Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Framgångsresa på två hjul

 "Framgång inom en idrott mäts ofta i medaljer eller andra sportsliga framgångar. Det må vara vad allmänheten uppskattar och värderar, men för ett förbund är det andra faktorer som avgör hur väl man lyckas. Eftersom det är fakta som sällan når utanför den inre kretsen, finns det därför anledning att i detta inlägg berätta om den framgångsresa som Svemo (Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet) befinner sig på". Så inleder Håkan Leeman september månads debattinlägg. Håkan är förbundets ordförande.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER

Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Idrottsforum.org

- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 


Sponsrings & Eventföreningen

- Branschorganisationen för sponsrings- och evenemangsindustrin.

Sveriges Olympiska Kommitté

- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Debatt     •     Debatt     •     Debatt     •     Debatt     •

2013   2014   2015   2016   2017  

| Januari | Februari | Mars | April | Maj | Juni | Juli | Augusti | September | Oktober | November | December |

Storstadsklubbarna halkar efter på grund av arenabolagen

 Rent logiskt borde det vara de stora internationella bolagen med decenniers erfarenhet av att arrangera och kapitalisera på idrott som går i bräschen och leder utvecklingen. Verkligheten ser dock helt annorlunda ut. De stora klubbarna i storstäderna (MFF undantaget) ser med avundsjuka på hur klubbarna ute i landet utvecklas på alla plan och inte minst vad gäller totalupplevelsen och intäkter.

 Jag tänker framför allt på klubbar som IFK Norrköping, IFK Kristianstad, Växjö Lakers, MFF, Örebro Hockey och Villa Lidköping. Det finns troligen fler som använder idrotten som dragplåster för att skapa en mötesplats för att sedan leverera en upplevelse där klubbarna kan öka intäkter genom få kunderna att komma tidigare och gå senare. I många fall har de blivit ett komplement till det vanliga nöjesutbudet och i vissa fall har de t.o.m eftersläpp för de som inte går på matchen men vill gå på efterfesten.

Klubbarna kan och tar ansvar för den totala upplevelsen
 
Vid en genomgång av hur dessa klubbar har lyckats visar det sig att de tänker utanför den normala ”Idrottsboxen” och har mer anammat strategier och upplägg som påminner om upplevelseindustrin. Den vitala faktorn är att de själva kan ta ansvar för den totala leveransen och där med helhetsupplevelsen. Det innebär att klubben själva kan utbilda, kravställa och motivera all personal som jobbar under ett evenemang. De kan själva sätta priser och upplägg för mat och dryck och kan på det sättet jobba med ”gungor och karuseller”, lägre biljettpriser för att sedan ta hem det på kiosk, mat och dryckesförsäljning etc. Om klubben är lyhörd för kritik kan de dessutom snabbt anpassa och utveckla sitt utbud och upplägg löpande för att säkra fler och nöjdare kunder.

Sponsoravtal med win/win
 
Tack vare att klubbarna har ansvaret för allt har de också möjlighet att förhandla med t.ex mat, godis och dryckesleverantörer med helt andra möjligheter vad gäller exponering, namnrättigheter och priser. På vissa av våra större arenor har arenaägaren redan förhandlat bort detta även för de som driver restaurangen. Detta i kombination med mycket hög omsättningshyra leder till höga priser och litet incitament till klubben, som de facto är den som har störst möjlighet att påverka försäljningen. Det kan förmodligen se bra ut för arenan med en hög procentuell andel av omsättningen, men det som driver är TB (täckningsbidraget, pengarna) och inte TG (täckningsgraden, marginalen).

Systemstöd
  De har också möjlighet att själva skapa ett systemstöd som minimerar administrationen och maximerar leverans och service då de själva kan välja och ställa krav på de system och leverantörer de önskar. Framtiden ligger i att klubben har en IT-miljö där alla system kommunicerar med varandra. Det är i dag helt omöjligt då de stora arenorna tvingar klubbarna att använda ”sitt biljettsystem” och där de dessutom inte ger klubbarna samma rättigheter i systemet som de skulle ha om de hade eget avtal. Att koppla upp kiosk-, restaurang-  eller andra kassaenheter till en gemensam lösning är idag mer eller mindre en utopi för storstadsklubbarna.

Gör studiebesök hos dem som lyckas i Sverige och lyssna mindre på era utländska ägare.
Ser man det ur ett kundperspektiv och hur den normale besökaren uppfattar ett besök på en match, så är det ju arrangören, det vill säga klubben, som har ansvaret och tar betalt och det är det ju också deras ansvar att helheten fungerar. Jag säger bara grattis till er klubbar som har möjligheten att själva påverka hela upplevelsen, ni har alla möjligheter att utveckla er affär.  Till er storstadsklubbar, be ledningsgruppen på er arena att åka på ett studiebesök i Lidköping, Örebro, Kristianstad, Växjö, Malmö eller någon annan  klubb/stad som har lyckats med de arenorna i storstaden misslyckats med, dvs öka publiken, intäkterna och helhetsupplevelsen.

 



Janne Ednertz
Fd produktchef Intel 1995-1998. Marknadschef Dustin 1998-2005 VD och publikansvarig Djurgården Hockey 2008- 2011. Sedan 2013 grundare och vd för Attendance2 med ordersystemet ProPublik.

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå