvarig, tre som arbetar på marknad och ytterligare två som hjälper till.

3. Det är företagen på tröjorna Malmbergs, Mätcenter, Demcom och Örebro Kommun.

8

15) Helsingborgs IF (Rickard Nilsson, marknadschef)

1. 27,2 miljoner kronor. (27)

2. En marknadsansvarig, en säljare, och en säljsupport. Utöver detta har vi sedan en person ansvarig för matchannonsering och försäljning gentemot privatkunder som till sin hjälp har en säljare (som även har hand om merchandise)

3. Resurs Bank är vår huvudsponsor, Puma är dräktsponsor, Intersport och IT Gården officiella leverantörer.

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå