Sport och Affärer

Startsidan

Aktuella länkar

Annonsera/Utgivningsplan

Artiklar

Evenemangsenkäten

Fotbollsbörsen

Idrott och mångfald

Idrottens finansiering

Idrottens konsulter

Idrottsevenemang

Idrottsklubbarnas varumärken

Karins krönika

Kommunrankingen

Nyhetsarkiv

Om oss

Ordlistan

Platsannonser

Podcast

Prenumerera

Professionell Idrott

På gång

Redaktionens tips

Skatteregler

SM i sponsring

Speakers corner

Sponsringsläget i förbunden

Sponsringsskolan

Stefans krönikor

Studentuppsatser

Tidningsarkiv

Tittartoppen

Utbildningar

Witt's Hits

Årssummeringen

MÅNADENS DEBATTÖR

Det är dags att tänka nytt

"Hur kan vi ändra strukturer och organisationsformer så att fler kvinnor vill agera som ledare? Frågan är inte hur vi ska uppmuntra kvinnor att ansluta sig till uppdragen i föreningslivet utan hur vi kan ändra systemet så att fler kvinnor kan och vill ansluta sig". Det säger Lucy Rist i augusti månads debattinlägg. Lucy är vd för Girls in Sport som på många olika plan arbetar för ökad jämställdhet inom idrotten.

Klicka här för debattinlägget >

IDROTTSEVENEMANG

Rand

MÅNADENS ARENA Klicka här»

VI FÖLJER

Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige

Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning

Den Osynliga Handen

- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.

Idrottsforum.org

- Nordiskt forum för idrottsvetenskap

Idrottsplats.se

- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist


Mr Bister
- Bitsk blogg om sport, främst fotboll på Vi Tippas hemsida

Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund 

  

Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia


Tidningen Fokus

- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet

Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler

 


Se även under fliken Aktuella länkar

RSS

Prenumerera via RSS

Rand

•     Debatt     •     Debatt     •     Debatt     •     Debatt     •

2013   2014   2015   2016   2017   2018  

| Januari | Februari | Mars | April | Maj | Juni | Juli | Augusti | September | Oktober | November | December |

Spelregleringen och idrotten – hur hänger det ihop?

 I tolv år har jag arbetat med spelreglering. Först trodde jag på riktigt att det handlade om ett regelverk för hur spelmarknadens aktörer ska uppträda. Där hade jag fel. Ordet reglering har många vidare betydelser. I spelsammanhang kan reglering bäst beskrivas som ”skötsel”. Ungefär som när man reglerar mängden vatten ur kraftverksdammen. Eller som när jag reglerar mina skulder som uppstått efter bristfällig utbetalning av veckopengen. Eller då knappa resurser inte kan tillgodose allas vilja – användningen måste regleras (i min barndom hade man bara en TV per hushåll och reglerade därför TV-tittandet).

 Under min tid vid Lotteriinspektionen deltog jag tidigt i internationella konferenser för ”regulators”. I de sammanhangen stötte jag på inte bara tillsynspersonal utan också lagstiftare och politiker. Med ”regulators” kan man alltså benämna personer som har att ”sköta” detta med spel.

 I grunden är spel i sig inte särskilt komplicerat – insatser in, vinster ut, omkostnader, behållning. I realiteten krävs dock mer. Utöver affärsmässiga svårigheter finns några självklarheter inom ramen för produktansvar – i spelsammanhang betecknat som spelansvar. Här finns standarder och forskningsresultat att utgå ifrån.

 Komplikationerna uppstår på riktigt när man kompletterar bilden med allt annat som ska ”skötas”.

 Det som skötarna ska sköta omfattar betydligt mer än själva speltjänsterna och det kundansvar som följer med dem. Jag har svårt att avgränsa vad ”spel” egentligen kan betyda när man talar om spelreglering. Klart är i alla fall att det handlar en hel del om hur andra värden i samhället ska uppfattas och tas omhand (skötas!). Vilka missbruk ska samhället ta hand om? Alkohol och narkotika, men inte spelmissbruk och annat som kidnappar hjärnans belöningssystem? Hur ska man förhålla sig till moraliska principer – arbeta för sitt uppehälle, inte dobbla och vara ute sent om nätterna? Föreningsliv och ideellt arbete som en bärande funktion i det svenska samhällsbygget. Nationalekonomisk protektionism eller global dynamik? Folkbildningens betydelse. Synen på privat företagande. Folkhälsoarbete. Digitalisering. Vad är allmännytta – från tid till annan?

 Den svenska idrottsrörelsen är uppenbart en del i allt som spelregleringen gör anspråk på att behöva ”sköta” – en del i ”spelet”.

 Till syvende och sist synes det handla en hel del om pengar. Hur mycket kan spelmarknaden bidra med till samhället? På vilket sätt kan detta bidrag ges? Vilket samhälle är det frågan om - hur avgränsas kretsen av mottagare som ska anses vara berättigade att få del av kakan? Enkelt uttryckt – spelreglering.

 Det är nu det krånglar till sig. Framför allt det faktum att spelkonsumenterna tar för sig av en global och digital marknad och att därför läckaget av insatser och slutligen behållning blir allt större i takt med att yngre generationer växer upp och vi äldre tar till oss den digitala globaliseringens effekter.

 Utgångspunkten är därför att spelkunderna gör som de vill. De har ett behov av underhållning som ska tillgodoses. För detta har de en viss individuell betalningsvilja. Priset är den del av insatserna som inte betalas ut i vinster. Detta medför att en global priskonkurrens har mycket stort inflytande. Det är som det är. Upplevelsen blir därför central. Unibet har mottot – Av Spelare För Spelare – och det präglar allt vi gör. Det har varit mycket lyckosamt. Vari ligger då hemligheten, egentligen?

 Den som lägger ett vad på visst utfall i någon sport gör det inte som ett substitut till lotteri. Intresset är större än så. Det är sportens spänning som lockar. Det är ett engagemang för hemmalaget, en beundran av någon idrottsutövare, en önskan om kvittens på den egna kunskapen om sporten. En del av upplevelsen är att faktiskt titta på matchen. I takt med att sändningsrättigheter säljs så att allmänt tillgängliga TV-kanaler inte visar allt (som på 1900-talet) har en av förutsättningarna för att ge kunder den underhållning de är beredda att betala för blivit att live-streama sporthändelser. Ett vidgat sportintresse medför behov av att visa också otraditionella, nya eller smalare sporter. Unibet streamar årligen cirka 30 000 sporthändelser till våra kunder. För detta betalar vi. En utgift som är nödvändig. Den som äger sändningsrättigheten har en hel del att tjäna på detta.

 Så i takt med den ökade globaliseringen och utjämning av priser måste alla kundrelationer präglas av mer än bara själva tjänsten. Det handlar om att dela värderingar och intressen. Att visa att vi delar våra kunders intressen, att stödja det våra kunder tycker är viktigt genom sponsring eller andra partnerskap är en självklarhet.

 Det går att göra grova simuleringar av vad det ekonomiska utfallet för idrotten skulle kunna bli med en ny spelreglering, men de kan inte visa ett faktiskt framtida utfall. Först måste detaljerna i det framtida regelverket vara kända. Några premisser är viktigare än andra.

 Främst handlar det om hur mycket staten vill ha. Ju högre skatt desto lägre kommersiell lönsamhet. Den spelskatt alla talar om ska tas ut efter att vinsterna betalats ut till kunderna – men före spelbolagets kostnader. Det är alltså inte fråga om skatt på behållningen (vinsten) som för vanliga företag. Effekten är att 10 % spelskatt motsvarar cirka 30 % skatt på näringsverksamhet, 20 % motsvarar 60 osv. Det finns därför en motsättning mellan statens vilja att finansiera genom skatteuttag och spelbranschens förmåga att investera i t.ex. idrott.

 En annan faktor som kan påverka är skeva konkurrensförhållanden. Få dominerande spelbolag med exklusiva rättigheter att erbjuda spel kan medföra att den som vill sälja reklamplats, låta sig sponsras eller ta betalt för streaming eller andra tjänster får göra det på köparens villkor. Lika villkor för alla är alltså en nödvändighet för att de kommersiella mekanismerna ska verka till idrottens fördel.

 Spelkundernas val är mycket viktigt. Det är ju ändå deras pengar som måste in i systemet. Spelregleringen måste medföra att minst 95 % av spelarna frivilligt väljer att spela hos spelbolag inom regleringen (istället för hos bolag utanför). Det är också den nivå som behövs för att tillsyn och spelansvar ska bli riktigt meningsfullt.

 Om en ny spelreglering ska kunna bidra mer till idrotten behövs en ny syn på hur ekonomiska medel från spelindustrin ska komma idrotten till godo. Det förutsätter i sin tur att spelregleringen i sig tar helt nya grepp. Lägre spelskatt, lika förutsättningar för alla spelbolag och kundens önskemål i centrum – det är förutsättningar som inte stämmer med traditionell spelreglering. Men som rätt hanterat kan ge svensk idrott – inte bidrag – utan ökade intäkter av de värden som idrotten redan byggt upp.


Peter Alling, Unibet

Rand

Kommentera gärna artikeln »

Rand

Annons

Ads

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Sport & Affärer utges av Ide´Media. Telefon: 0176 – 22 83 50 Mobil: 070-73 03 521 E-post: kontakt@sportaffarer.se
Sidan skapad av Yelles Webbyrå