Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Lärdomar från idrottsrörelsens integrationssatsning

"Statens och idrottsrörelsens gemensamma integrationssatsning har hamnat i blåsväder. Aftonbladet har i en uppmärksammad artikelserie kartlagt de drygt 200 miljoner kronor som sedan 2015 tillförts idrottsrörelsen för att möta och aktivera nyanlända. Resultatet visar att satsningen visserligen nått ut till många nyanlända men att pengarna fördelats mycket ojämnt på kommunal nivå och inte alltid hamnat där behoven är som störst". Så inleder Johan R. Norberg november månads debattinlägg. Johan är fil dr i historia och professor i idrottsvetenskap. Han undervisar och forskar inom idrottshistoria och idrott ur statsvetenskapliga perspektiv, särskilt idrottspolitik.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER

Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Idrottsforum.org

- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 


Sponsrings & Eventföreningen

- Branschorganisationen för sponsrings- och evenemangsindustrin.

Sveriges Olympiska Kommitté

- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Debatt     •     Debatt     •     Debatt     •     Debatt     •

2013   2014   2015   2016   2017  

| Januari | Februari | Mars | April | Maj | Juni | Juli | Augusti | September | Oktober | November | December |

Vision eller verklighet?

 I januari 2011 arrangerades herrarnas VM i handboll i Sverige. Frankrike besegrar Danmark i finalen och Sverige slutar på fjärde plats.Det är ett mästerskap som är framgångsrikt både på och utanför planen. Mycket publik i arenorna, bra tittarsiffror i tv och stor uppmärksamhet i samtliga medier.

 

Under detta mästerskap hade också Svensk ElitHandboll (de 14 klubbarna i landets högsta serie) ett medlemsmöte. Optimismen är stor i den allmänna handbollsyran som råder. En tanke om en svensk proffsliga börjar ta form och leder fram till en gemensam vision: En svensk proffsliga i handboll 2016.

 

 Nästan sex år har gått sedan det mötet. Vad har hänt i svensk elithandboll under dessa år? Hur ser det ut i den högsta serien Handbollsligan, som ligan heter från och med säsongen 2016/2017?  Har visionen om en proffsliga blivit verklighet?

 

Vi kan börja med att ställa frågan hur man definierar en proffsliga?


  I min tolkning så innebär det en liga där alla spelare och ledare till 100% kan koncentrera sig på att bli en så bra handbollsspelare/ledare som möjligt och inte behöver ha annat arbete vid sidan av.

 

 Jag tror inte någon som var med på medlemsmötet 2011 i sin version av en svensk proffsliga tänkte i banorna att förutsättningarna skulle vara desamma som i de största klubbarna och ligorna i Europa.

 

 Jag kan nu konstatera att handbollen under denna period stärkt sina förutsättningar och sin konkurrenskraft väsentligt.


  Nya moderna arenor
är byggda i Alingsås (Estrad Arena), Ystad (Ystad Arena) och Partille (Partille Arena). I Eskilstuna skall en ny arena stå klar i juni 2017 och i Karlskrona skall en ny arena stå klar under hösten 2018.

 

 Lägg dessa till de arenor som redan finns i Lund, Kristianstad, Skövde så innebär det goda förutsättningar för Handbollsligan att fortsätta ”skapa nya, publikdragande/-attraktiva” evenemang i framtiden. Flera klubbar har också lyckats skapa starka publikdragande matchevent i toppklass.

 

 Klubbarna har tagit in nödvändig kompetens inom de tre nyckelområdena marknad, evenemang och kommunikation.
Dagens sponsorer/partners/publik ställer högre krav på leverans än tidigare. För att locka publik idag krävs en marknadsföring av ett evenemang i så breda kanaler som möjligt och att evenemanget i sig är något mer än ”bara” en handbollsmatch på 2 x 30 minuter.

 

 En återkommande fråga är hur det står till med klubbarnas ekonomier och jag skulle vilja påstå att de är som i de flesta andra idrotter; det finns klubbar som har det bättre ställt andra som kämpar hårt för att få verksamheten att gå runt. Sant är att det per förra säsongen endast är fyra av 14 klubbar som har ett positivt eget kapital. Självklart är det något som såväl Liganämnden och klubbarna är mycket medvetna om. Det finns dock ljusglimtar som är värda att nämna.

 

Klubbarnas totala omsättning ökade från drygt 163 Mkr säsongen 2010/2011 till 202 Mkr 2014/2015. En procentuell ökning med knappt 24% där endast två klubbar har en ökning på mindre än 10% och de två bästa kan uppvisa en omsättningsökning på mer än 100%.

Klubbarnas totala genomsnittliga resultat under samma period ökade från –2,5 Mkr till ett positivt snitt på 3,5Mkr.

Nytt 6-årigt TV-avtal från säsongen 2017/2018 med TV4/Cmore som ger förutsättningar för att fortsätta mot visionen om en proffsliga. Samtliga matcher websänds i Cmore och minst 65 helsända matcher i linjär TV ger den exponering som är nödvändig. Avtalet gör ligan mycket mer attraktiv för centrala sponsorer och ger ligan möjlighet att skapa en starkare och mer marknadsanpassad organisation.

 

 Jag konstaterar slutligen att Handbollsligan, trots vissa ekonomiska orosmoln hos enskilda klubbar, har goda förutsättningar att de närmsta åren förstärka Handbollens plats som den tredje största lagsporten i Sverige.



Peter Gentzel

vd, svensk Elithandboll

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå