"Idrott bidrar inte enbart till förbättrad folkhälsa och ökad gemenskap, utan för oss i Mora kommun, även till ökad inflyttning." Det säger Anna Hed i februari månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora och ordförande i SKR:s beredning "Tillväxt och regional utveckling."
- Floorball Games
Innebandyturnering
Linköping, 5-21/4 - Paralympiatravet
Trav
Olika orter, 6/4 - 4/5 - OBOS Allsvenskan (dam)
Fotboll
Klicka på Allsvenskan (dam) för länk till spelschema, 13/4 - 9/11 - Diamond League Premiär
Friidrott
Xiamen, Kina, 20/4 - Skrylleloppet
Traillöpning
Södra Sandby, 20/4
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• Debatt • Debatt • Debatt • Debatt •
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
| Januari | Februari | Mars | April | Maj | Juni | Juli | Augusti | September | Oktober | November | December |
Storstadsklubbarna halkar efter på grund av arenabolagen
Rent logiskt borde det vara de stora internationella bolagen med decenniers erfarenhet av att arrangera och kapitalisera på idrott som går i bräschen och leder utvecklingen. Verkligheten ser dock helt annorlunda ut. De stora klubbarna i storstäderna (MFF undantaget) ser med avundsjuka på hur klubbarna ute i landet utvecklas på alla plan och inte minst vad gäller totalupplevelsen och intäkter.
Jag tänker framför allt på klubbar som IFK Norrköping, IFK Kristianstad, Växjö Lakers, MFF, Örebro Hockey och Villa Lidköping. Det finns troligen fler som använder idrotten som dragplåster för att skapa en mötesplats för att sedan leverera en upplevelse där klubbarna kan öka intäkter genom få kunderna att komma tidigare och gå senare. I många fall har de blivit ett komplement till det vanliga nöjesutbudet och i vissa fall har de t.o.m eftersläpp för de som inte går på matchen men vill gå på efterfesten.
Klubbarna kan och tar ansvar för den totala upplevelsen
Vid en genomgång av hur dessa klubbar har lyckats visar det sig att de tänker utanför den normala ”Idrottsboxen” och har mer anammat strategier och upplägg som påminner om upplevelseindustrin. Den vitala faktorn är att de själva kan ta ansvar för den totala leveransen och där med helhetsupplevelsen. Det innebär att klubben själva kan utbilda, kravställa och motivera all personal som jobbar under ett evenemang. De kan själva sätta priser och upplägg för mat och dryck och kan på det sättet jobba med ”gungor och karuseller”, lägre biljettpriser för att sedan ta hem det på kiosk, mat och dryckesförsäljning etc. Om klubben är lyhörd för kritik kan de dessutom snabbt anpassa och utveckla sitt utbud och upplägg löpande för att säkra fler och nöjdare kunder.
Sponsoravtal med win/win
Tack vare att klubbarna har ansvaret för allt har de också möjlighet att förhandla med t.ex mat, godis och dryckesleverantörer med helt andra möjligheter vad gäller exponering, namnrättigheter och priser. På vissa av våra större arenor har arenaägaren redan förhandlat bort detta även för de som driver restaurangen. Detta i kombination med mycket hög omsättningshyra leder till höga priser och litet incitament till klubben, som de facto är den som har störst möjlighet att påverka försäljningen. Det kan förmodligen se bra ut för arenan med en hög procentuell andel av omsättningen, men det som driver är TB (täckningsbidraget, pengarna) och inte TG (täckningsgraden, marginalen).
Systemstöd
De har också möjlighet att själva skapa ett systemstöd som minimerar administrationen och maximerar leverans och service då de själva kan välja och ställa krav på de system och leverantörer de önskar. Framtiden ligger i att klubben har en IT-miljö där alla system kommunicerar med varandra. Det är i dag helt omöjligt då de stora arenorna tvingar klubbarna att använda ”sitt biljettsystem” och där de dessutom inte ger klubbarna samma rättigheter i systemet som de skulle ha om de hade eget avtal. Att koppla upp kiosk-, restaurang- eller andra kassaenheter till en gemensam lösning är idag mer eller mindre en utopi för storstadsklubbarna.
Gör studiebesök hos dem som lyckas i Sverige och lyssna mindre på era utländska ägare.
Ser man det ur ett kundperspektiv och hur den normale besökaren uppfattar ett besök på en match, så är det ju arrangören, det vill säga klubben, som har ansvaret och tar betalt och det är det ju också deras ansvar att helheten fungerar. Jag säger bara grattis till er klubbar som har möjligheten att själva påverka hela upplevelsen, ni har alla möjligheter att utveckla er affär. Till er storstadsklubbar, be ledningsgruppen på er arena att åka på ett studiebesök i Lidköping, Örebro, Kristianstad, Växjö, Malmö eller någon annan klubb/stad som har lyckats med de arenorna i storstaden misslyckats med, dvs öka publiken, intäkterna och helhetsupplevelsen.
Janne Ednertz
Fd produktchef Intel 1995-1998. Marknadschef Dustin 1998-2005 VD och publikansvarig Djurgården Hockey 2008- 2011. Sedan 2013 grundare och vd för Attendance2 med ordersystemet ProPublik.