"Idrott bidrar inte enbart till förbättrad folkhälsa och ökad gemenskap, utan för oss i Mora kommun, även till ökad inflyttning." Det säger Anna Hed i februari månads debattinlägg. Anna är kommunstyrelsens ordförande i Mora och ordförande i SKR:s beredning "Tillväxt och regional utveckling."
- Formel 1
Motor
Klicka på Formel 1 för länk till schema, 2/3 - 8/12 - Indycar
Bilsport
Klicka på Indycar för länk till schema, 10/3 - 15/9 - SM-slutspel Ishockey
Ishockey - visas på TV4 Play
Klicka på SM-slutspel Ishockey för länk till spelschema, 12/3 - 6/5 - The Women’s World Match Racing Tour
Segling
Fem stopp i fyra länder, bla Marstrand 1-6 juli, 23/3 - 8/9 - Allsvenskan (herr)
Fotboll - visas på Discovery+/Discoverys kanaler
Klicka på Allsvenskan (herr) för länk till spelschema, 30/3 - 10/11
VI FÖLJER
Centrum för idrottsevenemang
- Erbjuder ekonomiskt stöd för bid och utbildningar för att underlätta arrangerandet av internationella idrottsevenemang i Sverige
Dagens industri
- Sveriges ledande affärstidning
Den Osynliga Handen
- Intressant blog om fotboll & affärer som sedan ett antal år drivs av Kristof Vogel.
Fairpay
- Stiftelse som verkar för ökad jämställdhet inom idrotten.
Girls in Sport
- Ideell organisation för ökad jämställdhet.
Idrottsforum.org
- Nordiskt forum för idrottsvetenskap
Idrottsplats.se
- Svenska idrottsplatser dokumenterade med foto och fakta av Mats Tallkvist
Riksidrottsförbundet
- Rf:s hemsida med information om och för landets föreningar och specialidrottsförbund
Sveriges Olympiska Kommitté
- SOK:s hemsida med nyheter och OS historia
- Djupdykande, ständigt utmanande och med en stark journalistisk integritet
Tv.nu
- Komplett guide över sportsändningar i Svenska tv-kanaler
Se även under fliken Aktuella länkar
• Debatt • Debatt • Debatt • Debatt •
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
| Januari | Februari | Mars | April | Maj | Juni | Juli | Augusti | September | Oktober | November | December |
Vision eller verklighet?
I januari 2011 arrangerades herrarnas VM i handboll i Sverige. Frankrike besegrar Danmark i finalen och Sverige slutar på fjärde plats.Det är ett mästerskap som är framgångsrikt både på och utanför planen. Mycket publik i arenorna, bra tittarsiffror i tv och stor uppmärksamhet i samtliga medier.
Under detta mästerskap hade också Svensk ElitHandboll (de 14 klubbarna i landets högsta serie) ett medlemsmöte. Optimismen är stor i den allmänna handbollsyran som råder. En tanke om en svensk proffsliga börjar ta form och leder fram till en gemensam vision: En svensk proffsliga i handboll 2016.
Nästan sex år har gått sedan det mötet. Vad har hänt i svensk elithandboll under dessa år? Hur ser det ut i den högsta serien Handbollsligan, som ligan heter från och med säsongen 2016/2017? Har visionen om en proffsliga blivit verklighet?
Vi kan börja med att ställa frågan hur man definierar en proffsliga?
I min tolkning så innebär det en liga där alla spelare och ledare till 100% kan koncentrera sig på att bli en så bra handbollsspelare/ledare som möjligt och inte behöver ha annat arbete vid sidan av.
Jag tror inte någon som var med på medlemsmötet 2011 i sin version av en svensk proffsliga tänkte i banorna att förutsättningarna skulle vara desamma som i de största klubbarna och ligorna i Europa.
Jag kan nu konstatera att handbollen under denna period stärkt sina förutsättningar och sin konkurrenskraft väsentligt.
Nya moderna arenor är byggda i Alingsås (Estrad Arena), Ystad (Ystad Arena) och Partille (Partille Arena). I Eskilstuna skall en ny arena stå klar i juni 2017 och i Karlskrona skall en ny arena stå klar under hösten 2018.
Lägg dessa till de arenor som redan finns i Lund, Kristianstad, Skövde så innebär det goda förutsättningar för Handbollsligan att fortsätta ”skapa nya, publikdragande/-attraktiva” evenemang i framtiden. Flera klubbar har också lyckats skapa starka publikdragande matchevent i toppklass.
Klubbarna har tagit in nödvändig kompetens inom de tre nyckelområdena marknad, evenemang och kommunikation.
Dagens sponsorer/partners/publik ställer högre krav på leverans än tidigare. För att locka publik idag krävs en marknadsföring av ett evenemang i så breda kanaler som möjligt och att evenemanget i sig är något mer än ”bara” en handbollsmatch på 2 x 30 minuter.
En återkommande fråga är hur det står till med klubbarnas ekonomier och jag skulle vilja påstå att de är som i de flesta andra idrotter; det finns klubbar som har det bättre ställt andra som kämpar hårt för att få verksamheten att gå runt. Sant är att det per förra säsongen endast är fyra av 14 klubbar som har ett positivt eget kapital. Självklart är det något som såväl Liganämnden och klubbarna är mycket medvetna om. Det finns dock ljusglimtar som är värda att nämna.
Klubbarnas totala omsättning ökade från drygt 163 Mkr säsongen 2010/2011 till 202 Mkr 2014/2015. En procentuell ökning med knappt 24% där endast två klubbar har en ökning på mindre än 10% och de två bästa kan uppvisa en omsättningsökning på mer än 100%.
Klubbarnas totala genomsnittliga resultat under samma period ökade från –2,5 Mkr till ett positivt snitt på 3,5Mkr.
Nytt 6-årigt TV-avtal från säsongen 2017/2018 med TV4/Cmore som ger förutsättningar för att fortsätta mot visionen om en proffsliga. Samtliga matcher websänds i Cmore och minst 65 helsända matcher i linjär TV ger den exponering som är nödvändig. Avtalet gör ligan mycket mer attraktiv för centrala sponsorer och ger ligan möjlighet att skapa en starkare och mer marknadsanpassad organisation.
Jag konstaterar slutligen att Handbollsligan, trots vissa ekonomiska orosmoln hos enskilda klubbar, har goda förutsättningar att de närmsta åren förstärka Handbollens plats som den tredje största lagsporten i Sverige.
Peter Gentzel
vd, svensk Elithandboll